Mistähän löytyis ohjeet? Onko meillä täällä osaajia? Nimittäin google ei löydä äkkiseltään kuin neuvoja mv-filmien kehittämiseen..
tetenalin purkissa on ohjeet. sfnet:istä kun haet haulla C41 niin tulee se vanha keskustelu jossa tämä puitiin... ja kokeiltiinkin kaljapulloilla. en heti jenkkejäuskoisi, mutta onhan näitä viihteellistä lukea. C-41 Negatives development
Ainakin Tetenalin setillä menee jotakuinkin: lämpötila 38,0C kehitys 3:15 huuhtelu valkaisukiinnite 6:00 stabilointiliuos 1:00
Sfnet? Mä en ees tiedä osoitetta sinne... Antaisko joku? Pitääkös värifilkka kehittää jotenki eri tavalla pimeässä kuin mv? Tää on hölmö kysymys, enkä tiiä ees ymmärrättekö mut.. Siis ku mä vaan oon jostain saanu päähäni, että värifilmin kehitys on niiiiiiin hankalaa . Juk, onko nuo minuutteja vai aineiden suhteita ??
jukilla on ajat. ajat on aina samat. vaikeus on siinä että lämpötila ei saa heittää kehitteellä kuin asteen kymmenyksiä. sfnet.harrastus.valokuvaus
Onko tietoja seurauksista ?? Meinaan että kovasti tuntuu olevan tarkkaa ton mv:nkin kanssa ja toiset vetää sormella hanasta lämpötilat.
ei ole kun olen vaan koneella kehittänyt ja se kalibroi lämmöt aina kohdilleen. ajat olen kerran kussut kun filkat katkesi koneen sisään ja kammella väänsin ne ulos, tästä seurasi värisiirtymää, kontrastin ja saturaation rivakkaa nousua.
Peeeekkkaaa, tai Osssiiiii? Onko pimiöllä värifilkkojen kehitysvehkeet? Tarviiko siihen hommaan ees eri vehkeitä?? Gf, ostetaanko kimpassa satsi kehitystököttejä?
Ei siihen sen kummempia vehkeitä tarvi kuin mustavalkoisen kehitykseenkään. Tietysti pitää olla konsti saada litkujen lämpötila oikeaksi ja pysymään siinä tarvittavan ajan. Miten paljon lie liikuttelu vaikuttaa lopputulokseen, ei tietoa. Sekin olisi hyvä vakioida jotenkin.
Juu aika on vakio kaikille filmeille. Kehitysaikaan lisätään +30 sekuntia jokaisen kehitetyn neljän filmin satsin jälkeen. Samoin valkaisukiinnitysaikaa jatketaan olikohan minuutilla per 4 filmiä.
Minun kokemuksien mukaan C41 on esim. noilla Tetenalin 3-kylpykemikaaleilla todella helppo juttu. Ei siinä paljon pioneerihenkeäkään tarvitse. Ainoa hankaluus on tosiaan lämpötila, ja sekin ainoastaan ensimmäisessä vaiheessa eli kehityksen aikana. Vesihauteella selviää, tosin se varmaan mielellään täytyisi olla lämpötilakontrolloitu. Minulla on ollut tuossa käytössä Jobon TBE. Joku Jobo CPP-2 on sitten jo melkein overkill tuohon hommaan, mutta olisihan sellainen toisaalta ihan kiva varsinkin jos enemmän prosessoisi. Yhteen aikaan tuota tuli tehtyä paljonkin. Ainoa ongelma on, että täytyy kuvata lyhyellä aikaa melko paljon saadakseen kemikaaleista täyden ekonomian irti. Sen takia homma on viime aikoina jäänyt. Vähät filmit on tullut laitettua kaupalliseen kehitykseen, mutta olen sitten kyllä vedostellut niitä itse kotona. Lisäksi C41 kemikaalit ovat karsinogeenisiä ja ainakin Tetenalin kemikaaleilla prosessoitujen filmien säilyvyyttä on joillakin tahoilla epäilty. Viimeisessä vaiheessa eli "stabilizing bath"-kemiassa on nimittäin ilmeisesti tehty jonkinlainen oikopolku ja ns. oikeanlainen prosessointi saattaa tuottaa paremmin säilyvät negatiivit.
Minä kans. On se kokeiltava, sitten tietää jatkossa tarviiko asioikseen lähtee jotain filkkaa viemään kehitykseen vai vääntääkö kotona nekin. Ainakin mv-filmien kehitys on mun mielestä ihan kivaa.
Ah, niin muuten onki. Pitäisköhän huvikseen kokeilla yks oikea värifilkka kehittää noin... hmm... Tosin se kehitys ei ollu kyllä mitenkään vakioitu ;-D!!