Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Uusi Monochrom?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 22 Huhtikuu 2015.

  1. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Uusi Monochrom?

    Tästä olen eri mieltä. Tuotteen laadun määrää sen toimivuus suhteessa asetettuihin tavotteisiin. Ostajilla on sitten mieltymyksiä laidasta toiseen ja mitään "ideaaliostajaa" ei ole olemassa. Leica on huippulaadukas kamera, josta ei silti tarvitse tykätä. Se, ettei pidä siitä, ei tee siitä sen huonolaatuisempaa, koska se kuitenkin täyttää tavoitteensa huippulaatuisen valokuvan tuottamisessa hyvin. 
     
  2. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Uusi Monochrom?

    Tämä on sellainen valmistajasentrinen laatuparadigma, joka vie yrityksiä tuhoon säännöllisin väliajoin ("meillä Nokialla on puhelinteknologia paljon parempaa... ei Applesta ole uhkaa"). Sitten taas ymmärretään, että asiakaskunnallakin on tekemistä laadun määrittämisessä.
    Ei Leican tavoite on ole olla "huippulaatuisen valokuvan tuottaja", vaan tyydyttää asiakkaiden tarpeita ja unelmia kaikilla tasoilla ja sitä kautta tuottaa rahaa. Kaikki se tuotteiden tyydyttämiskyky on laatua.
    Maailma oli erilainen silloin ennen, kun elettiin "tekniikan maailmassa" ja insinöörit räknäsivät kuormitustesterien kanssa laadun...
     
  3. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Uusi Monochrom?

    Santapaperi on huonolaatuista. Ahterin pyyhkimiseen.
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Uusi Monochrom?

    Niitäkin on erilaatuisia. Oletko kokeillut Serlan Puunsäästäjää?
     
  5. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Uusi Monochrom?

    Ei se vie tuhoon, vaan väärät speksit, joihin tuota valmistuksen laatua verrataan. Apple ei voittanut älypuhelinmarkkinoita paremmalla laadulla, vaan tuotteen paremmalla käyttäjäystävällisyydellä. Ts. Nokian speksit tuotteelle olivat väärät, tuotteen laatu ei ollut huono. Nuo speksit sitten usein toki ratkaisevat tuotteen myynnin, mutta niiden asettaminen on markkinapoliittinen valinta, ei tuotteen laatukysymys. Laajemmin ajatellen asiakaskunnan huomioiminen on ehkä brändin, markkinoinnin tai yritystason laatukysymys, mutta ei mielestäni tuotteen.
     
  6. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Uusi Monochrom?

    Olen ehdottomasti samalla suunnalla käsityksessäni laadusta kuin jäsen Vuori, laatuhan ei ole vain itse tuoteen virheettömyyttä vaan myös sitä kuinka tuotteen speksit on määritelty ajatellen yksittäistä kuluttajaa.
    Itse asiassa kaikista asioista voidaan arvioida sen laatua ja sen oikea arvioija on sen tuotteen ostaja/käyttäjä, palvelulle voidaan asettaa lattuvaatimuksia, myös koko toimitusketjulle, kuten esimerkiksi kameran suunnittelusta, valmistuksesta markkinoinnista ja viime kädessä sen yksittäisen asiakkaan palvelusta ostotilanteessa, KAIKKI nuo vaiheet ovat osa tuotetta ja siis sitä laadunmäärittelyä jonka ostaja tuotteesta tekee. Mun isä lopetti Minien ostamisen, koska autoliikkeen myyjä oli tyly ja epämiellyttävä asiakassuhteen hoitamisessa, isä osti kolmen minin jälkeen Fiat 128:n, joka jotenkin ironisesti todistaa, että palvelunlaadulla voidaan vaikuttaa jopa tuotteen laatumielikuvaan, vaikka on myönnettävä, että juuri tuo malli oli varmaan aikoinaan yksi parhaista Fiatin malleista.
    No, näistä asiota on turha jauhaa, koska laadun määrittelystä voidaan olla kaikki omaa mieltämme, ei edes asiantuntijat ole samaa mieltä siitä miten laatu määritellään, kuten mm Wikipedian tiedoista käy ilmi: http://fi.wikipedia.org/wiki/Laatu
    Oma voimakas kantani on sitä mieltä, että asiakkaan tyytyväisyys on otettava huomioon, ilman asiakasta ei ole myyntiä ja tuossa mielessä Nokia vs Apple on hyvä esimerkki, Nokian johto oli vakuuttunut teknisestä ylivoimaisuudesta, eikä ymmärtänyt mikä merkitys on mielikuvilla ja käyttäjäystävällisyydellä.
    Että näin - minusta, asiakas on AINA oikeassa koska hän maksaa ;DD
    Edit: Jäi mainitsematta, että olin samaa mieltä kuin mvuori.
     
  7. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Uusi Monochrom?

    Niin, ketä niistä kuluttajista? Sitä joka haluaa retroa vai sitä joka haluaa modernia, kumpaa pitää kuunnella?
     
  8. AIM

    AIM Member

    142
    19
    18
    Vs: Uusi Monochrom?

    Siitykää imeessä politiikkaan, lahloja tuntuu olevan. Saatte hyvin yksinkertaisen asian, näyttämään mahdollisimman monimutkaiselta.
    Poliitikon perusedellytys on puhua mahdollisimman paljon, sanomatta mitään.
     
    saurama tykkää tästä.
  9. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Uusi Monochrom?

    Katsoppa edittiäni, sait ehkä hieman väärän käsityksen sanomastani, ja joo, saat puolestni kannattaa ihan mitä vaan laatukäsitystä, minun puolelta juttu jää tähän. Peace!
     
  10. Vs: Uusi Monochrom?

    Ei tämä MV-digileica-asia taida ihan yhdentekevä täälläkään olla.

    156 viestiä ja 3810 lukukertaa verrattaen lyhyessä ajassa ;) ;)

    Ei paha.
     
  11. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Uusi Monochrom?

    Juu ei, mutta aika suuri osa on ollut väittelyä siitä mitä sana LAATU tarkoittaa, riippumatta siitä mistä tuotteesta on kyse ;);)
     
  12. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Uusi Monochrom?

    Sellaisesta, jota ei ole täällä Laukussa (vielä) kellään, on hyvä huudella. Kuvan ja ulkomaan ihmisten tekstien pohjalta asiantuntevia lausuntoja.

    Kapa
     
  13. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Uusi Monochrom?

    Hyvä ystäväni Kapa, et ilmeisesti ole ymmärtänyt tai sisäistänyt sanomaani, kaikilla kuluttajilla/ostajilla on oma laatukäsityksensä ja niin myös minulla, Leica nykymuodossaan ei kiinnosta minua lainkaan vaikka hinta olisi alle 2000€, minulle siis pettymys oikealla hinnalla eli laaduton tuote minulle.
     
  14. Tilus

    Tilus

    237
    0
    0
  15. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Uusi Monochrom?

    Tämä oli kommenttini kaikille, niin vastustajille kuin jumaloijille. Myös itselleni.

    Kapa
     
  16. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Uusi Monochrom?

    Olet oikeassa. Pahoittelut turhasta kinaamisestani.
     
  17. ougle

    ougle Member

    183
    23
    18
    Vs: Uusi Monochrom?

    OT:

    Valokuvailia c taitaakin olla Tampereen seurulta kotosin?