Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Uusia filmikameroita

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana PePe, 17 Kesäkuu 2024.

1. PePe

PePe Member

178
    2
    18
    hoffig tykkää tästä.
  2. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 186
    3 513
    113
    Oliskohan se sama juttu niitten kameroitten kanssa.... :)

Screenshot 2024-06-18 at 7.39.37.png

P.S. Pentax tietenkään ei aloita yhtään mitään, koska sellaista toimijaa ei ole. Pentax on tuotemerkki, jonka haltija on nykyisin Ricoh, kameroitten osalta. Edellinen omistaja Hoya piti itsellään Pentax-tuotemerkin sairaalaoptiikan ja mittausvälineet, kun myi kameramerkin Ricohille.

Viimeksi muokattu: 18 Kesäkuu 2024
  3. jaska26

jaska26 Active Member

412
    125
    43
    Tänään julkistettava Pentax 17, varsin laadukas automaattipokkari puolikinokoossa, josta tässä lienee kyse, tuskin tuo mitään uutta perinteiselle filmikuvaajalle. Voi se toki toimia harrastuksessa "sisäänheittäjänä" uusille kuvaajille, jotka sitten myöhemmin haluavat siirtyä isompaan formaattiin. Menestyessään voi parantaa filmien saatavuutta ja kehityspalvelutarjontaakin myös perinteisten kuvaajien iloksi.
    https://kamerastore.com/fi/products/new-pentax-17-half-frame-35mm-compact-film-camera?variant=49078887448909&=utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=21397376146&utm_content=&utm_term=&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIrvfBq9DkhgMV5BCiAx1MpwuTEAQYASABEgJga_D_BwE

Viimeksi muokattu: 18 Kesäkuu 2024
    hoffig tykkää tästä.
  4. keegan

keegan Well-Known Member

8 588
    1 495
    113
    Puolikinari, kiinteä tripletti, etäisyyden säätö muutaman vyöhykkeen mukaan, hinta melkein 600 euroa (Pentaxin Euroopan sivuillakin hinta on 549)! Tietysti Pentax on markkinatutkimuksensa tehnyt, mutta on vaikea uskoa, että tuo koskaan myisi sen verran, että Pentax saisi omansa takaisin. Onko muka oikeasti tavallisella hipsterikuvaajalla tahtoa ja varaa maksaa noin paljon tuollaisesta? Hämmästyn ellei tuo jää flopiksi.

hoffig tykkää tästä.
  5. saloma-3

saloma-3 Well-Known Member

1 944
    726
    113
    Nähtäväksi jää. Ei vaikuta kovin houkuttelevalta tuossa hintaluokassa. Spotmatic olisi ollut ihan eri juttu.

hoffig ja keegan tykkäävät tästä.
  6. ppohja

ppohja Active Member

512
    36
    28
    Uudenlainen digi/ana-hybridi. Minulla ei ole kokemusta puolikinosta, joten hieman kiinnostaa. Kameran hinnalla voisin ostaa sellaista 1500 tätä formaattiruutua. Laskennallisesti siis 80 snt / ruutu siinä vaiheessa. Zone focus, näyttää katukameralta.

7. Speedjani

Speedjani Member

123
    9
    18
    Joo, mielenkiintoinen juttu! Kameratorin sivuilla kun kävin, niin tuli mainos tuosta uudesta Pentaxin filkka pokkarista. Itseäni ei sinällää kiinnosta kyseinen malli, koska omista 2 kpl Pentax K-1000:sta, mut yleensäkkin, eli filmi kameraa aletaanvalmistaan uustuotantona, niin on todella kivaa. Olen jo pitkään miettinyt, että tehdäänkö enää uusia filmi järkkäreitä tulevaisuudessa. Uskoisin, että menis kaupaksi!

8. Jari_S

Jari_S Well-Known Member

3 593
    738
    113
    Tehdäänhän esim. Leica M6 -filmikameraa edelleenkin. Mallin tuotanto taisi olla hetken pysähdyksissä, mutta nyt sille tarjotaan taas ennakkotilausmahdollisuutta.

Järjestelmäkamerahan sekin on, vaikka hieman suppea käyttömahdollisuuksiltaan. Kameraa on kuulemma suunniteltu valmistettavan vain 3 000 kpl, joten nyt äkkiä tilaamaan, jos on kiinnostusta.

hoffig ja Speedjani tykkäävät tästä.
  9. Kona

Kona Well-Known Member

1 617
    1 629
    113
    Ehkä Pentax on tehnyt markkinatutkimusta? Meitä filmiajan kuvaajajääriä toi ei sytytä. Puolikinoratkaisua ihmettelen suuresti. Mulla on mm. Yashica T3, tuottaa ällistyttävän hyvää jälkeä, point & shoot, maksoi alle pari satta ekee.

Pentaxilla on ehkä unostunut, että filmikuvaaminen on hemmetin kallista; ei nää kännykkäkuvaajat filmiin siirry tuon myötä. Lisäksi filmille kuvaaminen on vaativaa, ja koko prosessi ”kaikki mulle ny heti” sukupolville vähän vaivalloista. Toivon kuitenkin menestystä Pentaxille tässä projektissa.

10. RB

RB Well-Known Member

9 405
    1 266
    113
    Meillä on Yachica T5 ja jokunen muu ihan ok filmipokkaria, itte kamera varmaan teköö hyvää jälkeä mutta aina on sen jatkokäsittely ontunut pahasti. Koskaan ei oo saatu laadukkaita 10-kuvia, johtuu varmaan paikallisten kuvanvalmistajien systeemeistä.

Mun mielestä skanneri ei oo vaihtoehto.

Speedjani tykkää tästä.
  11. Kona

Kona Well-Known Member

1 617
    1 629
    113
    Joo. C41 Photostellassa, mustavalkoiset kehitän itse, mutta ei kyllä enää tuu juurikaan vedostettua pimiössä. Vaikka sekä kameraseuralla että valokuvausseuralla on laadukkaat pimiöt, myös keskiformaatille. Omat laitteeni möin jo 90-luvun lopulla.

12. keegan

keegan Well-Known Member

8 588
    1 495
    113
    Varmasti markkinat on tutkittu. Mahdollisia ostajia ajatellen tuo on looginen ratkaisu: nuoret kuvaavat toisiaan, mutta heillä ei ole suuresti (?) rahaa. Pystykuva on ihmisten kuvaamista varten ja samalla ruudun hinta puolittuu. Etäisyyden vyöhykeasetukset ilmeisesti tuolle lasille riittävät aivan täysin ja valotuskin on lähtökohtaisesti automaattinen. Eihän tuo kovin vaivalloista ole. Toivotaan seuraavaksi uutta Spotmatickia:)

13. Speedjani

Speedjani Member

123
    9
    18
    Joo, toisaalta surullista, että tuo kuvaaminen on mennyt kännykkä kuvaamiseksi!. Miljoonia kuvia puhelimen muistissa, jotka hukkuvat bittuavaruuteen ja ovat täysin merkityksettömiä. Kukaan niitä ei katsele, tai jos katsoo, niin mitä sellaisesta postimerkin kokoisesta kuvast saa irti varsinkin, kuin ruutu on sormenjälkiä täynnä ja puhelimen ruutu on kaukana todellisesta värien toistosta sekä valotuksesta. Itse oon tässä kuvaillut yli kymmentä eri filmityyppiä ja oin mielenkiintoista nähdä millaista jälkee milläkin filmillä tulee!. Nyt menossa Cinestill 50D ja sitä ennen Harman Phoenix 200. Foto ykkösella kehitytän 15X23cm:n kuvat, niin näkeekin jo ihan kivasti

keegan tykkää tästä.