Nimimerkki PAN lähetti linkin filmikuvausketjussa: Does a filter exist to color-correct color negatives when copying them with a DSLR? Tuo sivusto esittelee kaksi tapaa kääntää kuva. Jälkimmäinen on tosi helppo. Harjoittelun voi tehdä vaikkapa sivun mallikuvalla ja apinoida sivun ohjetta. Esimerkkiohjelmana Photoshop ilman plugeja. Toinen esimerkki: lf-photo.org.uk • View topic - scanning colour negatives, how? jk
Vs: Värinegatiivi skannauksen kääntäminen positiiviksi Kiitos linkeistä, pitää tutustua niihin tarkemmin, mutta ihan äkkiseltään vaikutti hieman monimutkaiselta.Kuten sanoin, en lukenut kuin kursoorisesti läpi, joten esitän edelleen tietämättömänä, voisiko värinegan pohjasävylle tehdä jonkinnäköinen sävyn eliminoivan "vastasävy" suodattimen ja jos tuolla sitä haetaan, niin oliko niin, että sitä voi sitten sen "vastasävyn" löytymisen jälkeen käyttää kaikissa saman valmistajan saman herkkyyksisissä filmeissä?
Vs: Värinegatiivi skannauksen kääntäminen positiiviksi Kun nyt vaan apinoit sen ohjeen, mikä lähtee punapohjaisesta värinegasta (se sotilaan kuva), niin ehkä tajuat kuinka se negan pohjan sävy poistuu pelkillä sävykäyrätyökaluilla. Juttu on kuin sarjakuva. Sen toistaminen foorumilla ei ole mielekästä. Tee tähän aiheeseen liittyvät lisäkysymykset sitten kun olet testannut, niin ei mene jankuttamiseksi. Siirry kohtaan "Balanced Color Negative Inversion: Simple Form" ja kopio sivulta se nega kuvankäsittelyohjelmaasi. Jatka ohjeen mukaan. Mitään erikoista tässä ei tarvita.
Vs: Värinegatiivi skannauksen kääntäminen positiiviksi Negatiivin kääntö, yksi menetelmä lisää: Jos kuvia ei ole paljoa, valaistukseen helpoin on odotella pilvistä päivää ja kuvata negat taivaan valossa noin puolen päivän aikaan. Nega kannattaa laittaa pitimeen sillälailla että kuvaan saadaan hiukan filmipohjaa tai niin että otetaan repro itse filmipohjasta - sehän vastaa lopullisessa positiivikuvassa täyttä mustaa. Tätä erillistä filmipohjareproa voidaan käyttää väribalanssin korjaukseen. Kun kuva saadaan reunoineen reprottua, avataan kuva PhotoShopilla (tai vastaavalla). Valitaan Image valikosta Adjustments alavalikko ja sieltä Levels... Kun avatussa kuvassa näkyy hiukan filmipohjaa voidaan Levels työkalun pipetillä määrätä filmipohja valkoiseksi RGB tilassa (kuvahan on nega, jolloin pohja vastaa valkoista), kun valkoinen pipetti viedään filmipohjan päälle ja otetaan näyte. Näyte voidaan ottaa myös erikseen avatusta pohjakuvasta käsiteltävän kuvan pipetillä. Näin suurin osa filmipohjan aiheuttamasta hassusta värihunnusta on säädetty pois. Kuvan voi kääntää positiiviksi samalla Levels työkalulla, kun RGB tilassa Output Levels numeroiksi valitsee alkuperäisten 255 ja 0 tilalle samat numerot mutta päinvastaiseen järjestykseen eli 0 ja 255. Sama voidaan tehdä myös Output nuolien paikkaa vaihtamalla alkuperäisestä päinvastaisiksi. Jatketaan samalla Levels työkalulla mutta nyt RGB vaihdetaan vuorotellen Red, Green ja Blue input-kanaville ja tehdään tarvittavat säädöt. Noilla säädöillä löytyy lopullinen väribalanssi. Kannattaa varmaan painaa OK painiketta aina välillä, jolloin saadaan Undo tai Step Backwards valinnoille kiintopisteitä. jk PS. Kuvankäsittelytyökaluilla sama juttu voidaan siis tehdä hyvin monilla menetelmillä. Tämä oli yksi versio ja ehkä yksinkertaisin mutta se ei ole lopputuloksen suhteen kovin tarkka, koska säädöt tehdään osittain silmämääräisesti. Lopputulokseen vaikuttaa reprovalon lisäksi myös monitorin säädöt.
Vs: Värinegatiivi skannauksen kääntäminen positiiviksi Riittääkö tuohon reproamiseen esim. Canon 450D järkkäri. Pikseleitä siinä se 12 ja risat vai tarvitseeko niitä olla enemmän? Ja objektiiviksi vaikka käännetty 1.4/50 Planar? MV-kuvia reprotessa valon lähde ei kait ole ihan niin tarkka, mut mites väri ja dia? Riittääkö esim. 5000K energiasäästölamput valopöydässä? Tosin kesällä saan Durst M605 Color suurennuskoneen, niin siinähän on ihan säädettävä valopää käytettävissä sitten väri/dia reproamista varten. Mulla on kyllä Epson V500, mutta alkaa hermo mennä noiden säätöjen hakemisessa. Tai mites muuten nuo mikrojärkkärit, vaikka Olympus EP2, tuossa reproilussa? Onko kukaan kokeillut?