Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Antakaas vinkkiä filmitavaroihin/kemioihin...paperiin jne.

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Hjelperi, 21 Helmikuu 2013.

Ajattelin tilata Fotoimpex:iltä pikku satsin tarvikkeita mustavalkoon
    Ihan harrastelijan pikkupaketti kymmenelle rullalle tai jopa yli vois olla tarvikkeiden määrä.. 35 flimiin.
    Suositelkaa ihan vastaalkajan settiä...esim paprujen ei tarvitse olla alussa ihan top of the line kamaa..vaan sopivaa harjotteluun ja räpellykseen.

Filmin kehitys
    1. Kehitteeksi mietin siis ADOLUADOLUX APH 09 (lähes entinen RODINAL lienee) 1 kpl 500ml plo 

Keskeytteeksi mietin ihan vettä.

Loppuhuuhtelun ajattelin fairy sekoituksella.

Vedostustarvikkeet sitten:

2. Paperin kehite ...mikä olisi sopiva ?

Keskeytteeksi mietin ihan vettä

3. Paperinkiinite...eli esim mikä ?

Pesu...siihen mietin ihan vettä

4. Niin ja ne paperit siihen vedostamiseen....mikä olis sellasta sopivaa aloittelijalle. Mikä määrä paperia esim tarvitaan 10 rullaan tai sillä tavalla ja mitä papreria tilaisin. Ja minkä kokoista kannattaisi tilata ettei olisi pienelläkään suurennuskoneella sitten helisemässä sen paperin koon takia ?

Nämähän on filmikuvaajille ihan itsestään selvyyksiä....mutta kun tämä homma ois alotettava nyt ihan vasta siitä A kirjaimesta....ja herra tietää millonka siihen öö:hön voisi ylipäätänsä päästäkkään

Olisi kiva jos jollakulla liikenisi hetki aikaa antaa näihin kysymyksiin asiallisia vastauksia.

1. Vs: Antakaas vinkkiä filmitavaroihin/kemioihin...paperiin jne.

Täältä löytyy varmasti parempia eksperttejä kuin minä mutta koska tässä on hetki joutilasta aikaa niin...

- sopiva filmikehite riippuu filmistä ja tietysti siitä, millaista jälkeä tavoittelet. Rodinal/vast on hyvin säilyvää ja helppokäyttöistä, mutta nopeampien (ISO400 -) filmien kanssa tulee aika rouheaa jälkeä. Esim. D76 toimii hyvin melkein mille filmille tahansa. Mitä filmiä sinulla on käytössä ja onko se kinoa/keskaria/jotain muuta? Netti on tulvillaan mallikuvia ja kehitysohjeita eri komboille, joten sieltä voi katsella sopivaa yhdistelmää.
    - Fairy ei ole koskaan toiminut mulla huuhteena kovin hyvin- voihan sitä kokeilla, mutta jos kerran tavaraa tilaa niin kunnon wetting agent (Rollei RWA/mitä nyt Fotoimpexin valikoimista löytyy) ei montaa euroa maksa, eikä postikuluja kasvata.
    -paperikehitteissä lienee sama minkä merkin valitsee, jos se on multigradepapereille tarkoitettu. Itse olen käyttänyt eniten Ilfordin Multigrade Deviä, mutta noissa ei varmaan suuria eroja ole.
    -vedostuksessa en käyttäisi keskeytteenä pelkkää vettä, filminkehityksessä se kyllä toimii. Ilfostop tms. ei sekään ole kovin kallista jos kerran tilaamassa ollaan.
    - kiinnitettä tarvitset paitsi paperille, myös filmille, Sama käy molempiin, ainakin Fix-AG., tosin sekoitussuhde on eri.
    - juokseva vesi kelpaa vedosten pesuun
    - paperi sitten... itse ottaisin harjoitteluun edullisinta, kiiltävästä saa varmaan helpoimmin "kivan" näköisiä vedoksia. Määrä riippuu tietysti siitä, montako vedostettavaa kuvaa ajattelet rullasta saavasi. Minulle 3 hyvää kuvaa 36 ruudusta on varsin hyvä tulos. papereita/ vedos menee 2-3 minimissään, jos ensin tekee koeliuskan, sitten  valottaa ja viimeiseen tekee tarvittavat dodget ja burnit. Aloittelijalla saattaa toki mennä useampia. % lehteä per kuva, kyllä siinä pitäisi jo peruskuvassa onnistua.
    - pienellä koneella tehdään pieniä kuvia, 18x24 saattaa olla maksimi. Voi olla vähän turhan isokin, toisaalta ihan pieneen (10x15) on hankala tehdä lisävalotuksia ja -varjostuksia. Voihan niitä isoja lappuja tietysti leikata pienemmiksi, pimeässä...

2. Vs: Antakaas vinkkiä filmitavaroihin/kemioihin...paperiin jne.

Kiitos nopeasta vastauksesta. Käytössä 35mm filmi (135) eli lienee juri tuo kino ?  Käytössä oleva filmi Kodak TMAX400  ...tavoitteena rouhea ja karkea jälki nimenomaan rodinalillla. Sileän jäljen vinkitkin otetaan vastaan erittäin mielellään. 

Niin tuo isojen lappujen leikaaminen pimeässä... jonkinlaisen rajaajan avulla vai miten ? Vaiko surutta vaan jonkin viivaimen avulla ?

3. Vs: Antakaas vinkkiä filmitavaroihin/kemioihin...paperiin jne.

Puuttuukohan tuosta vielä jotain listasta filmin kehityseen ja vedotukseen..onkohan nämä yhteensopivia.... ?

ADOLUADOLUX APH 09 (1+50), 500ml sharp working compensating developerX APH 09 (1+50), 500ml
    Art.Nr. 30275

ADOLUX ADOFIX Express Fixer, 1 liter concentrate
    Art.Nr. 22645

ADOLUX ADOSTOP Stop Bath 60% Odourless with Indicator 1000 

Tetenal Eukobrom neutral tone paper developer 1 Liter conc

ADOX: MCP 310 - glossy - 24x30 / 50 sheets - gradation: variabel

Tuossapa ehkä ne ois ?

4. Vs: Antakaas vinkkiä filmitavaroihin/kemioihin...paperiin jne.

Mielestäni Tri-X tai Ilford HP5plus voisivat olla parempia filmivaihtoehtoja rouhean jäljen saamiseksi Rodinalilla.

5. laur1b

laur1b Member

302
    0
    16
    Vs: Antakaas vinkkiä filmitavaroihin/kemioihin...paperiin jne.

Keskeytteenä voi käyttää laimeata etikkaliuosta, siis pikku loraus tarvittavaan vesimäärään.

Tri-X on minustakin hyvä valinta aloittelevalle filmikuvaajalle. Se on melko anteeksiantava ja helppo sekä tekee mukavaa jälkeä.

Niin, ja sinne ööhön saakka pääsemistä ei tarvi hättäillä. Olen harrastanut 35 vuotta ja olen ehkä deessä menossa.

6. Vs: Antakaas vinkkiä filmitavaroihin/kemioihin...paperiin jne.

Onko kiinnite unohtunut keskeytteen jälkeen?

Älä nyt fairya laita loppuhuuhteluun, se pilkkoo kaiken joten hetken päästä ei välttis ole mitään kuvaa mistä vedostaa enää.

7. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Tri-x on hyvä filmi, rodinali on hyvä kehite, papruksi ihan mikä tahansa peruspaperi,adox vai mitä niitä nyt on. Ilfordia on kalliimpaa, mutta ei välttämättä parempaa, kentmere on kans hyvä. Tarvii miettiä vain haluaako mattaa vai kiiltävää, onhan niitä myös helmiäistä ja sun muuta.

8. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

En ymmärrä ollenkaan tuota Rodinal-muotia.  Digillä itketään kohinaa ja filmillä halutaan tehdä mahdollisimman huonoa jälkeä nopeilla filmeillä. Rodinal on hitaan filmin kehite (Max 100 ISO).

Keskeytteenä, jos ei halua etikkaista ilmaa hengitellä, on sitruunahappo parempi. Sitä saa edullisesti marketeista viininvalmistushyllyiltä (jos sellaisia vielä on) tai apteekista. Vajaa kinofilmipurkillinen litraan vettä. Ei haise.

Kapa

9. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Sama mielipide.
    Rodinal teki todella hienoa jälkeä apx 100 filmillä, apx 400 oli jo niin hirveän näköistä, ettei sitä montaa rullaa viitsinyt kuvata.
    d76 on hyvä yleiskehite, filmille kuin filmille.
    TJukka

10. Vs: Antakaas vinkkiä filmitavaroihin/kemioihin...paperiin jne.

Raffimpi jälki nyt vaan sopii moneen paikkaan. Jos ne keijukaisenlennot kuvataan sit muulla (jopa digillä?!).

Rodinal on nestemäisenä myös erittäin helppo satunnaisessa käytössä. D76 stockia sai aina ihmetellä, että onkohan se vielä kunnossa ja alkaa sitten liuottelemaan jauhoja ja keittämään uutta stockia.

11. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

Ei se D76 ole niinkään vaikea. mä käytän sitä stockina, pimiössä on vakiovarusteena tussikynä jolla merkkaan pullonkylkeen tolpan joka filmistä. Yleensä kun 10 tolppaa on, teen uuden kehitteen. 4dl kuumaa vettä johon vatkaan pulverin ja hetken päästä 6dl kylmää päälle.
    Joskus oon vetänyt 12-13 filkkaakin samalla satsilla mutta jos on jotain kriittisempiä filmejä niin en ole uskaltanut riskeerata. Pitää ton kanssa kuitenkin muistaa se kehitysajan lisäys.
    Mä olen jo kyllästynyt siihen Rodinal-Rouheeseen.

Keskeytteenä käytin aikanaa pelkkää vettä mutta sittemmin oon laittanut siihen 1-2% etikkaa sekaan. pysyy kiinnite pidempään tehokkaana.
    Filmin pesunkin lakkasin tekemästä juoksevalla vedellä kun oli kiusaksi asti mustia pilkkuja. Laitan kannuihin riittävän määrän vettä "tuulettumaan" ja vaihdan parin minutin välein. Juoksevasta vedestä pelkistyy helposti rautaa tai muuta epäpuhtautta kiteiksi filmiin.
    Ja ei fairya loppuhuuhteluun. siihen on ihan omat aineet jotka ei vahingoita emulsion rakennetta. Fairyhan on nimenomaan suunniteltu veden kanssa hajoittamaan rasvoja ja proteiineja.

12. Haapalahti

Haapalahti Active Member

2 347
    8
    38

Minä käytän LUX ETERNA PYROCAT-HD:ta.
    1+1+100 suhteella TMax 100:lle 10min
    tai
    tunnin standinä 1+1+200

Hyvää ja tasaista jälkeä tulee.
    Lisäksi saa Tampereelta ;) ja kaupanpäälle Ollilta hyvät ohjeet....
    Hopeavedos

13. Vs: Antakaas vinkkiä filmitavaroihin/kemioihin...paperiin jne.

Useita varteenotettavia vihjeitä perusteluineen, kiitoksia niistä. Taidankin tosiaan miettiä jotain muuta tuon fairyn tilalle. D-76:sella kuulostaisi tuo talouden ja käyttöliuoksen pito käyttökelpoiselta tavalta. Tosiaan minulta puuttui tuo filminkehite myös tuolta listaltani ylimpänä. Käyneeköhän tämä =>ADOLUX ADOFIX Express Fixer Kiinitteeksi filmille ja myös paperille ? Erinomainen linkki tuonne tamperelaiselle liikeelle...tuollaisia on vaikea itse löyää, kiitos. Etikan lisääminen keskeytteeseen 1% tai 2% kuulostaa erittäin järkevälle tavalle. Olisi nimenomaan hyvä jos harrastelukäytössä voisi käyttää noita liuoksia useampaankin kertaan.
    Varmaan filmin huuhtelun suorittanen ottamalla astioihin tarpeeksi vettä (20 asteista) jota kaadan parin minuutein välein filmipurkkiin 

Hienoa, että monet kertovat omista tavoistaan menetellä kemioiden ja papereiden kanssa. Näistä voi sitten alkaa miettimään sopivaa reseptiä itselle.

Tämä taitaa olla myös yksi aarre aitta resepteihin =>FilmDev | All FilmDev Recipes Teille tuttu mutta minulle uusi löytö . Onkohan vastaavia muita hyviä tietopaikkaoja.. noita Digitaltruthin sivuja olen myös selannut.

Parasta kuitenkin ovat nämä kertomanne tavat työskennellä näiden asioiden kanssa ne pesevät nuo muut
    tiedonlähteet 6-0.

14. Vs: Antakaas vinkkiä filmitavaroihin/kemioihin...paperiin jne.

Kodakin HC110 on ollut minulle taloudellisin ja pitkäkestoisin kehityskemia (ei meinaa millään loppua) mv-kemioista. R09 joutui heittämään pois kun ei enää kehittänyt, mutta HC110 siirappi ei mene miksikään (~2007 ostettu litran purkki josta on jäljellä noin 350ml vielä). Acufine on myös erittäin hyvä kehite jota voin suositella ja myös erittäin helppokäyttöinen.
    Kiinnitteenä mulla ollut Ilfordin Rapid Fixer ja Tetenal Superfix, tuo mainitsemasi Adoxin kiinnite on varmasti yhtä hyvää. Stopin voi tosiaan tehdä vedellä myös, tein näin aikani, mutta palasin sitten käyttämään jotain stoppia mitä kaapissa oli ja sain tasaisempaa laatua. Loppuhuuhtelussa olen käyttänyt Kodakin Photo-flo 200 joka on todella hyvä ollut ja riittoisa purkki myöskin, Rollein wetting-agent ei ollut minun mielestä yhtä hyvä.
    Muista myös negataskut, jenkki Clearfile:t ovat hyviä kun saa myös pinnakkaiset suoraan. Filminkehityksessä käytin lähinnä Jobon 1500 sarjaa, mutta patersonin 3 rullan purkin ostettuani ei paluuta ole joboon (lähinnä agitoinnin helppouden vuoksi) kuin silloin kun pitää tehdä enemmän kerralla.

15. Vs: Antakaas vinkkiä filmitavaroihin/kemioihin...paperiin jne.

Katselin tuolta Fotoimpexin sivulta noita negataskuja. Näkyy olevan hyviä pergamiini taskujakin. Harmi kun en saa noista selvää, että mikä niistä on tarkoitettu 35 filmille. Näytääsivät olevan vähän ali tai yli kokoa ?. En varmaan osaa tulkita niitä mittoja oikein ?

16. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Tuota olen minäkin käyttänyt, suosittelen lämpimästi myös tuota

17. Vs: Antakaas vinkkiä filmitavaroihin/kemioihin...paperiin jne.

Mites hyvin avattu pullo säilyy?

18. Haapalahti

Haapalahti Active Member

2 347
    8
    38

LUX ETERNA PYROCAT-HD säilyy omissa pulloissaan (2kpl) vähintään vuoden, käyttöliuos on kertakäyttöistä.

19. OlliJ

OlliJ Active Member

414
    26
    28

Kantaliuokset säilyvät käytännössä ikuisesti, kunhan vain pysyvät puhtaina. Kehiteaine on A-liuoksessa glykolissa eikä vedessä, mikä edelleen parantaa säilyvyyttä. Itselläni on hyllyssä viisi vuotta vanhat liuokset, jotka toimivat edelleen kuin "uutena".

Olli