Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Uutta tietokonetta?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana AndyCapp, 6 Elokuu 2011.

1. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 571
    6 546
    113
    Vs: Uutta tietokonetta?

Riippuu vähän mihin vertaa, ainakin kannettavissa löytyy paljon kalliimpiakin kuin mäkit, iMacille ei oikein löydy kilpailijaa pc-puolelta, jos taas verrataan niihin natiseviin muovisiin markettimikroihin, ovat varmasti halvempia kuin applen roinat.

2. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 12 Maaliskuu 2019
  3. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Mitäs väliä sillä nyt ihmisille on, onko samanlainen tavara paljon kalliimpaa vai halvempaa.

4. Vs: Uutta tietokonetta?

Sä vedät fiilispohjalla vastaan.
    Kun molemmissa on samat sofat on todella hyvin helppoa nähdä että macilla vaan työteho on parempi, turhien keskeytysten puuttuessa.
    Sakke ostaa Anopille PCn ja äitilleen Mäcin ja lupaa ylläpitää niitä, ja katotaan ensi vuonna samaan aikaan mitkä on tunnelmat.
    Sitä paitsi jos kannettaviin valitaan laatukomponentit jne.. niin ei hintaeroa taida olla, HP yrityskannettavat on esimerkki asiasta. Ei Mersujenkaan hintaero pelkkää ilmaa ole.
    Mulla on pääasiassa PCitä (ja nekin halpoja materiaalisesti köyhä kun olen) eli emmä mikään mäkkimies ole mutta mäkillä on puolensa mitä on turha kiistää.

5. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

^ mä pistin vanhemmilleni Ubuntut joka koneeseen. Ja nyt sieltäkin kuuluu "kiroilua", aina kun menevät kannettavassa win 7 puolelle. Isä on aika jäärä, mutta kun siinä Ubuntussakin vaan toimii kaikki heitäämällä, niin on aika hyvin on ukko nyt Ubuntu-leirissä. Ja minun ei tarvitse yrittää selittää puhelimessa mitään epäintuitiivista käyttäjän kannalta. Tosin vähän aikaa kun oli hackintosh käytössä, niin avot kun tykkäsivät. Paitti että päivittivät koneen ja se oli siinä ja oli taas paree asentaa siis Ubuntu.

Ja uskonpa aika pitkälle että hyvin noi mäkit pitää arvoaan. Vanhemmasta iMacista saa ihan kohtuullisesti kun sen myy, mutta se vaan on niin hyvä kodin mediakeskuksena niin eipä viitti.

6. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 12 Maaliskuu 2019
  7. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Monille meille sillä on, mutta yhtälailla monille ei niin pätkääkään. Investointi on kumminkin pieni, ja kertaluonteinen (vaikka ehkä 3-4 vuoden  välein). Firman piikissä poistot tekevät siitä joka tapauksessa käytännössä ilmaisen.

Henkilöille, jotka ajelevat X6:lla venesatamaan  katsomaan, onko Bayliner kunnolla kiinni laiturissa on ihan yks ja silee, mitä joku läppäri maksaa, kunhan se toimii.

8. Vs: Uutta tietokonetta?

No ei, halvimman ja kalleimman ero on isompi kuin köyhä tulisi ajatelleeksikaan. Miten se vertautuu mäkeissä? En tiedä.

9. Vs: Uutta tietokonetta?

Kuvia tulee käsiteltyä sekä pc:llä (töissä) ja kotona (mac). Macilla homma sujuu nopeammin ja helpommin. Kerran jopa testasin toimintojen nopeutta täysin epätieteellisellä testillä: sama tiedosto, sama prossanopeus ja muistin määrä työ- ja kotikoneessa, sama photoshopin versio ja tein samat toiminnot kuvaan ja macilla meni selvästi pc:tä nopeammin. Jopa yksinäppäimisellä hiirellä -- sen oikean näppäimen puute ei muuten ollut mikään ongelma. Nyt trackpadin myötä sekin löytyy.
    Jo lyhyenkin poissaolon jälkeen kun menee töihin alkaa pc-v*tutus. Homma tökkii vähän väliä.

OS X Lion -käyttöjärjestelmässä on vihdoin eri käyttäjätunnusten hotswap: vaihdat käyttäjää lennosta eikä tarvitse sulkea ohjelmia uloskirjautuessa. Yhdelle käyttäjälle tällä ei tietenkään ole merkitystä. Trackpadilla dokkarien liikuttelu on intuitiivista, kopsattu iOS-käyttiksestä. Tosin Lionin myötä esim. Office 2004 ja CS2 eivät toimi, kuten eivät muutkaan powerppc-prossalle alunperin koodatut ohjelmat.

Siitäkin huolimatta macciin siirtymisen jälkeen wintoosaan ei ole paluuta. Ja OS X perustuu unixiin kuten liinuskatkin.

10. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

No, parikin kertaa on edellä todettu, että aika lailla fiilispohjaisia ne mieltymykset ovat.

Minulla on kämpässä vakikäytössä kaksi pöytäkonetta ja kaksi kannettavaa. Toosissa on Win7 ja toisessa Ubuntu, kannettavissa XP ja OSX. Ai miksi?  No, on vaan.

Open Office kolmessa koneessa ja XP:ssä MS Office.  Photari 5.5 win7:ssa ja OSX:ssä, Lightroom samoin.

Alkuperäinen kysyjä halusi käyttäjäkokemuksia.  Minä en harrasta koneitten kanssa värkkäilyä, niinkuin ei ilmeisesti aloittajakaan.  Puuhaan niitten kanssa vain sen minimimäärän, millä ohjelmat saa toimimaan ja muitten harrastusten vaatimat hommat käyntiin.

Tältä kannalta (kuvankäsittely, toimisto-ohjelmat) minun IMHO mielipiteeni on siis se, että ei käyttiksellä ole suurempaa väliä. Win7 ja OSX hoitelevat hommaa suunnilleen samoin.  En tiedä, mistä keskeytyksistä Pikkuteemu puhuu, mutta kummallakaan ei minun puuhiani juuri muu ole keskeyttänyt kuin vaimo. Yhtä vakaita kaikki kolme, Linux ehkä vähiten häiriöille altis.

Videoita tai musiikkia editoiva saattaa arvostaa eri tavoin - kun kumpaakaan en tee, en niistä tiedä  mitään.

MacBook Pro 15 tuumaisena maksaa verkkokaupassa muistilaajennuksineen noin 2500 euroa, siihen carepaketti 300 lisää. Samalla i7-prossulla ja samalla 8 GB muistilla samasta kaupasta saa vaikkapa Asus-merkkisen vempeleen ja Win7 vajaalla 1300 eurolla, siis aika tarkkaan puolella hinnalla. Suorituskyky on about sama.  Se siis kannettavista.

Minä kirjoittelen nyt tätä sillä kalliimmalla yllä olevista vaihtoehdoista, mutta en yritäkään keksiä mitään rationaalisia perusteluja. Kunhan tykkään vaihteeksi naputella Macilla. En tunne mitään tuskia mennessäni kohta värkkäilemään viikonlopun kuvia windows-koneella, päinvastoin. Pöytäkone on kummiskin tehokkaampi fotarin pyörittelijä.  Minun kokemukseni on se (toistoa, juu) että sama fotarin versio kummassakin toimii just samoin, siis minun vaatimattomilla taidoillani. Ei minun käytössäni ole sellaisia vaiheita, joissa olemassaolevat tai kuvitellut erot tulisivat esiin.

(Selvennys:  käytössä oleva lisenssi sallii ohjelmiston asennuksen sekä win- että osx-koneeseen).

11. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Mun on hieman vaikea nähdä mitään oleellista 'win-v*tutuksen' aiheuttajaa tai vastaavaa mäk-kammoa jos käytössä on juuri loppukäyttäjän muutama ohjelma (mulla käytössä on yleensä lähinnä photoshop, skannisofta ja chrome).

Peruskäyttäjälle jota ei kiinnosta pätkän vertaa käyttiksen nysväilyt noilla ei varmaan paljoa ole eroa. Win7:n palkkitanko on fiksumpi kuin mäkin vastaava, mutta useimmat peruskäyttäjät eivät varmaan noihinkaan kiinnitä huomiota.

"OS X Lion -käyttöjärjestelmässä on vihdoin eri käyttäjätunnusten  hotswap: vaihdat käyttäjää lennosta eikä tarvitse sulkea ohjelmia  uloskirjautuessa."

Vaude vau. Hienoa että mäkkiinkin tulee pikkuhiljaa jotain historiallisia ominaisuuksia ;)

12. Vs: Uutta tietokonetta?

..ei muuta kuin Veikon koneesta kyttäämään alennus Acereita sitten vaan, vielä kun Vistaa saisi jostain niin olisi asenteet kohdillaan. mulle voi aina soittaa jos tulee ongelmia mutta se on sitten 50 euroa tunti (pimeenä) myös puhelimessa ja kotikäynti alkaa siitä kun lyön Ladan tulille.

13. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Samalta/samanlaiselta kiinalaiselta kokoonpanolinjalta se Acer tulee kuin mäkkikin... :)  Esim 8940 alkaa vastata MacBook Prota, ja maksaa sen puolet.

14. Vs: Uutta tietokonetta?

ja seatin ja audin osat käy ristiin. ei komponentin valmistajia millään alalla ole oman tehtaan seinien sisällä. laatu syntyy jostain ihan muusta ja osa hinnasta otetaan mielikuvalla ihan niinkuin kuuluukin. ja saahan sitä ostaa halvin jos on asioista korkeampaa tietoa, tottakai.

15. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Näin on. Toisaalta, jos Acerissa on about samat osat, niin siihenhän saa sitten hackintoshin :)

16. campv

campv Ylläpidon jäsen

2 309
    110
    63

Kokoonpanolinja voi olla samanlainen, mutta nähtyäni lukuisten eri valmistajien piirilevyarkkitehtuuria voin kyllä todeta, että laitteiden suunnittelusta pystyy hyvin päättelemään läppärin hintaluokan. Macistä ei juuri mitään epämääräisiä piuhaviritelmiä sisältä löydy toisin kuin halpavalmistajien koneista.

17. Vs: Uutta tietokonetta?

Tuo Mäc- tai paremminkin Apple-usko on yksi tämän pallon parhaiten markkinoituja yhden myyjän roippeisiin sitovia juttuja. Eikös se ollut kiinassa FoxxConnin Apple-tehtaassa, jossa oli se suuri itsemurhasarja työntekijöiden keskuudessa, hinnat on niijattu, mutta kenen hyväksi? Kuten sanottu edullisemman linjan mäkissä on 2 usbia. Mitä liittää? Hiiri, nettitikku, printteri, ulkoinenkovo? Tämä minun duunikone on Asus, 4 vuotta vanha ja Vitsauksella varustettu, mutta siinä on kiini nytkin kaikki nuo ja yksi vapaa usbi. Kotikoneessa (pöytis) on XP käyttis vaikka on vain 2½ vuotta vanha. Muistaaksen esim Civilizationia ei ole vielä saatu Mäkille wörkkimään, on se sellanen velikulta, mutta ei töki.

18. massee

massee Member

420
    0
    16

Siitä että käyttis ja rauta tulee samasta puljusta on käyttäjälle etua. Kaikki vaan toimii. Yksi hyvä esimerkki on se, että kone herää unesta parissa sekunnissa ja samassa ajassa esimerkiksi langattomat verkot on kytkettynä. Buutti tarvitaan joskus kerran parissa kuukaudessa.

Applen alumiinirunkoiset kannettavat ovat fyysisesti suurinta osaa PC-kilpailijoita kestävämpiä.

Uskonnosta jauhaminen on yleensä tyypillistä porukalle jolla ei ole kunnollista kokemusta asiasta. Apple on laitevalmistajana suurimpien joukossa, eli joku niitäkin ostaa. I guess they are all stupid fanboys. hah.

Olen varma että ketjun aloittaja tulee toimeen sekä Windowsin että Macin kanssa. Itse suosittelisin Mäkkiä siksi, että säätämisen ja odottelun sijaan ehtii tehdä jotain mukavampaa. Jos rahat ovat tiukalla, eikä koneelta odoteta yli kolmen vuoden käyttöikää, kannattaa harkita jotain muuta. Kannattaa huomioida myös se, että mäkeillä on suhteellisen hyvä jälleenmyyntiarvo.

19. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Sitä ei kait sentään vielä ole missään tapahtunut... Intel noita mäkin sisuksia puuhastelee. Aiemmin Motorola vaimikäsenyoli.

20. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Hmmm. Jos tässä tarkoitetaan sitä, että käyttäjää voi vaihtaa lennosta, niin mun mielestä tämä ominaisuus on ollut jo aika helvetin kauan OS-X:ssä. Ei ole mikään uusi ominaisuus. Mutta saako Windowsin seiskassa eri käyttäjille eri kielen käyttöön samalla koneella? Tyyliin englanti/Suomi/Ruotsi? Tämä on minusta myös hyvä ominaisuus