Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Uusi vanha lelu

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Harald, 6 Toukokuu 2008.

Vs: Uusi vanha lelu

Tuo "hard to clean" on minusta aikamoinen "undestatement", kuten sanotaa ;-)

Minun kokemukseni mukaan niitä ei oikein voi puhdistaa... se mikä ei puhaltimella ja kuivalla pensselillä pyyhkimällä lähde, on tullut pysyäkseen. Tähyslasin hienon hienot kuviot eivät kestä kosketusta ja mikä tahansa neste aiheuttaa vähintään kauheat läikät, jopa vesi, tai sitten syövyttää lasin silmän räpäyksessä pilalle.

1. Vs: Uusi vanha lelu

No juu, F4:n tähyslasi ei tullut puhtaaksi vaikka uitin sitä puolessa litrassa isopropanolia. Leikon kaikki kulmat pysyvät töhnässä. Tästä on aikaa mutta sellainen muistikuva olisi, että siitäkin olisi jotkin kuviot painuneet, mikä viittaisi muoviin, mutta voi olla että sekoitan FE:n palaan...

2. Vs: Uusi vanha lelu

Eri muovit tietty reagoivat eritavoin liuottimille. Minun kokemukseni on vain Pentaxin "laseista". Ne eivät siedä kyllä liuottimia, eivätkä kyllä vedellä pyyhkimistäkään. Vaikka miten yritin, aina jäi kuivumisläikkiä jotka näkyvät etsimen kuvassakin. Lasi-lasit ovat varmaan helpompia.

3. PKivireki

PKivireki Active Member

729
    31
    28

Heh, huvittava muisto kymmenen vuoden takaa. Jyväskylässä asuteli suomalaisen naikkosen luona eräs australialais-brittiläinen hampuusi, jonka kanssa ystävystyin. Mies oli armoton camera-wanker, minunkin Rolleiflex oli alta minuutin käpälässä jos tuli kyläilemään.

No, sattui mies löytämään iskemättömän oloisen Nikon FM2N -runkon ja sitä hiplasi. Huomasi sitten että joku tiivisteenpalanen jossain oli vähän epämääräisesti. Sitä irrottamaan ja tähyslasille palanen! Tähyslasia putsaamaan ja ihan sotkuun! Kamera huoltoon ja tähyslasi vaihtoon!

Oli harvainaisen myrtyneen oloinen kun joutui tämän tunnustamaan, fucks sake..

4. Nappe1

Nappe1 Member

651
    0
    16

jaa että muitakin kajahtaneita löytyy...

Itse olen nyt reilun kuukauden verran kuvaillut Olympus Pen FT:llä, jossa Zuikon 38 / 1.8 . Kamera tuli Adoramasta ja tulleineen rahaa Mustonen & Laineella tehdyn tarkistuskäynnin jälkeen oli kulunut noin 350 Euroa.

Mutta koska yhdellä objektiivillä kamera olisi vain SLR, oli siihen saatava tietenkin lisää lasia. 150 / 4 objektiivi saapuikin Hollannista ja tällähetkellä Pen F järjestelmään on mennyt noin 470 Euroa, plus filmit ja kehitykset päälle. Vielä himottaisi saada ainakin systeemin laajin laajis eli 20 / 3.5 kokoelmiin, jotta polttovälialue olisi suurinpiirtein sama kuin OM-1 kameran kanssa kuvattaessa. Tietysti systeemin jalokivet kuten 60/1.5 tai 70/2.0 kiinnostaa myös, mutta taitavat räjäyttää budjetin.

Mitä seuraavaksi?
    - Koska miniatyyrijärjestelmät kiinnostavat, lienee Pentax 110 seuraavana metsästettävänä. Toisin kun Pen F, tämä lienee päätyy pääosin vain vitriiniin koska filmiä ei oikeen saa, kehityksestä puhumattakaan.

5. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Mun RTS-III:n Mustosella edelleen huollossa, pitäiskin taas soitella mitä sille kuuluu, ollut jo reilu puoli vuotta siellä.

Edittiä, no niin parin viikon päästä saattas olla kuunnossa. Saa kunnon työhevosen takas.

6. Vs: Uusi vanha lelu

Kyllä filmiä saa ja kehitystäkin löytyy. Color-Kolmioon olen ollut yhteydessä ja he tekevät kyllä.

Lisäksi siihen voi latailla itse mv.filmiä. Vaatii vain vähän puuhastelua, koska kasetti pitää avata varovasti ja se filmikin leikata omatekemällä leikkurilla kapoiseksi. Kokeilin. Onnistuu ihan hyvin. (Pentax 110, viritin, salama ja kolme putkea.... )

7. zenig

zenig Member

997
    0
    16

mistähän noita valotiivisteitä saisi kohtuuhintaan, nopeasti? eBay on vähän pois laskuista, ei ole luottokorttia, enkä tiedä ehtiikö toimitukset ajoissa perille..

pitäis viikon päästä olla Nikon FM tiiviinä.

8. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kamerahuollosta?