Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

UV-suodin - suoja vai uhka etulinssille?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Zany, 10 Huhtikuu 2007.

  1. Zany

    Zany

    13
    0
    0
    Kävipä niin, että kamera sai pienin tällin objektiivin linssisuojukseen edestä päin. Suojus painui hieman sisään ja UV-suodin rikkoontui objektiivin ja suojuksen väliin. Etulinssin tarkastelu paljasti, että linssistä löytyy naarmu.

    Naarmua ei olisi syntynyt, jos UV-suodinta ei olisi ollut.

    Tämä oli itselleni ensimmäinen kerta, kun linssi tarvitsi suojaa, mutta suojasta olikin enemmän haittaa. Nyt pyörittelen mielessäni, että olisiko paras suoja kuitenkin tuo vastavalosuoja.

    Onko muilla kokemuksia, jotka puhuisivat UV-suotimen puolesta?
     
  2. Kaarne

    Kaarne Active Member

    1 359
    0
    36
    Vs: UV-suodin - suoja vai uhka etulinssille?

    Minkälainen UV-suodin oli?
     
  3. Vs: UV-suodin - suoja vai uhka etulinssille?

    .
     
  4. Kaarne

    Kaarne Active Member

    1 359
    0
    36
    Vs: UV-suodin - suoja vai uhka etulinssille?

    Mä oon muuten yrittäny joskus lyödä laseja rikki, ja huomasin, että on ne aika kovaa tekoa. Leathermanin pihdeillä sai muistaakseni aika toden teolla takoa ennen kuin meni rikki. Ja silloinkin olin vissiin jo naarmuttanut sitä vähän.
     
  5. Vs: UV-suodin - suoja vai uhka etulinssille?

    Uv-suotimet ovat erittäin arkoja ja herkkiä hajoamaan. Sen etu on helpompi putsattavuus ..ja siinä ne hyvät puolet tulivatkin.
     
  6. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: UV-suodin - suoja vai uhka etulinssille?

    Noh, onhan niistä hyötyä merillä/vuoristossa.. Ei unohdeta suotimen alkuperäistä käyttötarkoitusta ;)
     
  7. Vs: UV-suodin - suoja vai uhka etulinssille?

    Uv:tä nyt ei monilinssisen objektiivin läpi paljoa tihku ;-}
     
  8. MFFF

    MFFF

    217
    0
    0
    Vs: UV-suodin - suoja vai uhka etulinssille?

    Olen sen verran varovainen ja vakaakätinen että luotan siihen etten satu iskeneeksi linssiä kiveen. Käytän UV-suodinta, koska pyyhin kiireessä linssit puhtaaksi aina hihalla tai muulla kankaalla mitä on saatavilla. Halvemmaksi tulee ostaa uusia suotimia kuluneiden tilalle, kuin objektiiveja. Vähän aikaa sitten tarvitsin johonkin pelkkää suodinkehystä, ja ajattelin poistaa suodinlasin siitä ruuvimeisselin tylpällä päällä iskemällä. Eipä irronnut, eikä hajonnut - piti vaihtaa isompaan ruuvimeisseliin ja ottaa teräpuoli käyttöön. Tämän kokemuksen perusteella saa olla aikamoinen isku ennen kuin suodin hajoaa (toki varmasti erilaisissa on kestävyyseroja). Jos kunnon tällin saa etulinssiin, niin luulen että sama se sitten on että hajoaako siinä suodin etulinssiä naarmuttaen, vai naarmuuntuuko linssi suoraan. Pienemmältä jatkuvalta rasitukselta se suodin kuitenkin suojaa.
     
  9. Vs: UV-suodin - suoja vai uhka etulinssille?

    Tuohon pieneen jatkuvaan rasitukseen minulla on etusuoja siinä edessä ja tälleille vastavalosuoja. Jos etusuoja liikkuu vinoon, se herkästi halkaisee suotimen, mutta ihan miten vaan..kukin toimii kokemustensa mukaan. Itse olen niin varovainen ja vakaakätinen etten käytä uv-suodinta. Varsinkin kun sen kuvanlaatuun vaikuttavat parannukset ovat objektiivivalmistajille ilmeisen tuntemattomia, kun ne ei ole jo paketissa mukana..

    Objektoiivinkäsittelystä muuten tuli mieleen että nyrkkisääntö, että objetiivi on aina tarkennettu lähelle kun se irroitetaan, on oiva tapa olla kierrättämättä "pari naarmua jotka eivät näy kuvissa" -tyyppisiä yksilöitä.  ;-)
     
  10. MFFF

    MFFF

    217
    0
    0
    Vs: UV-suodin - suoja vai uhka etulinssille?

    Minä tykkään kävellä ympäriinsä kamera valmiina, niin ei ole tuosta etutulpasta mitään hyötyä. Hermot menee jo nytkin sen kanssa rampatessa - käteen tai taskuun ja taas paikoilleen. Pitäisi kai kehittää jonkinlainen läppämekanismi siihen itse? Pölyä ja hiekkaa kertyy yllättävänkin nopeasti siihen suotimelle. Jos sama hiekkalaatikollinen pitäisi pyyhkiä päivittäin etulinssiltä, niin olisi kalvotus aika nopeasti kadonnut. Riippuu tietysti siitä paljon että kuinka neitseellisen puhtaassa ympäristössä kuvaa.

    Edit: Niin ja voi tietysti valita kompromissien väliltä - joko pyyhkii pölyt suotimelta, tai kuvaa ilman suodinta pölyisellä linssillä, tai kuvaa hiukan myöhemmin kulutetulla etulinssillä ilman pölyä, suodinta ja kalvotusta... (Nämä ovat ainakin minun vaihtoehtoni.)
     
  11. Vs: UV-suodin - suoja vai uhka etulinssille?

    Niinpä. Ihmettelen miksi ei etusuojat ole suunniteltu vastavalosuojaan kiinnitetäviksi, eikä suodinkierteeseen.

    Minulla ei onneksi ole noin huonoja vaihtoehtoja. Nykyisiin toki voi lisätä ne kontrastinvähenemät, piirronhuononemat, flaret yms. mitkä nyt saa suotimien mukana ilmaiseksi, tai no -niiden suotimien hinnassa mukanahan ne. Etulinssi on muuten huomattavasti kestävämpää tavaraa kuin suotimet, jotka Hoyalla ovat monet aiva naurettavia kalvotuksiltaan -mikä tosin siirrettynä suoraan objektiiveihin saakin ihmiset luulemaan ties mitä. Sinänsä kummastuttaa ettei suositella takalinssin suojaksi vastaavia virityksiä, kun sitä puolta porukka enemmän tuhoaa..
     
  12. kto

    kto Well-Known Member

    2 564
    100
    63
    Vs: UV-suodin - suoja vai uhka etulinssille?

    Ehkä kuvaan iisimmissä olosuhteissa, mutta en ole koskaan pitänyt pölyä yms. ongelmana kuvausreissuilla. Ja vastavalosuojien ansiosta sadekaan ei yleensä tolkuttomasti haittaa. Tarvittaessa hyvällä puhdistussetillä (Zeiss) voi puhdistaa objektiivin myös reissussa, hihalla pyyhitään nenä.

    Omien mieltymysten mukaan kukin, mutta mun objektiiveihin ei koskaan tule suodinta "suojaamaan" etulinssiä. Järjetöntä hommaa hankkia laatulaseja ja sitten softata niitä jollain UV-lasinpalasella. Kontrasti, polarisaatio, soft yms. suotimet ovat eri asia ja niissäkin gelatiinia aina kun mahdollista.

    Joskus aikojen alussa mullakin oli hetken joku "UV-suoja", mutta jätin ne pian pois. Ennemmin tai myöhemmin ruuvimeisseli tai meteoriitti putoaa etulinssille, mutta lähes 30 vuotta on mennyt vahingoitta ja ilman turhia suotimia. Ja kuten jo todettiin, laatulasit ovat todella kestäviä, jos ne puhdistaa oikein. Väärillä metodeilla saa tietenkin vahinkoja aikaiseksi.

    Lopuksi vielä, että sen verran itsekäs olen, ettei koskaan ajatuksena ole ollut "suojata" etulinssiä toista omistajaa varten. Ja itse käyttää vain 80% objektiivien ominaisuuksista suojasuotimen takia.

    Vinkkinä: jos vastavalosuoja on "sopiva", OP/TECHin Hood Hat:it ovat tosi näppäriä suojuksia.
     
  13. MFFF

    MFFF

    217
    0
    0
    Vs: UV-suodin - suoja vai uhka etulinssille?

    Olen nähnyt kahdesta Zeissin linssissä kuluneen kalvotuksen, ja toinen kului vieläpä vaikka mielestäni kevyesti ja mahdollisimman harvoin puhdistin (ja käytin korkealaatuista suodintakin usein!) Aika pölyisissä ympäristöissä kuvaan kyllä sitten varmaankin. Pidän suodinta silloin kun se suojaa, ja olen viime aikoina huomannut sen joutuneen olemaan siinä useimmiten. Päivän kuvausreissu Helsingin kaduillakin kerää aikamoisen saaliin. Sen verran hiekkaa, ettei puhdistamatta viitsi seuraavaa kuvausreissua tehdä. Jos linssin joutuu usein puhdistamaan, niin kyllä se kai alkaa muutamassa vuodessa näkyä. Hiekkaista etulinssiä en toki millään farkkutakilla putsaakaan. Enkä ole havainnut sen enempää flarea tai muutakaan ongelmaa koskaan, enkä käytä edes vastavalosuojaa. Zeissit ei näytä olevan moksiskaan (ja onhan kiinteissä linsseissä varaakin lisätä yksi linssi lisää jos vertaa zoomeihin:). Välttelen kyllä vv-tilanteita ja hakeudun varjoon jos mahdollista. Olen pannut merkille että jos vastavaloa on, niin se tulee ihan reilusti linssiin joka tapauksessa, koska kuvaan laajiksilla. Jos tietoisesti ottaisin äärimmäisessä vastavalossa kuvan ihan suoraan valoa kohti, niin ehkä ruuvaisin suotimen irti, mutta luultavasti ruuvaisin sen takaisin. Mukavuudenhalusta vaan tykkään huolettomasti pyyhkäistä pölyt suotimelta ja jatkaa kuvaamista. Kuvaan lähes aina samalla kameralla ja linssillä, joten myös se yksi linssi joutuu kaiken kestämään vuodesta toiseen. Samasta syystä ei niinkään tarvitse huolestua takalinssistä! Jos on monta linssiä käytössä, niin silloin kulutuskin jakaantuu mukavammin. (Tänäänkin tuolla ulkona oli välillä kuin hiekkapuhalluskammiossa...) Olen käyttänyt Hoyan ja B&Wn monikalvopäällystettyjä suotimia, ja mielestäni ne ovat näkymättömiä. Ei ole kertaakaan tullut mieleen, että "Ai hitto kun ei olisi tuota suodinta ollut tätä kuvaa ottaessani!" Epäilemättä tällaisenkin hetken joudun elämässäni kohtaamaan - odotan!

    Niin ja piakkoin ruuvaan UVn tilalle punasuotimen. Ajanee saman asian;-)

    Edit: Ja JOS kuvaisin puhtaassa paikassa, niin toki kuvaisin ilman mitään suojia. Oletus on omalla kohdallani, että siitä edestä on pakko välillä raivata sorat ja pienet eläimet pois ennen kuin viitsii laukaisinta edes painaa. Elän likaisessa säälittömässä maailmassa!