Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

MYYDÄÄN Vaihdetaan PC-E Nikkor PC-E Nikkoriin

Keskustelu osiossa 'Myydään' , aloittajana _kapu_, 22 Maaliskuu 2013.

    Teetin 24 mm PC-E Nikkoriin JAS-tekniikassa valmistajan auktorisoiman modauksen eli tilt ja shift ovat nyt samassa suunnassa. Kokeilun jälkeen modaus ei ole kuitenkaan tarpeitteni mukainen. Jos se on sinulle sopiva ja sinulla on tehdasasetuksissa oleva linssi, ehdotan vaihtoa päittäin. Edellytyksenä mint-kunto ja voimassa oleva takuu kuten minun yksilössäni. Vain kasvokkain. Asun Turussa.
     
  1. Vs: Vaihdetaan PC-E Nikkor PC-E Nikkoriin

    Ehdotus edelleen voimassa. Tulen huhtikuun alkupäivinä pääkaupunkiseudulle.
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Vaihdetaan PC-E Nikkor PC-E Nikkoriin

    Olisiko tuo vaikea ruuvailla itsekin eri asentoon? 

    Minua on kiinnostanut tämä objektiivi, mutten ole oikein saanut käsitystä siitä, miten se käytännössä pelaa. Nyt modauksen jälkeen kai pystyt laittamaan kääntöä ja siirtoa kuitenkin mihin tahansa suuntaan, mutta aina kummatkin samalla akselilla? Vähän erikoiselta tuntuu (tehdasasetus?) jos näin ei voisi tehdä.  Siis esimerkkinä kuva jossa haluat siirtää ylöspäin jotta pystylinjat olisivat suoria kun kuva otetaan yläviistoon ja samalla haluaisit kääntää terävyystasoa maanpinnan suuntaiseksi.
     
  3. Vs: Vaihdetaan PC-E Nikkor PC-E Nikkoriin

    On. Älä yritä. Vanhanmallisen PC 85 millisen modaan eestaas viidessä minuutissa erittäin hyvällä ruuvimeisselillä. Linssissä on sisällä tarpeeksi pitkät kaapelit. PC-E -sarjassa on chippi, joka pitää korvata toisella. (Jos modautat vaikkapa JAS:lla, pyydä alkuperäinen chippi itsellesi. Jos vaikka muutat mielesi.)
    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Tehdasasetus on ok esimerkiksi panoraamakuvauksessa: tilttaat niin, että kaikki on tarkkaa etualalta äärettömään (siis periaatteessa) ja shiftaat toisessa suunnassa panoraamaa varten.

    Ja vielä: tilt- ja shiftnupit ottavat tilaa. Mun kameroista D300:ssa linssiä voi juuri ja juuri pyörittää 360 astetta. D3:ssa tilaa on paremmin. Mutta D800:n salamamötikkä tulee niin alas, että linssit nupit ottavat tietyssä asennossa kiinni. 90-asteen käännös pitää tehdä tosin päin, jolloin esimerkiksi etäisyysasteikkoa pitää katsoa periskoopilla. Oppii kyllä.
     
  4. Vs: Vaihdetaan PC-E Nikkor PC-E Nikkoriin

    Vielä vähän aikaa varaa odotella.
     
  5. stupor

    stupor Member

    254
    0
    16
    Vs: Vaihdetaan PC-E Nikkor PC-E Nikkoriin

    Olisikohan kellään tietoa mitä tuollainen modaus maksaisi jossain muualla euroopassa, kuitenkin Nikonin valtuuttamassa huollossa? Ja mikä olisi suositeltava paikka? Nimittäin Jassin monopolihinta täällä on jotain 300-400 euron välillä. Nettihakujen perusteella USA:ssa onnistuisi (ainakin jokin aika sitten) kohtuulliseen hintaan n. 130 dollaria, mutta sinne ei tietysti kannata linssiä lähettää.

    Jännä mitä kaikkea vahvistamatonta tietoa netissä liikkuu, kun itse olin lukenut, että sekä vanhan 85:n ja tuon 24:n voisi modata itse. Chipin vaihdosta en ollut kuullutkaan.
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Vaihdetaan PC-E Nikkor PC-E Nikkoriin

    Samma här.  Näyttäisi että tuon voisi tehdä tarvittaessa jopa kentällä.

    http://www.achim-sieger.de/en/axis-change-of-the-pc-e-nikkor-24mm/
     
  7. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Vaihdetaan PC-E Nikkor PC-E Nikkoriin

    Tuo oli kyllä melko vakuuttavaa.

    _kapu_:lla oli kuitenkin kokemusperäistä tietoa asiasta.  Mites se chippi, pitääkö se vaihtaa?
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Vaihdetaan PC-E Nikkor PC-E Nikkoriin

    Saattaa olla, mutta kirjoituksesta sitä en näe.  Voi olla myös vain korjaamon kertomaa.

    Jos minulla olisi tuollainen, voisin kokeilla itse.  Eihän siinä pahemmin tarvitse käydä kuin korjaamoreissu jossa oletettavasti sama lasku kuin teettämällä muutos.

    Tuossa yksi keskustelu käyttäjien kesken.
     
  9. Vs: Vaihdetaan PC-E Nikkor PC-E Nikkoriin ***vaihtotarjous peruttu***

    Avasin modatut PC 85 mm ja PC-E 24 mm Nikkorit. Edellinen minun ja jälkimmäinen JAS-tekniikan modaamina. 90 asteen kääntö sujui kummankin kohdalla kahdessa minuutissa.

    85-millisessä oli alun alkaen niin pitkät piuhat, että käännön sai tehtyä tuosta vaan.

    24-millisen kohdalla tilanne on luultavasti toinen, koskapa JAS tilasi varaosan tehtaalta. Se oli varmaankin yksi tai useampi piuhoista eikä chippi (josta puhuttiin jollakin jenkkisaitilla). Kääntö tehdasasetuksille onnistui maltilla juuri ja juuri eli yksi piuha alkoi panemaan hanttiin. Tämä pisti epäilemään, että JAS vaihtoi jonkin piuhan lyhyemmäksi.

    Tämän päivän kokeilujen jälkeen en näe mitään estettä vaihtaa asetuksia tarpeen mukaan. Mutta: osta erittäin laadukas ristipäämeisseli.

    Sokeri pohjalla: JAS tekee takuuaikana modauksen Nikonin piikkiin yhden kerran per linssi. Jos olisin nyt ostamassa jonkin PC-E:n pyytäisin saman tien modausta, jotta saisin pitkät piuhat kakkulan sisään.

    p.s. Tämä ruuvimeisselirumba on aivan älytöntä. Canon on tällä kohdin edellä.
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Vaihdetaan PC-E Nikkor PC-E Nikkoriin

    Joo, toi kääntöhän pitäisi olla painonapin takana.
     
  11. stupor

    stupor Member

    254
    0
    16
    Vs: Vaihdetaan PC-E Nikkor PC-E Nikkoriin ***vaihtotarjous peruttu***

    En tiedä mistä tuo tieto on peräisin, mutta tarkistin vielä JASsilta. Vastaus oli, että kyseinen operaatio on aina asiakasveloitteinen. Tässä hinnatkin, jotka eivät ole tarjouksesta vaan etukäteisarvioita:

    24mm n. 270-320 EUR
    45mm n. 250-300 EUR
    85mm n. 320-360 EUR

    Hinta on siis täysin kohtuuton tuolla tasolla. Harmillista, koska itse haluaisin kääntää 85 PC-E:n samaan suuntaan.
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Vaihdetaan PC-E Nikkor PC-E Nikkoriin

    Olikohan se juuri edellä olevassa linkissä kun jenkki sanoi modauksen olevan ilmainen palvelu.  Ja joku toinen sanoi manuaalissa lukevan että Nikon-hulto tekee modauksen edullisesti.

    ----------------

    Piuhan pituudesta varmaan on kyse ainoastaan - tästä kuulin toisaaltakin juuri. Ja piuhaa voi myös jatkaa!  ;)
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Vaihdetaan PC-E Nikkor PC-E Nikkoriin ***vaihtotarjous peruttu***

    Joo kyllä tästä on saanut tietoa hyvin kun objektiivista olen tietoa hakenut.  On meinaan kiinnostanut. Usein toistuu toive ja odotus että milloin tekevät asiallisen loppuun asti mietityn uuden version...
     
  14. Vs: Vaihdetaan PC-E Nikkor PC-E Nikkoriin ***vaihtotarjous peruttu***

    Tieto on peräisin omakohtaisesta kokemuksesta viime syksyltä. Sitä en muista, mistä alunperin asiasta kuulin, mutta kun kerroin tästä, Rajalasta soitettiin Nikonille ja asia hoitui heti ilman nikottelua. Vein siis objektiivin Turun Rajalaan, en JAS:iin.
     
  15. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Vaihdetaan PC-E Nikkor PC-E Nikkoriin

    Tässä se taas nähtiin: Ei ole Jassiin luottamista.  Linssiinviilaajat
    moraalittomat ahne*erseet.
     
  16. stupor

    stupor Member

    254
    0
    16
    Vs: Vaihdetaan PC-E Nikkor PC-E Nikkoriin

    Jospa ne tekee niinkuin täällä paikallinen Fiat-huolto teki, eli laskuttaa sekä asiakasta, että maahantuojaa samasta hommasta ;)
     
  17. stupor

    stupor Member

    254
    0
    16
    Vs: Vaihdetaan PC-E Nikkor PC-E Nikkoriin

    Tässä vielä viimeisin tieto Turun Rajalan kautta tarkistettuna suoraan Nikonilta, Jyrki Tuppuraisen lausunto:

    "En tiedä mistä tällainen huhu on lähtenyt liikkeelle. Tiedän että Erkki on kerran jonkun syyn perusteella yhdelle kuvaajalle luvannut työn ilmaiseksi. Valitettavasti tämä ei kuulu takuun piiriin."

    Eli asia on sillä selvä, ei kannata tuota operaatiota takuuseen kysellä.