Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Valaistus studiosalamoilla

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana Anonymous, 7 Marraskuu 2005.

Herkko heitti aika hyviä ohjeita kyllä.

Itse ostin Henselin salamat Lahdesta ja kyllä niihin osat/huollon saa.
    Setissä olleet jalat nyt on mitä on, tosin muut vehkeet oli ihan OK.
    Lisänä ostin sen IR-laukasimen, mikä pakettiin ei olisi kuulunut.

Radiolla olisi samaa 500Ws salamaa saanut, siis siinä olisi ollut säädöt joka salamalle jne jo valmiiksi, mutta hinta ois lähes tuplaantunut ja oli pakko tehdä halvemman puoleen se valinta.

Listalle siis joutuu siis kunnon jalustat ja niiksi olen miettinyt kahta seuraavaa mallia:
    Manfrotto 004BAC Master Stand
    Manfrotto 005B Ranker

Lisäksi sitä kolmatta valoa varten:
    Manfrotto 012B Backlite Stand

Vielä pitäisi 3.s salama ostaa ja Hensel tulee olemaan sekin, niin pysyn samassa merkissä ja mallissa.

Elämä on ja odottelemaan joutuu :eek:)

1. Onkos sulla Tare heittää uusia kokemuksia tai plussia ja miinuksia setistä? Oletko jo täydentänyt settiä jollain lailla?

2. Anonymous

Anonymous Guest

Eipä mulla mitään ihmeitä. Hyvin ne toimii. Miinusta on tietysti se, että niiden kasaaminen ja purkaminen ottaa aikaa, mutta niinhän se on studiokamojen kanssa tavallisessa asunnossa. Tehonsäädössä sais olla enemmän portaita eli on pienimmilläänkin turhan tehokas tunnelmakuviin tavallisessa asuinhuoneessa. Ulkona ne toimii myös hyvin ja sehän ton akkusetin suurin etu onkin. Tohon hintaan siis erinomainen setti.

Ladonovet, softboxin ja taustakankaan olen lisäksi hommannut. Kolmannen salaman tarttis ja telineen taustakankaalle ja ehkä toisen softboxin ja sellaisen pistevalotötterön ja...

3. Panin viikko sitten vuoden jahkailun jälkeen saman setin tilaukseen. Kolmas salama ja softboxit jäivät toistaiseksi kauppaan likviditeettiongelmien takia. :) Voishan tuohon vielä vaikka jonkun kuussatasen hankkia lisäksi, millä pääsee ns. yli muista.

Kuinkas tuon setin saisi välkkymään langattomasti, kun laitteena 20d ja 420ex? Ei mitenkään? Onko ainoa keino välkyttää *:llä esisalamat veks?

4. Anonymous

Anonymous Guest

Mitkä esisalamat? 420EX:nkö? Saa kai sen toimimaan eli kaikista studiosalamoista orjat päälle ja 420EX:llä väläyttää käskyn.

Osta joku halpa radiolähetin ja yksi vastaanotin. Muista salamoista sitten orjakennot päälle, sillain mä ton tekisin.

Siihen mun hankintalistaan pitääkin lisätä halpa radiolähetin, koska synkkapiuhan kanssa menee hermot. Muistaakseni Foto-Walserilta saa noita lähettimiäkin.

5. Niin.

Ok. Pitää tutkia. Löytyisiköhän erillisiä orjakennoja jotka ottaa pre-flässin huomioon?

Pistevalotötterö? :)

6. Anonymous

Anonymous Guest

Mä olen vähän pihalla, enkä ole täysin perillä kaikesta tekniikkahömpästä, mutta väläyttääkö 420EX jonkun esisalaman? Ei mun Stigma mitään esisalamaa väläytä.
    Pistevalotötterö ;)

7. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Kyl se väläyttää, koitas vaikka 1s suljinajalla ja takimmaisen verhon täsmäys käyttöön.

8. Anonymous

Anonymous Guest

Okei eli tota luulinkin, olen pääasiassa pihalla sellaisista jutuista, joita en ole itse kokeillut. Eli ulkoisella salamalla on hankala ohjailla noita ja radiolähetin taitaa olla paras ratkaisu, vaikka synkkapiuhallakin pääsee alkuun.

Eikös Teemulla ollut joku radiolähetin?

Tuollaistakin olis hauska kokeilla:

klik

9. Teemu Laine

4 725
    125
    63
    Mulla on se foto-walserin ir-salama. Hyvin toimii sisätiloissa, ulkona on vähän nihkeempää.

10. Anonymous

Anonymous Guest

Tämäkö?

11. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Canonin salamalla voi välkytellä studiosalamoita kun laittaa salaman M-moodille ja pienelle teholle ja kääntää vielä välähdyspään taaksepäin.

Ainaskin 580 EX toimii niin.

12. Teemu Laine

4 725
    125
    63
    Ei kun tää:
    trallallaa

13. Anonymous

Anonymous Guest

Miten musta tuntuu, että toi onnistuu millä tahansa ulkoisella salamalla. No, täytyy kokeilla ens kerralla.

14. Muutamalla kympillä saa IR-ohjaimenkin:
    http://www.komi.fi/shop/products.php?p=52bab5

Mulla tuli tuo samanlainen IR-ohjain tuossa Henselin setin mukana pienellä lisärahalla. Hyvin toimii ainakin noissa 500Ws Contrissa, mutta eihän sitä tiedä kuinka herkkä se orjakenno teidän vehkeissä on.

15. Miksei se sitten onnistuis, kameran omalla hilavitkutinsalamalla? Sillä mä olen orjia laukaissut... siis salamoita.

16. Anonymous

Anonymous Guest

Toimiihan se. Heti vaan tulee mieleen yksi tilanne, jossa kuvattavan (eli minun) takana olleen salaman orjakennon blokkasi noi ladonovet ja salama ei välähtänyt. Joutui virittelemään. Radiolähettimellä ongelmaa ei olisi varmaankaan ollut.

17. Tuotahan se harrastelijan vittumainen elämä on. Toki kaikki ongelmat saa ratkaistua rahalla, jos siis sitä sattuu olemaan.

18. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Ei lauennu mun D70:n salamalla... Mut ainakin SB800:ssa on paikka piuhalle, semmoisen kumiluukun takana. En muista onko SB600:ssa...

19. Anonymous

Anonymous Guest

No onhan se nyt perseestä, jos kerran vuodessa käy ottamassa salamoilla kuvia ja kaikki kusee, eikä assareita näy missään. Vittu.