Suurin osa näyttelyhakemuksista alkaa tekstillä "Kuvissani olen tutkinut...", tai vähemmän itsevarmoilla: "Kuvissani olen pyrkinyt tutkimaan..." Olen laajentanut tuotantoani ympäristötaiteen suuntaan, ja nyt haluaisin teiltä vihjeitä, miten jatkaa teokseni avaamista. Olen päässyt vasta alkuun "Teoksessani olen tutkinut..." Miten pitää jatkaa? kapa
Vs: Tekstiapua tarvitsen "ympäristömetaforan representatiivisen luonteen postmodernisoitumista neitseellisestä vapauden symbolikasta kohti yhteiskunnan tukahduttavan voiman tunnustamista".
Vs: Tekstiapua tarvitsen ympäristön todellista olemusta pyrkien heijastamaan nykyihmisen kaipuuta äitimaan uumalle
Vs: Tekstiapua tarvitsen Kiitos vastauksista. Lisääkin saa antaa. Miian törkyviesti vaikka yksärillä, jos ei kestä julkisuutta. Senkin haluaisin kokoelmiini. kapa P.s. Tulen käyttämään saamiani vastauksia törkeästi itsekkäisiin tarkoitusperiini vailla minkäänlaista häpeän tunnetta. Näyttelyhakemuksiin, apuraha-anomuksiin jne... Siis auttakaa.
Vs: Tekstiapua tarvitsen Jos olet vakavissasi, niin lauseke siitä, mitä on tutkinut, riippuu mielellään siitä, mitä on tutkinut. Minkä tahansa ympäristötaideteoksen tekijä (ml. siis kuvassa olevan ympäristötaideteoksen tekijä) voi olla monenlainen muu tutkija, jolla kiertokeinolla taide muunnetaan arvostuksen arvoiseksi "oikeaksi" tutkimukseksi, jolle kauppakamari voi antaa siunauksensa. Muutama esimerkki yliopistokaupunkiin kenties eritoten sopivista: * Antropologi ("tutkin paikkakunnan kehitystä tuomalla moderniin nykypäivän elementteja paikkakunnan historiasta") * Politiikan historian tutkija ("esimerkiksi pellolle luotu hirttonaru tutkii menneiden tapahtumisen merkkikielettämisen kautta suhdettamme poliittiseen väkivaltaan") * Matemaatikko ("geometriset symbolit metsässä tuottavat visuaalista tutkimustietoa luonnon rakenteesta ja sen kauneudesta, yhdistäen alkuperäisen luonnon orgaanisuuden ja ihmisen älyn") * Estetiikan tutkija ("tutkin asuinympäristön estetiikkaa aksentoimalla sitä erilaisilla siihen kuulumattomilla tai toisen estetiikan elementeillä") * Jne...
Vs: Tekstiapua tarvitsen Älä sinakaan aloita tuolla fraasilla "teoksissani olen tutkinut" senhän jokainen jo arvaa itsestään. Puhu vaikka suhteestasi valokuvaukseen: Teoksiani tuntevat tietävät, että valokuvaajana olen läpikäynyt monta perioodia (luettelo niistä), voit jatkaa vaikka toteamuksella: Nyt edessänne on XXX XXX XXX vaihe, jossa haluan visuaalisin keinoin kertoa... jne Hiukan perustelua, syventyäviä vinkkejä katsojalle päästä sisään maailmaasi. Yleensä näitä rimssuja väsäävät ammattikirjoittajat, ja ellet heidän palveluksia halua käyttää, kuten itsekin huomasit, kannattaa ihan jokapäiväisiä fraaseja välttää.
Vs: Tekstiapua tarvitsen Hitsi, itsekin saman asian edessä. Tähän se hymiö jolla silmät pyörii päässä.
Vs: Tekstiapua tarvitsen Ai maailma että repesin. Tuollaisen tason ulosantia, joka karkoittaa takuuvarmasti allekirjoittaneen tason "perttiperustallaajat" jotka muutoin olisivat kiinnostuneet itse kuvataiteesta. Enkä tällä siis todellakaan tarkoita sitä, että kyseisten "sivistyssanojen" luetun ymmärtämisessä olisi ongelmia, vaan lähes poikkeuksetta kun kuvataiteeseen yhdistetään "moista tekstiä", tulee kokemukseni mukaan ihmisillä olo, jolloin "niskavillat nousevat pystyyn" pelkkää tekstiä lukiessa ja unohdetaan se pelkän kuvan luoma illuusio "jostain"....