Yritin etsiä, mutta en nyt löytänyt, mikä se oli se "sääntö" kun prässätään, Oliko se 25% vai 50% lisää kehitysaikaa kun prässätään esim 400@800 ???
Vs: Prässäys Ei ole ihan noin yksinkertaista, koska filmi/kehiteyhdistelmiä on niin paljon. Katsopa vaikka tuosta: http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/2006216122447.pdf tai täältä: B&W Film Developing Times | The Massive Dev Chart
Vs: Prässäys Semmonen suurpiirteinen nyrkkisääntö vois olla se 25%, mutta ainahan se riippuu sit tilanteesta. Devchart on ihan hyvä lähtökohta ajoille.
Vs: Prässäys Tai täältä: http://www.digitaltruth.com/chart/pushproc.html " Standard Developer 1 stop push = (x1.5) 2 stop push = (x2.25) 3 stop push = (x4.5) Compensating Developer 1 stop push = (x1.4) 2 stop push = (x1.85) 3 stop push = (x2.5) TMax Films 1 stop push = no change 2 stop push = (x1.33) 3 stop push = (x1.66) *Compensating developers include Microphen, TMax, and any other developers which are specifically formulated for push processing " Hassu tuo Tmaxin yhden aukon 1.0x...filmillä kun ei muutenkaan niin tarvi osata valotusta ;-]
Vs: Prässäys Mä oon kattonu filmin papereista tai digitaltruthista aina. Menee ainaki varmasti oikein.
Vs: Prässäys Ei ne paketit kerro kuin ohjeajat, prosessissa on sen verta muuttujia jotka vaihtelevat paikan ja tekijän ja materiaalinen mukaan, että kyllä ne oikeasti oikeat ajat pitää itse testata.
Vs: Prässäys No niin, mullahan ei ole kuin kahta eri kehitettä, rodinalia ja Pyrocat HDtä, tuo devchart on tuttu paikka, ja just sieltä yritin katsella, eli mulla on Fuji Neopan 400@1600, mutta ei löytynyt sopivaa ohjetta kummallekaan kehitteelle. Eli Rodinaali nyt ainakin on sellanen normaalikehite, kai? Entäs tuo Pyrokissa sitten?
Vs: Prässäys Rodinal nyt on viimeinen, mitä prässäykseen käyttäisin, ellei tavoitteena ole herneen kokoinen rae. Microphen tai Xtol voisi olla hyvä täydenys.
Vs: Prässäys Itse taas käytän rodinaalin vain ja ainoastaan prässäykseen. Mutta tavoitteena onkin se herneen kokoinen rae Edit: Filminä siis kino HP5+. Mielestäni hp5+ @ 800 rodinaalissa uitettuna antaa vielä ihan vedostettavan kuvan 18x24 kokoon asti. Selvästi havaittavaa rakeisuutta löytyy, mutta mitä siitä. Itse olen tykännyt jäljestä, ja kuvannut jopa kaverin häitä kirkossa tuolla yhdistelmällä. Hääparikin jopa tykkäsi jäljestä, kun oli hieman erilainen kun muiden tikitikipokkarisalamaräpsyt.
Vs: Prässäys Pyrocat-HD ei taida olla mikään prässäyskehite - tosin en ole asiaa pyrocatista varsinaisesti varmistanut (tai siis unblinking-eyestä), mutta samantapainen kehite DiXactol on selvästi tekijänsä mukaan vain keskinopeille ja hitaille filmeille eikä missään tapauksessa prässäykseen. Prässi - miksei Rodinalillakin, mutta perinteisesti sitä on kai duunittu D76 tms... Xtol, ... Lähinnä sen takia, että jälkimmäiset sulattelevat edes vähän sitä prässäyksessä korostuvaa raetta.
Vs: Prässäys Ehkä mä kokeilen tolla rotinalilla, mutta laimealla seoksella ja 50% lisää kehitysaikaa. Ei se ihan metsään voi mennä