Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Värifilmin kehittäminen

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Heli, 9 Kesäkuu 2006.

1. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Jaahas, tuli käytyä pimiössä ja tarkistin asian koskien sitä Il Fordia.
    Eli mulla on pakkaus Ilfocrome Classic Process P 30P, joka Googlettamalla ymmärtääkseni on väriprosessointiin tarkoitettu.

2. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
    Mites prässäämiset tapahtuu värinegalla?

3. äyni

äyni Member

414
    0
    16
    hyvähkösti, jos ei mahdolliset pienet värivääristymät häiritse. Tetenalin pakkauksen käyttiksessä on jokin nyrkkisääntö prässäykselle, mutten sitä ulkoa muista. Olisiko ollut 30sek lisää aikaa/aukko tms.

Minulla on ainakin useammalla filmillä tupannut punainen väri korostumaan kovasti prässäyksen tuloksena.

Prässättyä värinegaa kehittelee sitten myös mm. Eiri, joten välttämäti ei sen takia tarvi itse alkaa kehittelemään.

4. ekjt

ekjt

28
    0
    0
    Muuttamalla prosessiaikoja. Filmin herkkyydellä ei ole merkitystä prosessaikojen kanssa. Nimellisherkkyyden mukaan valotettu tai tarkoituksella ylivaloitettu filmi kehitetään aina standardiaikojen mukaisesti riippumatta siitä onko se 100 vai 1600 herkkyydeltään.
    Jos valotus poikkeaa nimellisherkkyydestä JA se halutaan kompensoida kehityksessä niin sitten muutetaan kehitysaikoja.

Minä olen kyllä jättänyt väliin tuon värikuvien itse kehittämisen. Prosessi kun on lähinnä standardi ei touhu anna luovuudelle sijaa niin että jaksaisin harrastaa. Prässäykset tietysti on hyvä syy kehittää värifilmititse jos prässäystä tarvitsee. Toinen voisi olla laakafilmit. Ylimääräinen Duolab edelleen myynnissä väriharrastuksesta kiinnostuneille!

5. äyni

äyni Member

414
    0
    16
    Kolmas on filminpätkiä syövät "purkki"(tm)-tyyliset neulanreikäkamerat. niitä ei kukaan firma ota kehitettäväksi.

6. ekjt

ekjt

28
    0
    0
    Nyt otan sanoja takaisin. Tarkoitin värifilmien. Värinegojen käsin vedostaminen on antoisaa! Sitä harrastan kyllä.

7. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Tätä olen joskus harkinnut, tätä värivedostamista, pitäisi vaan saada väripää tohon dusrtiin, niin sitten alan opiskella sitä.