Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pohdiskelua aiheesta: Minolta Dimage Scan Elite F-2900

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana JJJJ, 22 Toukokuu 2009.

1. JJJJ

JJJJ Member

410
    4
    18
    Onko mahdollista saada ko. laitteella kelvollista jälkeä diafilmistä. Laite on ollut minulla varmaankin lähemmäs 10 vuotta ja maksoi aikanaan omaisuuden. Tekee jotenkin tummaa ja synkkää jälkeä. Onko jollakin kokemusta ko. laitteesta.

Aikanaa hitaamilla tietokoneilla skannaaminen on melko tuskasta. Nyt kun koneissa on ruutia, niin tekee parhaalla laadulla melko sutjakkaasti.

Se Minoltan skannausohjelma on ver. 1.0. Joskus on mainittu jostain vuescanista. Latasin sellaisen demon ja ei se kyllä ole sen kummenpi ohjelma. Ainakaan siinä kokeiluversiossa ei ollut kunnolla kaikkija filmityyppejäkään. Mene ja tiedä.

Mutta ne skannausohjelman asetukset kiinnostaisi.

2. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: Pohdiskelua aiheesta: Minolta Dimage Scan Elite F-2900

Ilmeisesti tuo on hieman vanhempaa mallistoa, mutta kyllä sillä kohtuullista jälkeä silti pitäisi saada aikaan.

Ei niillä filmityypeillä ole väliä, Vuescanin demossa on varmaan samat kuin koko versiossa. Parempi vaan skannata sillä generic-profiililla.

Itse ainakin olen sitä mieltä ettei kuvan tarvitse olla skannisoftasta ulos putkahtaessaan valmis, koska kuitenkin niitä kuvia vielä kuvankäsittelyohjelmassa säädetään. Kunhan se skanneri saa sopivasti filmistä irti, jotka voi sitten sielä photarissa (tms.) kaivaa esiin. Tässä tapauksessa varmaan lähinnä levels-työkalulla.

3. Manual

Manual Active Member

912
    39
    28
    Terve Mulla on samainen skanneri. Vähemmän olen diaa kuvannut.
    Hankin aikoinaan hyvän kuvaputken, Ensin Nokialaisen Salosta, nyttemmin ViewSonicin P225f. Näytönohjain on ollut Martoxin G4xx-sarjaa, Nyttemmin Atin itsetekemä Radeon 8500.
    Noilla on ollut erittäin helppo säätää kuva ennen skannausta kohdalleen.
    8 bittisen kuvan ainakin itse säädän kurvilla melko kohdalleen, koska ei kestä paljokaan jälkisäätöjä. 
    LCD-näytöistä ei minulla ole kokemusta
    Minoltan skannausohjelma on hyvin kestänyt aikaa, samainen vers. 1.o
    Toki ostaisin uudemman Elite II'n, jos joku tarjoisi ostettavaksi.
    Mutta minkälaiset on sinut näyttösi ja ohjaimet?? 

Olen oikeastaan odotellut, että joku toisi markkinoille skannerin, joka tuottaisi RAW- tiedostoja.
    terv Manual

4. JJJJ

JJJJ Member

410
    4
    18
    Joo. Näytönohjain on PCI-E Matrox P65-MDDE64LPF eli dual DVI 64 megan muistilla. Näyttöinä viewsonic VG720 ja näitä on myös se 2 kappaletta. Kuva siirtyy digitaalisesi.

Olisi kiva tietää oikeasti tietää tuon SCSI:n nopeus. Sen skannerin mukana tullut adaptec AVA-2903B:n ei saa Vista ja Vindows 7 ajureita. Eikä missään tapauksessa 64-bittisiä ajureita. Tuo kortti on n. SCSI.

Ostin kierrätyskeskuksesta AVA-2904 on SCSI II kortin. Nastamäärä muuttuu 25 nastasta 50 nastaan. Nopeutta on enemmän.

Mutta se Minoltan skanneri toimisiko nopeammin. Minulla on tosin nyt etsinnässä sellainen kaapeli, millä saan liitettyä kortin tuohon skanneriin.

5. smn

smn Member

72
    1
    8

Sen enempää asiasta tietäen veikkaisin nopeuden lisääntyvän jos skannerin perästä löytyy myös 50 nastaa. Muutoin uusi kortti tominee edelleenkin samalla nopeudella ja ongelmana on skanneri.

6. JJJJ

JJJJ Member

410
    4
    18

Onhan siinä Minolta Elitessä 50 nastanen centronic-liittimen näköinen scsi liitin takapaneelissa. On siellä myös se 25 nastanen d-liitinkin.

Suurin kysymys on se välikaapeli. Mistäköhän sen voisi löytää edullisesti?