Niin, tuskin se uusi nyt ihan surkea on, mutta en minä ainakaan vaihda kameroita uusiin sen takia, että ne on uudempia. Pitää olla selvästi jotain hyötyä. PS. Ja Mjalalle terveisiä. Otin todella upeita motocross-kuvia ikivanhalla D60-pölypesällä viime sunnuntaina. Yleensä 1D on mukana 20D:n kaverina, mutta nyt oli D60.
Kamera vasta julkaistiin, joten riippumatonta testitietoa ei taida vielä olla saatavilla. Canon 20D tuottaa useiden testituloksien mukaan erittäin laadukasta kuvaa. Mikään uusi kamera ei tee 20D:stä sen kehnompaa tai parempaa. Mikäli kameralla sai hyviä kuvia ennen 5D:n julkaisua, niin sillä saa hyviä kuvia myös tänään. On se kumma kun jokaisen uuden kameran myötä kuvanlaatu nousee "eri kastiin". Kuinka pitkään se kuvanlaatu voi vielä parantua?
Eikö se voi parantua paljonkin? Viitaten vaikkapa Fujin kennoratkaisuun. Eli eiköhän kennoissa ole vielä parantumisen varaa ja niin tapahdukkin.
Hieman offtopic liittyen kennon kokoon: Fred Mirandan foorumilla (Nikonin DSLR-kamerat) ollut keskustelu "täyden koon kennosta" meni niinkin kuumaksi, että ketjussa on tätä kirjoittaessa peräti 197 viestiä 17 sivulla. Ketjun otsikkona "Is Full Frame becoming a religion?". Ketjuun osallistui tietenkin myös kanonisteja ja homma pääsi käsistä. Kylläpäs on herkkää porukkaa mitä tulee kennon kokoon ...
Niin, siksi onkin markkinoilla myös halvempia, kuten 350D, JA SE 30D... Vitonen onkin varmasti enemmän suunnattu vakavammille ja vaativammille harrastajille/ammattikäyttöön. Yleensä ne erot on myös sellaisia mitä ei voi lukea vältämättä numeroina tms. vaan esim. materiaalivalinnat jne. on kalliimmissa myös paremmat. Toki 20D on hieno kamera, en sillä tarkoittanut, mutta jos tarvitsee kameralta muutakin kuin esim. EF-S linssien sopivuutta tai halpaa hintaa (toki hinta on itsellänikin tärkeä kriteeri, köyhä opiskelija kun olen...) mutta on syitä esim. siihen, että hyllystäni löytyy myös vanha EOS1N filkkarunko, sillä otan esim. sellaisissa olosuhteissa kuvia mihin en uskalla digirunkoani (10D) ottaa mukaan... Itsellänikin tuo digirungon päivitys tullee ajankohtaiseksi jossain vaiheessa, tosin 10D:tä en hukkaa jollei säry sitten totaalisesti... Käteensopivuudesta, olen itse kuvannut kyllä noilla eri malleilla, joillain enemmän, joillakin vähemmän, mutta tosiaan 20D on ainakin semmoisenaan liian pieni, ei saa kunnon otetta, 10D toimii hyvin kahvan kanssa, ykköset parempiakin. "Yhdenkädenkamera" on aika hyvä keksintö =oD Niin juu, siihen täytefläshin käyttöön en kommentoi, tehköön kukin mitä haluaa... ;o)
Juu, 20D on hyvä kamera, eikä se tosiaankaan muutu huonommaksi jos tulee parempia markkinoille... Niin ja itse olen ollut varsin tyytyväinen 10D:henkin, vaikka kohisee enemmän kuin 20D isommilla ISO- herkyyksillä ja on vähemmän pikkelssejä, ja on hitaampi ja... Kuvan laadun parantamisessa on varaa kyllä, tosin eihän noi erot tulekaan esiin kymppikuvissa... ;o)
Olisi ollut tosi mannaa, jos toi uusi 24-105 olisi maksanut jotain 800 e, mutta näyttää olevan AC:ssä 1091 e. Eipä nyt mahdoton sekään. Kuka osaa kertoa onko tuo tsuumi semmoinen kiva, että se rullailee siellä putken sisällä vai onko semmoinen ärsytys, mikä välillä pitenee?
Vaikea on tehdä suojaukset tuollaiseen optiikkaan, joten jo siitä syystä epäilen että optiikka ei pitene.
Nu juu, kyllähän tuo ajatus tukisi sitä ettei pitene, mutta ajattelin tuota gäppiä mikä on tuon etummaisen (sen mihin vvs tulee kiinni) renkaan ja toisen (se missä on se punainen rinkula) välissä. Miksi se olis tuossa jos noi osat tulee olemaan aina kiinni toisissaan?
Juu kyllä tuo optiikka on sisätarkenteinen, eli ei muuta pituuttaan tarkennettaessa. Mutta tuollahan ei ole mitään tekemistä sen kanssa muuttuuko obiskan pituus zuumattaessa.
Eikös täyden kennon kroppi tarkoita sitä, että paskat halpislinssien reunat tulee kuviin pehmeinä kun taas 1.6 cropissa ne häviää pois lopullisen kuvan ulkopuolelle?
Niin, on se hyvä, jos edes tarkennus on sisällä, mutta sehän on tietääkseni semmoinen kaikissa Kanuunan paremmissa malleissa. Toi tsuumin venyvyys/suojaus just kiinnostaa. Mainostavat suojausta, mutta miten on käytännössä, jos venyy välillä. Tekstit tukisivat venymättömyyttä, kuva viittaisi venymiseen. Mulla on ollut venyvä 28-135 mukana hiekkahommissa, mutta ei se niin kivaa ole. Viikonloppuna kuvasin motocrossia. Tuumin, että oikeat polttovälit on 100-400 ja 28-135. Funtsimisen jälkeen laitoin kuitenkin kiinni 70-200 ja 17-40 just pölyhommien takia. Jos toi 24-105 ei veny ja on kunnolla suojattu, niin se olisi ollut oikea linssi tuollakin. Myös ahtaassa ja kolarialttiissa ravintolassa tukeva venymätön 24-105 voisi olla kova juttu, vaikka valovoima onkin kehno.
Voi sen tietysti joku noinkin ajatella. Toisaalta, pikkukennolla suurennetaan kuvaa enemmän, jotta sen saisi samaan kokoon ..ja näin objektiivin huono piirto nousee paremmin esiin.
Tampereen Rajalasta saamieni tietojen mukaan tuo 24-105 objektiivi pitenee "hieman" zoomatessa. Sitä en sitten tiedä, että mitä tuo "hieman" käytännössä tarkoittaa.
No sehän tarkoittaa tietty sitä, että ainakin sen verran, että sinne väliin menee hiekkaa ja vettä ja kun sitä sitten kolhii kuvausreissuilla, niin tulee klappia.
Höpö höpö! Tuo tarkottaa sitä et kun kuvausreissulla puhkee autosta kumi ni tuota putkea voi käyttää tunkkina
Ja Nieppi-setä on taas pihalla kun Ouvisen äiti. Siinä putkessa on manuaalinen tsuumi, mutta innerriäfokus, joten ei sillä paljon mitään nostella. Tunkiksi tarvitaan joku huutava Stigma, mikä paisuu kun penis jos sattuu tarkentamaan johonkinpäin.
Jos nykyisiä digijärkkäreitä tarkastellaan, niin eiköhän lie kamera ole aina sieltä parhaasta päästä koko settiä. Kuvan laatuun vaikuttaa eniten kuvaaja ja objektiivi. Itse valitsen kameran lähinnä käytettävyyden perusteella, miltä se tuntuu sormissa. Ja ehkä eniten hinnan perusteella