Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Värit tökkii...

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana norppa, 4 Heinäkuu 2013.

1. norppa

norppa

16
    0
    0
    Apua! Minulla on ongelma tuon uuden photoshop CC:n väriavaruuksien kanssa. Olen käsitellyt kuvat Adobe RGB:nä ja kun yritän kääntää ne lopuksi sRGB:ksi, niin värit muuttuvat aivan oudoiksi - paljon punaisemmiksi. Aiemmassa photoshopisa minulla ei tätä ongelmaa ollut, eli mitä minä olen tehnyt väärin? Jos joku osaisi auttaa, niin olisin oikein kiitollinen...

2. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63
    Vs: Värit tökkii...

Ensimmäinen asia on katsoa, teetkö asian täsmälleen samalla tavalla kuin aiemmassa Phothoshopissasi, joka lienee vielä kovalevyllä ja ovatko kummankin kaikki asetukset samanlaiset.

Olennaisin asia saattaa olla käytetty väriavaruusmuunnoksen strategia, eli "Rendering Intent". Jos kuvan halutaan olevan "silminnähden eniten samannäköinen", sen pitäisi olla "Perceptual".

3. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Ja teet 'convert to profile' kautta? Eittei mennyt vahingossa 'assign profile'? Jos ei, niin näkyykö tuo muutos jo Photoshopissa vaiko jossain ulkoisessa ohjelmassa?

4. norppa

norppa

16
    0
    0

Hei.

Käytän muunnoksessa "convert to profile" -toimintoa. Asetukset ovat tismalleen samat kuin aiemmassa photarissa, eli strategia on "perceptual". Kun näillä asetuksilla tehdään Adobe RGB -> sRGB muunnos, tapahtuu kuvassa selkeä muutos väreissä. Mutta kun kuvan tallentaa ja sitä tarkastelee esimerkiksi Bridgellä tai muulla sovelluksella, kuvissa ei ole mitään eroa. Nähtävästi siis vain Photoshop näyttää sRGB profiilin vääränlaisena.

Kokeilin myös "assign profile" -nappulaa, ja silloin sama väriavaruusmuunnos ei aiheuttanut muutosta väreissä Photoshopissa, mutta muilla sovelluksilla värit näyttivät eriltä.

Väriasetuksissa RGB-kohdassa valittuna on Adobe RGB. Näyttöni on myös kalibroitu käyttäen Spyder 3 Prota. Pitäisikö tuo Spyderin luoma väriprofiili jotenkin ladata Photoshoppiin?

EDIT: Vika näemmä löytyi. Asetin Photoshopin asetuksista näytönohjaimen hyödyntämisen "advanced"-tilan sijasta "normal"-tilaan, jolloin ongelma hävisi. Kyseessä melko vanha Radeon HD4850 -näytönohjain.

5. Vs: Värit tökkii...

Tarkalleen ottaen löysit avun, mutta ei tuo minusta vikaa selitä. Vaann luo uuden kysymyksen: miksi värit muuttuvat tuolla täpällä?