Näitä asioita ratkottiin jo filmiemulsioissa, osin filmiaikaisten kameroiden matriisivalonmittauksessa ja teollisissa filmiskannereissa, niin miksei 30 vuotta myöhemmin digikameran ottamasta kuvasta? Säädelläänhän kameran dynamiikkaakin ohjelmallisesti ja kohinanpoistoa, miksei siis tietyn patternin mukaan näytteillä voisi olla odotusarvoja? Ei siihen mitään sen kummempaa tekoälyä tarvita.
Tässä aiheessa oli kyse kameran toiminnan tutkimisesta eikä siitä miten kriittisen tarkka värityöskentely tehdään. Vai mikä kysymys toi oli? Haetteko te sitten, kurkimies? Aina? ed. Mutta ei se harmaakortista mittaaminen ja säätö aina mitään autakaan. Kuva-alalla kun on usein erilaisia osavalaistuksia. Jälkikäteen säätämistä varten harmaakortin kuvaan mukaan ottamisella on muuten tuota enemmän käyttöä.
Jep. Nyt uusi Nikon Z6 näyttää samanlaista kuin sun 5Dmk4. Mitäänhän tämä ei haittaa RAWilla toimiessa, mutta mielenkiintoista että tämä huonontui Nikonin D-sarjasta. Näin iso vaihtelu tuli AWB:llä. 4850K vs 6300K. Ekassa valotus +-0EV, tokassa -1 1/3EV ja RAWin säädin NX-D:llä noin samaan. Z 24-70mm f/4 S C 2.00 LF 1.00 (jos merkitystä.. Päivitän kun saan kortinlukijan)