Pikainen ohjeen selaus ei valaissut asiaa mutta tälleen kävi. toi mun runko ei aina nollaa tota ruutulaskuria joten sen joutuu toisinaan sormella pyörittämään alkuun. Nyt kävi silleen kun harjoittelin käyttöä ja olin muutaman kuvan ottanut, myöhemmin ihmettelin kun filmi ei vaan loppunut, aloin tutkimaan asiaa ja otin ton insertin ulos ja boxiin. sittemmin totesin että olin vahingossa jossain välissä kääntänyt multivalotuksen päälle. Kuitenkin latasin toiseen inserttiin toisen filmin ja kuvasin sen, ihan OK. sitten vaihdoin tuon aloitetun filkan sisään ja kuvasin loppuun. seuraavaksi latasin rullan Tri-X:aa ja ihmettelin kun se ei lähtenyt lataamaan, kampi vaan pyöri tyhjää. no ei muuta kuin luukku auki ja tutkimaan. se teippikohta jolla filmi on kiinni paperissa oli just ohjausrullassa. siirsin vähän siitä yli mutta ei... sitten totesin että olin unohtanut nollata laskurin ja siinä oli edellisen filkan loppumisen jälkeen #13 ei ei ollut mennyt loppuunasti. taas luukku auki ja ruuvasin starttiiin...ei lähtenyt vetämään..sitten ruuvasin laskurin #15:n ja takaisin nollaan, ja niinpä lähti filmi liikkumaan. Onko siis toi tuon rungon toimintatapa että se laskurin täytyy käydä lopussa (#15) ennenkuin se nollataan kohtaan "S" kun aletaan veivaamaan filmiä ekaan ruutuun. muuten se ei lähde liikkumaan? Vai onko filminsiirrossa vika vai onko vika vain käyttäjässä? Vai saattoiki se filmin teippauskohta olla niin kankea ettei lähtenyt siitä kulmarullan yli?
Vs: Vähän ihmettelyä Mamiya 645 1000s:n kanssa Mä vain aukaisen sen luukun ja vedän sisuksen ulos, sitten paan uuden ja kierrän kammesta alkuun. ykkönen tulee aukkoon, siitten kuvaan , itsestään pysähtyy... ( ai se onkin hasseli joka mulla tollai tekee...)
Vs: Vähän ihmettelyä Mamiya 645 1000s:n kanssa niin tänkin varmaan pitäis toimia mutta kun siinä on se nollaantumisvika joka on ollut jo tiedossa.. Aattelin että jos joku tuntee ton logiikkaa sen verran. ei viitsisi monella filmillä kokeilla. tietysti noilla suojapaperirullilla vois harjoitella ja testata.
Vs: Vähän ihmettelyä Mamiya 645 1000s:n kanssa Ei ole kameraa mistä tarkistaa, mutta eiköhän sen pitäis nollata laskuri, kun filmikansi avataan. Mulla oli 645 enkä ikinä tullut kiinnittäneeksi tarkempaa huomiota laskurin toimintaan. Vatasen vastaukset on joko hasseli tai leica, rippumatta siitä mitä kysyttiin.
Vs: Vähän ihmettelyä Mamiya 645 1000s:n kanssa Yhtä jarkevä kun tuo sinun "pitäisi nollata kun kansi avataan". Senhän sanoo maalaisjärkikin, mutta kaveri aprikoikin että miksi ei tee niin... voisin antaa muutaman vinkin joista yksi on: 1)Koeta painaa vaikka ruuvarilla tuota tappia joka vapauttaa tuon laskurin, kunhan olet sen löytänyt 2) öjlyä tuo tappi kunhan olet sen löytänyt 3)lataa ja aukaise tuota kantta jos vaikka olisi jumiitunut ja pikeentynyt 4) Mieti sitä että jos sittenkin veisit laitteen huoltoon... 5) mieti sitä sittenkin että jos vaikka vaihtaisit systeemiä... Zenzaan, Pentaconiin, pentaxiin, Kowaan tai jopa rolleihin. Älä ainakaan hasseliin, sillä siitähän saa pelkkää riesaa, kuten täällä on jo tyhjentävästi käynyt selville.
Vs: Vähän ihmettelyä Mamiya 645 1000s:n kanssa Tässä on huoltomanuaali, sivulla 60(tekstissä s.62) näkyy tuo vipu joka nollaa laskurin. Ei pitäisi nollaantua kun kansi avataan, vaan kun kasetti vedetään pihalle.
Vs: Vähän ihmettelyä Mamiya 645 1000s:n kanssa Mitenköhän sitä ennen pärjättiin, kun ei ollut edes interniettiä vielä keksittykkään, Lähimmälle kirkonkylällekin oli matkaa 12 km, eikä ollut kun lankapuhelin ja jos kiirus tuli ei auttanut muuta kun ottaa polkupyörä alle ja polkaista. Nyt kun noita silloin otettuja mv-negoja katsoo niin näyttää kyllä paljon paremmilta, niissä oli sitä sisältöäkin, ja kaikki tekniset ongelmat ratkaistiin ihan vain pähkäilemällä ja kokeilemalla. Niin ne ajat muuttuvat.... t. Jouko
Vs: Vähän ihmettelyä Mamiya 645 1000s:n kanssa Juups, tuota jo eräänkin tovin pähkäilin ja kokeilin mikä on se systeemi kunka filmiä kelataan ennenkuin suljin viritetään. Toi laskurin nollaantuminen ei ole mulle se ongelma vaan vilmin kelautuminen. Vika on nyt paikallistettu tuohon toiseen inserttiin vaan vielä en keksinyt mikä sen aiheuttaa. Vaihdoin saman filmirullan siihen toiseen inserttiin ja se toimi heti kuin ajatus... Jmies: kiitos tuosta huoltomanuaalista.
Vs: Vähän ihmettelyä Mamiya 645 1000s:n kanssa Heitä se paska pois, ei niitä kannata hieroa loppuelämää, ei ne niin harvinaisia ole.
Vs: Vähän ihmettelyä Mamiya 645 1000s:n kanssa En kyllä heitä, hyvä toimiva kamera. Vika löytyi siitä toisesta insertistä. Filmin siirtohammaspyörästä on ilmeisesti rullan pyöritysnippa, siis se joka on rattaassa kiinni siinä sisäpulella ja pyörittää rullaa, on joskus irronnut/kadonnut/hajonnut ja siihen on väsätty uusi. Tämä on kuitenkin irti siitä hammasrattaan akselista ja pyörii tyhjää. Toinen insertti toimii hyvin.