Mulla on 5D Mk3 ja R. Vieläkin mieli keikkuu puolelta toiselle kumpiko on kivempi. Optinen etsin on kyllä kova juttu, ja kätensopivuus Mk3 on mulle kahvan kanssa huippu. Mutta toisaalta R:kin on kivaa. Oman wanhan 70-200/2.8 L IS zoomin vaihtaisin mielelläni RF:n vastaavahan mutta se ei käy, sen pitäis saara keikalla kiinni kakkosrunkohon jonka virkaa hoitaa 5D. 5D normizoomi on 24-105 joka taas on köppäinen kun vertaa RF 24-70/2.8 L:ään. Eli näillä mennähän, valovoimaista Canonin 85:ta tekis mieli, vaikka EF 85/1.8:kin toimii hyvin.
Mä hommasin tossa vähän aikaa sitten EOS R:n pari vuotta palvelleen EOS 6D:n tilalle, ja monessa suhteessa toi äRrä on kyllä melkoinen parannus. Ergonomia on kuitenkin ehkä vähän kaksipiippuinen juttu; jossain määrin se tuntuu olevan kenttäkäytössä parempi, kuin 6D:ssä, mutta toisaalta siinä on joitakin kummallisuuksia. Sille M-Fn -palkille en toistaiseksi ole keksinyt mitään hyötykäyttöä. Lasit on toistaiseksi vielä 35-millistä lukuunottamatta EF-bajonetilla, mutta varmasti ainakin osa tulee jatkossa vaihtumaan RF-bajonettisiin. Samyangin RF 85/1.4 AF:ää olen katsonut sellaisin hieman tuhmin setämiehen silmin... Nifty fiftyä vielä odottelen, tavallaan tuntuu vähän tyhmältä tuo Tamronin SP45/1.8 adapterin kanssa, kun on aivan hillittömän kokoinen yhdistelmä ollakseen normaaliobjektiivi. Sähköinen etsin epäilytti uuden rungon kanssa ehkä eniten. Siinä on kuitenkin eittämättä hyvätkin puolensa. Melkein koko kennon peittävä tarkennuspisteiden peitto yhdessä kasvojentunnistuksen kanssa vapauttaa kivasti ihmisiä kuvatessa keskittymään sommitteluun silloinkin, kun syväterävyysalue ei salli "focus and recompose"-tekniikan käyttöä. Eli minun tapauksessani ihmisiä kuvatessa lähes aina. Sähköinen etsin ei kuitenkaan ole yhtä terävä, kuin edes 6D:n optinen. Ja sen käyttö syö myös akkua melkoiseen tahtiin.
5D Mk3 toiminta on suoraviivaista vailla ongelmia. Itte oon kuvannut koko Canon-ajan pieniä kokeilukausia lukuunottamatta M-valotuksella. R:ssä käytän RF-objektiivin eturengasta herkkyyden säätämisehen. Viimeksi kun olin hautajaisia kuvaamassa kuvasin ensin ulkona ISO 200 jonka jälkeen tultiin sisälle ja herkkyydeksi laitan yleensä ISO 1600 ja pysäytän salamalla ihmisten sisälletulossa liikkeen. Tämän jälkeen käytän salamaa vain mahdollisessa vastavalokuvauksessa. Meinas tulla R:n kanssa tollikko, kun kääntää M-valotuksella epähuomiossa objektiivista herkkyyden AUTO-ISOlle niin M-valotuksellakin herkkyyret, valotusajat ja aukot on ihan mitä vain...eikä herkkyysrinkulan kääntökään siinä hässäkässä auttanut mitään vaan oli kiiruusti sammutettava värkki ja sitten säätää ISOt kohdalleen niin tilanne rauhoittuu. Ja mikä paskinta, sitä Auto-ISOa ei valikoista voi poistaa käytöstä vaan se kummittelee siellä aina siihen asti kun koko romun heittää seinähän. Mulle A-ISOta ei oo ollut kuin harmia, torellista harmia. Harmia vuodesta 2002 kun yritin ottaa Nikon D100:lla studiokuvia Auto-ISO:lla jonka valinta näkyi vasta myöhemmin otetuista kuvista. Toinen R:n patskajuttu liittyy salamaan. Samaisessa tilanteessa, Ärrä ihan iisisti mun kontrollissa M-valotuksella ISO 1600...luulin että kaikki on hyvin...mutta ei....Canonin 600 RT salamassa oli jäänyt nopea salamasynkka erellisessä kuvauksessa päälle JA TÄMÄ HELEKUTIN ÄRRÄMALLI KEKSII SÄÄTÄÄ VALOTUSAJAN SALAMAN MUKAAN, ei käyttäjän valitsevien arvojen mukaan niinkuin hyvät Canonin peilikamerat sen tekee. Raivostuttavia juttuja, nämä.
No mutta sehän näkyy siellä etsimessäkin se ISO-asetus... Mulle taas auto-ISO on jotain, mitä käytän aina kun siitä on hyötyä. Eli kun vähä aika pitää käyttää sommitteluun. Tai siis on hyvä käyttää sommitteluun. Minun kuvaamisillanihan ei sikäli ole mitään väliä, kun kuvaan vain omaksi huvikseni.
Niin...kun tilanne on päällä niin etsimessä vilajaa ihan sopimattomat ISOt, ajat ja aukot vaikka tilanne pitäis olla sun hallinnassa, yhden kuvan yritin ottaa niin oli ihan alivalottunut. Olipahan tiukat paikat saada rakkine hallintaan. Salaman TTL-automatiikka ja AF ovat Auto WB:n kanssa ainoat automaatit mitä käytän, muut on hanurista. En ymmärrä kuinka kamera joka on M-valotuksella alkaa arpomaan ihan sopimattomia aikoja ja aukkoja.
Hmm... Totta sinänsä, että kun valotusautomatiikka on kytkettynä, niin ISO-arvo näyttää kameran valitsemaa. Siinä olet RB oikeassa. Muulloin etsimeen tuijottaessa näyttää "AUTO". Noh, mikä sitten kullekin on ongelma. On aika henkilökohtaista, että mikä ominaisuus ketäkin alkaa korpeamaan ajan kuluessa. Mulle tuo R:n ISO-valinta toimii ihan niin kuin 6D:ssäkin, eli sikäli on vanhaa ja tuttua. Mutta hyvä pointti sikäli, että kameraa kannattanee kokeilla ennen hankintapäätöstä. Itse olen tuohon ollut ihan suhteellisen tyytyväinen, vaikkei se tosiaan maailman täydellisin peilitön olekaan. Olisi vain ollut liian kallista vaihtaa järjestelmää, koska lasivalikoimaa on ehtinyt kertymään. EOS R:ssä kuitenkin saa peilittömän hyvät puolet yhdistettynä saumattomaan yhteensopivuuteen EF-lasien kanssa.
Mulla on ollut Canon 20D, 30D, 5D, 5D mk2 ja mk3. Kakskymppinen tilttas ekalla keikalla vesisateessa, sen jälkeen ei mitään (akkukahvaa lukuunottamatta) ja toimii vieläkin. 30D:n toisen reunan AF-tarkennuspiste oli heikompi kuin muut, muuten ei ollut mitään vikaa koskaan. 5 D ja Mk2:ssa ei ollut koskaan mitään pienintäkään häiriötä. 5D mk3:ssa on ollut jokunen tilttailu, akku irti niin yleensä lähtee mutta kerran piti temppuilla vähän enempi. R:ssä ei vielä (vajaassa vuodessa) ole ollut toimntahäiriötä mutta noi epämääräiset temput saa olon vähän levottomaksi. Varakamera on oltava ainakin autossa kun johonkin menöö. Ittellä objektiivivarasto puolsi R:ää, mutta vielä vakavammin salamajärjestelmä, 4 Canonin SB 600 RT ja niille radiolaukaisia, niitä ei Sonykaan ymmärrä.
Kameraa tietysti kannattaa testata ennenkö ostaa. Ittellä on kyllä semmonen kutina että vasta pidemmän ajan kuluessa tietää onko se systeemi oikea. Itse kuvasin Olylla kuukauden ja 4000 kuvaa ja sitten totesin että eiiiii...aluksi se kuitenkin tuntui hyvältä. Kamera joka sai 2 kertaa hyvälle mielelle...aluussa ja lopuussa kun pääsi erohon. Joku siitäkin kuitenkin tykkää.
Canon:in maahantuojalla on muuten neuvontapalvelu, josta voi kysellä heidän tuotteidensa käytöstä. Itsekin olen muutaman kysymyksen ko. maahantuojan kotisivujen kautta lähettänyt ja hyvin on palvelu ainakin niinä kertoina toiminut.
Suunta tuntuu olevan että nämä menevät enemmän pleikkari suuntaan. En usko että peilitönkamera itsestään voisi nostaa kuvausintoa. Ne on vain nykyään pinnalla, joten niistä puhutaan paljon..
Sitä kun on kuvaamisen opetellut aikaanaan Exaktalla ja Nikon F2:lla ei oikein halua, jaksa eikä viitsi ryhtyä mihinkään, joka vaatii menuvalikoitten tai monien näppäilyjen takana olevia toimintoja. Arvostan selkeää käyttöliittymää, jossa on säätimet niille olennaisille toiminnoille. Aukko, aika, iso, mittausalueet tarkennukselle ja valotukselle - niitä ei haeta mistään valikoitten syvyyksistä, ne on oltava selkeästi näkyvillä olevissa säätimissä - ja nimenomaan näkyvissä. Säätimestä tai näytöstä on nähtävä, mitä on valittuna. Studion pimeydessä usein kuvaavana arvostan lisäksi sitä, että perusssädöt ovat sormien kohdalla. Aukonsäätö esim. on voitava hoitaa kameraan katsomatta, naksahduksia laskemalla. Joskus on kiva leikkiä jollain manuaaliptiikalla jne., ja nykyisissä kameroissahan on se kiva puoli, että niihin saa kiinni melkein mitä vain palkkioptiikasta projektorin linsseihin. Se taas on sitten toinen juttu, peruskuvauksessa on voitava keskittyä kuvaan ja kuvan kohteeseen, silloin ei leikitä kameran vimpaimilla.
Naulan kantaan. Kuvausinto oli parhaimmillaan, kun hyllyssä oli ensimmäinen järkkärini, D3100. Aivan loistava kamera ja yhdestä rullasta huolimatta hyvä käyttöliittymä. Kuvasin pääosin manuaalilla. Peilittömissä kiinnostaa vanhempien optiikoiden käytön helppous. Parhaat hyllystä löytyvät objektiivit on pre-Ai-aikakaudelta tai M39-kierteellä, jolloin D600:n kanssa käyttäminen tuo omat haasteensa. Df tietysti sopisi Nikkorien kanssa, ja täyttäisi varmaan muutenkin toiveet. Ja mitä Leican hipelöintiin tulee, mulla lojuu filmikameroita pitkin pirttiä ihan vaan omaksi piristykseksi. Parhaiten mieltä nostattaa Zorki 1b:n ja Nikkormatien hipelöinti. Se käteen istuvuus ja laaduntuntu on aivan omaa luokkaansa.
Edustan juurikin tätä koulukuntaa, kameran täytyy olla myös esteettinen kokemus (poikkeuksena Canonin tankki jolla pääasiassa kuvaan ) Ja jos sattuu syntymään kuvia joita joku, mukaan lukien itse, haluaa katsoa niin se on sitten bonus. Liike on tärkein, ei päämäärä, vai miten se nyt meni…
Itse en oo (onneksi) kiintynyt mihinkään kameravehkeeseen, en digiin enkä filmiin. Valokuvaushistoria alkaa vuoresta 1984 ja kinofilmikamerat oli aika perusjuttuja...eli ei mitään ihmeellistä kiintymisen arvoista. Toki mitään varsinaista halpisjuttua en oo omistanut. Keskarikameratkin oli vain kameroita, saivat mennä enkä oo ikävöinyt niiden perään. Digipuolella nyt sattuu olemahan Canonia, vois olla jotakin muutakin kunhan ergonomia pystykuvauskahvan kanssa on kunnossa. Mulle ihan uuden järjestelmän opetteleminen vois olla vastenmielistä, Nikonit tuntisin pienen tutkimisen jälkehen.
Nyt olisi tiukka paikka aloittelevalle kuvaajalle. Kamera on päätetty hankkia, mutta valinnan vaikeutta on joten kysytään muidenkin mielipidettä asiaan. Valokuvaus tulisi suuntautumaan keväällä ja kesällä merelle ja sinne luontokuvaukseen veneestä käsin. Veneestä kuvaaminen jo itsestään on varmasti hyvin hankalaa joten hyvälle vakaimelle ja säänsuojaukselle pitää laskea iso arvo. Toisekseen en haluaisi repullista tavaraa kannettavaksi mukaan. Vaihtoehtoja joita itsellä nyt käynyt mielessä. - Sony Rx10 IV - Olympus OM-D E-M1 mark II - Joku muu ? Ja vaikka aloittelija olenkin, niin en vierasta uuden oppimista. Olympus olisi vielä hetken hyvään hintaan joten päätöksellä alkaisi olemaan kiire. Mitään välineistöä en omista ennestään. Kiitos avusta jo etukäteen !
@--Jansa-- Jos sopivaan hintaan saat Olyn vaikkapa 12-200mm objektiivilla, saattaisin ottaa sen kennokoon takia näistä kahdesta kamerasta. 12-100mm lie laadukkaampi. Samalla tullaan siihen että tarvitsetko kuinka paljon "lintuobjektiivia" (sony?) vai onko painotus maisemassa ja kaikessa muussa. Miten olisi Rx10 mk3 ? Siinä loistava että sen löytänee edullisestikin ja sellaisen kanssa kaikki selviää mitä sillä saat aikaan ja kokemusta oikeista tarpeista. Sony RX10 Mk III Review P.S. tuo Sony on hieman tuttu minulle mutta Olympuksesta on ollut juttua täällä niin runsaasti että tämän siitä osaan siksi sanoa.. ja siinä nyt tulikin osaltani jo suunnilleen kaikki kerralla. P.S. Videota et maininnut ja ehkä sitä ei ajateltukaan oleelliseksi. Oletus.
@Mirrored Kyllä tarkoitus olisi merilintuja myös päästä kuvaamaan maiseman lisäksi. Käsittääkseni Sony RX10 IV malissa on parempi tuo tarkennus liikkuvaan kohteeseen vs III joten siitä syystä valikoitui tuo IV malli. Pärjäisikö Olyn + 12-200 mm objektiivin kanssa jo myös lintukuvauksessa sellaisenaan ? Jos ei niin toimisiko 12-200 mm objektiivi 1.4-2x telejatkeen kanssa ?
Pärjäähän sillä, jos tarpeeksi lähelle pääset. Mutta tuo on sellainen laji, että nälkä kasvaa syödessä, lintukuvauksessa lyhyt tele ei ole mitään ja pitkäkin vain vähän... Jos suinkin kukkaro kestää niin suosittelen Pro-sarjan Zuikoja 40-150mm 2,8 ja 300 mm, vaikka käytettyinä. Nuo ovat erinomaisia laseja, ja kun hinta on unohtunut on laatu jäljellä. Onko RX-kympissä kunnollinen sääsuojaus? Saattaa skönellä tulla tarpeeseen.
No itsellä tuo meni niin että ostin alkuun Z6:n. Seuranta tarkennus ei ollut ihan niin hyvä kuin olisin halunnut tai sitten en sitä vain osannut käyttää. Vaihdoin tuon sitten D500 runkoon jota kyllä uskaltaisin tuohonkin suositella sopivilla laseilla.
Viimeiseen, en pitäisi sitä houkuttavana. Ehkä ei toimisikaan. Yleensä f/2.8 tele on vasta asiallinen jatkeelle. Why can't Olympus make a 2x teleconverter for the 12-100?: Micro Four Thirds Talk Forum: Digital Photography Review Olyn 12-200mm vastaa 24-400mm kinofilmikameran kuvakulmilla. 400mm oli aikoinaan aivan oleellisesti "lintutele", jolla kuvaa kyllä oravasta kokovartalopotretin viiden metrin päästä. Sonyn 600mm@kino on polttoväliltään myös vain 220mm. Sony Cyber-shot DSC-RX10 IV vs. Olympus OM-D E-M1 Mark II - Sensor Comparison ** Miten jotain 600-1200mm voi edes pidellä niin että kohde pysyy etsimessä **