Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Vain laatu kameroita

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana malmar, 29 Tammikuu 2011.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.
    Kävin tänään eräässä kameraliikkeessä vähän kyselemässä uutta järjestelmäkameraa? Tarkoitus olisi ehkä ostaa täyskenno kamera? No kuitenkin kun kysyin myyjältä hintatasoa heillä Canon, Nikon, Pentax kameroista? Hinnat tuli Canonista ja Nikonista, mutta kun kysyin miten Pentaxin laita on, niin he myyvät vain laatu kameroita, joihin ei Pentax kuulu?

    Kysyin että kuitenkin ennen Pentax kuului laatukameroihin? Joo joskus kauan sitten, oli vastaus, nykyään se ei pärjää missään osa-alueella, eikä laadussa?

    Ei ollut rahaa nyt tehdä kauppoja ja oikeastaan jäi vähän kysymysmerkkejä jäi ilmaan Pentaxin surkeudesta? Kuitenkin täälläkin on sitä kehuttu ja nyt "ammattihenkilö" kertoi, että laatu on surkea? ;)

    Kuva liitteenä, ei laatukameralla, eikä edes Pentaxilla otettu! Haukkuakin saa
     
  1. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Vain laatu kameroita

    Nykyään kuuluu ns. kansalaistaitoihin tietää että
    1) asema erikoisliikkeen myyjänä ei takaa minkäänlaista ammattitaitoa - ei myymisessä eikä myytävien asioiden suhteen
    2) kauppiaiden tapoihin kuuluu kehua myytävää tavaraa ja haukkua sitä, mitä eivät myy. Tällä tavoin he yrittävät saada kaupan aikaiseksi ja ansainta leipänsä ja rahaa
    3) se, mitä merkkejä kauppiaat edustavat, ei liity millään tavalla merkkien hyvyyteen

    Älä siis kiinnitä siihen lausumaan mitään huomiota.
     
  2. htc

    htc Member

    133
    1
    18
    Vs: Vain laatu kameroita

    Taisit jo laittaakin lainausmerkkeihin tuon "ammattihenkilön". Toisaalta, kannattaa kysyä Nikon-kauppiaalta, onko Nikon pro, Canon-kauppiaalta, onko Canon pro JA Pentax-kauppiaalta, onko Pentax pro. Noin voi itse hieman säädellä vastausta ;-)

    Kyllä ne on kaikki pro.
     
  3. Vs: Vain laatu kameroita

    Kollega osti Pentax K5 kameran ja ei voi moittia. Tämä "Pro" kauppias ei taida tuntea oikein kameroita, voihan se olla niin kun vanhassa rallissa "kenen leipää syöt, sen lauluja laulat".
     
  4. massee

    massee Member

    420
    0
    16
    Vs: Vain laatu kameroita

    Kivijalkakauppojen ammattilaisten lausunnot voi monesti ohittaa. Niinkun mvuori sanoi, ainoa tarkoitus on tehdä se kauppa.

    Ostin tampereen kivijalkakaupasta filmiä taannoin ja filmiä ostaessa minulle lähinnä vittuiltiin että "osta jo digi". Myi filmirullan niin halvalla että päätin kysyä myös LR44 -paristojen hintaa. Sain patteriparin eurolla, koska "eihän niitä kukaan enää osta".

    Toissapäivänä kävin ihmettelemässä käytettyä Nikon F5-filmikameraa ja sama vittuilu alkoi taas. "Osta jo digi".

    Parasta selvittää itse mitä etsii ja vain hakea laite hyllystä.
     
  5. Vs: Vain laatu kameroita

    Sano sille kauppiaalle kun seuraavan kerran menet ja se sanoo tuon saman mantran, että "puhu sinä, minä pitelen hevosta".
     
  6. Vs: Vain laatu kameroita

    No ei kyseisen kaupan myyjillä taida olla valtavaa vaatimusta ammattitaidosta, mutta minusta se, että ei myy jonkun merkin kameraa, tai yleensä mitään, niin osoittaa huonoa käytöstä asiakasta kohtaa, sillä eihän se ole olenkaan varmaa, ettei ostajalla  olisi Pentaxia kotona, joka näin nyt haukuttiin. ;)

    Toisaalta voi olla myös niin, että katsoi ihan oikein meikäläisen räpsyluokan kuvaajaksi, jolle on ihan samantekevää mitä "ammattimies" sanoo, niin menee täydestä, kuin väärä vitonen ;)
     
  7. Vs: Vain laatu kameroita

    Menin Lahdessa erääseen valokuvaliikkeeseen Triossa, siellä vanhempi miesmyyjä seistä pönötti tiskin takana ja odotti varmaan että tuon jonkun tikun jolta saa taas sadannen kerran sinä päivänä tehdä siirron Eirille.

    Rupesin esittämään myyjälle, että tarvitsisin Lastoliten taustoja, etsin sillä kertaa sellaista keikka taustaa 200X150 joka on "kiekolta ponnahtava" tiedät kyllä mitä tarkoitan.

    Myyjä sanoi "mihin sä sellaista tarvitset"? Sanoin asiani ja siihen hän jatkoi tylyttelytyyliin "ei meillä sellaisia ole". Käännyin kannoillani ympäri ja sanoin, ai niin tämä ei ollutkaan valokuvaus-ja kameraliike, lasin läpi kuulin kun se hinkuvalla äänellä huusi perään "mut mä voin tilata". En ole sen jälkeen kunnioittanut sitä liiteriä läsnäolollani.
     
  8. Vs: Vain laatu kameroita

    Mielenkiintoista, olisi kiva tietää missä tällaisia"älypäitä" on kameroita myymässä?
    Itse olen ollut juttusilla eräässä erittäin tunnetussa kamera,tai sanottaisko fotokaupassa joka myy netin kautta Canonia,Nikonia Olympusta ja Pentaxia + tuhansia muita fotoalan tarvikkeita, myyjä joka oli nainen kertoi omana näkemyksenään ja kokemuksenaan että hän luottaa laadullisesti enemmän juuri Pentaxiin kun esim. Canoniin, firman johtaja oli siinä parinmetrin päässä ja kuunteli eikä ollut asiasta eri mieltä.
    Tästä on kyllä melkein 1 1/2v ehkä Pentaxin laatu on laskenut sitten sen keskustelun ;)


    Tuosta kuvasta vielä ei minusta mitenkään hassumpi, joitain asioita olisin itse tehnyt toisin,mutta makuasioita sanoi koira kun muniaan nuoli.
    Oli muuten näköjään kuvattu samanmerkkisellä kameralla kun itse omistan,en vaan halunnut sen erinomaisuutta korostaa, malli on vaan eri.
     
  9. Vs: Vain laatu kameroita

    Jo se että myyjä kysyy "mihin sä sellaista tarvitset?" osoittaa että on parempi vaihtaa putiikkia, siellä ei myydä valokuvaustavaraa vaan se on maitokauppa.

    Tampereella Hertelille tuli myyjättäreksi oikein sipsakan näköinen tyttönen. Paha vaan että vielä vuodenkaan jälkeen se ei ymmärtänyt myymistään tavaroista yhtään mitään, nippa nappa osasi kassakonetta käyttää.

    Toisella puolella katua Kallioniemellä kun kolmannen kerran viiden myyjän paikalla olessa huudeltiin ja odoteltiin "Penaa" paikalle yksinkertaisen kysymykseni vuoksi, totesin että ei tänne kannata tulla, tämäkin on maitokauppa.

    Jos Tampereella jossain saa kysymyksiinsä vittuilua vastaan, niin sitten on eksynyt Rahalan ovesta sisään. Minä tyhmä yritin kolmekin kertaa siellä asioida, mutta verenpainelääkityksen saamisen pelossa luovuin siitä.

    Jos olisit siis tamperelainen olisin tuon Pentax kysymyksen osalta arvellut malmarin käyneen Rahalassa ja tuon tausta jutun kanssa Debuggerin käyneen ihan missä liikkeessä vaan.... samoin arvaisin masseen käyneen Tampereen Rahalassa, kuulostaa tasan niin tutulta.
     
  10. Vs: Vain laatu kameroita

    En Tampereella, vaan Raision Myllyn Rajalassa ;)
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Vain laatu kameroita

    Hm.  Yksi tuttu meni kauppaan töihin, myyjäksi.  Koulutus ja aikaisempi työkokemus  on leipurin.    "Äkkiä sitä kassakonetta oppii käyttämään..."
     
  12. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 373
    6 204
    113
    Vs: Vain laatu kameroita

    Palkat on noissa myymälöissä sitä luokkaa, että turha edes kuvitella kovan luokan ammattilaisen seisovan tiskin takana.
     
  13. Vs: Vain laatu kameroita

    Onhan siellä Kutunluu Sellossa* jos ei asiat ole muuttuneet sitten viime näkemän ;)
    * En vaan muista liikkeen nimeä nyt.
    Edit: Pari kirjoitusvirhettä, ei oikein motoriikka ja aivot taas synkkaa :D
     
  14. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Vain laatu kameroita

    Olisko se vika ollut siinä?
     
  15. Vs: Vain laatu kameroita

    Minun liike oli Lahdessa hyvin pitkään toiminut ja edelleen, ja paikalla oli Vanha Herra ite. Mietin miksi se niin sanoi. Syitä:

    1. Naamapunotti, edellisen illan riemut ehkä vaikuttivat vielä ja tupakalle teki mieli, samalla päässä soi joku markkinointimusiikki ja todella varmaan "tavikset" olivat tuoneet tikkuineen ja CD levyineen niitä mummin kullannupun kuvia sen tasan 100.

    2. Myyjä tyttö oli soittanut aamulla, että lapsi on sairas ja kun oli lauantai ei taatusti saa ketään tuuraamaan, ehkä hän mietti juuri, että vaatii neuvola todistuksen ja jos mahdollista ei palkaa heti raskaaksi tulevia naisia tai pienten lasten Äitejä.

    3. Ehkä Herran eläkepäivät ovat jo liikuttavan lähellä, ja tavallaan edellisiltana vietettiin kovia peijaisia kohta loppuvan puurtamisen merkeissä vanhojen kauppias kolleegoiden kanssa.
     
  16. massee

    massee Member

    420
    0
    16
    Vs: Vain laatu kameroita

    Hauska kuulla että muidenkin kokemukset Tampereen kaupoista ovat niin samanlaisia!

    Hertellissä on hyvin filmitavaraa, hinnat ovat vaan kovanpuoleiset. Se myyjätytteli ei todella tunnu tietävän mistään mitään, mutta onnistuu juuri sitä konetta naputtamaan. Mitään kauhean lämmintä vastaanottoa sinne ei ole koskaan saanut, mutta omistajamies on hoitanut hommansa asiantuntevasti.

    Kallioniemellä olen käynyt teettämässä räpsyjä joskus, hyvin on aina homma hoitunut. Kallioniemi krossaa filmejä, taitaa olla ainoa paikka tampereella nykyään. Suolaiseen kympin kehityshintaan kuitenkin.

    Rahalassa myös minä olen saanut eniten aukomista osakseni. Siellä on kuitenkin pari ihan hyvää tyyppiä, mutta yksi on niin kyynistynyt että en ymmärrä mitä se asiakaspalveluammatissa tekee. Rajalan hyviin puoliin on laskettava se, että siellä on usein ikkunassa ilmaista filmitavaraa. Olen ostanut sieltä monta käytettyä filmikameraa olemattomaan hintaan, ne ei osaa arvostaa niitä yhtään. Rajalaan voi kärrätä myös tarpeettomia digivehkeitä ja hyvittävät niistä helposti samanverran mitä itse myyden saisi.
     
  17. Vs: Vain laatu kameroita

    Kysyin onko mahdollista vaihtaa lähes käyttämätön (ei 100 laukausta) Canonin Eos kamera + pari putkea, en muista edes tyyppiä ( ei huvittanut edes sitten tarkistaa mikä Canoni on ja mitkä putket), tai Olympuksen P20 jos ostan uutta kameraa, niin vastaus oli tyly, ei heillä ole tapana ottaa mitään muinaismuistoja ja roskaa vaihdossa vastaan. Tämä ei tapahtunut tällä kertaa, mutta tuossa hiljattain samassa myymälässä. En ehkä muuten kävisi siinä, mutta kun kaupassa siellä muuten käydään ja minulla on yksi heidän töppäyksen korvauksena satu 50 lahjakortti, niin olen yrittänyt katsoa, mitä sillä ostaisi.... ;)

    Taas mukana turistiräpsy
     
  18. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 373
    6 204
    113
    Vs: Vain laatu kameroita

    Fotokulma, ei ollut ikävä kyllä paikalla kun kävin otattamassa passikuvat, ei olleet hääppöset.
     
  19. massee

    massee Member

    420
    0
    16
    Vs: Vain laatu kameroita

    On ihan ymmärrettävää että liikkeet katsovat tarkasti minkälaista käytettyä tavaraa ottavat vaihdossa. Jotkut eivät ota mitään. Ottavat tai eivät, asiakkaan ei tarvitse ottaa kuittailua vastaan. Liike voisi ihan asiallisesti kertoa että eivät ota tavaroita vaihdossa.

    Paras paikka vanhojen vehkeiden myymiseen on tämän foorumin myyntipalsta.
     
Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.