Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Vääntöä ulkoisista olemuksista ja niiden tulkinnoista

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Mike, 22 Syyskuu 2005.

1. Mike

Mike

699
    0
    0
    Sinähän sen nyt varsinainen pata olet joka kattilaa soimaa. Itsehän sä tossa alat tarttumaan joka perhanan kirjaimeen mitä tänne typottaa. Eli meneppäs ziigaan se leffa nyt.

ps. ainiin se hymiö [​IMG]

2. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63
    Ei ole. Yleistämistä on se, että tunnistetaan yhdessä tarkastelun kohteessa jokin piirre ja se liitetään koko populaatioon. Yleistämistä olisi siis se, että perustellusti todetaan kuvassa olevan henkilön olevan jotain ja väitetään kaikkien "samanlaisten" olevan myös sitä.

Tässä ei ole kyse siitä, vaan stereotypioinnista. Siinä tunnistetaan tai väitetään ihmisen olevan "jonkun ryhmän kaltainen" ja liitetään siksi häneen näiden koettujen tunnusmerkkien perusteeella sen ryhmän stereotyyppiset ominaisuudet. Sitä voidaan kutsua myös kulttuuriseksi rasismiksi.

3. kiitosta matille terminologisesta korjailusta :)

4. Ajattelin, että en enää koske tähän keskusteluun, mutta koskempa nytkuitenkin.

Itsetunto on hankala asia, koska se on itsetunto. Kenellä sitä on liikaa tai liian vähän, sen voi jokainen itse arvioida. Tietää ei voi. Tämä nimittely-kiistä tässä minua ihmetyttää. Ja aika moni muukin juttu.

Minä totesin aika alussa tätä keskustelua, että kuvan kohde on juntti. Olisi ehkä pitänyt muistaa kertoa, että tämä on valokuvausfoorumi ja siksi keskustelu usein liittyy kuviin. En tarkoittanut, että bojaajat ovat juntteja. (Vaikka myöhemmästä keskustelusta sellaistakin voisi epäillä). Tarkoitin, että kuvan kohden näytti mielestäni juntilta ja se taas on vain minun mielipiteeni.

Olisin myös voinut sanoa, että kuva on huono, mutta minusta se ei ollut huono. Siinä oli hyvää, mutta kohde mielestäni näytti juntilta. Jotenkin jäi sellainen mielikuva, että ideaa on, mutta poseeraus tai joku jäi puolitiehen.

Ja nimittelystä. Esimerkiksi Miken nimeä en ole maininnut missään vaiheessa enkä mielestäni ole nimitellyt ketään muitakaan. Minun nimimerkkini sen sijaan on mainittu varmaan 20 kertaa ja minua on mielestäni myös yritetty halventaa ja fleimattu. Mutta itsetuntoni kestää sen. Harrastan sekä urheilua että keskikehonrakennusta.

Just. Vaikka kuva laitettiin minun kiusaksi, tykkäsin tästä toisesta. Siinä oli ärinää.

Ja jos se kuva tuolta alusta tosiaan puuttuu, niin näytä Mike, että sun itsetunto kestää laittaa sen takaisin. Kuvassa on pakko olla jotain, koska se on herättänyt näin valtavasti keskustelua.

5. Mike

Mike

699
    0
    0
    Kyllähän se kuva tuolla pitäis olla taas.

Mutta määrittele juntti? Minkälainen on juntti ja miten se ilmenee tästä tredistä kuten sanoit?

6. juntteus on eräs suomalaisten perusluonteenpiirteistä :F

7. Hyvä eli palautit kuvan.

Äh, en minä osaa määritellä junttia. Junttius niin laaja käsite ja jokaiselle henkilökohtainen näkemys. Galileoa arvostelleiden pappien mukaan Galileo oli luultavasti juntti ja Galileon mielestä koko kirkko oli taatusti juntti.

Se on vähän kuin mäntti, mutta ei niin tyhmä, mutta enemmän pihalla.

8. Mä pidän itteäni jonkinlaisena juntti-imurina. Lähes pääsääntöisesti vaikken itse ota puheeksi niin tyypit joihin tutustun kaverin kautta tai ilman alkaa puhumaan kampailulajeista vaikkei keskustelua ole aloitettu millään lailla asian tiimoilta. En tykkää keskustella asiasta kun kyseisellä harrastuksella on ihmisillä TÄYSIN väärät käsitykset. (Samoin kun ehkä kehonrakennuksella) Jossain vaiheessa keskustelu kääntyy siihen että toinen osapuoli on tehnyt sitätätätota tai niiden kaveri on sitätätätota..Vai onko se vaan niin että "kauneus" TAAS kerran on katsojan silmissä.

PS mä en ole juntti pistefi...

9. Mike

Mike

699
    0
    0
    Mä käsitän juntin makkaraa syövänä suomalaisena perushönönä joka istuu sohvalla, katsoo lätkää ja on sovinisti. Kun juntti menee lomalle, menee hän sinne missä on mahdollisimman paljon suomalaisia, eli jonnekin Mallorcalle, istuu baarissa persvako näkyvillä ja juo kaljaa kun se kerran on niin halpaa. Juntti kuuntelee pääsääntöisesti Eppu Normaalia, Popedaa ja käy rokkaribaareissa. Juntti on huonosti koulutettu ja on yleensä kovin katkera paremmin menestyneille. Juntti käy vaateostoksilla Aholaidassa ja nakkikioskilla ruokailemassa. Rinnanpieluksissa haiseva sinappi käy havuvedestä tälle perusjuntturalle.

Voi olla että juntti sanana käsitetään niin erilailla, että toiselle kuvassa oleva kaveri voi olla juntti, toiselle taas Jorma Ollila voi olla juntti. Mutta kun mukaan tuodaan sana "ylilihaksikas", niin silloin valitettavasti tulee se kateus välittömästi mukaan joka vesittää täysin junttikommentin.

10. Noi on kyllä ihan klassikkokamaa...tohon vielä lisää Matkahuollon baarissa popedan soidessa turpaanvetojuttuja kavereiden kesken VOILA

edit: toi popeda kyllä tukee kivasti tuolla taustalle sehän se just on kunnon änänänänäääännääääätä

11. tätä mä en tajua. musta esim. hoikka goottityttö on paljon mukavampi katsella kuin trimmattu naisurheilija. jos mä sanon "ylilihaksikas", se tarkoittaa nimenomaan sitä, että kropassa on liikaa lihaksia miellyttääkseen mun verkkokalvoja. ja jos lihaksikkuus ei miellytä, tästä voi vetää johtopäätöksen, että en halua itsellenikään moisia muskeleita. ja tästä voi siis päätellä edelleen, että en ole kateellinen niistä lihaksista.

ja lisätääs vielä se, että jos mä olen jollekin kateellinen jostain, niin se näkyy kehumisena, eikä negatiivisina kommentteina.

mutta kaikkihan eivät ajattele samalla tavalla kuin minä.

muistaakseni miken kanssa on kuitenkin ollut tästä ennenkin puhetta..

ja juntti sitten.. mike kuvailikin jo stereotyyppisen juntin, mutta juntteus on musta myös luonteenpiirre, joka on paljon vaikeampi määriteltävä kuin nuo ulkonäölliset seikat.

12. Tossa miken kuvauksessahan saa helposti esille luonteenpiirteen jos vähän osaa lukea

13. Joona

Joona

5
    0
    0
    Arvaa kumpi tuntuu paremmalta kätösissä :)

edit. Ja mitä stereotypioihin tulee, niin mulle tulee mieleen gootista laiha pitkä jätkä ja sen vierellä "hieman" tukeva tyttö. Kummallakin pitkät suorat mustat hiukset ja päällä nahkaa...

14. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Veikkaan, että riippuu keneltä kysyy. Sorry, kysymys ei ollu mulle, mut en malttanu.

Minust alkaa vaikuttaa, että tää keskustelu on käyty vähiellen loppuun. Kaikki on saaneet purkaa tunteensa ja kaikilla on hyvä mieli. Eiks je?

15. joona, mä puhuinkin ulkonäöstä.. harmikseni en ole päässyt vertailemaan eroa tuntoaistia hyväksikäyttäen ;) ja hoikat, androgyyniset goottipojat saa kyllä sukat pyörimään mun jaloissa myöskin paremmin kuin ne trimmatut urheilijakundit ;)

16. Mike

Mike

699
    0
    0
    Kuitenkin iltaisin laitat silmät kiinni ja kuvittelet Tom of Finland tyyppisiä muskeliukkoja ottamassa sinut hississä mukamas väkisinkin ;)
    Koppalakki päässä testosteronintuoksuinen uros kun siihen Jonne Aaronin estrogeenikropan viereen laitetaan, niin nainen ei luonnolleen mitään voi, kieltää sen voi, vaikka samaan aikaan toinen silmä katsookin niitä pullistuvia lihaksia joista valo taittuu pienen hikipinnan johdattelemana.

ps. olipas kei viesti :D

17. Luonnon sanelema juttu: Heimon jatkuvuus turvataan vahvoilla lisääntymis ja metsästyskykyisillä uroksilla

18. HEP! Osui ja upposi. Jos ton viimeisen sanan saa jättää tosta pois, OLEN JUNTTI. Tykkään makkarasta, sohvasta, oluesta ja lätkästä. Sovinisti en tunnusta olevani, enkä taida olla sitä tuntemieni naistenkaan mielestä. (vaimolta ei sitten kysytä mitään..) Edellä mainittujen lisäksi tykkään myös urheilla itsekin ja punttisalillakin tulee käytyä, vaikka tulokset jäävät kauas Miken ja hänen kavereidensa saavutuksista.

Vuodatukseni pointti: Eiköhän me jokainen olla yksilöitä joilla on jos jonkinmoisia mielipiteitä. Antaisitte nyt jo viimeinkin tän ketjun jäädä historiaan.

19. Röheetä 113:s vastaus joten kuva ei ole voinut olla huono jos näin keskustelua herättää. Riuhtokaa siitä katsontakanta tämäkin

20. Mike

Mike

699
    0
    0
    MBnet

Vitalle vielä referenssiä. ;) Kuvassa juntti ja seksikäs uros(jokainen päättäköön kumpi se juntti on ja kumpi se hottis), pyöritellään kimpassa nyt sukkia.