Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Vaihtamisen vaikeus, pohdintaa vaan

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Olli Knuuttila, 31 Joulukuu 2018.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    20 326
    218
    63
    Ollin huippusarja Nikkoria ei varmasti romahduta hintaansa näköpiirissä, eikä edes museoikäisenä aikojen päästä. Siitä pitävät huolen yksin vähäiset valmistusmäärätkin.

    D810 on jo nyt niin edullinen ettei se enää voi romahtaa. Hiukan reilun donan. D850 lie ollut mahtavin romahtaja kun ilmestymishinnat ovat vielä tuoreessa muistissa. Nyt enää tuplasti D810:n. D4:n hintakehitystä voi arvailla D3:n historiaa katsellen. Sellainen kone on aina kova luu ja löytyy uusia käyttäjia jotka uutena eivät ole harkinneetkaan. Yhtäläistä näille on uutuusajan jälkeen, että pikkuhiljaa arvo alenee ja kappaleen kunto alkaa merkitä enemmän.

    Mutta tietenkin jos uskoo, että kuvaajat hyvin laajalti ja samanaikaisesti eri tarpeissaan näkevät uusimmat peilittömät ylivertaisiksi, sehän olisi jo digimurrosta vastaava tapahtuma. Uskoo ken uskoo. Nikonin osalta varmaan rungoissa kuitenkin ilmiötä näkyy jo.

    Vaan mitenhän Ollin paino saataisiin vähemmäksi. Eikun kamojen. :) Paljonko se rungon vaihto merkitsee. Jos olisi jokin teline rollaattorissa. Tai pyörätuolissa. Kuvaisi vaan arvokkaasti ja hyväksyisi ettei voi kaikkea entistä enää. Vieläkö nousee D4? Ei pitäisi vitsailla kuin varmoille tutuille, mutta kaikki me vanhetaan ja harva ilman vaivoja ja sairauksia selviää. Mutta että viilataan 200g rungosta niin sekö auttaisi.

    Toivotaan ettei lekurit löydä mitään erittäin ilkeää vaan saisit apua.
     
    Viimeksi muokattu: 2 Tammikuu 2019
  2. olliR

    olliR Member

    471
    8
    18
    Itsellä on nykyään kaksi järjestelmää. Toinen peilillinen täyskennonen, toinen peilitön m4/3. Toista käytetään kun valo loppuu tai pikseleitä tarvitaan paljon ja tällöin systeemi kulkee pyörällisessä laukussa. Toista kadulla roikkumassa olkapäällä. En koe, että kahden erilaisen kokoonpanon käyttö on ongelma. Eri käyttöön on eri laitteet.

    Jos sinusta tuntuu, että voisit alkaa vaihtaa pelitöntä studiokäyttöönkin, niin ehkä helpointa olisi aloittaa kokeilu rungolla ja perusoptiikalla. Jos tuntuu hyvälle, niin sitten voi alkaa myydä vanhaa pois ja lisätä optiikkaa maun mukaan. Kerralla vaihtaminen olisi joka tapauksessa jo opettelun ongelmakin, saatikka sitten riski siitä, ettei uusi systeemi miellytäkään. Epäilen vaan, että jos puhutaan studiomaisesta käytöstä, niin ei se paino siitä juurikaan vähene. Kamerajalusta, valot ja valojalustat on kuitenkin ihan samoja. Ehkä tuo tarkempi miettiminen kullakin keikalla tarvittavasta kalustosta saattaisi olla tarpeen.

    Jos ongelma taas on siinä, että kuvauksesi vaatii liikkumista ja kameran kannattelua mukana, niin siinä toki pienemmän rungon ja optiikan käyttö auttaa. Tällöinkin aloittaisin kokeilut vaikka hiukan edullisemmalla kokoonpanolla. Toivottavasti et pidä koko aikaa mukanasi tuota 16 kiloa - jos näin, niin mieti kuvaamistasi uudestaan.
     
    SakkeM tykkää tästä.
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    20 326
    218
    63
    Jos katsoo Nikonin Z suunnitelmaa, eihän siellä mitään korvaavaa edes näy. Jokin 50/1,2 on toki mielenkiintoinen poikkeus, mutta hinnoittelukin jatkanee viime aikojen nikonperinnettä: Köyhät kyykkyyn ja Tamron kiittää.
     
  4. RB

    RB Well-Known Member

    7 210
    67
    48
    Kuinka moni kinodigillä tai pienemmällä studiossa henkilökuvauksessa käyttää kamerajalustaa?
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    20 326
    218
    63
    Jaa mikähän tässä on oleellista? Ei Hasselillakaan aikoinaan tarvittu ainakaan itsestäänselvästi jalustaa studiossa ja kai joitain RB:n käyttäjiäkin sellainen vapaus (keveys) kadehdutti? Jos on flässit käytössä, on ainakin liikkeen ja tärähdyksen suhteen melko vapaata jalustasta. Muista syistä sitten..

    Vastakysymyksenä voisin laittaa että kuinka moni nykyään käyttää studiossa edes GFX:ää ja miksi keskari nykyäänkään olisi jalustantarpeen rajana? Tuo Fuji on useimpia Nikoneita kevyempi.

    Parhaat studiojalustat ovat todella nautinnollisia käyttää. Mutta kaipa se on mennyttä aikaa se.
     
    Viimeksi muokattu: 2 Tammikuu 2019
  6. RB

    RB Well-Known Member

    7 210
    67
    48
    Tulipahan vaan mielehen...itse oon kuvannut RB:kin käsivaralta mutta (kino)digikameralla ei jalustan käyttö oo oikein kivaa kun ei saa kattella kuilusta ylhäältäpäin.
    Peilittömällä kääntyvällä näytöllä tuo homma onnistuu uudelleen helpommin. Oma canoni ei tunnu laukaisevan salamoita jos takanäytöllä kuvaa.
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    20 326
    218
    63
    Uusi aika studiossa alkaa hahmottua. Iso erillinen näyttö on selviö. Miksei tätä haluttaisi viedä ulos kentällekin. Entisaikain iso koko. Ennen kannettiin kasetteja ja filmejä, seuraavaksi virtalähteitä.
     
  8. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 195
    281
    83
    Mä käytän ihan peruskasvopotretissa jalustaa, kun kuvauskorkeus ei vaihtele. Muuten kyllä käytännössä aina käsivaralta Nikoneilla. Kyllä mä olen silti sitä mieltä, että ehkä kannattaisi käyttää enemmänkin pitempiin sessioihin terävyyden lisääjäksi.
    Sen vähän mitä RZ:lla kuvaan, se menee jo jalustalta.
     
    Viimeksi muokattu: 2 Tammikuu 2019
  9. keegan

    keegan Well-Known Member

    6 386
    89
    48
    RB:ssä peilin liike on yllättävän hyvin vaimennettu. Kun on kuiluetsin ja sopivan pituinen hihna, niin vatsaan tuettuna sillä kyllä kuvaa käsivaralta. Aivan kelvollista jälkeä olen saanut vielä 1/4 ajalla.
     
  10. Sellainen dilemmahan näissä ff-peilittömissä on että vaikka rungot onkin hiukan snadimpia ja kevyempiä kuin peilivastineensa niin hyvävalovoimaiset lasit painaa kuitenkin saman tai enemmänkin. Se rungon parisataa grammaa hukkuu sitten setin kokonaispainoon ja kokoerokin hiipuu.

    Tästä näkökulmasta Nikonin roadmappi jossa 1.8 - laseista koostuva sarja näyttää olevan hyvä kompromissi - laadukkaat lasit mutta ei kilon möttejä. Jos nuo nyt vaan tulee kuten suunniteltu eli tänä vuonna 20/1.8 ja 85/1.8 sekä ensi vuonna 24/1.8.

    Sonyyn koitin ihastua oikein yrittämällä ja muutamankin kerran kävin kokeilemassa mutta ei kyllä taivu. Sen verran kulmikasta ja jollain lailla ei loppuun saakka pohdittua suunnittelua tuo käytettävyys on minun lähtökohdistani katsottuna. Tämä toki reilut 100% subjektiivinen näkemys.

    Mielestäni oleellinen kysymys aiheeseen liittyen lyhyellä aikavälillä on miten hyvin Nikonin adapteri toimii jotta voi käyttää pelillisiä ja peilittömiä rinnan ja hyödyntää kummankin vahvuudet. Säänkesto ja akkukesto on kuitenkin Nikonin "old schoolissa" hyvin hoidettu.
     
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    20 326
    218
    63
    Noin pitkillä tietenkin lähes millä tahansa. Siinä peilitärähdyksen vaikutus jää "murto-osaan" valotusajasta. Varsinkin sopivasti itse tuettuna toisin kuin huteralla jalustalla.

    (Itse en ole muistaakseni RB:n laukaisua edes kokeillut, mutta RZ oli vakuuttava.)
     
    Viimeksi muokattu: 2 Tammikuu 2019
  12. keegan

    keegan Well-Known Member

    6 386
    89
    48
    Niinpä tokl, en ajatellut loppuun asti. Mutta ei se sekunnin kymmenyksilläkään suttua tee:)
     
  13. RB

    RB Well-Known Member

    7 210
    67
    48
    Aikuisia ihimisiä kuvatessa käsivaralta yks juttu on silmien räpsyminen. Pehkana kerkiävät Räpsäyttää silmiä kun peili loksahtaa ja sulkimen auettua ne on usein kiinni. Kun käytti jalustaa ja peilin ylösnostoa 2-lankalaukaisimella niin onnistuminen oli 100%.
    Lapsia kuvaten kamera käres kahvan kans onnistuu hyvin.
     
  14. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    10 046
    1 200
    113
    Sovite toimii erinomaisen hyvin, en olisi uskonut. Alla oleva on vanhalla 70-200 f:2,8 VR:llä
    _PJA1315.jpg
     
    mlphotic ja Olli Knuuttila tykkäävät tästä.
  15. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 195
    281
    83
    Joo, tyvilihaksissa tuo ongelma tuntuu toistaiseksi olevan, hauiksissa ja reisissä. Surkastuvat vähän kerrassaan. Ei musta kulkiessa mitään huomaa, jos ei tarvi portaisiin mennä. D4 nousee ja pysyy silmän korkeudella vielä ihan kohtuudella, kaapin ylähyllylle ei enää ole vähään aikaan oikein mennyt. Studioon on tarvinnut vähän sinne tänne laitella vanhoja valojalustoja, kun kyykystä kuvaa ei tahdo reidet enää nostaa, pitää kädellä auttaa, eikä kehtaa vieraiden nähden kontata pidempää matkaa...
    Eli vielä pysyy kamera kädessä ihan hyvin, tuntuu vaan etenevän pikkuhiljaa tuo, ja sitten se 200 grammaa voi yhtäkkiä olla aika lailla ratkaisevakin. Kun ei näitä tiedä...
    (On noista koepaloja otettu, sähköä syötetty ja magneettikuvia tahkottu, ympäri Suomen näytteet kiertäneet lausunnoilla, toista vuotta, katsotaan nyt...Enhän mä ole kuin kuusikymppinen vasta, kuvausvuosia pitäisi vielä olla läjäpäin, että jos tulee kevyemmän tarve lopullisesti, niin pitää asiaa ainakin pohtia...)
     
    Viimeksi muokattu: 2 Tammikuu 2019
  16. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 195
    281
    83
    Rauhallisempaa täällä... tämäkin asia taisi osaltani tulla jonkunlaiseen päätökseen tässä. Kokeilin varteenotettavat vaihtoehdot ja sitten mietin. En mä halua Nikonia huonompaan, tai ainakin minulle epäsopivampaan vaihtaa. Käy nyt sitten laitteiden arvojen kanssa miten käy, niillä mennään mitkä omilta ja hyviltä tuntuu. Mulle ne vaan lopulta on Nikoneita. Painaviahan ne on, mutta vielä jaksaa. On siinä varmaan henkistäkin, mutta ihan käytännöllistä kun ne läpikotaisin tuntee ja silmät ummessa luottaa. Se on vielä auki josko Z:taan vaihtaisi toisen digin, sen D4:n. Sillä setti vähän kevenisi. Täytyy miettiä sitä vielä, vanhoissa objektiiveissa kuitenkin pysyisin.
     
    Viimeksi muokattu: 12 Tammikuu 2019