Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Vaihtorungot Rajalassa

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Silver, 9 Kesäkuu 2006.

  1. Silver

    Silver

    59
    0
    0
    Olen katsellut Helsingin Rajalasta käytettyä runkoa (Nikon D70).

    Mitenkähän on, tuleeko noiden runkojen mukana muuta hyödyllistä tarviketta, kuten akkua latureineen, kaulahihnaa ja vastaavaa retail-tavaraa, vai onko kyseessä vain ja ainoastaan runko? Ja miten on takuiden laita, mikäli valmistajan oma takuu on jo ummessa? Toimivuustakuuhan varmasti on liikkeen sisällä ainakin, mutta entä jos runko sanoo sopimuksensa irti muutaman kuukauden kuluttua ostamisesta?

    Olen kirjoitellut firmaan muutaman sähköpostiutelun, mutta tyypillinen vastaus esimerkiksi em. kysymyksiin olisi tyyliä "Joo akku on mukana", tiedä sitten mikä kesähessu siellä on vastailemassa posteihin.

    Jakakaa kokemuksenne ja olen kiitollinen!
    Ja jos jollakulla Helsinkiläisellä olisi ensi viikolla käytetty D70 tarjolla, niin yksäriä tännepäin.
     
  2. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Periaatteessahan EU:n alueella on käytetyissä 6kk takuu, mutta Rajalassa taitaa olla aina puhe yhdestä kuukaudesta. Ei silti, aina on huollot onnistunut kun on ostamani tavara ollut viallista syystä tai toisesta. Turvallisempaa liikkeestä ostaminen on kuin yksityiseltä jos mietitään takuujuttuja. Toisaalta käytetyn elektroniikan ostamisessa on se hyvä puoli, että yleensä noi viat ilmenevät siinä elinkaaren alkuvaiheen tietämillä ja käytetty laite on jo "sisäänajettu" sen vaiheen yli jossa yleisimmin vikoja ilmenee.

    Runkojen mukana tulee vaihtelevasti tavaraa, mä voisin suositella soittelemista tonne ja utelemista. Joissain tulee myyntipakkaus ym jutut ja joissain tosiaan se akku, kaulahihna ja laturi ja ehkä usb-piuha.
     
  3. Kutunluu

    Kutunluu Member

    252
    0
    16
    Takuuta myyjä voi antaa niin paljon tai vähän kuin tahtoo, mutta käytetyissäkin tavaroissa on lain mukaan myyjällä 6kk virhevastuu.
     
  4. Mä kävin just hakemass Arjalasta käytetyn 10D:n tuolle vanhalle 10D:lle kaveriksi. 380€, mukaan akku, laturi, hihna, usbipiuha ja käyttöohje sekä runkotulppa. Ja kuukauden takuun myöntävät..
     
  5. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
    No ei oo paha hinta enää, ei siinä varmaan ollu sitä pystykuvauskahvaa tohon hintaan?
     
  6. Ei ollu. Siellä niitä on vielä muutama. ;)
     
  7. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
    Juu, niin näyttäs olevan ;D Oliko paljo lauottuja vehkeitä?
     
  8. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Helillä oli myynnissä d70:n runko täällä jossain. hp tais olla 400e(?). en tähän hätään löytänyt topickia.. Yksityiseltähän ei saa sitäkään takuuta, mitä firmalta.

    Eiköhän noiden mukana luulisi tulevan perustarpeet eli opiskoja vaille käyttökelpoisia, kun esim. rajala webbisivuillaan ilmoittaa myytäväksi d70:sen. Muut roippeet joutunee katsomaan erikseen ja ynnäilemään. Ei varmaa tietoa, vaan puhdasta mutua.. joten hyödytöntä.

    Itsellä on muutaman hassun päivän käyttökokemus d70:stä, joten en sano vielä mitään ihmeellistä. Vähän on muovinen,mutta niinhän nuo on kaikki "perusrimpulat". Kaksi komentokiekkoa on mukavuus, jos tykkää itse säätöjä räpläillä.. Kunnon kokoinen ja hyvä käsissä!
    Kuvani eivät tosin parantuneet ;)
     
  9. Eipä kai nuo. Ei nuo missään pro-käytössä ole ollut. Kovasti niitä on kuulemma 30D:hen vaihdeltu. Välinerunkkarit...
     
  10. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
    Kyllä tuolla 10D:llä pärjää oikeinkin hyvin, niän olen itselleni vakuuttanut, kun olen miettinyt vaihtoa. Olen sanonut itselleni, että niinkauan kun edellinen kamera ei ole "haukkunut" hintaansa takaisin, kameraa ei vaihdeta. Toisinsanoen, niinkauan kun ei rahaa kameralla ole tullut niin paljon, että sillä rahalla voiostaa uuden, en vaihda, kai ;)

    Ihmettelin tuossa muuten ihan offtopick, kun noita Nikonin putkia 80-200/2,8 löytyy heti kättelyssä neljäkin kappaletta, mutta ei Caanonia pahemmin ole käytetyissä vastaavaa 70-200/2,8 näkynyt (tai edes sitä vanhempaa 80-200/2,8), eikä hinnatkaan mielestäni ole pahoja. Minkälaisia nuo putket ovat en osaa sanoa, kun en ole koskaan Nikonin laseja käyttänyt.
     
  11. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    NE on niitä ei-AF-s malleja joissa on vitun hidas tarkennus kaikilla ei-pro rungoilla... Nikonin F5 ja D1 / D2 sarjan rungot jaksaa tota tarkennusta veivata jotenkin, mut muilla se on tuskaa.
     
  12. Silver

    Silver

    59
    0
    0
    Helin runko meni jo, samaten joku toinen vastaava paremmalla silmäkupilla (tms).
    Kyllä tässä on jo pienemmällä muovirimpulalla, eli D50 räpsitty vuoden verran. Vähän turha päivitys kyllä, mutta kun muutamaa parannusta tarvitsee, niin silloin ne on saatava. Eikä tässä persnettoakaan tehdä kuin muutama kymppi.

    Mitä tuo virhevastuu käytännössä tarkoittaa verrattuna annettuun takuuseen?
     
  13. motris

    motris Well-Known Member

    4 793
    749
    113
    Mikä "tuo" virhevastuu? Käytännössä sama asia. Jos tarkoitat käytetyn tavaran kauppaa, niin se menee suunnilleen seuraavasti. Käytetty on käytetty, ja se myydään siinä kunnossa kuin se on. Jos tavaraa on huollettu, niin takuun pitäisi kattaa vaihto-osien ja työn virheet. Kannattaa aina kysyä, mitä laitteesta on tarkastettu ja huollettu, ettei tule ainakaan väärinymmärrysten takia yllättäviä menoja.

    Jos asiaan kiinnostaa laajemmalti perehtyä, niin kannattaa varmaan käydä ostamassa autokaupasta vanha ~10 v. vaihtoauto. Nopeasti oppii tietämään mitä käytetyn tavaran takuuseen kuuluu ja ei kuulu. ;D
     
  14. Heli

    Heli Active Member

    6 689
    0
    36
    Niin oli. Mun kamera oli täysin toimiva ja siisti, suorastaan kuin pakasta otettu. AInakin ostaja kiitteli hyvistä kaupoista. Niin, kaveri sai kaikki piuhat, ohjelmacd:t, kaks akkua, laturin, suomenkielisen käyttöohjeen, kaiken mitä aikoinaan rungon mukana tuli...

    Ja Nikonin 80-200/2.8 AF-ei S linssistä. Mulla on se, enkä tarvi yhtään sen nopeammin tarkentavaa. Tosi hyvä linssi on.
     
  15. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Jeh.. se oli ainoa d70:nen jonka muistin täällä olleen kaupan, mutta en muistanut että se oli jo myyty.. sorry, turha mainos.. et varmaan pahastunut kuitenkaan?

    Käytetyssä tavarassa on aina enemmän tulkinnanvaraa, mitä myyjä korvaa ja mitä ei. Uudella on tehtaan takuu, eikä myyjä tee tappiota. Käytetty taitaa mennä omiin nimiin,eikö? Aihe kiinnostaa ja heittelen asioita ilmoille enemmän kuin on omaa tietoa.. jahka viisaammat valistaa.
     
  16. Heli

    Heli Active Member

    6 689
    0
    36
    En toki pahastunut.

    Eikös käytetyillä yleisimmin ole kuukauden takuu? Sen verran, että ostaja näkee että kamera toimii. Ei kait kukaan voi olettaa että jos ostat käytetyn esim. digirungon ja se poksahtaa puolen vuoden päästä ostosta että liike on enää velvollinen korvaamaan? Vai onko? En mäkään näistä mitään tiedä mutta johan mua kummastuttais jos käytetyn takuun on oltava sama kuin uuden...
     
  17. Eu-direktiivi kuulemma määrittelee vaadittavan takuun käytetylle laiteelle puoleksi vuodeksi. Itse tekstiä en ole nähnyt. Moni kauppias kiertää tätä sääntöä myymällä kamerat varaosina tai vialisena tuotteena. Iso osa myös tuolloin lopetti kokonaan käytetyn laitteiston myymisen.
     
  18. motris

    motris Well-Known Member

    4 793
    749
    113
  19. Tuossa lienee se merkittävin pointti.

    Mutta valittaminen ja 'viisaana esiintyminen' kannattaa. Pistin Acerin huoltoon sen takuuaikana. Vika on sellainen, että aika-ajoin se ei tunnista polttavaa CD/DVD-asemaa. Sitä ei siis löydy ollenkaan. 99% se löytyy, kun pitää jonkun CD:n siellä sisällä ja 50-50 se on hukassa, jollei pidä.

    No kyselin sitten 1½ vko:n kuluttua, että mikäs tän tilanne on, saanko ennen Juhannusta ?
    Vastaus oli, että tuolla se lojuu huoltojonossa.. ei voi luvata.

    Rupesin sitten jutteleen kohtuullisesta huolto-ajasta, takuusta ja sen kattavuudesta, sekä siitä että vuokraan jussiksi jostain koneen ja pistän laskua tulemaan. Kehui, että tuskin siitä mitään hyödyt ja sanoin takaisin, että ehkä en, mutta eipä tuo paljon maksakkaan kun on kotivakuutuksessa tuo oikeusturvakin.

    Ensiveto oli, että heillä on sellainen 150€ maksava lisäturva, että saat koneen jonon ohi... sanoin vain, etten oikein viitsi takuusta maksaa, kun se kuuluu jo ostettaessa 1500€ laitteeseen.

    No puhelu loppui asiallisissa merkeissä ja kaveri toivotti hyvät päivänjatkot. Todella asiallinen kaveri ja keskusteltiin kaikenlaista tuosta takuukäytännöstä jne. siinä ohessa, eli pojot siitä Acerille.

    2 päivää puhelun jälkeen (tänään) tuli tekstari, että kone on huollettu ja postissa... saapuu 2:n arkipäivän kuluessa !

    Ehkä se valittaminen joskus auttaa, tai sitten vaan on kaksi asiaa 'sopinut' yhteen todella hyvin... mitä kyllä vahvasti epäilen.... :eek:)


    Ps. pää-asia on, että saa jussi-festareille läppärin toimivana..
     
  20. Silver

    Silver

    59
    0
    0
    Vastaanpa nyt itselleni tänne, jos vaikka jotakuta tulevaisuudessa sattuisi asia kiinnostamaan.

    Rungon mukana tuli kaikki mitä pitääkin, eli akut latureineen, piuhat, hihnat ja tulpat.

    Kameralle annettiin liikkeen puolesta kuukauden takuu.

    Maksoin rungosta (D70) 1gb CF-kortin kanssa 550€. Kameran kunto on uutta vastaava, ja kuvia sillä on otettu 1800 kpl. Jos ruutumäärä olisi ollut suuri, niin olisin yrittänyt tinkiä hinnasta, mutta nyt en jaksanut kun talous antoi muutenkin myöden.