Muuton yhteydessä sain tavaroilleni säilytystilaksi vaatekomeron, ihan kiva juttu, mutta aina välillä siellä käydessä tulee mieleen että onko täällä nyt sitten kuitenkin liian kuumaa, kosteaa tai muuten epäsopivaa arvokkaille diolle, negatiiveille tai valokuvausvälineille. Eli siis osaako viisaammat neuvoa, minkälaisissa rajoissa lämpötilan ja ilmankosteuden pitäisi pysyä, lämpömittareita saa halvalla mutta mistä halpa kosteusmittari? Mitä muita seikkoja pitää huomioida?
Vs: diojen negojen ja kameroiden säilytys Mekaanisia kosteusmittareita tuntuu olevan kovin monessakin putiikissa, monesti myös lämpömittarin kanssa olevina yhdistelminä. Ei ne maksa paljon mitään. Kamerakaluston ja optiikan voi aina säilyttää suljetuissa pussukoissa/kasseissa ja sekaan voi laittaa vaikka silikageelipusseja niin pysyvät kuivana (ja kuivuvat jos ovat ulkona kostuneet). Negoille yms tämä ei tietysti ole yhtä kätevää, kun niitä ei tule käytettyä ei tule luontevasti samalla vaihdettua uusia kuivia pussukoita tilalle. Arkistoinnista on valmistajilla ohjeita, nyrkkisääntönä viileä tila ja suhteellisen alhainen ilmankosteus, noin museo-säilytystä ajatellen ainakin, oli kyse kuvasta tai negasta. Mekaaninen suojaus (suljettu pahvilaatikko tms) pölyä vastaan. Kuvaamattomat negat taas moni säilyttää jääkaapissa ja pakkasessa. Eri asia sitten miten harrastelin kannattaa asiaan suhtautua. Ei mulla ainakaan ole museokelpoiset säilytystilat ja hyväksyn sen tosiasian, etten voi katsella enää sadan vuoden päästä priimakuntoisia negojani
Vs: diojen negojen ja kameroiden säilytys Säilytin kerran - älkää kysykö miksi - jääkaapissa 12 vuotta kuvattua mustavalkofilmiä. Käyttäytyi kehitettäessä täysin normaalisti. Museostandardeihin ei kotioloissa helposti päästä (käyttöarkisto: alle 15C alle 50%rh), mutta ainakin siitä voi yrittää huolehtia, etteivät lämpötila ja kosteus pääse kovin paljoa vaihtelemaan, mikä on lähes yhtä tärkeää. Tässä mielessä vaatehuone on esim. negoille hyvä paikka: sijaitsee yleensä huoneiston keskellä kaukana ikkunoista (valosta ja vedosta). Kyllä ne mv-materiaalit sen sata vuotta säilyvät näinkin. Ollessani museossa töissä sinne tuli lahjoituksena usein ihan priimakuntoista satavuotistakin mv-materiaalia jota oli säilytetty vintillä, missä lämpötilan ja kosteuden vaihtelut taatusti ovat olleet suuria. (Tosin jotkut väittää, että ennen oli vesi niin paljon puhtaampaa, mene ja tiedä.)
Vs: diojen negojen ja kameroiden säilytys Diakuvien säilytykseen jatkokysymys: Mulla on noin 12.000 diakuvaa, jotka on DIN-lippaissa. Lippaat vie pirusti tilaa, ja pelkään että kun jossain vaiheessa perin vähintään toisen mokoman diakuvia olen kuvien kanssa lirissä. Pitisi saada diat pakattua tiiviimmin, ja pölyltä suojaan. Arkistokelpoisista pahvilaatikoista usein puhutaan, mutta mistä sellaisia saisi kohtuuhinnalla? Mitkä muovilaadut on diakuville haitallisia? Onko joku SmartBoxin muovilaatu haitallinen? Yhden kellaripalon kokemuksen perusteella kannellinen muovilaatikko tuntuu hyvältä ratkauisulta -- pysyy noki poissa, jos eivät suorastaan joudu tulen turmelemiksi. Kuinka diakuvat kannattaisi mahdolliseen laatikoon pakata? Ne pitäisi jotenkin sinne niputtaa, mutta kumilenkeillä on paha taipumus haurastua, ja katkennut kumilenkki dian pintaan liimautuneena ei innosta. Entäpä erilaiset pakastepussit? pekka
Vs: diojen negojen ja kameroiden säilytys Ikea myy jos jonkinlaista pahvi- ja muovilaatikkoa varsin edulliseen hintaan. Itse olen käyttänyt Ikean koottavaa FJÄLLA pahvilaatikkoa negalehtien pitkäaikaisvarastointiin. Juuri talvella kävin vanhoja negoja läpi erästä hanketta varten ja usean vuoden kuivan kellarivarastoinnin jälkeen negat olivat priimakunnossa. Laatikon spekseissä sanotaan, että se soveltuu mm. valokuvien säilytykseen mutta "happovapaasta" ei puhuta mitään.
Vs: diojen negojen ja kameroiden säilytys Diat lasittomiin kehyksiin, jos on yhtään odotettavissa kosteutta ilmassa. Olen käynyt yhden Aspergillus-homeeen tuhoaman diakokoelman läpi. On lasissa ja samalla tuhoaa dian. Sellainen rihmamainen homeilmentymä. Sitä ei saa millään pois. Kapa