Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana isoville, 15 Marraskuu 2007.

    Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Niin no. Jos välttämättä haluaa valottaa väärin.
     
  1. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Juu lähinnä mietin että jos 1/3 aukkoa ylivalottaa ni se on parempi negalla ku 1/3 aukkoa ali.

    Ja kun sanotaan että mv-negalla noi ilmoitetut herkkyydet ei aina ole sama kuin käyttöherkkyys, usein kehotetaankin valottamaan 400 ASA filmi 320, jos ei jaksa zone-testejä tehdä mutta haluaa parhaan mahdollisen tuloksen.. ja kehittämään se vähän "ali" (oikein).

    Jotkut (tälläkin foorumilla) ovat puhuneet vastaavaa värinegan suhteen (taisi olla Fujin 800 kyseessä tuolloin).
     
  2. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Ainakin mulla tuli sutta ja sekundaa jos valotin Fuji Press 800:n ISO 800:n mukaan, 500 oli sillä kohdallaan ja nelisatasen kohdalla piti laittaa ISO 320.  Ja tällöinhän oli kyse normaalikehityksestä....
     
  3. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    D80 zengun hablenee...
    Rjalas:
    NIKON D80 + AF-S DX 18-135/3.5-5.6G IFED  895e
    NIKON D80 RUNKO  699e
     
  4. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Olettanen että olet ollut siihen D200 tyytyväinen, kun et hirveästi kuitenkaan sitä soimaa?
     
  5. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Olen ollut!

    Monessa mielessä minulle lähtes täydellinen kamera. Vanha kenno kohisee tosin törkiän paljon,mutta tuo oli tiedossa.

    Ei tarvitse räpläillä turhaan valikoita ja syö noita vanhoja mf-laseja. Myös ergonomia on kahvan kanssa käypä. Tosin, melko massiivinenhan tuo kaffeli on pienemmille käsille voi olla vähän nihkeä. D80 mietin joskus itsellekkin, mutta d200 oli oikea valinta, eikä lisähinta haitannut. Tietysti olen tuossa maksanut ominaisuuksistakin joita en käytä, mutta sen ei saa antaa vaivatata. (niitä oli jo f601:ssä ;P )

    Kohina on ainoa mikä ärsyttää välillä, koska en juuri pidä salamalla kuvaamisesta. Mutta mutta tähänkin on vastaus, D3! ;P
     
  6. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Huomaathan, että D80.ssä on sama kenno kuin D200:ssa? eli jos kehina ärsyttää siinä, niin ei se sen parempi ole D80:ssa.

    Mutta kun omassa Pentaxin k10D:ssä on siinäkin sama Sonyn 10megan kenno, niin ihmettelen hieman tuota kohina juttua... onko se Nikoneissa pahempi kun pentaxissa kun se ei siinä ole päässyt häiritsemään?

    Kohinaa ei ole juurikaan tuonne 400:aan asti, 800 ihan ok, 1600 kohisee sitten jo jonkun verran, muta ei ole käyttökelvoton sekään, ainakaan kaikissa tarkoituksissa..

    Kuvaatko vain jpegejä? kun ovat lehdissä noita vertailleet, niin Nikonin prosessointi on kovempaa molemmissa rungoissa kuin Pentaxilla ja yksityiskohdat kärsivät, Pentaxissa jää kohina näkyviin, mutta on "pienirakeisempaa" tai muuten miellyttämpää silmälle kuin Nikonit ilman kohinan poistoa... RAW:na saa Pentaxillakin parempaa jälkeä kohinan suhteen kun voi säätää kohinanpoistot ja terävöitykset kuvankohtaisesti aiheeseen vähiten häiritseväksi.
     
  7. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Minä ostaisin vaimolle kameran mistä se tykkää, ärsyttävä jos lahja jää hyllyyn...

    Minusta D200 on vähän liian pieni, mutta kahva olisi taas liioittelua. Etsinkuva on myös vähän liian pieni, mutta vaihtoehdot? Pentax? Vaimoni tuskin valittaisi noista asioista...mutta siitä onkn pitkä aika kun olen ollut naimisissa ;-}
     
  8. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Joko kerkisit unohtaa miten vaikeaa vaimolle on ostaa mitään mistä hän tykkää..... ?  ;-)
     
  9. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Naiset(kin) ovat aikuisia ihmisiä. Jos vaimosi tykkää kameroista, niin kyllä hän sitten sellaisen itse itselleen valitsee ja ostaa. Ja jos ei osta, niin sitä voidaan pitää merkkinä siitä, ettei kameran merkillä ja mallilla niin kamalasti väliä taida edes ollakaan.

    Meillä muulle perheelle ovat kelvanneet minun vanhat kamerat. Tai yksi poikkeus tästä säännöstä on. Filmiaikana ostin vaimolle ulkomaan vuotta varten Olympuksen mju jotain pikkupokkarin. Se olikin hyvä kamera joka kuvattiin koko perheen toimesta niin loppuun, että filmisiirto alkoi lopuksi takerrella.

    Tarkoitan sanoa, että jos ostat kameraa vaimolle, niin kysy häneltä äläkä täältä foorumilta.
     
  10. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Rawta, mutta iso 800 ei aina riitä, vaikka pääsee aukolla 2.8 kuvaamaankin.
     
  11. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Miksi minulle saarnaat? :)  En todellakaan aio ostaa hänelle sen enempää kameraa kuin päällystakkiakaan... ikävyyksien kerjäämistä se on. Ostakoon itse jos tarvitsee...... konsultoin ostotilanteessa jos pyydetään, mutta en edes kassalle mene vaikka tili yhteinen onkin ;-)

    Hajuveden, korun tai muuta sellaista silloin kun on pakko lahjoja hommata voin hankkia, mikä tahansa muu tulee epäonnistumaan 23 vuoden kokemuksen perusteella.
     
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Internet. Sinua oli kätevä lainata :D
     
  13. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Mmmm, jos lainaat jotakuta ja kirjoitat "sinä" muodossa, puhut lainauksen kohteelle, eikö?  kirjallisessa ilmaisussasi on kehittämisen varaa..... ;-)
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Niinhän sinäkin juuri teit :)

    Mutta asian sivusta. Äskettäin kysyin vaimolta, että laitanko Olympus  5060 pokkarin myyntiin. Saisi lainata minun järkkäriä silloin kun kokee tarvitsevansa. Ja kun myöhemmin haluaisin uuden rungon, niin nykyinen D50 voisi siirtyä vaikka kokonaan hänelle.

    Vastaus oli selvä. Vaimo ei halua "järkkärin rohjoa" kantaa. Olympus on juuri oikean kokoinen. Sitä hän haluaa edelleenkin käyttää. Ja mainitsipa, että lisäkurssi kameran käsisäätöihin olisi tervetullut. Mitään puhetta ei ollut siitä kuinka paljon pokkari kohisee ISO 400 herkkyydellä :D (Laukaisuviiveestä on kyllä joskus tullut negatiivista palautetta.)

    Tämmöstä siis täällä...
     
  15. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Onko se D200 kohina salaman kanssa oikeasti niin paha kuin annat ymmärtää? Millä ISO:lla tämä tulee vastaan?


    Aina on joukossa joku.....
    No et varmaankaan osannut ihan lukea tuota alkuperäistekstiä niinkuin muut ja siitä käy rivien välistä selväksi että ei tässä olla mitään päätöksiä ilman vaimoa tekemässä vaan kysytään lähinnä mielipiteitä ja kokeneiden käyttäjien apua valinnassa. Muille tämä taisi olla selvää. Myös Siippani on kiinnostunut näistä kommenteista tulevaa kapistustaan kohtaan.

    Niin ja miksi kuvittelitte että kyseinen vehje olisi lahjaksi tarkoitettu? Se että minä ostan sen on ihan perheen finanssipoliittinen ratkaisu.
     
  16. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    (Tarkoitit varmaankin ilman salamaa...)

    Nikon D200 Review by Thom Hogan
    Ihan kauheestihan se kohisee jo 3200:lla.
    Olikos D80 jiipekkimoottori miten sama kuin D200:ssa?
    Nikon D80 Review by Thom Hogan
     
  17. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Joo siis ajatus virhe tässä, nyt tämä "meikkaa senssiä" niin sanotusti. No sittenhän tuo on ihan tuttu juttu, nuo kohinat on jo käyty tsekkaamassa valinna alla olebvista kameroista paikan päällä ja todettu mihin kykenee kaupan tungsten valoituksessa.
     
  18. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    :-0 ???  mutta sehän olikin nimenomaan osoitettu Quiquernille jota lainasinkin, ei sinulle......  logiikkapiireissä häiriöitä? ;-)
     
  19. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    D80 ehti olla pajalla hieman kauemmin mitä D200, joten sen jpg engine on varmaan saanut enemmän säätöä ja muutenkin kun on tarkoitettu hieman eri tason käyttäjille niin painotukset säädöissä on varmaan hieman erilaiset. D80 tehnee perusasetuksilla enemmän tavallista sukankuluttajaa miellyttävää jälkeä. No minulle kelpaa kyllä, salamalla (yhdellä, kahdella tai kolmella) tai ilman. Kuvailen nykyään nef+jpg ja surutta vaikka ilman salamaa ISO1600 jos ei sen isompia tulosteita ole tarkoitus tehdä ja kämppä ei ole ihan pimeä.

    Käytössä Tamronin 17-50/2.8 ja muutama vähän valoisampi prime.  Jos jpg jostain syystä ei kelpaa niin sitten väkerrän neffistä paremman.  Loisteputkien ja hehkulamppujen valossa selviää jälkikäsittelyssä paljon helpommalla kun mittaa WB:n paikan päällä tai käyttää valmiita esiasetuksia/kelvin -asetusta.