Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Värin vaihtelut sarjakuvauksessa

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Lelu, 25 Maaliskuu 2009.

  1. Lelu

    Lelu

    11
    0
    0
    Hei

    Kalustona Nikon D80 ja saman merkkinen 50mm 1,8 objektiivi. Kuvat ovat jujutsu-treeneistä, eli taustan lisäksi kuvissa ihmisiä lakananvalkoisissa kuteissa.

    Kuvissa on häiritsevää värien vaihtelua, taustan lisäksi myös valkoisissa asuissa. Aukko, aika ja valkotasapaino ovat kuvissa samat mutta ilmeisesti jokin automaattinen värin säätö tuota häiriöitä aiheuttaa. Kuinka asia on korjattavissa? Ei meinaa kuvista tulla saman värisiä edes käsittelemällä...

    Liitteenä pari esimerkkiä.
     
  2. Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa

    Isoja on erot...

    Katso kuvien exitf tietoja
    Kuva: Ovi 1
    Kuva: Ovi 2

    Mikä muuttaa kontrastin 0 -> 2 ?

    Kuva: Seinä 1
    Kuva: Seinä 2

    Näissä taas ihan samat...

    Samaa ilmiötä sarjatulella ilmenee, mutta todella paljon lievempänä on myös ainakin kilpailijan 40D mallissa, mutta siinä erot on pienempiä, voin laittaa mallikuvat jos haluat.
     
  3. Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa

    Kuvien EXIF-tietojen mukaan valkotasapaino on ollut "auto" asetuksella, eli se on eri joka kuvassa. Kokeiles asettamalla WB esim. "fluorescent light" tai vaikka aseta manuaalisesti jostain valkoisesta pinnasta tilassa, missä kuvaat.
     
  4. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa

    Johtuu ilmeisesi loisteputkista. Niitten valohan ei ole "jatkuvaa". Ja valotusajat varmaan siellä 1/60s "paremmalla puolella".

    Vajavaisella maalaisjärjellä ajattelin.

    kapa
     
  5. Lelu

    Lelu

    11
    0
    0
    Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa

    Kas, niinpäs on ollut valkotasapaino Auto+1 tuossa Seinä-kuvassa. Mutta noissa Ovissa se on ollut juuri tuolla loisteputkella.

    Valotusajat 1/500 Ovissa ja 1/250 Seinissä. Eli on liian nopea tasaiselle valotukselle, sitäkö Kasimir tarkoitat? Onko tuolle muuta tehtävissä kuin korjata salamalla?

    Tuo kontrasti... Ilmeisesti sitten pitäisi sekin olla asetettuna manuaalisesti?

    Kaikkiko nämä yhdessä tuon aiheuttavat vai onko tuo loisteputkien valon epätasaisuus nyt merkittävin selitys?
     
  6. Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa

    Onko ne T8 vai T5? Nuo vanhemmat T8 lamput (paksumpia) kun taitaa vilpattaa 60Hz taajuudella, eli siis kyllä sen eron huomaa kun väärässä välissä kuvan otat.
     
  7. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa

    Siis ihanko totta. Meinaatteko te että loisteputket sammuu taajuuden mukaan?
     
  8. Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa

    Loistelamppu välkkyy verkkotaajuuden mukaan, Euroopassa siis 50 Hz. Ja kun siniaalto saa kaksi nollakohtaa 360 asteen aikana niin loistelamppu on "pimeänä" 100 kertaa sekunnissa.

    T. Kerkko.
     
  9. Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa

    Koita. Sinulla on ilmaiseen valokuvaukseen laitteisto. Heiluta kameraa pitkällä valotuksella ja katso saitko aikaiseksi perferoitua viivaa vai jatkuvaa...
     
  10. Ananias

    Ananias Member

    41
    3
    8
    Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa

    Itse olen kyllä huomannut, että tuossakin asiassa loisteputkia on hyvämpiä ja pahampia.

    Joskus saattaa olla ihan tasaista, joskus olen huomannut kuvissa sävynvaihtelua paitsi ruutujen välillä (vaikka wb olisi kohdillaan) myös yhden ruudun sisällä. Saattaa olla kaistale kuvasta todella oudon värinen.

    Oppiipahan arvostamaan luonnonvaloa...
     
  11. Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa

    Tuota loisteputkien välkkymistä on hoidettu paremmissa valoissa laittamalla lisää elektroniikkaa sinne lamppuun eli muutetaan ensin verkkovirta tasasähköksi ja sitten hakkuroidaan se takaisin vaihtovirraksi vähän korkeammalle taajuudelle. Kun välkkyminen tapahtuu kilohertsien taajuudella niin eipä häiritse enää. Sanookohan ne noita elektronisiksi liitäntälaitteiksi vai mikä nimi niillä nyt oli.
    D80 on muistaakseni tonea varten auto-asetus ja se on käytännössä kontrasti eli se säätelee kontrastia kuvan sisällön mukaan. Kontrasti taasen lisää värien kylläisyyttä ja pienemmätkin värierot paistaa helpommin silmään.
    Kannattaa käyttää custom wb:tä noissa tilanteissa. Se vähän auttaa. Jos kentän pinta on epämääräisen värinen ja heijastaa sitä väriä niin sekin on sitten kompromissi korkeuden suhteen mistä sen valkotasapainon mittaa. Jos mittaat lahkeesta niin naama on enempi lamppujen värin mukainen ja jos naaman korkeudelta niin lahkeet on lattian väriset. Ota siinä sitten upeita kuvia missä on värit kohdallaan :]
     
  12. Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa

    Tai sitten kääntää nappulan automaatti asetus asentoon loisteputki.

    Nikonista en tiedä mutta Canon antaa seuraavat vaihtoehdot ja yleensä osuvat lähelle oikeaa: (lukuunottamatta täys-automaattia)

    Tila / Värilämpötila (noin K: kelviniä)
    Automaattinen / 3000–7000
    Päivänvalo / 5200
    Varjo / 7000
    Pilvinen, hämärä, auringonlasku / 6000
    Keinovalo / 3200
    Valkoinen loisteputki / 4000
    Salama / 6000
    Mukautettu valkotasapaino / 2000–10000
    Värilämpötila / 2500–10000
     
  13. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa

    Tilanteen aiheuttaa siis se, että loisteputket (monet niistä) antavat eri vaiheissa (sini-aallon vaiheessa, 50 Hz) eri väristä valoa. Kuvan sävyn vaihteluun (kuvasta toiseen) ei vaikuta mikään muu kuin tämä (lisäys: jos valonlähde ja kuvattava kohde pysyvät samana).

    Tämä voitanee korjata seuraavilla tavoilla:
    - Kuvaa RAW:na ja korjaa värisävy jälkikäsittelyssä
    - Pyri käyttämään sellaisia suljinaikoja, että kuvan aikana kohteen valiaisee "koko aalto", eli ideaalisesti 1/50 s (1 kokonainen aalto), 1/25 s (2 kokonaista aaltoa), 1/13 s (n. 3 kokonaista aaltoa)... Tietty riippuu sähköverkon taajuudesta, mutta Suomessa näin.
    - Parempi valonlähde

    Toi suljinajan valinta sopivaksi ei takaa tietenkään sitä että kuvasta tulee oikean värinen jos WB-säätö on pielessä, mutta sen pitäisi taata se, että kaikki kuvat ovat saman värisiä (ja oikean värisiä jos WB-säätö on kohdillaan)
     
  14. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa

    Minä olen käsittänyt että loisteputken höyrystyvä argon krypton ja elohopea vai mitä siellä nyt onkaan, ei kerkiä sammumaan 50Hz taajuden mukaan. Olen luullut että se hörystyminen pysyy päällä myös nollakohdissakin. Kaipa siinä jotakin väreilyä tulee silti.

    Aina opppi jotakin uutta.

    Eikös 50hz:in taajudella sähkö käy 100 kertaa nolla kohdassa sekunnin aikana. Joten, siis jos kuvaa 1/100s se nollakohta voi löytyä.
     
  15. olliR

    olliR Member

    469
    10
    18
    Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa

    Valoa ei tuota se, että elohopea höyristyy, vaan sähkövirran elektronien törmääminen elohopea-atomeihin, jonka seurauksena atomin uloimmat atomit virittyvät ja purkautuvat. Syntyy UV-säteilyä, joka lampun kuoren fluoresoivalla aineella muutetaan näkyväksi valoksi. Reaktio on erittäin nopea.
    Koska vaihtovirta kääntyilee, niin välillä elektronit eivät liiku ollenkaan, eikä valoakaan synny.

    Loistelampun syttymishitaus tulee taas siitä, että sammuneena lampun elohopea ei ole höyristynyttä. Lamppuun jysäytetään  jännitepiikki, mikä höyristää elohopean. Tämän jälkeen virta pääsee kulkemaan lampussa pienemmälläkin jännitteellä.

    Fluorescent lamp - Wikipedia
     
  16. Lelu

    Lelu

    11
    0
    0
    Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa

    Kaikkea sitä oppii kun elää ja kerää uusia harrastuksia...

    Tuo 1/50s on kyllä aivan liian lyhyt aika tähän käyttötarkoitukseen. Pitäisi varmaan pyrkiä hankkimaan se SB-600 salamaksi.

    Nyt selvenee tuo värien vispaus muutenkin: meinannut vetää vihreäksi taustat ja naamat sinipunaisiksi manuaali wb:llä. Lattiataso kun on kokonaan viheriä. Sitten vielä kun seinät vilkkuu vuorokuvissa vihreän, keltaisen ja harmaan välillä niin on tosiaan upeita kuvia :)
     
  17. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa

    Salama joko pahentaa tai helpottaa tilannetta. Muista (sitten kun salaman hommaat) korjata salaman valon lämpötila vallitsevaan valoon, tai overpower (tä,mikä tää nyt on suomeksi..) salamalla vallitseva valo.
     
  18. Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa

    Henkilökohtaisesti tulee jonkinverran oltua tekemissä "laitteen" kans joka muuntaa tuon "välkkymistajuudeen" kolmenkymmenentuhannen paikkeille ja antaa mahdollisuuden käyttää T5 loisteputkia T8 valaisimissa; säästö on luonnollisesti melkoinen. En ollut aikaisemmin ajatellut että noista voisi olla hyötyä valokuvauksessakin; pitänee yrittää ottaa mallikuvat markkinointimateriaaliin ;)
     
  19. Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa

    Missä muussa siitä sitten voisi ehkä olla haittaa?
    Ei ihmissilmä sitä nää.

    Salamalla: Aina kaikki tai ei mitään.  ;)
     
  20. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Värin vaihtelut sarjakuvauksessa

    Salamalla: Aina kaikki tai ei mitään.
    [/quote]

    Just.. olipa taas välkkyä. Toivotaan ettei kukaan ota tätäkään neuvoa tosissaan, heitä riksa välillä hymiöitä perään ;D