Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana isoville, 15 Marraskuu 2007.

    Tervehdys.
    Auttakaapa digistit.
    Vaimo haluaa nyt vaihtaa pokkarinsa uuteen kameraan.
    Minä kuvaan itse F-80:sellä ja on tukku linssejäkin (osa jopa sopivia) jo tullut haalittua joten kysymys on
    Jos emme osta D-80 .stä, joka nyt on tällähetkellä hintaluokassa mikä miellyttää (Runko alle 1000€)
    ja linssejäkin löytyy, niin mikä olisi muu vaihtoehto digijärkkäriksi ja miksi?
     
  1. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    D200 löytyy alta tonnilla käytettynä ja syö mf laseja, jos niitä on. "Iso" se on, joten voi olla että rouva ei tykkää. Voi myös olla täynnä turhia ominaisuuksia.

    D70 / D50 käytettynä ovat pienempiä ja törkeän halpoja (300-400e) joten säästö voisi olla hyvä peruste. 

    Mutta d80 lienee se parahin vaihtoehto?
     
  2. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    D80 saa nyt objektiivin kanssakin (NIKON D80 + AF-S DX 18-135/3.5-5.6G IFED) alle tonttuun, ja niin sai D200:kin -ilman objektiivia vähän aikaa takaperin.
     
  3. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    kyllä minäkin suosittelen tuota D80.stä vaikka kuvasinkin vuoden verran D200.lla
    D80,ssa ei ainakaan ole liian vähän ominaisuuksia mutta kuitenkin kaikki tarvittava ja D200 voi tuntua siten liiankin monipuoliselta, riippuen tietysti siitä mitä halutaan? ja voishan tuosta omasta vähän kuvatusta D50stä jo luopuakin ;))
     
  4. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    NO niin seuraava kysymys onkin uskaltaako ostaa käytettyä Digijärkkäriä? Se että D200.sessa ei ole ISO3200 ei taida olla ongelma vai onko ne jotka sitä on käyttänyt?
     
  5. Vs: Vaimolle Digijärkkäri -Nikon D80 vai joku muu?

    Tuore oli kyllä, tänään laitettu...
     
  6. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Käytetyn ostaminen on aina uskalluksesta ja tuurista kiinni että minkälaisen saa. Itse en montaa kertaa käyttänyt D200.lla ISO3200 arvoa ja vähässä valossa jälki ei ollut parhainta mahdollista hyvässä valossa vielä menettelee mutta silloin voi käyttää jo jotain muuta ISO arvoa. Tuo Quiquernin tuoma kohde ei olisi yhtään hullumpi...:))
     
  7. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Sen sijaan uusien digijärkkärien ostaminen ei ole tuurista kiinni. kuuden tuhannen vanhan markan investointi joka vanhenee muutamassa vuodessa kuten muukin elektroniikkaroju, aina.
    Ääni käytetylle juuri markkinoilta uuden jalkoihin jääneelle, on joku muu ottanut jo takkiinsa.
     
  8. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Siis antanet äänsei käytetylle D200:selle joka juuri jäänee D300.sen jalkoihinko, tulkitksinko oikein?
     
  9. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    ISO3200 automatiikalla ±0 valotuksella?
    Expous tu tö rait mään.

    (Juuri ja juuri olen pitänyt D200:sta käsissäni. Mutta D100:n ISO3200:n olen kokenut hyödylliseksi valotettuna hyvin tarkasti puhki palamisen rajoille. RAWsta kun on helppo tiputtaa kirkkaus oikealle tasolle ja vaikka lisätä kontrastiakin joskus. Loivan kohteen tapauksessa jopa 6400 on kiva. En ole kyllä tehnyt tieteellisiä vertailuja tuleeko oikeasti parempaa kuin ISO1600-säädöllä.)

    Mutta eikös D80 ja D200 ole samat herkkyydet ja kuvanlaatukin? Ettei tämän perusteella pääse valitsemaan.
     
  10. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    On niissä liki identtinen kenno eli sikäli voisi odottaa samanlaista laatua. Eroa tulee lähinnä kameran muista parametreista, mitkä ei tietenkään ole identtiset vaikka molemmat olisi tehdasasetuksilla. D200 kenno luetaan neljää kanavaa pitkin eli siksi kykenee 5 kuvaa/s D80 jäädessä 3 kuvaa/s. Taisi olla myös jotain eroa käyttöjännitteessä ja sitä kautta tehontarpeessa, mutta en menisi siltä pohjalta suoraan väittämään, että esim alhaisemmalla käyttöjännitteellä olisi suora vaikutus dynamiikkaan. Voihan itse kennon jännite olla sama ja korkeampaa jännitettä tarvitsee vain suuremman siirtonopeuden takia tjsp. D80 on ihan sopiva kamera omaan käyttööni.
     
  11. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Joo, mutta vaimolle taitaa sopia pienempi kamera käteen paremmin ja lisäksi sä olet onnistunut kameraostoissasi minua huomattaavsti paremmin että älä ota minua laskuun.
    Minusta vaan kameroissakin on sama ilmiö kuin uusissa autoissa, hävytön arvonalennus heti ensioston jälkeen. joku muu ottaisi mieluiten tuon takkiin.
     
  12. _Petteri_

    _Petteri_ Member

    345
    0
    16
    Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Mites joku D200 nyt sitten vanhenee vaikka korvaavia malleja markkinoille tulisikin? Jos sillä tekee teknisesti hyvää kuvaa nyt niin sillä tekee hyviä kuvia tulevaisuudessakin. Hyvän kameran käyttöarvo ei katoa mihinkään, vaikka markkinoille tulisi jossakin suunnassa mitattuna hitusen parempiakin.

    Laitteiston jatkuva päivitys johtaa siihen että jokaisella annetulla ajanhetkellä käyttäjä tuntee oman laitteistonsa puutteellisesti.

    Juuri nyt hypetetään Nikonin D300:n ympärillä aika sairaasti. Maailmalla erittäin monet päivittävät D200:n tuohon ja ruuvaavat Tamroninsa ja Sigmansa siihen kiinni mutta ottamansa kuvat eivät tule paranemaan yhtään. Itse asiassa voi ainakin aluksi käydä päinvastoinkin johtuen edellämainitusta.

    Hassua kyllä, D300 maksaa suurin piirtein saman kuin uusi Nikon AF-S 14-24 f2.8 laajis. Jos allekirjoittaneella olisi pari tonnia ekstraa laittaa romppeisiin niin ei tarttisi kauaa miettiä kumpi tulisi taloon.
     
  13. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    D300 on ihan turha vehje. Vuoden, puolentoista päästä tulee sama kinokennolla ja siinä olaan. D200 omistajat tekevät viisaasti jos venttaavat rauhas. Jos siis yleensä haluavat kinokennon. Mikä tosin on kuuluisa takinkäännön paikka kun se tulee, vaikka nyt sanoisikin että en halua ;-)
     
  14. Ihmemies

    Ihmemies Member

    454
    6
    18
    Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Mun mielestä D80:llä tulee huonoja kuvia, ellei jatkuvasti kiinnitä huomiota valotukseen, ja siihen, miten tummaa tai kirkasta tavaraa keskellä ruutua on. Kuvittelin digikuvauksen olevan helppoa, mutta paljon helpommin oikeat valotukset onnistuvat vanhalla filmikameralla ;-) Perusturisti moisesta tuskin välittää, mutta mua ainakin hämää, kun kamerassa on 2 keskustapainotteista valotusmittaria ja yks pienen alan valotusmittari, jota nikon väittää spotiksi.

    Valotuksenkorjausta pidän oletuksena -1/3EV päällä, tilanteen mukaan -2/3EV -1.3EV jne. tai muuten palaa aina ties mikä kanava puhki. Onneksi tuota voi säätää kätevästi rullalla, muuten palaisi käpy koko hommaan :)
     
  15. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Käytät ilmeisesti keskimmäistä tarkennuspistettä ja matriisimittausta kuten minäkin. Matriisi painottaa valotuksessa aktiivista tarkennuspistettä ja kun siihen sattuu keskiarvoa tummempi kohde niin vaaleat on vaarassa mennä puhki. On tuo Nikonin pistemittaus ihan pistemittaus, ainakin jos sitä vertaa erään toisen valmistajan "pistemittaukseen" :p
    Harvemmin käytän valotuksenkorjausta jos kamerassa on kiinni Nikkor, mutta tampulan kanssa on useimmiten pakko. Jaa miksikö? No kun se on niin valovoimainen, että samoilla arvoilla kuvatessa kuva valottuu puoli aukkoa enemmän mitä nikkorilla vaikka arvot olisi samat. Näin on vaikka aukolla 4 eli vinjetointi ei ole syynä. Vika ei liene käytetyssä Nikkorissa tai sitten minulla on kaksi samalla tavalla viallista :eek:
     
  16. Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Vertaat varmaan negafilmikuvaukseen, joissa oli hikinen, ainoastaan minimissään 5 aukon valotusvara. :)
     
  17. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Niih.. tikihän on pahimmillaan tarkempi valotuksesta kuin dia :D Hieman erilaista,kuin värinegan kanssa joka ei hirveästi aukosta säikähdä..

    Itsellä oli käytännössä aina -1/3ev valotuksenkorjaus sekä d70, että nykyisin d200:ssa. Samoin tosin usein myös filkalle ja uskallan väittää tuo olisi noin,vaikka kamerana olisi canon.
     
  18. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Vaimolle Digi järkkäri NIkon D80 vai joku muu?

    Eiks (nega)filkkaa, etenkin värinegaa kantsis ennemmin ylivalottaa.. Diaa mieluummin ali kylläkin.