Testailin pitkästä aikaa vanhaa benqun BL2201 näyttöä mainiolla Lagom sivulla (http://www.lagom.nl/lcd-test/) ja totesin että näyttä jää vähän tummaksi, tummat ja vaaleat sävyt eivät aivan näy kuten pitäisi ja pahimpana juttuna näyttö on aika paljon kirkkaampi ylhäältä kuin alhaalta, ei hyvä siis. Nyt pohdiskelenkin uuden näytön hankkimista, ja löysin täältä paljon hyviä vinkkejä: http://www.color-management-guide.com/how-to-choose-monitor-for-photography.html Eizo houkuttaisi kovasti, budjetti olisi noin 500 euroa, joten nämä kolme näyttöä mahtuisivat siihen: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/56521/fjcbs/Eizo-FlexScan-EV2450-BK-24-IPS-LED-naytto#product-description https://www.verkkokauppa.com/fi/product/15587/dqxbs/Eizo-FlexScan-EV2436WFS3-BK-LED-naytto#product-description https://www.verkkokauppa.com/fi/product/55929/fhqdv/Eizo-EV2455-BK-IPS-naytto#product-description Tietäisikö joku että onko näissä käytännössä mitään eroa normaalissa kuvankäsittelyssä, kelpaisiko halvin malli vai pitäisikö ottaa kalliimpi? Tai olisiko jollain ehdotuksia muusta erinomaisesta IPS näytöstä, näitä kun oli todella monta verkkokaupassa tarjolla ja vaikea sanoa onko niistä mikään mistään kotoisin: https://www.verkkokauppa.com/fi/search?q=IPS&c=319b Ehdotonta olisi että näytössä on hyvä kontrasti ja homogeenisyys eli vaaleat ja tummat sävyt sekä värit näkyvät kuten pitääkin ja ovat mahdollisimman hyvät koko kuva-alalta. Koko voisi olla noin 24 tuumaa.
Vs: Uutta näyttöä hankkimassa, Eizo houkuttelisi Tätä Dellin näyttöä kehuttiin kanssa jossain, tosin näitä ultrasharppeja taitaa olla myöskin todella paljon erimallisia. https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/109072/860-bbew/dell-24-ultrasharp-u2415-ips-monitori-16-10-1920x1200-2xhdmi-dp-mdp-usb-pivot Myös tätä Asusta kehuttiin jossain https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/73643/pa248q/asus-24_1-pa248q-ips-monitori-1920x1200-6ms-80m-1-pivot-vga-dvi-hdmi-dp-usb
Vs: Uutta näyttöä hankkimassa, Eizo houkuttelisi Asukselta on tullut PA 248 tilalle uudempi PA-249. Työssäni käytän Eizon CG 277 ja kotona Asus PA 249. Asus käyttää samaa LG.n valmistamaa paneelia kuin Eizo. Näin olen täältä foorumilta joskus lukenut. Asuksessa hyvät kalibrointisäädöt Spyderille. Työpaikalla säädetyt kuvat näyttävät kotona sävyiltään samanlaisilta. Kuvan tarkkudessa Eizo voittaa. Lieneekö ero suuremmasta monitorista? Samoiten kotona säädetyt kuvat näyttävät työpaikan Eizossa erinomaisilta.
Vs: Uutta näyttöä hankkimassa, Eizo houkuttelisi Ei hän kirjoittanut, että ovat samanlaisia, vaan näyttävät samanlaisilta. Silloin on annettu tilaa tulkinnalle. Kapa
Vs: Uutta näyttöä hankkimassa, Eizo houkuttelisi Työpaikan näyttö on työpaikalla ja kotinäyttö kotona. Valaistus kotona ja töissä tietenkin hieman vaikuttaa asiaan. Photoshopin infopaletin numeeriset arvot hyvin tuntien ja ymmärtäen niin rgb kuin cmyk muodossa osaan katsoa 35 vuoden kokemuksella että vaaleat, keski- sekä tummanpään sävyt näkyvät oikein. Molemmilla näytöillä, jos on oikein kalibroitu, tummanpään sävyt menevät tukkoon samalla infopaletin arvolla ja vastaavasti vaaleanpään sävyt katoavat samalla arvolla. Kontrastit ovat hyvin samanlaiset, varmaankin johtuen kalibroinnista. Eizo CG277 on kuitenkin kuin hyvä äänirasia, siinä on enemmän kaikkea. Asus on kuitenkin erinomainen omasta mielestäni. Ammattinimike: Kuvankäsittelijä
Vs: Uutta näyttöä hankkimassa, Eizo houkuttelisi Digicameran foorumilla kehuttiin kanssa ASUSta, harmi vain että tuo 249 malli menee hieman ulos budjetista. Tajusin nimittäin että samalla voisi ostaa kalibrointilaitteen, jolloin yhteishinta menee jo lähemmäs 800 euroa...
Vs: Uutta näyttöä hankkimassa, Eizo houkuttelisi Mulla on Asus 249 ja se on suoraan paketista täydellä 100% Adoben RGB-gamut-peitolla. Ainoa ongelma on, että en saa Spyderin kalibrointivehkeillä siihen aikaiseksi parempaa profiilia. Ainoastaan huonompia eli kalibroitavuudessa on puutteita
Vs: Uutta näyttöä hankkimassa, Eizo houkuttelisi Tarvitseeko P249:ää siis kalibroida ollenkaan? Mitenhän sävyt pysyvät ajansaatossa näytössä kohdillaan, vai heikkenevätkö iän myötä. Minulle tosin riittäisi mainiosti sRGB avaruus, printtejä ei ainakaan vielä tule tehtyä.
Vs: Uutta näyttöä hankkimassa, Eizo houkuttelisi Itse ostin viime syksynä tuon halvimman Eizon entisen tilalle. Vanhassa Eizon näytössä ainakin ne värin toisto mennä huonommaksi. Tätä uutta en sitten lähtenyt edes kalibroimaan.
Vs: Uutta näyttöä hankkimassa, Eizo houkuttelisi Kalibrointi on osana värinhallintaa. Värihallitussa työnkulussa kuvat näyttävät samanlaisilta omassa koneessasi sekä yhteistyökumppaneiden koneilla. Siksi kalibrointi on tärkeää. Kalibroimattomalla näytöllä säädetty kuva saattaa aiheuttaa yllätyksiä jos viet vaikka kuvasi tulostettavaksi johonkin liikkeeseen tai vaikkapa tulostat itse. Kun teen painolaitoksiin meneviä kuvia niin tiedän että valmiin kirjan kuvat näyttävät sellaisilta kuin olen ne tarkoittanut. Asuksen tehdassäätö oli omassa näytössäni liian kylmä ja esim. mustavalkoiset kuvat näyttivät aavistuksen siniharmailta. Lisäksi värit olivat ylikirkkaita. Spyderillä oikein tehdyn kalibroinnin jälkeen vertailtaessa ennen ja jälkeen niin saattaa tuntua että ennen oli paremmin. Värien ylikirkkaus ja kontrasti sopii hyvin nettikäyttöön mutta vakavasti otettavaan työhön ne eivät sovi. Tulostan omat kuvani Epsonin 3880 printterillä ja Miragen ohjelmalla johon olen laittanut paperinvalmistajan icc profiilit. Paperina käytän useinmiten Hahnemuhlen Photo Ragia. Ruudulla näkemäni kuva vastaa täysin printattua kuvaa. Näinhän sen pitää mennäkin, eikö vain.
Vs: Uutta näyttöä hankkimassa, Eizo houkuttelisi Juu eli kalibrointi olisi toki aina paikoillaan, mietiskelen vain että kannattaako sijoittaa nyt tällä hetkellä 150 euroa kalibrointilaitteeseen ja ostaa halvempi P248Q näyttö tai Eizon halpisnäyttö vai ostaisiko kalliimman P249Q:n samalla summalla ilman kalibrointilaitetta. Vaikeita päätkösiä. Käytännössä (ainakin toistaiseksi) kaikki kuvat tulevat olemaan sRGB avaruudessa ja nettikäyttöä varten. Mutta paljon kiitoksia kaikille vihjeistä, nyt pitäisi enää päättää että minkä näytön sitä uskaltaa ostaa
Vs: Uutta näyttöä hankkimassa, Eizo houkuttelisi Tunnen kyllä värinhallintaa ihan sopivasti. Totesin vain, että Spyder 5 pro ei osaa tehdä Asuksen 249Q:ni kunnon profiilia. Tuloksena on keltavihreä harmaa, joka ei tuota kovin myyvää kuvaa. Spyderin Pro-malli on vielä siitä onneton, ettei sen profiileja voi korjata. Onneksi natiiviprofiili toimii kuitenkin minun näytössäni.
Vs: Uutta näyttöä hankkimassa, Eizo houkuttelisi Tuo 249Q alkoi houkuttelemaan juuri sen takia että saisi suoriltaan hyvän näytön, kuitenkin 150 euron sijoitus kalibrointilaitteeseen on aika iso varsinkin jos sillä ei välttämättä edes saa kunnon jälkeä aikaiseksi. Toisaalta jos nyt ostaisi laitteen ja halvemman näytön niin kalibroinnille olisi varmasti käyttöä useammaksi vuodeksi eteenpäin. Miltä niffe P249Q näyttää esim http://www.lagom.nl/lcd-test/ testeillä, varmaan erinomaiselta?
Vs: Uutta näyttöä hankkimassa, Eizo houkuttelisi Tässä muutama harrastajan kommentti, ammattivehkeistä en tiedä mitään. Mulla on ollut 5++ vuotta Eizon halpamalli, olisiko Foris 2332 tai joku vastaava, jonka mukana tuli Eizon oma kalibrointilaite (uudelleenbrändätty Spyder 3). Tällä Eizolla ei ole juuri mitään tekemistä ammattiEizojen kanssa, mutta voisi kuvitella olevan sinne päin harrastajan tarpeisiin. Ostin keväällä toiseksi näytöksi Dellin U2515H näytön, joka on näitä Dellin edullisia mutta asiallisia näyttöjä. Siinä ei ole rautakalibrointia, mutta näyttö on jossain määrin tehdaskalibroitu ja erinäisten testien perusteella jälki pitäisi olla melko hyvää suoraan paketista. Kun nyt vertailen näitä kahta, eli tehdaskalibroitua Delliä ja kalibroitua halpaeizoa, en väreissä havaitse suuria eroja harrastajan silmään. Gammassa oli hieman eroja, ja testipalkkeja tuijottaessa epäilin jopa että Eizo olisi ollut pielessä, mutta en tästä voi olla varma. Dellin kuva on kontrastikkaampi ja tietysti paljon tarkempi johtuen korkeammasta resoluutiosta - valokuvat yksinkertaisesti näyttävät siinä paljon paremmilta. Aion korvata tuon vanhan halpaeizon toisella samanlaisella Dellillä ja ostaa paremman kalibraattorin (ja kun tuo rebrändätty Spyder toimii vain tuon sarjan Eizoissa). Lyhyesti: edullisestikin voi saada asiallisen sRGB näytön, joka tarjoaa suoraan paketista melko hyvää toistoa. TFT central näitä on myös mittaillut, kannattaa sieltä katsella. Näin ollen kalibraattoria ei välttämättä heti tarvitse hankkia jos ei budjetti anna myöten. Myöhemmin sellainen kannattaa kuitenkin hankkia. Jos näyttö on asiallinen suoraan paketista, pistä vaan koko budjetti siihen ja hommaa kalibraattori myöhemmin.
Vs: Uutta näyttöä hankkimassa, Eizo houkuttelisi Ammatipuolella kalibroidaan näytöt. Syynä on yksinkertaisesti raha. Pieleen menneessä projektissa käydään läpi missä virhe tapahtui. Jos käy ilmi että kuvien värivirheet johtuvat jonkun kalibroimattomasta näytöstä se maksaa joko välittömästi tai tulevien töiden vähenemisenä. Miksi siis ottaa riskiä noin pienen asian takia?
Vs: Uutta näyttöä hankkimassa, Eizo houkuttelisi Ilmeisesti käsitettä "kalibrointi" käytetään edellä profiilin tekemisen synonyymina? Kait n.s. aikuisten oikeasti "kalibrointi" tarkoittaa rautapuolen säätöjä.
Eizo myös kiinnostaa. Rajalalla hyvän näköinen tarjous: Eizo FlexScan EV2736WFS3BK 559€ https://www.rajalacamera.fi/eizo-flexscan-27-ev2736wfs3-bk-naytto.html Edullisin ColorEdge näyttäisi heillä olevan Eizo ColorEdge CS2420 24.1" 799€ https://www.rajalacamera.fi/eizo-coloredge-cs2420-24-1-kuvankasittelymonitori.html Tämä siis 24", kun tuo FlexScan on 27" Joku ehkä osasi kertoa, ken Eizoa paremmin tuntee; mitä saan "enemmän" jos investoin tuollaiseen Coloredgeen? Tai muuta kommenttia näistä, tai miksei muistakin vastaavan hintaluokan näytöistä. Kiitosta jo näin etukäteen, - Torsti -