Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Vaalit 2015

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Tapiola2006, 5 Lokakuu 2014.

  1. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: Vaalit 2015

    Mun alkuperäisessä kotikunnassani on päätetty kilpailuttaa vanhustenhuolto. 

    Valtuustokeskustelussa yksi vääräleuka (puolueen arvaatte)  totesi, että kyseessä on paluu vanhaan.  Aikaisemmin k.o. hoidokkeja nimitettiin huutolaisiksi. Ainoa ero, että huutokauppa entisaikaan käytiin yksitellen, nykyisin parinkymmenen nipuissa. 
     
  2. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 453
    563
    113
    Vs: Vaalit 2015

    Kun sekään ei riitä, että ateisti maksaa kirkollisveroa, mutta yritykset maksavat myös!
     
  3. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Vaalit 2015

    Sä et ole nyt ollut skarppina ;)
     
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
  5. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Vaalit 2015

    terveydenhuollon yksityistämisessä ei todellakaan ole kovin paljon järkeä, ei ainakaan niillä kokemuksilla mitä minulla on Hangon tilanteesta.
    Minunkin entinen työnantaja kuvitteli varmaan hyötyvänsä yksityisen työterveyshuollon käyttöönotossa. Annettiin ymmärtää, että poissaolot vähenee, sairaslomien saanti vaikeutuu, kustannustehokkuus nousee jne., sikäli kuin tiedän, niin poissaolot lisääntyi, sairaslomat irtosi helpommin ja kukaan ei enää kiinnittänyt yrityksessä huomiota asiaan, koska oli valittu "luotettava" yhteistyökumppani.
    Miettikääpä hieman, miksi yksityisiä terveydenhuoltopalveluja tarjotaan, no siksi, että niillä tehdään rahaa, mitä enemmän on työterveydenhuollossa kävijöitä, sitä enemmän putiikki tienaa, miksi sitten noita kävijöitä olisi enemmän, no siksi, että sairasloman saa entistä helpommalla ja sitä kautta "hyötyy" duunari ja yksityisyrittäjä, mutta firma kärsii ja pahimmillaan menee konkkaan.
    Terveyskeskuksen henkilökunnalla ei ole mitään tarvetta lisätä sairaskäyntejä, mikä lienee oikea periaate - no, ainakin minusta.
     
  6. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 329
    403
    83
    Vs: Vaalit 2015

    Jotta termit menisivät oikein, niin yhteisöt eivät ole maksaneet kirkollisveroa sitten vuoden 1993. Tällä hetkellä yhteisöverosta menee reilu pari prosenttia seurakunnille kirkon yhteiskunnallisista tehtävistä. Niitä luetaan olevan muun muassa hautapaikan takaaminen kaikille suomalaisille ja esimerkiksi väestökirjanpidolliset tehtävät.

    Arvostelkaa siis kirkon osuutta yhteisöverosta. Kirkollisvero meni jo.
     
  7. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: Vaalit 2015

    Totta ja tiedossa, valtion kauttahan se raha kiertää.  - Maksettava se on kumminkin, mutta tietysti on hyvä käyttää asioiden oikeita nimiä.
     
  8. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: Vaalit 2015

    Ehdokas syytteli minua negatiivisuudesta, kun en ollut oikein ihastunut hänen lähestymistapaansa.  Totta on, että minun ja hänen suhtautuminen/asenteet/maailmankuva  jne. ovat pääosin kuin positiivi ja negatiivi - kääntäen pääsee toisesta toiseen.  Kumpi sitten on positiivista, kumpi negatiivista, riippuu lukijan omasta näkemyksestä maailman menosta.

    Otan yhden esimerkin (voisi olla useakin tähtirivistöstä).  Tämä alkoholi. Suunnilleen kolmannen jankuttamisen jälkeen ehdokas alkoi tulla osin tajuihinsa ja uskoa, ettei palkkaa aiheettomien poissaolojen takia makseta, ja että säädöksien tasolla ei voida niitten rikkomista tai kiertämistä estää.  Ehdokkaan täydellinen ja neitseellinen tietämättömyys työelämän käytänteistä tulee esille kymmenkunta kertaa siinä tähtiluettelossakin, kuten muussakin keskustelussa. Itse hän varmasti on eri mieltä, tietysti - eihän ihminen yleensäkään voi tietää, mitä ei tiedä.

    No, työpaikoilla (kaikilla isommilla)  on päihdeohjelma, jota toteutetaan yhdessä työterveyshuollon kanssa.  Siihen kuuluu mm. varhaisen puuttumisen ohjeistus, tavoitteellisen puheeksioton ohjaus, hoitositoumus, kuntoutussiuunnitelma ja  kuntoutuksesta työhön palaavan tukeminen.  Suunnitelmat ovat työnantajakohtaisia, mutta useimmat noudattelevat työterveyslaitoksen ohjekirjasen mallia:

    http://www.ttl.fi/fi/verkkokirjat/docum ... hj_net.pdf"]http://www.ttl.fi/fi/verkkokirjat/documents/paihdeohj_net.pdf

    Verratkaapa tuota käytössä olevaa ohjeistusta ehdokkaamme lähestymistapaan, jossa ainoa ja olennainen kohta on, että potkitaan munille ongelmiin ajautunutta ihmistä. Ja sekin vähäinen ja törkeä ehdotus vielä täsmälleen turhaan, koska k.o. asiaa ei edes ole olemassakaan, siis palkanmaksua.

    Ehdokkaamme kirjoitti:
    * Alkoholin tai huumeiden vuoksi työstä pois jäävälle ei makseta palkkaa ko. päivistä.

    Minusta hänen olisi pitänyt kirjoittaa vaikkapa:
    * Työnantajia tuetaan alkoholin ja päihteiden työelämässä aiheuttamien ongelmien torjunnassa.

    Vittuilun asemasta työelämässä tarvittaisiin tukea ja apua hankalissa kohdissa. Alkoholin ym. päihteiden aiheuttamat ongelmat ja kustannukset ovat suuria, ja torjunta tärkeää.  Yksikään alkoholisti ei ole parantunut munille potkimalla, hiukan sofistikoidumpi hoitoon ohjaus on tarpeen.  Samoihin ehdokkaan 30-luvun mallin linjauksiin kuuluisi sitten mielenterveyspotilaiden (mielisairaiden)  hoito sähköshokeilla, lobotomialla ja pakkosterilisaatiolla (toivottavasti hän nyt ei saa tuosta ideaa täydentää listaansa....).

    Minusta ehdokkaan tavoitelista on suurelta osin negatiivi  sille, mitä maailman ja Suomen menon korjaamiseksi pitäisi tehdä ja miten toimia.  Kukin saa tietysti olla omaa mieltään, mutta minusta hänen lähestymistapansa on kielteinen, negatiivinen ja....  ihmistä kunnioittamaton;  "management by perkele".
     
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: Vaalit 2015

    Anekdoottina tähän väliin...  minulle tuo  alkoholin aiheuttamien poissaolojen palkkaus selkeni kesällä 1967, eikä se ole siitä miksikään muuttunut.  Olin sahalla töissä,  ja maanantait olivat aika pahoja päiviä.  Vakinaisesta väestä iso osa äijistä oli maanantait poissa, potivat krapulaa viikonlopun jäljiltä.  Paikalla oli muutama naisihminen ja me pari kesäpoikaa.  Kun työ yleensä oli leppoisaa auringonottoa taapelin päällä (no, aseteltiin niitä lautoja kuivumaan, mutta omaan tahtiin), niin maanantaisin joutui raamin perään hihnalle.  Siitä vedettiin kukin lautalaji sivuun omiin kärryihinsä.  Tavaraa tuli hihnalta sitä vauhtia kuin tuli, ja porukka sivussa heilui pakkotahtisesti samaa vauhtia....  isompi pölli kun meni koneesta läpi, niin siinä ei nenää pyyhitty eikä selkää oiottu.  Illalla piti hetki huilata, että jaksoi mennä kotiin.

    Eivät ne kantapeikot palkaa niiltä maanantaipäiviltä saaneet silloin, eivätkä sittemmin. Eipä se näyttänyt tahtia haittaavan, perjantaina sai taas ruskean kirjekuoren ja viikonlopun autuus oli rajattomina mahdollisuuksina edessä....
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: Vaalit 2015

    Yhden kommentin vielä kirjoitan....

    Listan aloitus oli
    "* Työaika takaisin min. 40 h/ vko.
    * Alakohtaiset palkkaratkaisut. "


    Siis työaikaa lisää ja palkkoja alas....
    Sitten myöhemmin lisää jatkoa sairaslomien palkattomuudesta jne jne.

    Nyt kun Suomen huoltosuhde on kasvussa ja jo nyt 130 huitteissa (siis 100 työssäkäyvää kohti 130 sellaista, jotka eivät ole työssä), olisi tärkeää pitää huolta niistä, jotka vielä ovat töissä ja ylläpitävät yhteiskuntaamme.  Ikääntyvä työväki tarvitsisi ja tarvitsee tukea ja apua työkyvyn ylläpitoon, työssä jaksamiseen, työn rasittavuuden henkiseen kestokykyyn jne.  Työntekijöiden työkyvyn ylläpitämisen laiminlyömisen seuraukset ja kustannukset ovat hirmuiset:  sairaspoissaoloja, työuupumusta, varhaiseläkkeitä, työkyvyttömyyseläkkeitä.  Jotta työssä jaksettaisiin - ja "viitsittäisiin" olla, tarvitaan lepoaikaakin (lomaa)  ja kannusteita - taas, ei munille potkimista.  Siinä taloudessakin apu ja kannustus tuottaa enemmän sairauspoissaolojen, hoitokulujen ja ennenaikaisen eläköitymisen vähentymisenä  kuin piiskan heiluttelu ja työntekijöiden syyllistäminen.

    Minusta siis noitten vittuilevien tähtirivien paikalla olisi pitänyt olla vaikkapa jotain tällaista:

    * tuetaan työssä jaksamiseen ja työkyvyn ylläpitämiseen  tähtääviä toimenpiteitä työpaikoilla
    * parannetaan  työterveyshuollon mahdollisuuksia lieventää työn psyykkisen rasittavuuden aiheuttamia ongelmia


    Taaskin, lukija voi valita, kumpi on positiivinen, kumpi negatiivinen lähestymistapa. Rasti ruutuun?

    http://www.iltalehti.fi/tyoelama/201410 ... 4_tb.shtml"]http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2014101518747534_tb.shtml
     
  11. Vs: Vaalit 2015

    Sakke: eiköhän se vittuilu ole sun erikoisalaa...

    Sotket jatkuvasti kaksi eri asiaa, jotka eivät ole toisiaan poissulkevia. Samalla suljet silmät ja korvat siltä, että alkoholin haitat työelämässä ja siten myös yhteiskunnan kannalta ovat suuret. Ei siitä tarvitse kiistellä, koska tietoa löytyy yllin kyllin. Se oli asia yksi.

    Asia kaksi on sitten mainitsemasi tavat auttaa ja saada työntekijä oman, perheensä, työnsä ja meidän muidenkin vuoksi reilummille raiteille. En tietääkseni kirjoittanut missään, etteikö tuota auttamista pitäisi tai saisi tehdä. Päinvastoin.

    Sä olet käyttänyt kiitettävän määrän aikaa ja vaivaa haukkuaksesi kaikkea mitä olen kirjoittanut miettimättä sen suuremmin. Mitä ikinä edustatkaan, tiedät ihan hyvin, että etuudet tulevat vähenemään ellei työtä, työntekijöitä ja rahaa löydy. Tästä voinemme olla samaa mieltä.

    Keskustelu on täysin mahdotonta tuolla asenteella.

    Vastasin tuossa parinkin laukkulaisen kyselyyn siitä, ovatoko "teesit" koe/testi erilaisten ehdotusten vastaanotosta. On tämä, Ja olen saanut vastauksia ja olen niistä hyvinkin kiitollinen.

    Noihin todellisiin vastauksiin en laske harrastamaasi tarkoitushakuista vittuilua, jota olet kohdistanut tässä vuosien varrella kymmeniä kertoja allekirjoittanutta kohtaan jo muutenkin. Sen muistaen en ole pätkääkään hämmästynyt. Nyt olet ottanut itsellesi viesteistä melkoisen osan,eli dissannut vietiketjua josta seuraa se, ettei kovin moni edes halua kirjoittaa. Koska mielipiteiden vaihtoa kanssasi ei voi aikuismaisesti käydä, lopetan sen kohdaltani tähän.

    Voit jatkaa täällä synkkää yksipuheluasi ja allekirjoittaneen parjaamista aivan niin pitkää kun haluat.
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: Vaalit 2015

    No, on totta, että olen kirjoittanut aika monta viestiä, ja olen eri mieltä kanssasi useimmista asioista (en sentään kaikista).

    Luulen kuitenkin, että äänestäjät ovat aika yleisesti samaa mieltä kanssani - näemme sitten keväällä, mikä on luku nimesi kohdalla.  Ihan vittuilematta:  kannattaa hiukan muuttaa asenteita, jos osallistumisen kunnian lisäksi muutama äänikin on tavoitteena.

    Voit rauhassa jatkaa vaalityötäsi täällä, eiköhän se ole minun syytä lopettaa - asia on  tullut selväksi.
     
  13. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 453
    563
    113
    Vs: Vaalit 2015

    Ei pidä provosoitua, vaikka provosoidaan (valtiomiesviisautta?). Syitä kuvailemaasi dialogin syntyyn voi olla useita ja  tämä viimeisin kuitti menee henkilöstöosastolle vahvasti. Kapteenin "peffan" pitää kestää merivettä ainakin silloin, kun myrskyää ja ollaan menossa kivikkoisille vesille. No niin se siitä, mutta hiottavaa riittää tai muuten olet helposti mukana pelkästä osallistumisen ilosta. Jatkakaa.
     
  14. Vs: Vaalit 2015

    Niffe: olet oikeassa. Ehkä olen lautakunta- ja johtokuntavuosien aikana tottunut liian hyvälle siinä mielessä, että kaikki ehdotukset keskusteltiin, eikä menty henkilökohtaisuuksiin. Lähes jokaisessa käsiteltävässä asiassa oli ja on varmaankin edelleen alakohtia ja niiden myötä laajoja kokonaisuuksia, joita ei mainita otsikkorivissä - aivan kuten allekirjoittaneenkin listauksessa.
     
  15. Vs: Vaalit 2015

    Ei kansanedustaja(ehdokkaa)n pidä vielä tällaisesta pelihousujaan repiä. Eihän tuossa SakkeM:n opportunismissa ja kevyessä herjaamisessa vielä sellaiseen ollut aihetta, pahempaa on edessä, jos valituksi tulee.

    Ehdokkaan listalta jäi puuttumaan oikeastaan kaikki eettiset pohdinnat ja isot linjat. Nyt oli lähinnä toteutusteknisiä poimintoja.

    Miten olisi? Esimerkkeinä
    - tasa-arvoinen avioliittolaki
    - 100 kuntaa vai 300 kuntaa
    - pakkoruotsi
    - maahanmuutto
    - kestävyysvajeen ratkaisun iso linja
    - leikkaus vai elvytys
    - EU:n integraatio

    Listalta esiin vielä "ulkomaalaisten" (ehdokkaan ilmaisu) oikeus omistaa maata Suomessa. (Vrt. mm. Kaivoslaki)

    -----------

    Keskustelusta pikku poimintana: Ehdokas linkkasi tutkimuksen, josta nosti esiin vain hallinnon tehokkuusaspektin (joka sekin on ko. tutkimuksessa vain asian toinen puoli, koska kustannusvaikutusta kansantaloudelle ei otettu huomioon). Saman tutkimuksen mukaan Suomi kuuluu EU:n innovaatiomyönteisimpiin maihin, toisin kuin ehdokas esittää. Edelleen samassa tutkimuksessa näkyy miten Suomi on tuotannollisten investointien kannalta EU:n heikoimpia maita.

    Toisin kuin ehdokas, väitän että tässä on se todellinen ongelma innovaatioiden saattamiseksi tuotantoon asti. Läheltä asioita seuranneena väitän, että ei ole pykäläviidakkoa vaan puuttuu investointirahaa, rahoitusta. Koko infra (erityisesti) sijoituksiin PKT-yrityksiin puuttuu, ja Suomi on ylipäätään huonosti kiinnostava kohde ulkomaalaisille sijoittajille.

    Omasta mielestäni ehdokas ei ole ymmärtänyt oikein yrittäjyyden problematiikkaa. Kysehän ei ole ihmisestä vaan bisneksestä.
     
  16. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 276
    47
    48
    Vs: Vaalit 2015


    Ei muuta kuin investointituen anomusta vetämään viestintävirastoon ;)
     
  17. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Vaalit 2015

    Yksi piilevä mutta raskas taakka kantaa on virkamiesten asenne vaikkapa EU:n säädösten kontrollointiin ja mm keksintöjen suojaamiseen.
    En rupea sen tarkemmin mielipidettäni avaamaan, mutta jos vaikka vertaillaan Kreikan ja Suomen virkamiehiä, niin kummat katsoo läpi sormien pieniä virheitä maanviljelijän EU:n edellyttämissä tilaa koskevissa ilmoituksissa, kummassa maassa on viljelijä tai karjankasvattaja saanut enemmän sanktioita virheellisistä ilmoituksista?
    Keksinnön suojaamisessa ollaan Suomessa taas niitä kärkimaita joissa suojauksen edellytysten selvittelyssä hylätään uusia keksintöjä ihan väkisin keksittyjen törmäämisten takia, eroa aiempiin keksintöihin ei ole tarpeeksi. Sama keksintö saa mm Kiinassa/Taiwanissa heti suojauksen mikä Suomessa on hylätty.
    Kun jo hyväksyttyjä patentteja tutkailee, niin niiden joukossa on mm Japanissa ja USA:ssa hyväksyttyjä keksintöjä jotka ovat käytännössä samoja, mutta eipä ole noiden maitten virkamiehiä paljoa hetkauttanut myöntää keksinnölle patenttia. Mikä etu meille on noista aivan liian ankarista ja pilkkua nussivista virkamiehistä, ei mitään, heidän toiminta heikentää meidän kilpailukykyä vaikka tietysti voivat sen takia olla rinta rottingilla "Minä olen loistava työssäni, tänään sain kiinni kolme karjankasvattajaa väärien tietojen antamisesta, ero rehupellon pinta-alassa oli peräti 4% todelliseen nähden."
    Eiköhän ne kalastajatkin ole kusessa EU:n rajoitusten takia?
     
  18. Vs: Vaalit 2015

    Tuossapa nippu asioita, joita ei selvitetä yhdellä rivillä, eikä artikkelillakaan. Puran niitä siis pikkuhilaa. Mutta ihan alkuun pelihousuista sen verran, että keskustelun on pysyttävä yleisellä, ei henkilökohtaisella tasolla. Muuten kukaan ei saa siitä itselleen mitää. Asiat asioina.

    No, joka tapauksessa (palaan siis asiaan kohta kerrallaan):

    - Olen tasa-arvoisen avioliittolain kannalla.

    - Pidän varsinkin äskettäin tehtyjä kuntaliitoksia ennenaikaisina siksi, ettei SOTE-uudistuksen myötä tulevat SOTE-alueet ole vielä päätetty. Päätöksen myötä kunta ei ole se yksikkö, joka vastaa terveydenhoidosta, joten kuntarasitus muuttuu. Seurauksena uusi arvio kunnan roolista yleensä. Tästä lisää myöhemmin.

    - Pakkoruotsi on mielestäni lähinnä historiaamme liittyvä sivistyksellinen seikka. Sen voi korvata jollakin toisella kielellä. Mikä se on jää nähtäväksi. Joka tapauksessa ainakin yksi, omasta mielestäni kaksi pitkää kieltä (siis ylä-aste + lukio) on oikea ratkaisu. Sitten onkin miettimisen paikka siinä, onko tarjottava mahdollisimman laajaa lisäkielien pakettia, koska niiden opiskelu jää usein ohueksi.

    - Nähdäkseni maahanmuuttoon liitty kaksi aivan erilaista linjaa. Olen ollut sitä mieltä, että voimme ottaa vastaan maahanmuuttajia sen verran, kun varmasti pystymme integroimaan heidät yhteiskuntaan. Pidän itsestäänselvyytenä, että kielen oppiminen koskee kaikkia niin alkuperäisestä kansallisuudesta, uskonnosta tai vastaavasta perinteestä riippumatta. Katson, että esim. ne perheet, joilla ei perinteisesti ole ollut naisille koulutusta joutuvat maahnmuuton seurauksena vaihtamaan käytäntöjään tässä suhteessa.

    Toinen puoli on sotaa ja diktatuureja pakenevat pakolaiset. Inhimillisen hädän auttamiseksi voimme ja pitääkin vastaan pakolaisia, mutta silloin on myös tiedettävä, mitä heidän kanssaan voidaan aidosti tehdä. Nyt seurauksena on usein kaksinkertainen tragedia.

    - Kestävyysvajeesta ovat kynnellekykenevät (varsinkin taloustieteilijät) vahvasti eri mieltä keinoista, joten on turha kuvitella että osaisin siihen sanoa jota mullistavaa. En ole veronkorotusten linjalla, lukuunottamatta kenties muutamia haittaveroja. Arvonlisäveromme tulisi laskea tilanteemme huomioonottaen suunnilleen 18-20% tasolle ja samalla harmonisoida niitä osa-alueita, joissa alv-verokanta on selkeästi alhaisempi. Silloin olisimmme tärkeiden vientimaiden Saksan ja Venäjän tasolla. Ruotsi tekee toki tästä linjasta poikkeuksen (alv 25%) ja vastaavasti toiseen suuntaan Yhdysvallat (sales tax), Alankomaat (21%) sekä Kiina/HongKong (vaihtelee ainakin luokassa 6-11%).

    (Tähän asiaan kuuluun mielestäni rekrytointiin liittyvä alati kasvava tekjiä, jonka mukaan hyvin usein työhön kuin työhön tarvitaan korkeakoulu- tms. opinnot, vaikka itse opinnot eivät suoranaisesti anna valmiutta tehtävän hoitoon. Tämä rokottaa sekä vastavalmistuneita nuoria, että pitkän linjan osaajia, joilla olisi potentiaalista työaikaa sekä myös halua työskennellä. Asenne tarvitsee muutosta, samoin kuin ilmeisesti lisääntyvä (en tiedä tutkimustuloksista), ettei yli 40-vuotias olisi kovin suosittu työmarkkinoilla. Tämä on ihmillinen ongelma mutta  myös rajoite siinä suhteessa, ettei tietoa ja taitoa käytetä hyväksi, vaikka voitaisiinkin. Katson, ettei meillä ole varaa siihen.)

    Perustaisin mielelläni maahamme ulkomaisille yrityksille vapaa-alueita, jotka eivät suoranaisesti kilpaile kotimaisen tuotannon kanssa. Ehtona suomalaisen työvoiman palkkaaminen ja sitä kautta työllistämiseen kuuluvia verotuloja.

    Tästä kohdasta lisää myöhemmin.

    - Noista kahdesta elvytys. En tiedä, mistä voimme vielä leikata, ellet tarkoita esimerkiksi julksten palvelujen toimintatapaa. Katson, että elvytyksen piiriin kuuluu mm. runsaan laki- ja säädösviidakon purkaminen tai muuttaminen siten, että mahdollisimman monta käytännön hidastetta saataisiin poistettua. Olosuhteet ovat riittävän vaikeita ilman, että niitä tulisi vaikeuttaa vielä entisestäänkin.

    Tästä kohdasta myös lisää myöhemmin.

    - Kun EUhun liityttiin oli sen kannalla. Nyt jos liittyminen olisi vuoden 2015 asia, en olisi ollenkaan niin varma. Aika on mielestäni osoittanut, että EU:n myötä on tehtailtu huomattava määrä direktiivejä ja ohjeistuksia, jotka eivät ainaakaan näillä leveysasteilla edistä hyvinvointia, piemminkinkin lisäävät kulurakennetta ja asettavat meidät maantieteellisen asemamme johdosta vielä epäedullisempaan tilaan. Rahaliitosn ja keskuspankkiijärjestelmän etuna voidaan toki pitää vakaana ja alhaisen apysynyttä korkotasoa, joka antolainauksessa on mahdollistanut meillä mm. asuntomarkkinoiden kuumentumisen ja asuntojen merkittävän hinnannousun. Asumiskulumme edustavatkin eurooppalaista huipputasoa.

    Puolustusteknisesti EU:sta ei ole meille todellista hyötyä. Vielä 10 vuotta sitten Euroopan maat edustivat sellaista yhteenlaskettuna merkittävää sotilas- ja materiaalipotentiaalia. Sen jälkeen useassa EU-maassa on siirretty varusmiespalvelusta pieniin palkka-armeijoihin sekä laskettu roimasti puolustusbudjettia. Olemme riippuvaisia Natosta tässä suhteessa.

    "Ulkomaalaisten" harjoittama maan ostaminen on moniteräinen miekka. En haluaisi kannattaa maan myyntiä siten, kun sitä nyt on tehty. Tähän liittyy myös hallitsematon hintojen nousu (kukapa ei myisi moninkertaisella hinnalla, ei sen puoleen). Toki liittyessämme poistimme  EU:n kansalaisilta ja yhteisöiltä kiinteistöjen ostorajoitukset 1.1.2000. Tällöin ei huomioitu riittävän tarkasti muiden EU-maiden omissa maissaan noudattamia säännöksiä. Edelleenkin yhteisistä säännäksistä huolimatta monet EU-maat asettavat rajoituksia ko. hankinnoille.
    EU:n ulkopuoliseen kiinteistönhankintaan sisältyy myös arviolta 4-8 miljardia puuttuvia verotuloja harmaan talouden vuoksi ja eduskunta päättikin 26.9.2012 velvoittaa hallituksen raportoimaan puuttuvista veroista.

    Jokaisella ihmisellä, joka asuu Euroopan alueella on oikeus tehdä kaivosvaltaus. Minusta se on yksiselitteisesti moninaisesta lupamenettylystä huolimatta kestämätön laki.

    Jos nyt vaikka näillä alkuun...
     
  19. AndyCapp

    AndyCapp Well-Known Member

    3 561
    159
    63
    Vs: Vaalit 2015

    Tämän päivän (16.10) Lapin Kansassa oli, kaskummaa juttu tuosta jäämeren radasta, jos jotakuta asia kiinnostaa, esim ehdokasta itseään.

    Kannattavin vaihtoehto oli Salla-Kantalahti, aika yllättävä.