Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Valinnanvaikeuksia objektiiveissa

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Martsu, 1 Joulukuu 2011.

  1. Martsu

    Martsu

    15
    0
    0
    Olen hankkimassa Canon EOS 500D kameraani uutta objektiivia. Mulla on nyt vaan 18-55mm. f/3.5-5.6 ja haluaisin jo jotain muuta, kun järkkäri ja tuo objektiivi on vuoden ajan mulla ollut. Kuvailen vähän mitä sattuu. Maisemia, ihmisiä ja kaikenlaisia pieniä asioita kuten kukkia ja pieniä esineitä. Onkin aika vaikea päättää mitä haluaisin :D Aluksi mietin Canonin 18-135mm. f/3.5-5.6 tai 18-200mm. f/3.5-5.6, mutta olen lukenut, että sellaisilla niin pitkän polttovälin objektiiveilla ei mitään parhaimmanlaatuisia tuotoksia tule eikä valovoimakaan ole kauhean hyvä. Sitten aloinkin katsella Canonin kiinteän polttovälin objektiiveja ja tässä olisi muutamia ehdotuksia:

    Canon EF 50mm f/1.4 USM

    Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro

    Canon EF-S 60mm f2.8 Macro USM

    Canon EF 85mm f/1.8 USM

    Nyt tuleekin liuta kysymyksiä. Eli noissa missään ei lukenut kuvanvakaajasta, niissä ei siis ole? Entä kun  tuossa Compact Macrossa sanotaan, että sopii myös yleiskäyttöön, niin sopiiko tuo toinen macro sitten? Sitten kun jostain olen lukenut, että iso valovoima aiheuttaisi epätarkkaa kuvaa (?) niin päteekö se vain suuri polttovälisiin objektiveihin vai onko suuresta valovoimsta myös jotain haittaa vaikka yleensä siitä kyllä puhutan, että on hyvä ominaisuus? Olen vielä tietämätön :) 
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Valinnanvaikeuksia objektiiveissa

    Kun luen listaa aiheistasi, niin suosittelen ennemmin 30 tai35 millistä. Se olisi ns. normaaliobjektiivi kamerassasi.

    Kuvanvakainta ei näissä tarvita.
     
  3. Vs: Valinnanvaikeuksia objektiiveissa

    ja mitä noihin mainitsemiisi pidempiin oolaraindereihin tulee, niin osta reilusti telezuumi n. 50(70)-200(300). tuo 18-55 on ihan hyvä ja opikan lisäksi tai vaihtoehdoksi voisi miettiä myös jalustaa tai salamaa?
     
  4. Vs: Valinnanvaikeuksia objektiiveissa

    Ainakin ff kennoon suositteleisin kukka, macro, jopa immeiskuvauksiin Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM:mää, tuota saapi suht. edukkaasti käytettynä..
     
  5. Vs: Valinnanvaikeuksia objektiiveissa

    Canonille hyviä ja suht edullisia

    Samyang 8mm fisu - oikeasti !!!
    24mm f/2.8 - paras halpis-laajispökäleistä (20/2.8,24/2.8,28/2.8 ja 35/2.0)
    50mm f/1.8 II - paras hinta/laatusuhde mutta mulle vähän tylsä polttoväli
    85mm/1.8 USM - erinomainen tele, voisi olla L
    100mm f/2 USM - erinomainen tele, voisi olla L 
    135mm f/2 L - käsittämätön hinta/laatusuhde, paras alle 6000e tele L IMO
    200mm f/2.8 L II - käsittämätön hinta/laatusuhde, toiseksi paras alle 6000e tele L IMO
    400mm f/5.6 L - laatuunsa nähden halpa ja milleihinsä nähden kevyt pitempi tele
     
  6. Vince

    Vince

    1
    0
    0
    Vs: Valinnanvaikeuksia objektiiveissa

    Tuollainen olisi harkinnassa ensimmäiseksi teleksi kun näyttää jenkkilästä irtoavan alta kolmensadan. Kuinka soveltuu esim. kevyeen urheilukuvaukseen (lähinnä futista päivänvalossa)?
     
  7. Vs: Valinnanvaikeuksia objektiiveissa

    Toimii urheilukuvauksessa mainiosti. Itse olen kuvannut esteratsastuskisoja ja agilityä tuolla.

    Jos tilaat jenkkilästä, muista että hintaan tulee vielä tullit päälle. Jos käyt paikanpäältä ostamasta sen niin silloin ei ole ongelmaa, kun omaan käyttöön saa tuoda yhden kappaleen tullitta. Näin muistelen.
     
  8. yaki

    yaki

    2
    0
    0
    Vs: Valinnanvaikeuksia objektiiveissa

    Mitä mieltä olette mikä noista olisi paras valinta. Kuvailen lähinnä maisemia ja eläimiä. Myös kohteita joita ei pääse kovin lähelle.
    CANON EF 70-200MM F/4L USM 488€
    CANON EF 70-300MM F/4-5.6 IS USM 399€
    CANON EF-S 18-135MM F/3.5-5.6 IS 319€
    CANON EF-S 18-200MM F/3.5-5.6 IS 399€
    CANON EF-S 55-250MM F/4-5.6 IS 188€
    CANON EF-S 75-300MM F/4.0-5.6 III 135€
    CANON SPEEDLITE 430EX II 200€
     
  9. Vs: Valinnanvaikeuksia objektiiveissa

    70-200 L piirtää terävimmin noista mainitsemistasi ja 70-300 on lähinnä ok.

    Tsekkaa vaikka photozonen testit. Noiden perusteella ottaisin 70-200 4L:n.
     
  10. Vs: Valinnanvaikeuksia objektiiveissa

    Arvon kahden linssin välillä. 135mm f2 L vai 100mm f2,8 macro L? Potretti/hää/juhlakuvauksia varten. Kumpaako joku molempia linssejä käyttänyt voisi suositella?
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 347
    113
    Vs: Valinnanvaikeuksia objektiiveissa

    Eka on hyvä.  Vikassa on paras hinta/laatusuhde.  Sen kuvanlaatu on parempi kuin kalliimman IS-version.  Neljä keskimmäistä ovat n.s. suttuzuumeja.
     
  12. Vs: Valinnanvaikeuksia objektiiveissa

    135mm f/2 L.

    Makrot kannattaa jättää makroiluun ja potrettilasit on erikseen. Tuo 135 on sieltä parhaasta päästä kaikkien ominaisuuksien suhteen (jopa hinnan suhteen).
     
  13. Vs: Valinnanvaikeuksia objektiiveissa

    135 millisen ottaisin hää ja potrettikäyttöön, ja siihen sitä tulikin pääasiassa käytettyä. Erinomainen objektiivi, jonka hinta/laatu -suhde on kohdallaan. 135 milliseen käy myös Canonin telejatkeet, joten saat siitä myös 190mm f2.8 tai 270 f4 telen. 100mm 2.8 L -makroon Canonin oma telejatke ei käy, mikä oli pieni harmi muuten niin erinomaisessa objektiivissa.
     
  14. Vs: Valinnanvaikeuksia objektiiveissa

    Riippuu kammustasi onko ff vai croppi?
    Jos ei rahat muuhun riitä ottaisin tuon 70-200 vakaajattoman kesä käyttöön, talvella sillä ja pimeässä ei tee mitään.. Paras kuitenkin noista mainitsemistasi.