Onko laukkulaisilla kokemuksia tai ehdotuksia siitä, mikä pilkkireppu, retki-istuin tms. sopisi tai saattaisi sopia kameralaukuksi? Kaupunkiin ja metsään. Mieluummin musta ja siistin näköinen (ei ainakaan maastokuviota). Sairastuin, mikä vei tasapainoni ja rajoitti kävelykykyäni. Tarvitsen kävelyyn kaksi keppiä tai sauvaa ja totesin, että toisena keppinä toiminut monopod ei ole minulle riittävän vakaa. Tuoli lepoon olisi myös hyödyksi. Kuvaan nyt lähinnä kasveja, luontoa ja vähemmän maisemia. Istumakorkeus olisi monesti kätevä. Reppua tulisi voida käyttää myös kaupungissa, kun käyn asioillani tai kuvaamassa. Mukaan pitäisi saada jalusta, FF-järkkäri, pari lasia (toinen voi olla jopa 70-200) ja kernaasti päiväretkivarustus (sadetakki, ohuehko villapaita yms.). Joskus mukana voisi kulkea raskaampi keskikoon kalusto (RZ) tai ehkä jopa 4x5 fieldi lasilla tai parilla. Tarvikkeita pitäisi pystyä vaihtamaan kätevästi. Ajattelin kokeilla halvimpia reppuja, joista muuten on positiivisiakin kommentteja (esim. Abu Garcia, Retki Finland tms. Honkkarista). Mutta jos on oikeasti tähän tarkoitukseen sopiva, saattaisin kalliimmankin ostaa. Minulla ei ole nyt aavistustakaan, mikä toimisi, mikä ei. Olisiko vinkkejä?
Itselläni on reppujakkaroista kokemusta sekä pilkki- että metsästyskäytössä, ei kuitenkaan varsinaisena kamerareppuna, ellei kamerakäytöksi lasketa sitä, että kala- ja metsäreisssuilla mukana oleva kamera useimmiten kulkee repun pääosastossa aina päällimmäisenä ja kevyeen helposti avattavaan kankaiseen pussiin tai suojakääreeseen keitaistuna. Nykyinen Haltin reppujakkarani on palvellut jo reilut 10 vuotta, ja kestää edelleen, mutta jos olisin uutta hankkimassa, kiinnittäisin huomiota ainakin kahteen asiaan, jotka koen nykyisen reppuni vajavaisuuksiksi: 1) Taskujen ja sisäpuolisten lokeroiden määrä sekä sijoittelu vaihtelevat aika paljon eri malleissa ja valmistajilla. 2) On olemassa myös istumakorkeudeltaan korkeampia ja matalampia. Ainakin tässä minulla olevassa Haltin mallissa pääosasto on "yksi iso säkki" ilman mitään lokeroita tai väliseiniä; taskuja on vain ulkopuolella. Siinä on hankala pitää tavaroita järjestyksessä. Lisäksi ikääntyvälle (kuten itselleni) tai huonojalkaiselle reppua valitessa etsisin mieluummin sellaisen mallin, jossa istuin on hiukan korkeampi kuin nykyisessä.
Minulla on ollut käytössä se jakkara pilkkirepusta, koska istuminen on kivempaa kun odottelee jotakin tapahtuvaksi. Mutta sen olen kiinnittänyt ihan tavalliseen lowepro kamerareppuun lisäviilekkeisiin, silloin kun on ollut tiedossa istuskelua. Aina tuolia ei tarvitse, useinmiten ei ja toisaalta pilkkreppu on aika paska kameran käytön kannalta, jos sinne vaikka pitäisi laittaa 6 objektiivia joita vaihdellaan, esim esityksen aikana, vaikeaa.. käytössä on itseasiassa iso vesitiivis lowepro ja kevyt pienempi, kumpikin hyvä omaan tarkoitukseensa ja kumpaankin tuolin saa helposti hyvin kiinni.
Omat tarpeeni ovat ainakin tällä hetkellä selvästi vaatimattomammat. Katselin liikkeessä vielä kallimpaa Fjällrevenin reppujakkaraa, jonka sai kätevästi sivusta auki, mutta päätin silti kokeilla ensin halvalla Abu Garcian pienemmällä mallilla. Se on matala, mikä on minulle ja kuvaustyylilleni ok. Se on kevyt ja simppeli. Ostin vielä pari vesitiivistä Ortliebin vesitiivistä varustepakkausta kaveriksi kosteuden varalta. Näillä kokeilen. Jos erehdyn, tiedän tarkemmin mihin kiinnittää jatkossa huomiota. Kiitos kommenteista!
Kameran suojasta vielä, jos vaikka ajatuksia heräisi.. Itse tein pehmusteet laukkuun mm. sadetakkikankaasta ja makuualustasta. Väkerryksestä tuolla: Pehmusteet normilaukkuun. On riittävä suoja ollut omassa käytössä nyt jonkun kuukauden. Itsellä on myös Lowepron Photo Hatchback 22L AW reppu. Siinä on irroitettavat kamerasisälmykset, josta on kuva esim. tuolla: Linkki. Käytin ennen ja käytän vieläkin päivärepun ja rinkan kanssa pelkkää tuota sisälmystä. Siihen suuaukon/yläosan kohtaan mahtuu hyvin suojaksi joku esim. Smartstore-säilytyslaatikon kansi suojaamaan yläosasta kameravehkeitä. Noita reppuja taitaa liikkua halvallakin hinnalla, joten tuskin hinta päätä huimaa, verrattuna esim. Ortliebin suojiin.
Tein ensimmäisen lyhyen kävelyretken kameran kanssa. Laukkuun mahtui helposti Mamiya RZ, 65mm Sekor Z, prismaetsin ja Polaroid-perä ja tilaa jäi muillekin tavaroille riittävästi. Otin lisäksi monopodin toiseksi sauvakseni ja käytin sitä kuvatessani. Kuvaus vaatii tietenkin valmistelua ja harkintaa. Se muistuttaakin LF-kuvaamista. Parin kilometrin kävely taukoineen sujui ongelmitta. Istumakorkeus on matala, mutta se ei haitannut minua, kunhan istuin huolellisesti jakkaralle. Sain mieleiseni vakaan kuvausasennon monopodin kanssa. Olkahihnat olivat ehkä vähän kapealla. Kovin rotevalle siitä voisi tulla ongelmia. Sivutasku on heppoinen ja siihen pääsee vesi ja roskat helposti. Seuraavaksi onkin vuorossa sopivan sisäsuojan hankinta. Ostin aluksi pari Ortlliebin pussia hätävaraksi. Ainakin toistaiseksi reppu tuntui sopivan tarpeisiini.