Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

kaksi 120 samalle spiraalille

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Lepus, 5 Helmikuu 2010.

Miten onnistuu kätevimmin?
    Miten onnistuu kehitys?
    Purkki täyteen lientä (mun purkki olisi semmonen universaal, mihin menee joko 2x135 tai 1x120), kai siinä riittää potku?
    Olen nyt kehitellyt 1:1 D76. Oisko parempi kehittää laimentamattomalla liemellä?
    Kokeilemallahan tämä tietysti selviää kanssa..

1. Vs: kaksi 120 samalle spiraalille

miksi, pitää urheilla jollakin niin arvokkaalla kuin valotetut ruudut?
    osta isompi pönttö.

2. Vs: kaksi 120 samalle spiraalille

pikkuteemu, olen vähän eri mieltä --

Kyse on myös kemikaalien käyttämisestä, ei ole järkeä välttämättä tuhlailla hukkaan. Pätee etenkin rotaryn kanssa oneshottina väriä kehittäessä, jolloin tuo taito tulee hyötykäyttöön. Käytetään minimimäärä aineita ja minimikokoista tankkia. Näin kemikaalikustannukset pysyvät kurissa ja laatu tasalaatuisena (kun voi tehdä one-shottia).

Ei se ole urheilua että tekee täysin normaalin asian eli pistää kaksi 120-filkkaa peräkkäin. Niin ne kapasiteetit niissä tankeissakin (esim. Jobo) lukee. Niin ne on tarkoitettu. Vähintään yhtä urheilua on ylipäänsä pistää filmiä spiraalille tai ylipäänsä kehittää itse. Jos pelkää kuviensa puolesta niin kannattaa viedä labraan ei ku hmm ;-).

Anyway, kyllähän se välillä on aika veemäistä pistää niitä peräkkäin, välillä kun yksikin takkuilee, mutta senkin voi opetella ensin valoisassa.

Kun eka filmi on mennyt juuri spiraalille, teipataan toinen teipillä siihen perään. Kohdistus sivusuunnassa tarkasti. Ja ei kun menoksi. Kannattaa harjoitella valossa. Ja jos ei meinaa sujua niin uudestaan vaan, ei kukaan ota aikaa pimeässä. Pahinhan on stressata ja tunkea filmi väkisin.

Infrapunanäkölaitteita saa muuten yllättävän halvalla, vink vink! Siinä ainakin monta (turhaakin) huolta kaikkoaisi.

Mustavalkokamoissa kannattaa tarkistaa kehitteen ohjeista että kehitettä tulee tarpeeksi suuri määrä suhteessa filmeihin. Eli tietty määrä laimentamatonta täytyy minimissään olla per filmi jotta laatu on varmasti tasainen riippumatta kuvien tiheydestä jne. Riippuu paljon kehitteestä. Käytännössä tätä suositusta voi usein huomattavastikin alittaa. Mutta jonkin tietyn kehitteen/laimennoksen kanssa kannattaa vaan ostaa se suurempi tankki jolloin voi pistää saman tien eri spiraaleillekin.

3. kb

kb

2 235
    0
    0
    Vs: kaksi 120 samalle spiraalille

Voi kai sen ekan vaan työntää sinne spiraalin perukoille (auttanee jos teippaa sen suojapaperiin kiinnittävän teipin siihen filmin perään silleen että taittaa sen toiselle puolelle filmiä niin on jäykkä se kohta mistä lykitään). Sitten vaan toinen filmi perään normaaliin tapaan. En ole itse varsinaiseti tehnyt näin, mutta näin se on minulle opetettu.

4. Vs: kaksi 120 samalle spiraalille

Mätein aikanani niin, että kiersin ensin yhden filkan kierukalle, mutta enpä ottanutkaan siitä teippiä pois. Kun toinen kiertyi samalle spiraalille (Patersonin) niin toisen filmin pään ottaessa teippiin se pysähtyi ja hyvin huoamsi, että spiraali oli tarkoitettu 170 senttiselle kinolle, joten siihen mahtui mainiosti kaksi 80 cm rullafilkkaa. Ja kehitettä meni ihan sama määrä kuin yhden rullan kehittämisessäkin, se nesteen korkeushan siinä on tärkeintä, sama määrä nestettä menee joka tapauksessa. Eikä kertaakaan tullut ongelmia, sain kaksinkertaisen määrän kerralla kehitettyä, aika meni puolet vähemmän. Tosin siinä oli 400 rullaakin tehtävänä.

5. Vs: kaksi 120 samalle spiraalille

Yep, hyvä, kiitos! Tarkoitus olisi siis tosiaan säästää aikaa ja läträystä. Kemiat on sen verran halpoja, ettei niin paljon merkitse.

Huolena oli lähinnä toi, että miten sen kätevimmin saa menemään sinne. Tähän tuli hyvät vinkit!

Riittääkö kehitteessä teho vielä vähän mietityttää.
    Ainakin D-76 1:1 oli annettu valmistajan ohjeessa, että riittää vain yhteen filmiin. Mutta mutta, jos laittaa purkin täyteen, ja tekee vaikka sillä laimentamattomalla.. Ja onko tässä jotain muita tekiöitä, joita en osaa ottaa huomioon.

6. Vs: kaksi 120 samalle spiraalille

Osta multa 220 teräs spiraalit, saat kypän per kappale. normaali filkat menee peräkkäin kun teippaat kiinni toisiinsa, ei tartte laittaa seläkkäin, ei mitään ongelmaa. sama läpimitta melkein kuin kinospiraaleissa. JW

7. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Kinofilkassa ja 120-rullafilkassa on yhtä paljon filmiä, pinta-alaltaan. Kyllä D-76 1:1 rittää kehittämään kaksi rullafilkaa, kunhan lientä on niin paljon että uppoavat kokonaan siihen.

8. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36

Helpointa vetää selät vastakkain ne spirreen, ei tuu häslinkiä turhasta, noi peräkkäinlataukset alkaa ainakin mulla tökkäämään kiinni jos ei metallispiraaliin vedä.