Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Valaistus studiosalamoilla

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana Anonymous, 7 Marraskuu 2005.

1. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Btw oon maanantaista alkaen assistentti ihan virallisesti (tm).
    Radioilla toi kantama ja läpäisykyky on tosiaan "hieman" eri luokkaa, kuin ir-vekottimilla, joten...

Mut hei, rahaa se vaan on.

2. No voi hitto, mun d100:n salamalla laukee.

JES! ja aamen.

3. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    Onko tietoa, kenen tekeleitä noi Walimexin salamit on ja ovatko mistään kotoisin? Paketit eivät olleet mahdottoman hintasia verrattuna merkkituotteisiin.

4. MJK

MJK

1 436
    0
    0
    Lisää liksaa! Radiohässäkkä on ihan kiva, mutta en kehu koska kokemusta piuhoista ei ole.
    Voin Tare lainata joskus jos tuut hakemaan.

5. SB600:ssa ei taida synkkapiuhan paikkaa olla, tai sit olin eilen ihan sokea kun sitä tutkailin. Kyllä mun D70:sen salamalla sai lauottua studiokamoja salama vaan manuaalimoodiin.

6. Niin ja sitten siihen salaman eteen teipataan se valotettu filminpätkä.

7. Onkohan nyt ihan flunssa sulattanut pääni, mutta olkoon vaikka pelkkä kameran oma salama tai 420ex, niin valintakiekon asennosta riippumatta esisalama lävähtää aina, eikä tuota voi välttää muuten kuin mittaamalla/lukitsemalla salamavalotuksen *-näppäimellä etukäteen. Eikö olekin näin? Pöljä orja läväyttää salamit esisisalamasta. Eikö ole näinkin?

Kuinka lauot salamia kameran omalla hilavitkutinsalamalla siten, ettei flässit laukea ennen aikojaan, kuin kokematon pukki? :D

8. MJK

MJK

1 436
    0
    0

430ex:ssä on manuaalisäädöt joilla käsittääkseni esisalama ei välähdä. Myy 420ex pois ja hanki salama mitä voi säätää?

9. Teemu Laine

4 725
    125
    63
    Juu, näin se menee. Eli salamaa manuaalisesti käytettäessä esisalama jää tarpeettomaksi jolloin sitä ei myöskään väläytetä ja orjakennon päässä olevat salamat synkkaavat normaalisti.

10. Laitan salamin orja tilaan töpöttämään penkille. Otan kameran kätöseen, limpsautan hilavitkutinsalaman pystyasentoon eli aktiiviseksi, otan sentin soiron valotettua, kehitettyä filmi ja teippilöin sen kiinni scothin taikateipillä vitkutinsalamin eteen. Kiepautan kameran manuaalille, ja rupian räpsöttelemään. Lopputulos on penkillä töpsöttävä salama laukeaa, ja vilminpätkä estää hilavitkutinta valaisemasta kohdetta.

11. Anonymous

Anonymous Guest

Kaikkein vaivattomin tapa on kuitenkin se ir- tai radiolähetin, enkä kyllä satunnaisessa käytössä vierastaisi sitä synkkajohtoakaan.

12. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    No onko tietoa?

13. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Joo..mullakin on IR-öähetin ja toimii mukavasti

Noi synkkajohdot ei tahdo pelata oikein kuinkaan, niitä kun pitäis saada monenmoiseen ja ikäiseen kameraan,objektiiviin ja mittariin kytkettyä. Joidenkin liittimet on kuluneita ja toiset uutuuttaan tiukkoja joten yhdistysvaikeuksia on jatkuvasti. Mulla on 3 Elinkan synkkajohtoa ja niistä vain 1 on jotenkin toimintakelpoinen. Muista on piuha poikki salaman liittimen päästä eikä virta kulje. Pitäis vissiin kysellä Color-Kolmiolta niitä liittimiä, paikallisista elektronkkiialiikkeistä ei niitä löydy, jotain erikoisliittimiä ryökäleet. Kameranpäähän olis kyllä vaihtaa liittimiä.

14. Anonymous

Anonymous Guest

Ei ole tietoa, kenen tekeleitä ovat, mutta tässähän niistä on keskusteltu ja kun ei paremmista tiedä, noi on hyviä. Joitain kokemuksia voi lukea tästä ketjusta ja mun blogissa on myös jotain:

http://www.pekola.net/index.php?op=ViewArticle&articleId=310&blogId=1
    http://www.pekola.net/index.php?op=ViewArticle&articleId=344&blogId=1

Teemu ja Nieppi osaavat varmaan myös kertoa kokemuksia noista.

15. Teemu Laine

4 725
    125
    63
    Hyvii ne on hintaansa nähden, paitsi et toinen mun salamoista päästi konkasta kamat pihalle ekan käytön yhteydessä. Takuuvaihto onnistui kuitenkin kivuttomasti ja nyt on toimiva setti.

16. Vai olisiko vielä vaivattomampaa ihan tavallisella ja ergonomisella manuaalikameralla, synkronikaapelilla ja Gossenin salamamittarilla. Noin ainakin vähäosaiset toimii.

T. Kerkko.

17. Anonymous

Anonymous Guest

Ihan miten vaan, en ole huolissani muiden tekemisistä. Mulla on vaan se synkkapiuha.

18. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Viimmeaikoina oon harrastanut taas käsivaralta kuvaamista d-järkällä. Valotusta oon mitannu pääasiassa Wanhalla Minoltan Flash Meter IV kublamittarilla. Kun kamera on roikkunut kaulassa niin tapanani on painella sen päällä olevaa prolincan IR-lähettimen laukaisunappia samalla kun pirän mittaria sopivassa mittauskohteessa. Aika nättyä toi mittaaminen niin.

Jos kamera on jalustalla niin pitää ottaa käyttöhön se ainukainen ehjä synkkajohto kun ei viitti sitä lähetintä repiä irti siitä kamerasta. Voisinhan sitä mitata valotusta Minoltan pistemittarillakin, mutta se on jäänyt vähemmälle käytölle digin tulon jälkehen. Studiojalustalla oon kans pitänyt Nikonin SB 28:a salamavälkyttimenä. Ihan hyvä sekin on ollu siihen.