Oheisella sivulla yksi mielenkiintoinen näkemys: http://basepath.com/Photography/MostImportant.php Sivuilla muutakin mukavaa. T. Kerkko.
Vs: 11 merkittävintä kinopeilijärkkäriä Tuossa "merkittävyys" on arvioitu puhtaasti tekniseltä kannalta. Käyttäjien kannalta monet noista eivät olleet mitenkään merkittäviä malleja. Jos listaus tehtäisiin edes sen kannalta, mitkä mallit käytännössä lanseerasivat em. keksinnöt kuluttjien pariin, lista olisi merkittävästi erilainen.
Vs: 11 merkittävintä kinopeilijärkkäriä Harald, Varmasti voisi kasata erilaisen listan. Minkälaisen sinä kasaisit. T. K.
Vs: 11 merkittävintä kinopeilijärkkäriä Kyllä tuo ihan toimiva lista on, mutta on toki paljon kameroita joita voidaan myös pitää merkittävinä. Oma lista olisi pitänyt väsästä enenkuin antoi tuon listan pilata ajatukset. Tosin tuo alkupää on minulle suht. vanhaa testamenttia. Lyhyestä vitsi kaunis: Nikon F Pentax MX Minolta XD7 Nikon F4 Myös listan, jossa olisi typerimmät jutut mitä 35mm:n slr:ssä on nähty, nekin voisi listata. Konica Autoreflex T3:n valomittausalue, Canon EOS 650:n valotuksen käsisäätö, Nikon F4:n virtakytkimen varmistus -nuo tulevat ensimmäisinä mieleen.
Vs: 11 merkittävintä kinopeilijärkkäriä Käyttäjien kannalta merkittävimmät mallit ovat tietenkin ne joita on eniten myyty tai joilla on eniten kuvattu. Tässä voi olla vähän ristivetoa sillä moni kamera jää vähälle käytölle pölyttymään :-(
Vs: 11 merkittävintä kinopeilijärkkäriä Mitkä mahtavat olla Suomen eniten myydyt rungot? Varmaan Cosina HiLite tms. Ja Canon AE-1 ja Canon T70 ovat aikas kärjessä. Niitä Minoltan ensimäisiä AF-malleja tietääkseni myytiin myös kuin vettä vaan. Ehkä Minoltan SRt101:kin oli aika hyyvin myyty?
Vs: 11 merkittävintä kinopeilijärkkäriä Innovaation kannalta Sport. Käyttäjien määrän kannalta Pentax K1000.
Vs: 11 merkittävintä kinopeilijärkkäriä Ehkäpä tämän päivän kuvaajan on vaikea mieltää sitä kuinka suuren muutoksen kotimarkkinoillemme Canon AE-1 toi tullessaan. Järjestelmäkameran käyttäjiksi siirtyi runsaasti perhekuvaajia, jotka aiemmin olivat kuvanneet kompaktikameroilla. Vaikka FTb oli hyvin myyty malli, olivat AE-1 myyntiluvut aivan toisenlaisia.
Vs: 11 merkittävintä kinopeilijärkkäriä Jos ei vaan pysyteltäisi peilikameroissa, mutta ollaan nyt sitten. Kyllä se Sport oli teknisesti merkittävä, mutta kun siitä ei kukaan Neuvosto-Venäjän ulkopuolella tiennyt. Eikä Kine-Exakta oikeastaan ollut ensimmäinen. Olihan se ensimmäinen kinari, mutta Ihagee väsäili rullafilmipeikameroita vähän samalla periaatteella. Tosin Exakta oli aikaansa reilusti edellä, vaihdettava objektiivi, ajat 12-1/1000s, kuusi itselaukaisija-aikaa, ja 50-luvulla tulivat vaihdettavat etsimet ja tähyslasit. Kuvaajan itsensä vaihdettavat tähyslasit tulivat vasta 1970-luvulla myyntiin. Pentaxin Spottari oli merkittävä, himmennetyn aukon mittaus teki siitä halvemman ja kaikki-siis melkein kaikki-tehtaat saattoivat tehdä 42 mm opiskoita. Kuka parempia, kuka halvempia. Mutta esim. Minolta SRT-sarja oli merkittävä, keskihintainen hyvälaatuinen täydellä aukolla mittaava. Niitähän tuli sitten melkein joka tehtaalta ja ensimmäinen todella uusi ja markkinoita ja kuvausta muuttanut oli tosiaan canonin AE1. Olin silloin myyjänäStockmanin sekatavarakaupan foto-osastolla ja meillä oli jonotuslista sitä haluavaa varten. Sen varsinainen uutuus oli se mikroprosessori, josta silloin ei kukaan mitään ymmärtänyt, mutta hinnan teki kilpailijoita halvemmaksi robottien tekemän kompleet-osat, joita oili helppo kasata kameraksi. Kerrottiin, että kun se Photokinassa 78 tuli esille, olivat jotkut kilpailijat tyhjentäneet tiskejään. Olivat aikoneet esitellä samantyyppisiä, mutta paljon kalliimpia kameroita. Peilikamoeroista mielestäni usein sivuun jäävä oli Polaroid SX70, joka taittuu kauniisti kasaan ja jolla voi ottaa lähikuviakin. Katselkaapa joskus mainoksia, mainospiirroksen, tai kuvan "aitouden" tunnuksena on kuva-aihion sijoittaminen SX70 valkoisiin kehyksiin. Taitaa olla ainoa Polaroidin jäljelle jäävä muistomerkki? Mutta se idea kaikista hauskoista ja vähemmän hauskoista virheistä kameroita tehtäessä voisi olla ihan oma sarkansa. Kuka jaksaisi avata? Itse en nyt tähän hätään muista ainoatakaan ihmeellisyyttä. Tai olkoon avaan uuden ja vähän koetan muistella...
Vs: 11 merkittävintä kinopeilijärkkäriä En ole ihan varma kuuluisiko tähän (vai ensin mainittuun listaan), mutta Canon T80 voisi olla huomioituna. Tuon elinkaari oli tosi lyhyt, toteutus enemmän tai vähemmän kökköinen mutta se oli Canonin pelinavaus AF:lle. Minolta oli siis esitellyt Maxxum 7000:n kolme kuukautta aikaisemmin.
Vs: 11 merkittävintä kinopeilijärkkäriä Eli siten että mikä kamera käytännössä kunkin noista ominaisuuksista levitti kuluttajille? En ehkä yksin sitä pysty tekemään, mutta kokeillaan yhdessä: Mikä kamera levitti tämän ominaisuuden ensimmäisenä laajalti käyttöön? 35mm SLR: SLR with a pentaprism viewfinder: leaf-shutter SLR: SLR with instant-return mirror: perfected mechanical 35mm SLR: Nikon F1 SLR with TTL metering: Pentax Spotmatic SLR with automatic TTL metering: Asahi Pentax ES small full-frame 35mm SLR: Pentax MX (taisi myydä enemmän kuin Olympus OM1?) camera with a microprocessor: Canon AE-1 35mm SLR with in-body autofocus: SLR with all-automatic film handling:
Vs: 11 merkittävintä kinopeilijärkkäriä Minolta SR-2 1958-1960? Minolta SR-7 1962-1966? Myyntimääristä en tiedä mitään enkä juuri merkittävyydestäkään osaa sanoa, kun ovat molemmat ajalta ennen minun ajanlaskun alkua.. Ajallisesti SR-7 taitaa olla eka?
Vs: 11 merkittävintä kinopeilijärkkäriä Ei Minoltan SR-7:ssa ollut automaattista TTL-mittausta. Sen valotusmittarin mittausikkuna sijaitsi rungon vasemmassa reunassa takaisinkelauskammen alapuolella. Mutta: The Minolta XD-7 (XD-11) - The First Multimode 35mm AE SLR Näin väitetään täällä: http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/minoltaxd711/index.htm Asahi Pentax ES oli ensimmäinen autom. TTL -SLR (aukon esivalinta)
Vs: 11 merkittävintä kinopeilijärkkäriä Päivitystä: ikä kamera levitti tämän ominaisuuden ensimmäisenä laajalti käyttöön? 35mm SLR: SLR with a pentaprism viewfinder: leaf-shutter SLR: SLR with instant-return mirror: perfected mechanical 35mm SLR: Nikon F1 SLR with TTL metering: Pentax Spotmatic SLR with automatic TTL metering: Asahi Pentax ES small full-frame 35mm SLR: Pentax MX (taisi myydä enemmän kuin Olympus OM1?) camera with a microprocessor: Canon AE-1 35mm SLR with in-body autofocus: SLR with all-automatic film handling:
Vs: 11 merkittävintä kinopeilijärkkäriä Yksi oikea vastaus on Nikon F. (ei koskaan F1) Nikon F Camera Bodies
Vs: 11 merkittävintä kinopeilijärkkäriä Minusta menee jo mielenterveyspuolelle... Eihän noissa ole mitään muuta eroa kuin numero. Jätkällä taitaa olla omassa kokoelmassaan sama määrä F:iä, kuin Suomessa on ylipäätään myytykään.
Vs: 11 merkittävintä kinopeilijärkkäriä Toisaalta tuo on kovin vaaraton ilmiasu mielenterveysongelmille ;D Jos ne tuolla tavalla saa pidettyä kurissa, niin eikös se ole kohtuu ok?
Vs: 11 merkittävintä kinopeilijärkkäriä Näiden tilalla voisi kummassakin olla myös Asahi Pentax ME Tai automaatin kohdalla AE-1.