Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Voiko juntti opettaa?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana yko, 23 Elokuu 2012.

1. yko

yko

16
    0
    0
    Moikka kaikille!

Oon harrastanut valokuvausta jo yli 8v ja vähä aika sitten minulta kysyttiin, että miten paljon veloittaisin järjestelmäkamera käyttö kurssista. Mietin, että pitääkö mulla olla jonkunlainen special lupaa mikä oikeuttaa vedämään sen tyyppisiä private kamerakäyttö kursseja. Siitä oppilaat eivät saisit todistuksia. Muistan kun kävin Kameraseurassa muotikuvauskurssilla niin ei kyllä sieltä saatu mitään todistuksia.
    Tmi tai vastaava on itsestä selvä mutta muuten.

Mitä mieltä olette? Tai mistä vois tarkistaa/ kysellä/ etsiä ettei tulis mitään ongelmia.

Mun kuvia näkee www.aalophoto.com. En ole jaksanut sitä päivittää kevään jälkeen, flickrissa tuorempa kamaa.

Aalo

2. Vs: Voiko juntti opettaa?

Ei tarvi olla mitään lupaa. Saa vedättää kurssilaisia vaikka kuinka mitättömin tiedoin ja niin moni nykyään tekeekin. Ehkei kuitenkaan kannata luvata sitten noille osallistujille enempää, kuin omat rahkeet riittää. Se taitaa olla kiellettyä.

Noissa opettamisissa kun vaan on se ongelma, että niissä ei auta vaikka jollain omalla systeemillä tekisi millaista kuvaa, kun pitäisi pystyä opettamaan sille katraalle oikein perusteet, että miksi noin käy. Itse olen sivusta seurannut noita fiilispohjakouluttajia, joilla ei ole pienintäkään käsitystä valokuvauksen teoriasta saatikka, että nuo tietäisivät edes oikeita nimityksiä eri asioille ja jotenkin vaan käy aina sääliksi niitä maksavia oppilaita.

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Voiko juntti opettaa?

Hyvä olisi valokuvaamisen eri osa-alueiden lisäksi olla kokemusta tai vähintäänkin tietoa opettamisesta ja oppimisesta.
    Sekin kun on oma maailmansa.
    Mutta toisaalta - kyllähän vanha mestari-kisälli periaatekin toimii monella alalla.
    T JUkka

4. yko

yko

16
    0
    0

Ihan asiasta puhutte.
    Itse oon käynyt noin kolmella kursilla, yhellä Kameraseuran kurssilla Helsingissä ja kahdella Eestifoton kursilla Tallinnassa. Ja tietenkin sadoja tunteja videokursseja, lynda, creativelive jne jne. En oo ikinä käynyt missään Mallit.fi järjestämä kursseilla. Pelkästä se sivu auheuttaa mulla ennakkoluuloja......
    Onhan niit taidottamia tyyppejä kuvaamas rahallakin, omilla yrityksillä.
    "Nowadays average survives"

Kavereille olen opettanut käyttämään niiden kameroita jne. Että ei ole mitä erikoisempa opetuskokemusta mutta mun tarkoitus ei oliskaa opettaa ryhmille vaan one-on-one, private kurssi.

5. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Kutsu touhuasi opastamiseksi tai neuvomiseksi. "Opettaja" on ammattinimeke, joka edellyttää muodollista pätevöitymistä.

6. yko

yko

16
    0
    0

Hyvä pointti muuten. Nimikkeillä kannattais olla varovainen, ettei tulisi väärin käsityksiä.
    Vaikka jotkut ovatki niin tyhmiä että voi jumal auta. Keksi ihmee juttuja, aivan päin logiikkaa..

7. Vs: Voiko juntti opettaa?

Juu onnistumiseen ei tarvita kuin sosiaaliset taidot ja näkemys - opettajilla niitä harvoin on joten guru, neuvonantaja, kuraattori, maistro tms..
    Opettaja on keskikertaisuuden nimike, sitä tulee välttää.

8. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Se, että useimmissa kotimaisissa koulutusjärjestelmissä on näin -- ainakin niin kauan kuin muodollisesti päteviä on riittävästi saatavilla, ei merkitse, että nimike sinänsä edellyttäisi yhtään mitään -- kuten se ei teekään.

9. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Kyllä olisi hyvä/kiva/ihan jees opettajilla olla pedagogista koulutusta tai sitten (harvinaista) synnynnäisiä lahjoja työhön edes auttavasti.
    Pelkkä itseosaaminen ei aina riitä tietotaidon muille jakamiseen.
    Hirveitä opetajia on tullut itsekinnähtyä.
    Suomessa oli (ainakin pari vusoikymmentä sitten) melko mitätön esim kuvataiteitten opetuksen keskimääräisen laadun taso. Monet "opettajat" keskittyivät lähinnä oman egonsa pönkittämiseen ja olivat tylsyyshirviöitäkin.
    Onneksi on joitain poikkeuksiakin - sellaisiakin - joilla ei opetustyöhön muodollista koulutusta muta soveltuva luonne ja kyky selittää asiat ymmärettävästi ja herättää kiinnostusta - jopa innostusta.
    Juntteus sinänsä ei kai ole ollut esteenä mihinkään - eihän tässä maassa muuten tehtäisi yhtään mitään.

Ja rohkeapa rokat syö - jostain on alotettava että saa kokemusta ja varmuutta - niin opiskelijat kuin opettajansakin.
    Aloittakaa te tuo taival vaikka nyt yhdessä !

Edit : Palkoista en tiedä - ehkä kuitenkin on aluksi syytä olla olematta kovin ahne  - koska itsekin alat vasta opiskelemaan opettamista ?

10. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Jos koet hallitsevasi kameran käyttöä tarpeeksi ja tiedät, että löydät erimerkkisistä kameroista tarpeelliset toiminnot (osallistujilla ei välttämättä ole samanmerkkistä kuin sinulla) sekä pystyt miettimään loogisen etenemisjärjestyksen siten, että oppilaat kokevat oppivansa, niin siitä vaan.
    Keskity mieluummin yhteen asiaan ja sen harjoittamiseen niin hyvin kurssilla, että he todella oppivat asian, kuin että käyt kaikki kameran toiminnot läpi luennoiden.
    Ei ole mitään järkeä puhua liikkeen pysäyttämisestä suljinajalla, jos osallistujat eivät osaa vaihtaa suljinaikaa.
    Tai oikeastaan mistään, ennen kuin he osaavat lukita tarkennuksen pitämällä laukaisinta puolessa välissä tai jostain muusta sille osoitetusta näppäimestä.
    T Jukka

11. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Kai tuo opettamien on yleensäkin parhaimmillaan persoonallinen kutsumus.

Ja sellaisena oikein jaloa.

Toivon rohkeutta ja onnistumisia !

12. yko

yko

16
    0
    0

Mutta sein aiheen pointti oli kuitenkin se, että saanko mä opettaa kameran käyttöä jos joku tulee lompakko aukki ja halua tietää, mikä on ISO-herkkyys tai miten kuvataan yöllä tai mitä tahansa.
    Eikä se, että olenko nyt opettaja, koska tarjoan tälläistä palvelua. Mua kiinnostaisi tälläinen eikä ikinä voi tietää mihin se johtaa. :)
    Yritin kerran hakea Heltechiin valokuvaukseen, sit mua yritettiin lähettää maahanmuuttajan koulutukselle ekaks. Turun ammattikoulussa (nimi unohtui) kysyttiin, että miksi en menis suora näyttöihin :D
    Enkä hae mihinkään kouluun opettajaksi! Joten en usko, että tarvitsesin sitä varten mennä kouluun opiskelemaan valokuvausta. Tiedän, mistä napista kamera ottaa kuvia ja osaan täyttää freelancer papereita ja laittaa muijat poseeraamaan.

Se on totta, että nähemyys ja sosiaalisuus ovat jopa key points.

13. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

No siitäpä vaan sitten!
    Eihän se oikeasti kovin kummallista ole neuvoa kameran käyttöä, miksi olisi kummempaa kuin että isä opettaa lapsensa itse ajamaan autoa?
    T Jukka

14. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Sä et tiedä ennekuin kokeilet onnistuuko. Tärkein sulla jo - mitä ilmeisimmin-  onkin eli OMA HALU.
    Aläkä anna mahdollisten pikku alkuvaikeuksien lannistaa.
    Mikään oikein hyvä ei synny ihan vailla kipua !

15. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Ei varmaan onnistukaan joka isältä ...
    Kärsivällisyys on tuollaisessa hyve.
    Oppilaskin voi olla vaikeasti tavoiteltavissa ottamaan vastaan.
    Psykologian ymmärtämisestä ja luontaisesta taipuvaisuudesta empaattiseen tunneälyyn ei haittaa.
    Joillekin opettajille voi ajansaatossa kehittyä vaikka vangitsevaa karismaakin - haitallista tai hyödyllistä jne ...

Opettaminen on vastuullista.

16. yko

yko

16
    0
    0

Kiitos vastaukista ja supportist. Jännä oli kuulla erilaisia mielipideitä.
    Kyllä mua kiinnostaisi kokeilla ekaks ja sitten päättää, miten tykkään siitä opettelusta/neuvomisesta.

17. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Ks. Asetus opetustoimen henkilöstön… 986/1998 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

"Valokuvauskonsultti" vois olla aika komea nimike ;P

EDIT: tuohon

ei varmaankaan ole estettä.

18. yko

yko

16
    0
    0

Juu tää kuulosta upealta, mutta mä en pystyis selittämään esim puhelimen kautta, miten vaihdetaan Elinchromein lamppuja tai vastaava. Tai sitten ehkä pystyisin: katso manuaalista tai youtube'sta. No en mä ihan sillai.
    Konsultti on vähän kun verkkokaupan myyjä.

19. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Minä olen opastanut asiakkaitani mm. valokuvaukseen liittyvissä asioissa. Laskussani on lukenut "konsultointityötä". Aina ne on maksettu :)

20. yko

yko

16
    0
    0

Aijaa, onko sen ALVikin pienempi?:D Siinä olis idea.