Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Vaihdanko 300D:n Sonyn alpha 100:aan?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana tomppa-one, 17 Lokakuu 2006.

    Ostin kesällä EOS 300D:n tollasella canonin halppis 28-90 f/4-5,6 lasilla. En oo oikeen ollut tyytyväinen kuvien terävyyteen jne.., mikä ilmeisesti johtuu tuon lasin huonoudesta useimmiten.

    Oon aatellu kahta vaihtoa, joko hankkia tähän runkoon käytetyn tai uuden Canonin 70-200mm/4 L sarjalaisen zoomin. Koska oon siitä netistä lukenut hirviästi kehuja.

    Tai.. toinen vaihtoehto olisi että myisin tämän canon pakettini eteenpäin(ostinkin tämän vähän sillain tutustumismielessä harrastukseen) ja hankkisin tilalle sonyn a 100 rungon, koska jo aiemmin haaveilin KM:n dynax 7D:sta. Siinä yhdistyisi mielekäs muotoilu ja monen kehuma vakaaja urheilukuvaustakin ajatellen? Entä sitten jos ajattelisin saada yhtä hyviä tai parempia kuvia kun tuolla edellä mainitulla(300D + 70-200mm/4 L) paketilla niin joutuisinko jo uhraamaan siihen Sonyn zoomilasiin pienen omaisuuden?

    Olen käsityksessä että 300D:lläkin voi ottaa onnistuneita kuvia jos siinä vaan on hyvä tötterö kiinni. Jostain luin, että em. runko kärsii(kuten 350D:kin) halvan maineestaan koska niitä niin monasti käytetään vaan kittilasien kanssa, mutta on esim. monen kelpokuvaajan vararunkona..?

    Kertokaapa mielipiteitänne asian suhteen.. Onko se Sony miten paljon parempi vehje? Katsoin ne jotkin digikuvauslehden testikuvat ja minusta ne ei ollut ihan terävimmästä päästä, nekin oli kyl taidettu ottaa niillä kittilaseilla!

    Tulipas seliteltyä. Anteeks ja kiitos! ;)
     
  1. Kutunluu

    Kutunluu Member

    252
    0
    16
    Vs: Vaihdanko 300D:n Sonyn alpha 100:aan?

    Halparunkohan tuo Alpha100:kin on, vaikkakin paljon uudempi kuin 300D. Enemmän verrattavissa uuteen 400D:hen. Kummallakin kameralla kittilinssillä otetut kuvat eivät varmasti mitenkään mahdottomasti eroa toisistaan. Ehkä ääriolosuhteissa Sonyn luultavasti pienempi kohina ja kuvanvakaaja tekevät sitten enemmän eroa. Mutta kuten sanoit, objektiivi vaikuttaa kuvanlaatuun huomattavasti enemmän.

    Minoltan valikoimasta löytyy sitten G-sarja, joita ylistetään monesti aivan kuten "älliäkin" ja hintakin on sen mukaista. Uudet Sonyn-logon alla tehdyt linssit ovat aivan samoja Minoltan laseja (halvempia, sekä G:tä). Niistä löytyy hyvin tietoa osoitteesta Dyxum - Home of the alpha system photographer.
     
  2. Vs: Vaihdanko 300D:n Sonyn alpha 100:aan?

    300D on hyvä runko puutteistaan huolimatta. Sama kenno siinä on kuin 10D:ssä, että ihan turha on runkoa haukkua jos ei kuvat onnistu... jos siis puhutaan paikallaan pysyvistä kohteista =) Liikkuvat kohteet ovatkin sitten hieman hankalampia, koska jatkuvaa tarkennusta ei saa pätevästi toimiin.

    Mutta katsoppas vaikkapa tästä hiukkasen noita kuvia. Runkona on 300D ja putkena Sigman 70-200/2.8. Ja kuvat on siis otettu ennakoivalla tarkennuksella, koska jatkuvaa tarkennusta ei ollut käytettävissä. Eihän noin pienistä kuvista hirveästi voi päätellä, mutta ei ne nyt ihan pelkkää suttua ole...

    Esim tässä auto kiitää kolmosella päin näköä...

    Tämä foto on sitte hiukan isompi. Siinä putkena on Canonin suttuzoomi 75-300/3.5-5.6.

    Nykyään runkona on 30D ja 300D on varalla toistaiseksi.
     
  3. Vs: Vaihdanko 300D:n Sonyn alpha 100:aan?

    Ymmärsinkö siis oikein, että kameran pysyessä paikallaan 300D:ssäkin riittää potentiaalia, mutta jos seuraa kohdetta tulittaessa kuvia niin siinä kysyttäisiin sitten kalliimpaa tai parempaa runkoa?

    Olipa muuten hyviä tilannekuvia tuolta rallicrossista tai mitä jokkista sit olikaan, mut kuitenkin.

    Eihän sekään canonin lasilla otettu kuva näyttänyt suttuiselta. Ainakaan se vihreä kupla, mikä siinä ilmeisesti oli pääroolissa. Taustapuissa oli juur semmoista suttuisuutta/epätarkkuutta, mitä minun ottamani kuvat on monesti kokonaan täynnä(tässähän se saattoi olla tarkoituskin)?

    Sony lienee parempaa luokkaa sen jatkuvan tarkennuksen osalta?
     
  4. Vs: Vaihdanko 300D:n Sonyn alpha 100:aan?

    Pistä kamerasi pöydälle ja ota vitkalla kuva 28mm asennossa, vaikka aukolla 8. Jos kuva on pehmeä, on 1.tarkennus pielessä, 2.objektiivi huono tai ....3. terävöitys kuvalle tekemättä ;-)
     
  5. Epimetheus

    Epimetheus Member

    375
    0
    16
    Vs: Vaihdanko 300D:n Sonyn alpha 100:aan?

    Siinä Sonyssä on paljon herkkuja, kuten pistemittaus, kuvanvakaaja ja pölynpoisto, jotka tekee siitä houkuttelevamman vaihtoehdon canonillesi, mutta ei se sinusta parempaa kuvaajaa tee. Molemmilla pystyy hyvään kuvanlaatuun oikeilla linsseillä, jotka kuitenkin viime kädessä ratkaisee kuvanlaadun, olettaen ettei ole ryssinyt jotain kuvaustilanteessa. Urheilukuvaustasi ajatellen Sonyn kanssa saatat pidemmän päälle päästä hieman halvemmalla objektiivien kanssa, koska et tarvitse kuvanvakaajalla varustettuja linssejä, jotka yleensä on melko arvokkaita.
     
  6. Vs: Vaihdanko 300D:n Sonyn alpha 100:aan?

    Sonyn suhteen (ainoa) huono puoli on se, että käytettyjen minolta AF-lasien markkinat on _huomattavasti_ suppeammat, kuin canonin tai nikonin. ebayssä laseja liikkuu kohtuullisesti eikä hinta ole välttämättä mahdoton verrattuna muihin merkkeihin, mutta välillä joutuu odottelemaan, että oikea lasi sopivalla hinnalla sattuu kohdalle. itse olen ostanut minolta AF-lasit järjestään käytettyinä ja olen ollut todella tyytyväinen niiden hintoihin.
     
  7. Vs: Vaihdanko 300D:n Sonyn alpha 100:aan?

    Jokkista. Kuten huomasit, onnistuu liikkuvan kohteen kuvaaminen 300D:lläkin, mutta homma helpottuu sellaisella rungolla, jossa on jatkuva tarkennus. Halvemmista Canoneista esmes 350D ja 400D.

    Tottahan toki tausta on epäterävä jos käytetään suuria aukkoja tai jos tausta on kaukana itse pääkohteesta. Mut voit testata esmes sillainkin, että laitat vaikkapa johonkin pöydälle esineitä viistosti riviin ja tarkennat keskimmäiseen. Sitten katsot kuvasta, että mikä kohta on oikeasti tarkka. Eli tarkentaako kamerasi liian eteen/taakse. Ja tee tämä testi tosiaankin jalustalta niinkuin aikaisemmin on esitetty. Ja testaa eri aukoilla niin näet, että missä tilanteessa kuvanlaatu paranee/heikkenee.
     
  8. Vs: Vaihdanko 300D:n Sonyn alpha 100:aan?

    Jep. kiitokset kaikille! Minäpä yritän tänään suorittaa vähän testityötä annettujen ohjeiden pohjalta..
     
  9. Kutunluu

    Kutunluu Member

    252
    0
    16
    Vs: Vaihdanko 300D:n Sonyn alpha 100:aan?

    Uuden rungon sijasta kannattaa ennemmin käydä kirjastossa ja lainata vaikkapa Hedgecoen valokuvauskirjoja. Perusteet kunnolla haltuun ja sitten vain kuvaamaan paljon. Kyllä sillä "hopeakuulallakin" saa hyviä kuvia kun osaa :)
     
  10. ramin

    ramin

    28
    0
    0
    Vs: Vaihdanko 300D:n Sonyn alpha 100:aan?

    300Dllä on ainakin täällä otettu jokunen tuhat kuvaa vauhdikkaasti liikkuvista mustista koirista ja vähän kaikesta muustakin. Kyllä aina uutta optiikkaa ostaessa on huomannut, miten kittiputkella etenkin ääriolosuhteissa laadussa on ongelmia.

    Mutta loppupelissä järkkäri kuin järkkäri toimii samalla tavalla. Tietyt tilanteet saattavat kalliimmalla/uudemmalla mallilla olla helpompia (esim se liikkuva kohde), mutta kuvaajan osaaminen on loppupelissä ratkaisevampaa. Ja itse olen huomannut, että itse käytettynä ennakoiva tarkennus on usein jopa parempi kuin kohteen jatkuva seuraaminen. Ainakin se pistää enemmän miettimään itse kuvaamista.

    Tosin myönnettäköön, että 30D houkuttelee tällä hetkellä erittäin paljon, mutta lähinnä suuremman puskurin takia.
     
  11. Vs: Vaihdanko 300D:n Sonyn alpha 100:aan?

    Tuo suurempi kuvausnopeus(kuin 3fps) olisi mukava juttu, mutta siihen saa vissiin läjätä jo ronskisti lisää tuohta että saa 5 tai 8fps. En sano, että se olisi tärkeätä tässä vaiheessa kuvausuraa, mutta ei haittaiskaan.
     
  12. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Vaihdanko 300D:n Sonyn alpha 100:aan?

    Makuasia, mutta tuo 5fps ainakin itsestä tunnustaa aivan liian nopealta, 3fps on ihanteellisempi (Itse käytän 1fps tai 2 fps) ja ennen kaikkea suuri bufferi muisti. Mikään ei ole raivostuttavampaa kun painat nappia ja et voi ottaa kuvaa kun muisti on sillä hetkellä juuri täynnä kun otit äsken sarjan kuvia.
     
  13. Vs: Vaihdanko 300D:n Sonyn alpha 100:aan?

    Enpä mene digirungoista paljoa kommentoimaan. Sen sijaan kannattaa miettiä sellaista pientä seikkaa kuten linssien saatavuus ja hinnat. Sony syö muistaakseni Minoltan linssejä, jotka ainakin omien kokemusten mukaan ovat kuitenkin hinta/laatusuhteeltaan aivan eri planeetalta kuin Kanonit. Käytettyjä Minoltan linssejä saa todella halvalla, koska Minolta ei ole nykyään enää niin "seksikäs" merkki kun Kaanonit ja Niikkonit.
     
  14. Vs: Vaihdanko 300D:n Sonyn alpha 100:aan?

    Tuo on hyvä pointti! vaikkakin se sonyn runkoon vaihto vähän maksaa niin varmaan vähänkin parempia tötteröitä hankittaessa voi saada vähintään vastaavan edun, kun ostaa sitä vähemmän sexyä tuotetta.
     
  15. Kimi

    Kimi Member

    71
    0
    6
    Vs: Vaihdanko 300D:n Sonyn alpha 100:aan?

    Kannattaa vilkaista käytettyjen markkinoita ja muistaa myös se että käytettynä valtamerkkien (C & N) saatavuus on aivan toista luokkaa jos tarkoituksena on hankkia niitä laadukkaampia putkia. Ystävälläni oli Minoltan DSLR ja tuskaili kyseisten tuubien ja salamoiden järjettömästä uushankintahinnasta ja käytettyjen rajallisesta saatavuudesta (nykyään taitaa vaihtoehtona olla uutena ainoastaan Sigma?).
    Kannattaa myös muistaa että Sonyn avulla Minolta merkkisten käytettyjen putkien ja tarvikkeiden kysyntä tulee kasvamaan potenssiin...
    Jos tarkoituksena on ostaa uusi DSLR ja hankkia siihen käytettyjä putkia ja salamoita, niin itse pitäytyisin valtamerkeissä, mutta tämä on vain minun subjektiivinen mielipiteeni.

    T. Kimi
     
  16. Vs: Vaihdanko 300D:n Sonyn alpha 100:aan?

    Minusta taas päinvastoin: valtamerkkeihin on hirveästi tarjolla käytettyä muovia, mutta laatutavaraa ei ihmeesti.

    Mutta valtamerkkeihin laatuobjektiivit ja salamat ovat Minolta/Sonyyn verrattuna halpoja?

    Hyvin rajallisesti kaikkiin on mitään käytettynä tarjolla.

    Tämä meni yli hilseen
     
  17. Kimi

    Kimi Member

    71
    0
    6
    Vs: Vaihdanko 300D:n Sonyn alpha 100:aan?

    Itselläni on siis Canon merkkistä tavaraa ja olen hankkinut kaikki objektiiviini käytettynä (EF17-40/4L, EF50/1.4, EF85/1.8, EF70-200/4L).
    Kun olen päättänyt hankkia ne niin olen löytänyt myyjiä erittäin helposti.
    Valitettavasti en tällähetkellä pysty vertailemaan Minoltan ja Canonin objektiivien uushankintahintaa koska en löytänyt ketään joka myy Minoltan/Sonyn tuotemerkillä uusia objektiivejä, mutta mielikuvani aikaisemmasta tilanteesta on että vastaava Minolta oli Canonia kalliimpi? Onko tosiaan niin että Minolta/Sonyn tuotemerkillä ei enää/vielä löydy uusi putkia, ainoastaan Sigmaa...?
    Alla muutama linkki josta voi käydä tarkastamassa kumpia on enemmän käytettynä myytävänä, yritä vaikka hankkia Minoltan tuotemerkillä samallainen satsi putkia kun minulla on tällä hetkellä.
    http://www.kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewforum.php?f=9.0
    http://www.digicamera.net/keskus/viewforum.php?f=10&sid=13c1913530528fb879dae8f765af602f
    Osta & myy, huutokauppana tai heti - Huuto.net ja hakuun Mínolta

    Kuten jo aiemmin sanoin tämähän on minun oma subjektiivinen mielipiteeni ja en missään tapauksessa ole mikään Canon friikki joka ei hyväksy muita merkkejä. Päinvastoin, toivon todella että alalla olisi 3-4 tasavahvaa tuotemerkkiä kilpailemassa verissäpäin meidän kuluttajien eduksi;-)
    T. Kimi
     
  18. Kutunluu

    Kutunluu Member

    252
    0
    16
    Vs: Vaihdanko 300D:n Sonyn alpha 100:aan?

    Uusia (Konica) Minoltan putkia ei tällä hetkellä ole enää myynnissä, koska firma möi kameratehtaansa Sonylle. Uudet Sonyn linssit eivät taas ole vielä ehtineet oikein kauppoihin, mutta tulossa niitä kyllä on. Mielenkiinnolla odotan itse uusia Carl Zeissejä. Toivoa pitää, että Sony saa markkinointinsa kunnolla käyntiin ja nousee kilpailemaan edes Nikonin rinnalle.

    Yllättävän paljon noita Minoltoja on pyörinyt käytettyjen markkinoilla. Juuri DC.netissä oli esim 50/1.4, 28-70/2.8G, 200/2.8 APO, 135/2.8... Onhan se selvä että niitä vähemmän liikkuu, mutta vähemmän on ostajiakin :)
     
  19. Vs: Vaihdanko 300D:n Sonyn alpha 100:aan?

    Eikös Minolta ole pitänyt bajonettinsa samana pirun paljon pidempään kun Canon esim. Eli laadukasta linssiä on kyllä tarjolla.

    http://foto.listings.ebay.de/Objektive- ... ngItemList"]http://foto.listings.ebay.de/Objektive-manueller-Fokus_Minolta_W0QQfromZR4QQsacatZ80425QQsocmdZListingItemList

    http://foto.listings.ebay.de/Objektive- ... ngItemList"]http://foto.listings.ebay.de/Objektive-Autofokus_Minolta_W0QQfromZR4QQsacatZ80380QQsocmdZListingItemList

    Toivottavasti nuo linkin toimivat. Kyllä siellä Minoltaan on manuaali ja autofokus linssejä melkoisesti myynnissä. Itselläni on vain hyviä kokemuksia Minoltan filmirungoista ja erityisesti linsseistä.