Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikon FM2, tietoa kaivataan...

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Markus Hautaniemi, 8 Kesäkuu 2006.

1. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 266
    0
    36
    Olen saanut kokeille Nikon FM2 rungon + MD-12 moottoriperän + 50mm F1.8 series E optiikan. Koska olen ennestään käyttänyt järjestelmäkameroista vain Minoltan SRT101:ta, tarvitsen hieman käyttöopastusta. Eli esim. Miten tällä kameralla kuvataan? Miten valotusmittaria käytetään?

2. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83

On se... perus patarautaa koviin olosuhteisiin. -50 astetta ei tee kipeetä kyseiselle rungolle... Muten kuvaamiseen osaa sanoa kuin että on täys manuaali, eli valotusmittaria tähystellen aika/aukko kohilleen.

3. RB

RB Well-Known Member

9 459
    1 289
    113
    Hyvä jos siitä tykkää...

Mun kamerakalustosta FM2 moottoriperällä oli ensimmäinen joka hyytyi pakkasessa, ei muuten, mutta moottori ei jaksanu virittää. Sinänsä moottoriperä on yhtä tärkeä kuin akkukahvakin, sen avulla siitä saa kiinni ja paremman kuvausottehen. Huvittavaa sinänsä, mutta se oli mekaaninen kamera joka toimii ilman pattereitakin, mutta kun siihen laitoon nuija-Metsin (AF-välipiuhalla) ja moottoriperän niin siinä oli 20 patteria.

Äf-Ämmä on oikein peruskameroiden peruskamera, kaikki on kuvaajasta kiinni.

4. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83
    Juuh... jäi huomiotta toi ämdee-kakstoistanen listassa... runkoa maistelin mielessäni. Itellä enää vuosiin ollut, mutta hyvä peli... runko.

Ja itseasiassa hyvä moottori toi md-12 on samoinkuin md-11 jota ei vaan sopinut jättää 'päälle', ku se tuppas syömään akut tyhjiksi itekseen.

5. Markus Hautaniemi

1 266
    0
    36
    Valotusmittarin toiminta askarruttaa vielä hieman, eli valotus on kohdallaan, jos etsimessä näkyy o eikä + tai -. Ymmärsinkö oikein? Minoltassa piti mennä "viisarit" päällekkäin, jotta valotus oli oikein.

6. [​IMG]
    kyllä

7. Markus Hautaniemi

1 266
    0
    36
    Kiitos vastauksesta!

8. Hyvä kamera on ju, mutta etsintietojen jako on tyhmä: miksi pitää mittari ja ajat olla eri puolilla? Silmän pitää vaeltaa eri reunoihin ja kun Nikonin okulaariteon ajattelun tuntee: silmän pitää olla aivan kiinni okulaarissa jos kuvittelee näkevänsä kummankin reunan samalla kertaa..
    Minusta Fe2:n etsin on parempi sekä sijoittelun takia että aika-asteikkoineen ja neuloineen, ei kun osoittimineen. Pääsimpäs taas kehumaan ;-)

9. Slaikka

Slaikka

3
    0
    0
    Hluaa oman.

Olen kuvaillut parikertaa kyseisellä kameralla (FM2) ja haluaisin oman. Jos sellainen sattuu löytymään mitä siitä kannattaisi pulittaa?

10. Minä maksoin 80 puntaa hiljattain mustasta FM2 -kamerasta ebayssa.
    Piti olla toimiva, vaan eipä pelannut valotusmittari kuitenkaan. Pistin kameran menemään takaisin.

Aika napakka suljin siinä kyllä oli ja muutenkin melko hyvässä kunnossa.
    Valotusmittarin korjaus olisi kuulemma maksanut about 250€ mikäli osia vielä löytyy.