Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Äänestys: Värinegan kehittäminen itse

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Mirrored, 3 Huhtikuu 2012.

Aloititko värinegan kehittämisen vuonna 2011?

1. Kyllä

14 ääntä
    20,6%
  2. Olen aloittanut aiemmin (ja se jatkuu)

14 ääntä
    20,6%
  3. En, mutta olen aikeissa aloittaa

6 ääntä
    8,8%
  4. En ole aikonutkaan

18 ääntä
    26,5%
  5. En kuvaa värinegaa (esim. enää nykyään)

11 ääntä
    16,2%
  6. Aloitin kehittämisen tänä vuonna

5 ääntä
    7,4%
  1. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Kartoitetaan värifilmien kotikehityksen suosiota.  ;)  Tuli mieleen tätä kautta.

Myös mustavalkoiset C-41 filmit kuuluvat joukkoon!  Ja myös tulkittakoon aloittaminen 2011 siten että jos tuli hommattua litkut ja lopetettua muualla kehityttäminen vaikket olisi vielä korkannutkaan litkuja.

EDIT.  Lisäsin selvästikin puuttuneen vaihtoehdon numero 6.
    EDIT2 Lisäsin kohtaan 2 "ja se jatkuu" sekä kohtaan 5  "esim. enää nykyään"  (vaikka olisitkin kehittänyt itse joskus)

2. Tepi_78

Tepi_78 Member

342
    3
    18
    Vs: Äänestys: Värinegan kehittäminen itse

Ajattelin jokin aika sitten aloittaa itse kehittämisen, mutta on sen verran mustavalkoista vaativampaa hommaa, että kehitytän edelleen liikkeessä. Hinnat vaihtelevat kuudesta eurosta kymmeneen.

Tosin löysin tämän huippumodernin teknologian, eli värifilmikuvauksen, vasta äskettäin.

3. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 13 Maaliskuu 2019
  4. helu

helu Active Member

694
    34
    28

Ostin tetenal c-41 kitin, sekoitin puolet pulloihin ja kehittäminen on minusta ainakin yhtä helppoa kuin mustavalko, nopeaa. Lämpötila ei ole ongelma, juokseva vesihaude. Naarmuja, joita tuli labroista enemmän tai vähemmän ei enää minun filmeissäni ole. Stabi tahraa jonkin verran, se on ainut ongelma.

5. Mirrored

23 779
    749
    113

[QUOTE>
    [/QUOTE]

Eihän se vaadi mustavalkoiseen verraten kuin lämpimämmän vesihauteen.

6. Vs: Äänestys: Värinegan kehittäminen itse

Kyllä, aloitin 2011 C-41 kotikehittelyn ja 2012 aloitan E-6 kotikehittämisen.

7. Tepi_78

Tepi_78 Member

342
    3
    18

[/QUOTE]

Mites avattujen kemioiden säilyvyys? Mulla on sellainen käsitys, etteivät säilyisi kuin kymmenisen viikkoa.

8. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Vastasin että en kuvaa värinegaa, koska en kuvaa filmille.

Värinegaa, diaa, mustavalkonegaa oon kehitellyt joskus 10 vuotta sitten kotona. Polaroid- kehityskone (mikähänlie pikadiafilmisyteemi) on tullut hommattua.

Väripaperia ostin rullina, ja niitä meni pimiön läpi satoja metrejä, viimeisimmät lappuset maksaville asiakkaille.

9. Mirrored

23 779
    749
    113

Joo tuota, mikä litkuista meneekään ensin huonoksi?  Vaatiihan homma jonkinlaista suunnittelua että kehitettävää on tarpeeksi suhteessa hankittuihin litkuihin. 

10. Vs: Äänestys: Värinegan kehittäminen itse

tehnyt 20 vuotta sekä C-41 että E-6 kehityksiä, kun vaihdoin nykyisiin tiloihin, möin pois kaikki jobon koneet paitsi tuo "tempering box."  joka pitää kemiat halutussa lämpötilassa. Nykyään  kehitän vain C-41 satsia ja maco/Compard chemie satseilla jossa värikehitekin on kolmiosainen ja valkaisu ja kiinite erillisiä. Filkan rullahinta on jotakin 1,3 -1,5 euron kohdalla per kehitys. Filkka on joko eastman tai Fuji 500 lefamatskua tai sitten ebaysta 70mm Portraa.  ei tule kalliiksi ja laatu on "riittävä" kun odottelen tässä kodakhromen uudelleen markkinoille tuloa ja sen kehitysprosessin julkaisua hobby käyttöön.

11. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 13 Maaliskuu 2019
  12. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Pahus kun ei tullut koskaan otettua kuvaa omasta "värikehityskoneesta" ennenkö se purettiin.
    UPO pesukarhu, NSU Priz, Mobil, Petkus ym. kodinkoneet olivat antaneet osansa.

13. Mirrored

23 779
    749
    113

Ehkä jonkinlaista trendiä tulee näkyviin aloittamiseen.  10 on jo laittanut aloittaneensa viime tai tänä vuonna - suhteessa seitsemään jotka kehittävät jo vanhastaan.  Vaan päätellään paremmin jotain vasta ensi viikolla

14. Mirrored

23 779
    749
    113

Mielenkiintoista, 25 kehittäjää löytynyt kun 47 on äänestänyt.  Tänä tai viime vuonna aloittaneita jopa 15.

15. Vs: Äänestys: Värinegan kehittäminen itse

"Aloitin vuonna 2011 ja aloitan uudelleen vuonna 2012"

16. Mirrored

23 779
    749
    113

Niin usein olen matkoihini kävellyt,
    ja melkein yhtä usein takaisin tullut.
    Taas sinnepäin matkalla olen nyt,
    tulkaa vastaan, oi ystävät hullut.

J.L.

17. Vs: Äänestys: Värinegan kehittäminen itse

Ei ollut oikein osuvaa kohtaa valikossa, niinpä ruksasin en enää, mutta itse olen kehittänyt ja vieläkin on laitteet valmiina pimiössä kunhan vaan laittaa filmin purkkiin ja kemiat perään. Mutta... viimeksi on värinega pyörinyt koneessa vuonna 2009, eikä näytä kovinkaan todenäköiseltä, että löytäisin värinegan kanssa puljaamisesta mitään kiinnostusta.

Pois en kuitenkaan sulje mahdollisutta, että vielä tuolla C-41 tai E-6 prosessia pyörittelisin.

18. Mirrored

23 779
    749
    113

Oikein  hyvä tulkinta äänestykseen, ettei tulos vääristy. 

Samoin jesalosella (jonka oletan äänestäneen kyllä).

Ei ole tarkoitus että jos "aiemmin alkanut kehittäminen jatkuu edelleen", että se olisi vuosien pituinen vaan kuivumaankin filmit voi laittaa. Joten kehittäminen ei pääty kuivumaan laittoon. :)  Samaten jos ei tule kuvattua enää kuin satunnaisesti vähän, eikä siksi tule hankkineeksi uusia litkuja,  vaikka voisi ehkä innostua tulevaisuudessa runsaampaan jälleen, ei ole syytä laittaa että edelleen kehittää.  Jonkinlaista aktiivisuutta vuositasolla pitäisi olla.

19. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Minulle filmi = mustavalkoinen (ainoa poikkeus oli Kodachrome, toivottavasti tekee paluuta). Jos kuvaisin värinegaa, kehittäisin ilman muuta itse.

20. Mirrored

23 779
    749
    113

Nostetaanpa jälleen jos tulee uusia ääniä vielä toisena pääsiäispäivänä.  Käyttäjiä näyttää olevan paikalla 45 vierasta, 66 jäsentä.

En tätä ikuisesti tule auki pitämään, joten pidetään tehonosto päällä.  :)  59 on äänestänyt.  Vaihtoehdot 1, 2 ja 6 saaneet ääniä 13, 14 ja 5, joten kehittäviä on löytynyt jo 32.