Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa Samasta ilmiöstä muistaakseni lehtikuvaajat kärsivät jo ikiajat sitten mm. kuvatessaan filkalla jääkiekkoa tai muuta vastaavaa hallilajia. Loisteputkien valo kun saattoi mennä sopivasti ja osa kuvasta olla liki valottumaton osan ollessa ok.... Tutkailijoiden (eng. strobist) termeistä en tiedä mitään, mutta sanakirja-englannilla over power viittaisi siihen että tarkoituksena on antaa salamalla suurempi osa valosta suhteessa vallitsevaan valoon. Eli lähestyä puhdasta salamakuvaamista...
Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa Nuo loisteputkien vaihdot ja säätimien asettelut on varmasti hyviä studiokuvaukseen, mutta en kyllä ajatellut kaikkia salin valoja ryhtyä omaan laskuun muuttelemaan Btw: Eihän tämä minun kamera niin fiksu ole että tällä voisi jotenkin mitata tuon valon niin että se olisi luettavissa jostain ihan värilämpötilana?
Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa Ei taida yksikään kamera sitä värilämpötilaa suoraan näyttää. Yksi epämääräinen konsti on noissa liveview-kameroissa katsella siitä takanäytöstä kun samalla säätää kameran kelvinit ja hienosäädön kohdalleen. Tarkkuus on sitä luokkaa mihin takanäyttö pystyy ja vaikeusastetta lisää se, että se pitää säätää silmämääräisesti samassa tilassa missä se valaistus ei ole neutraali. Jos olisi käytettävissä realiaikainen histogrammi niin jotain neutraalia kohdetta kuvaamalla voisi säätää rgb:t tasan.
Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa Jos on hyvä kamera, voi siitä neutraalista kohteesta poimia valkotasapainon. Ihmettelen, jos D80 ei sitä osaa, kun se onnistuu D70:lläkin.
Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa Nikonin kamera kyllä mittaa värilämpötilan suoraan, mutta data on kryptattu, eikä sitä saada sellaisenaan ulos. (-Saa, hakkeroitu sekin on..mutta en ole perehtynyt-)
Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa Eikös vanha kikka ollut laittaa pringles-purkin kansi linssin eteen ja ottaa siitä läpi se valkotasapaino? Tiiä sitten josko pringles-kannet ovat muuttuneet vuosien saatossa. Tämä toimi vielä 2005.
Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa Tuossa on se ongelma, että loisteputkivalon intensiteetti ja väri vaihtelee koko sähköverkon taajuudesta johtuvan syklin ajan, joten ei toimi kuin siihen yhteen kuvaan ts. ainoa vaihtoehto on kuvata pidemmillä suljinajoilla, käyttää salamaa tai kuvata RAW:na ja napata pipetillä valkotasapaino samasta kohteesta ja toivoa että kuvat olisivat saman sävyisiä. Nämä toki mainittiin jo aiemmin. Tai sit kääntää kuvat mv:ksi!
Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa Kannet on muuttuneet kirkkaiksi vuosi pari sitten eikä toimi tossa hommassa enää niin hyvin. Itse käytin tuota konstia viime sunnuntaina vanhalla kannella. Taisi valotusaika olla liian lyhyt (lamppuihin suunnattuna), tuota värien vaihtelua silmälläpitäen, mutta taisi se rawien kääntökin tapahtua sarja-ajona kevyen autolevelsin kera, ettei sillä niin väliä oliko jossain vähän eri värit. Käännöksen jälkeen varmasti oli Edit: Tarkemmin ajatellen kyseisessä hallissa taisi olla pyöreät lamput eli ei loisteputkia vaaan jotain ihan muuta. Kuten kuvastanäkyy.
Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa Noita "putkia" väännetään nykyään rullalle, joten sopivat myös tuon muotoisiin valaisimiin.
Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa Elohopeafaaseilta nuo näyttävät, samat ongelmat kuin loisteputkessa, eli vähän muuttuu värilämpötila jakson aikana...
Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa Mun vessan loisteputki antaa hyviä tuloksia myös 1/100 ajalla. Kannattaa kokeilla. Tietty sekään ei huiman nopea ole.