Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Vähän laajempi kiinteä E-M5:n nokalle

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Perzzza, 15 Lokakuu 2015.

  1. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Vähän laajempi kiinteä E-M5:n nokalle

    Tuosta kennokoostahan nyt kyse? Isommassa kennokoossahan 14 mm olisi vielä laajempi...
     
  2. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Vähän laajempi kiinteä E-M5:n nokalle

    Jotta tahallisilta väärinymmärryksiltä vältyttäisiin sanotaan sitten, että 28 mm kinovastaava objektiivi on m43 kennolle melko laaja, koska, mikäli haluaa hallita syväterävyyttä suppealla alueella, tuon kokoinen kenno ei kovin hyvin tue sellaista valokuvausta tuolla polttovälillä.

    Edit: Niinkuin seuraavasta kommentista huomaa, ei sitten kuitenkaan vältytty. No, en taida välittää jatkaa aiheesta.
     
  3. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Vähän laajempi kiinteä E-M5:n nokalle

    Maisemakuvaustako?
     
  4. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Vähän laajempi kiinteä E-M5:n nokalle

    No eikös 12mm/2 kelpaa porukoille?
     
  5. Perzzza

    Perzzza Member

    120
    3
    18
    Vs: Vähän laajempi kiinteä E-M5:n nokalle

    Täälläpä on hyvää pöhinää näistä linsseistä. Hyviä pointteja ja kävinkin tuossa testailemassa liikkeessä muutamia, kuten 20mm Panasonicia (raitoja korkeilla herkkyyksillä, pistän kuvaa tulemaan tänne siitä) ja 17mm 1.8 Zuikolta. Jälkimmäisen tuntuma oli sangen vakuuttava metallirunkoineen. Kuvakulma vaikutti mukiinmenevältä ja mikä jottei sitä nyt testaisi - onhan Olympuksella Cashback-kampanja, josta sen hinnasta saa satkun takaisin.

    Tämä on sellainen harrastuksenala, että täällä on joskus todella vaikea tehdä päätöksiä ja moni asia, kuten valovoima, on arvokasta rahassa mitattuna. Harvoinpa kukaan haluaa mokata arvokkaissa päätöksissä. Myönnän, olen perfektionisti ja taivun ylianalysoimaan hankintojani jopa joskus niin pitkälle, että se ei enää ole mielekästä. Onko tähän parannuskeinoa? ;)
     
  6. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: Vähän laajempi kiinteä E-M5:n nokalle

    Ei ole. Ja vaikka kuinka analysoi, ei se siihen lopu.

    T: kalustorunkkaaja

    No okei, olen kyllä rauhoittunut kun on tullut kokeiltua kaikkea ja nyt luulee jo paremmin tietävänsä mitä tarvitsee (haluaa). Ja rahat menevät muihin juttuihin. Vinkkinä tietysti jos haluaa rahallisen menetyksen minimoida ja luulee että vehkeitä tulee vaihdeltua, kannattaa ostaa käytettyjä. Aika paljon tuota m43-kamaakin on kuitenkin liikkeellä.

    Osittain off-topic: tietääkö kukaan löytyikö tuohon Pana 20/1.7 bandingiin ikinä mitään selitystä? Panasonicin kameroillahan sitä ei taida tapahtua, onko se kaikissa Olympuksen kameroissa kuitenkin?
     
  7. Perzzza

    Perzzza Member

    120
    3
    18
    Vs: Vähän laajempi kiinteä E-M5:n nokalle

    Tunnustan itseni kalustorunkkariksi ja kamafriikiksi. Hauskinta on kuitenkin ollut ne kerrat, kun on vain käyttänyt laitteita ja pitänyt hauskaa. Ei siinä joku sarjakuvauksen nopeuden puuttuminen tai Focus Peakin uupuminen ole haitanneet.

    Juu, tuota käytettyä olenkin ostanut usein ja aika usein kalliimmat vehkeet säilyttävät arvonsa. Köyhän ei kannata ostaa halpaa jne.

    Olympukselta ei ole etsimisellä löytynyt selitystä tuolle bandingille. Tässäpä kuvalinkki Dropboxiin. Panasonic 20mm 1.7 ja ISO 6400, raitaa näkyy jo heti alaoikealla. https://www.dropbox.com/s/88pgqx4dcgpdv36/panasonic%2020mm%20iso%206400.jpg?dl=0
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Vähän laajempi kiinteä E-M5:n nokalle

    Minua kiusaa m43:ssa eniten se kaikkein ilmeisin perusasia - pieni formaatti asettaa rajoitteita kuvanlaadulle. Vaikka kamera tekeekin hyvää laatua, minulla on E-P5, ei niiissä kuvissa millään ole samaa loistoa kuin täyskärin kuvissa. Aina tuo ei haittaa, mutta pakottaa suunnittelemaan kuvat hiukan huolellisemmin. Kuvien pitää olla visuaalisesti selkeitä ja valokin saisi mielellään olla extrahyvää. Mutta tämähän pitää vain hyväksyä.

    Toinen ikävä asia on automaattitarkennus. Sen toiminta on mielestäni erinomaista tilanteissa jossa kamera turvautuu kasvojen (tai silmien) tunnistukseen, mutta muuten ei niinkään. Yllättävän herkästi kamera tarkentaa taustaan esim silloin jos ihminen on kuvassa 5-10 metrin päässä (kuvaan enimmäkseen 25 millisellä). Kyllä Nikon 1 on tässä suhteessä yhäkin aivan ylivoimainen. 1:sessä on myös paljon parempi jatkuva tarkennus.

    Mutta takaisin aiheeseen. m43 laajista olen minäkin kaivannut. Harmi vaan kun todella hyvää 14 millistä ei taida tähän järjestelmään olla saatavissa. 12/2 on hieman laaja käyttötarkoitukseeni ja aika kalliskin. Pitänee siis tyytyä Olyn 17mm/1.8 kun siitä on se cash back tarjouskin. Ja jos samalla ostaisi myös 45 millisen, sehän on jonkinlainen must tässä järjestelmässä. Sitten olisi koossa 17mm, 25mm ja 45mm, mikä minulle kyllä riittää näihin m43 hommiin.
     
  9. Perzzza

    Perzzza Member

    120
    3
    18
    Vs: Vähän laajempi kiinteä E-M5:n nokalle

    Tarkennushaasteisiin olen myös itse törmännyt, juurikin tuohon vähän matkan päässä olevien ihmisten tarkentamiseen. Monesti on mennyt hutiin. Käytätkö kasvontunnistusta?

    Kuvanlaatu miellyttää. Hyväksyn sen, että tämän kokoinen laite tekee tällaista jälkeä. Olen saanut ihan ISO 3200 miellyttäviä kuvia.
     
  10. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Vähän laajempi kiinteä E-M5:n nokalle

    Olen, mutta kasvojentunnistus ei ole varma kun on "ihminen maisemassa" tilanne. Mallikkomaisesti sanoisin, että tarkennuspisteet ovat liian isoja eivätkä tuolloin "tartu" kohteeseen.

    Jeps, ihan ok se on. Kommenttini nousi siitä kun olen viimeisen vuoden aikana kuvannut vaihtelevasti eri kennokoon kameroilla. Pienenimmästä suurimpaan 1", m43, 1.5 kroppi ja kino. Tässä vertailussa m43:sta ahdistaa se kun Sonyn 1" kennolla varustetut kamerat ovat niin perhanan hyviä. Kuvanlaatu ei ole oikeastaan yhtään heikompi kuin 16mpx m43 kameroilla.

    Mutta eikös näihin olekin jo tulossa seuraavan sukupolven kennoa. Tarkoitan Panan uutta huippumallia. Tämä 16mpx tekniikka on ollut käytössä aika kauan joten sen perusteella ei pidä tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
     
  11. Perzzza

    Perzzza Member

    120
    3
    18
    Vs: Vähän laajempi kiinteä E-M5:n nokalle

    Toivotaan siis molemmat, että tulee pian jotain jännää ja uutta. Mukavaahan on vaihtaa välillä laitteistoa ja kokeilla uutta. Käytin monta vuotta Nikonia ja luominen sai ihan uutta pontta siirryttyäni vuosi sitten peilittömään Olympukseen. Sitä ennen peilijärkkäri lojui turhan pölyttyneenä hyllyssä, koska painoi paljon.
     
  12. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Vähän laajempi kiinteä E-M5:n nokalle

    Automaattitarkennus ja kasvojentunnistus ovat lähinnä rungon ominaisuuksia?
     
  13. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Vähän laajempi kiinteä E-M5:n nokalle

    Minä en löytänyt "bandingia" tuosta kuvasta, katsottuna 100% koossa profiloidulta näytöltä. Ja eikös syy bandingiin ole kennossa?
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Vähän laajempi kiinteä E-M5:n nokalle

    No joo, onhan automaattitarkennus toki myös objektiivin ominaisuus. Mutta olet oikeassa, tämä on off topicca.
     
  15. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Vähän laajempi kiinteä E-M5:n nokalle

    Profilointi ei lie oleellista, mutta minä bongasin jotakin lievää. Kuva. 

    Katselin ettei raitojen linjat mene maton kanssa linjassa, joten matosta tulevaa se ei ole - eikä taida mennä ihan kuvan reunojenkaan kanssa?
     
  16. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Vähän laajempi kiinteä E-M5:n nokalle

    Minä tulkitsin tuon vinon raidan tulevan lautalattiasta?

    EDIT: "testaamiseen" sopisi paremmin joku tasainen, tasaharmaa pinta.
     
  17. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: Vähän laajempi kiinteä E-M5:n nokalle

    Erinäköisiä raitoja tuosta tulee. Ja en tosiaan tiedä onko edelleenkään (ainakaan julkisesti) tiedossa syytä, kun ongelmayhdistelmä on tuo objektiivi Olympuksen rungossa. Toisissa variaatioissa kumpikaan ei tuollaista generoi. Muistelisin että Panan 14/2.5 tuottaa hieman tuota myös, mutta pienemmissä määrin.

    Kerran myin jo tuon 20/1.7 kun sinällään ärsyttää tuollainen piilevä mahdollisesti esiin tuleva ongelma. Tulipa kuitenkin Rahalan pöljiltä päiviltä taas ostettua kun halvalla sai. Tuon kanssa kun E-M5 menee takin taskuun. Harvoin minä nykyään edes ISO3200 käytän, ja se on oikeastaan pienin ISO millä tuota voi alkaa näkymään, pääasiassa tulee esiin kuitenkin suuremmilla (ja alivalotetuissa kuvissa/kohdissa).
     
  18. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Vähän laajempi kiinteä E-M5:n nokalle

    On se siltikin hankalaa löytää hyvä laajis m43 kameraan. Olympuksen 12/2 on tähän tarpeeseen hieman laaja ja 17/1.8 taas sitten jo 35 millisten sarjassa, eli turhan lähellä 25 millistä. Panan 15mm/1.7 olisi polttoväliltään aikalailla mitä haen, mutta se on myös kallis, eikä testitulokset ole kovin mairittelevia. Ja miten mahtaakaan olla sen yhteensopivuus Olympuksen kanssa? Vanhempiin m43 objektiiveihin en nyt meinannut sortua vaikka ne aika edullisia ovatkin.

    Toisaalta Olympuksen 25mm/1.8 on aivan erinomainen objektiivi. Sen optisia ominaisuuksia ei liiemmin voi moittia, tarkennus on nopea ja jonkinmoinen vv-suojakin tulee mukana.
     
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Vähän laajempi kiinteä E-M5:n nokalle

    Tämä vähän kiinteämpi laaja.  :)  Ei aukea vaikka kuinka vääntää!

    Tuossako kaikki on: http://hazeghi.org/mft-lenses.html
     
  20. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Vähän laajempi kiinteä E-M5:n nokalle

    Puuttuu tuosta ainakin Sigma 60mm f/2.8 DN A. Se tosin ei ole kovin laaja... ;)