Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Uusi Monochrom?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 22 Huhtikuu 2015.

    Vs: Uusi Monochrom?

    Eipä tietenkään, mutta sehän on rikkautta että voidaan olla eri linjoilla.
     
  1. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Uusi Monochrom?

    Kyllä, ja jos olen ymmärtänyt oikein, niin ne varsinaiset potentiaaliset ostajat pitävät muotokielestä.
     
  2. Vs: Uusi Monochrom?

    Koollahan on väliä kuulemma...

    Sinänsä asiahan ei minulle kuulu mutta ainoassa "reilussa" vertailussa eli FF-kennolla varustettujen kokoja verratessa näkee että Sony A7 on varsinaiselta rungoltaan paljon laihempi, kahva ja sähköinen etsin sitten eri asia (ja saahan siihen ne Leican linssit kiinni). Sony RX-1 on tietysti on omassa pienuusluokassaan jos tyytyy takatelkkariin ja kiinteään objektiiviin ja sen saa halvemmalla kuin yhden vastaavan Leican objektiivin.
     
  3. Vs: Uusi Monochrom?

    Tottahan tuo, jos mittaetsimet jätetään pois. Vievät tilaa...;)
    Runkohan voi olla hyvinkin litteä. Sonyn rungon paksuuteen täytyy sitten laskea lisää kunkin käytettävän objektiivin sovite eli sen paksuus. Leicassa se ideologia ei oikein toimi, koska esim. Sonyn tai Canonin tai Nikonin jne. optiikat eivät kytkeydy kameran mittaetsimeen (mikä tässä on se varsinainen pointti), vaikka tokihan niillä sovitteen kanssa kuvata voi.
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Uusi Monochrom?

    Tuo koko-keskustelu on sikäli kaksijakoinen, että pienempi kamera on yleensä paljon mukavampi mukana kuljetettava. Isommat rungot ovat taas ergonomisesti merkittävästi parempia. Eiköhän harrastustyylien tai käyttötarkoituksen kautta lähestyminen olisi taas hyvä analyysi tehdä ennen kuin kategorisesti dumataan. Leican osalta ehdoton valtti lienee klassinen tinkimättömyys ja kompromissittomuus mukana kulkevien harrastekameroiden sarjassa. Arvioitakoon sitä siis ensisijaisesti sen suuntaisesti.
     
    saurama tykkää tästä.
  5. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Uusi Monochrom?

    No ei ole mittaetsimellä, mutta todella hyvällä EVF:llä joka toimii kaikilla polttoväleillä.... ;)
    Edestä: http://camerasize.com/compare/#389,487
    Päältä: En saa jostain syystä tänne, mutta katsokaa saitilta itse
    Takaa: http://camerasize.com/compare/#389,258

    Kumpi on mielestäsi möhkömmän ja kömpelömmän oloinen?
     
  6. c

    c Well-Known Member

    5 364
    104
    63
    Vs: Uusi Monochrom?

    en lähtis vertaamaan EV:tä mittaetsimeen... aika vääntämistä tarkentaa tollasella

    ja kaikenkaikkiaana, SLR ja mittaetsinkamera on täysin eri asia... etsimen erot on muussakin kuin tarkentamisessa, toisessa katsotaan maailmaa linssin läpi.. toisessa etsimen.

    ero näkyy siinä, että näet maailman tarkennettuna yhteen pisteeseen.. mittaetsimessä kaikki on skarppi etsimestä katsellessa

    mittaetsin on vaan kaikenkaikkiaan nerokas, ja nopea tapa tarkentaa laseja.. ja toimii hyvin vähässä valossakin... sellasessa valossa jossa EV kohisee ja lagaa

    Jostain syystä sony ei keksinyt mitään järkevää tapaa tarkentaa tolla EV:llään, ainoa tapa on käyttää osasuurennosta joka vaatii 2 napin painallista ja jolloin pieni osa kuvaa valtaa koko ruudun. Ei mitään järkeä. Olin aika yllättynyt tosta, että en saa sitä suurennoskuvaa näkymään edes pienemmässä ruudussa sen koko sommitelman edessä. Tai mitään millä oikeassa elämässä tekisi jotain.

    Ainoa syy ostaa sony on oikeastaan hinta, sen jälkeen sillä vaan pärjätään ja kirotaan EV:tä.
     
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Uusi Monochrom?

    Kuinka laaja on optiikan polttovälivalikoima mittaetsimellä, mites vaikka teleobjektiivit tai zoomit, itse en ilman zoomeja pärjäisi?
     
  8. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Uusi Monochrom?

    Suorastaan päivän hauskin kommentti. Pitänee laittaa popkorneja.
     
  9. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Uusi Monochrom?

    No, onpa hauskaa kun Leican mittaetsin ei enää olekaan niin mahdottoman ainutlaatuinen ja hyvä kuin annetaan ymmärtää.
    Täällä on minusta käynyt ilmi, että tärkeimmät objektiivit useimmille on 24-70mm F2,8 ja 70-200mm F2,8 zoomit, tais jäädä Leica aika monelta hankkimatta, aikas rajoittunut kuvausväline noin helvetin kalliiksi - minusta, mutta jos se LEICA on se asia, niin olkoon, eipä oikeen kiinnosta.

    Edit: Ai niin mites sen tarkennuksen nopeus suhteessa nykyaikaisiin peilittömiin, siis noissa nykyaikaisissa AF ja Leicalla käsin?
     
  10. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Uusi Monochrom?

    Kyllä se Markku niin vaan on että väittely siitä kumpi on parempi, katu- vai maastoauto, on aika hedelmätöntä jos ei asioita laita kontekstiin. Horses for courses, sanois ameriikanserkku.
     
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Uusi Monochrom?

    Onko jollain pelko että Leican myynti kasvaa yli äyräiden?  Tai jopa Monochromin?  "Voi hitto, miten tällä zoomataan!"  ;D
     
  12. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Uusi Monochrom?

    En voi kuin ihmetellä tätä Leican varauksetonta ihailua ja palvontaa, MIKÄÄN ei ole Leicassa vialla jos se on selkeästi surkeampi kuin melkeinpä mikään muu FF digirunko, ei AF:ää, ei kuvakulmia kuin suppealle polttovälialueelle, helvetin kallis, mutta niiiiin ihana, että pitää oikein porukalla tulla antamaan sapiskaa tälle Leicaa ymmärtämättömälle vanhukselle ;DD
     
  13. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Uusi Monochrom?

    Jos zoomailla haluaa vaikkapa hienoilla Leitz R objektiiveilla, tämän mallin katolle saa Olympuksissa kehutun irrallisen elektronisen etsimen. Sellaisesta kombinatiosta löytää kuvankin, kun selailee muutamia viestejä taaksepäin. Kuvassa kamera on varustettu Leica S MF objektiivilla ja ko. etsimellä.

    http://www.kameralaukku.com/portal/index.php?action=dlattach;topic=105783.0;attach=196878;image

    http://www.overgaard.dk/Leica-M-Type-240-aka-Leica-M10-digital-rangefinder-camera-page-33-The-Leica-R-Lenses-on-Leica-M240-Catwalk.html

    ;)
     
  14. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Uusi Monochrom?

    Juu ja nopealla AF:llä mennään, eikös?
     
  15. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Uusi Monochrom?

    Lisää popkornia.
     
  16. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Uusi Monochrom?

    Onko sinulla jotain minua vastaan, pelkkä mielipide ei enää ole eri, sinä haluat näköjään jo pistää minua henkilökohtaisesti halvalla, onko sinulla todella hauskaa vain siksi, että minä en ymmärrä Leican filosofiaa, muotoilua ja hintaa suhteessa ominaisuuksiin?
     
  17. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Uusi Monochrom?

    Älä nyt hihojasi polta.
    Kun otsikon mukaan kyseessä on M bajonetilla varustettu mittaetsinkamera, se tarkoittaa heti että kone on ensisijaisesti tarkoitettu käytettäväksi M objektiivien kanssa. Kuten tiedämme, M zoomeja ei ole. Zoomit saa kuitenkin mielekkäästi käyttöön mekaanisella soviterenkaalla ja sähköisellä etsimellä.

    Todennäköisin vieras objektiivi on kuitenkin omasta suvusta eli Leica R ja Leica S. Nuokin ovat pääsääntöisesti kiinteäpolttovälisiä.

    Mittaetsin tuo mukanaan tarkennusapuja mutta ei automaattista tarkennusta. Tämä ei ole ilmeiseti kuitenkaan yllätys.

    Jos on mieltynyt värikuvaukseen, AF zoom objektiiveihin, ei M/V Leica ole silloin varteenotettava vaihtoehto.

    Edellä todettiin että parhaat Fujit tekee Fuji. Se ei kuitenkaan vaikuta sen kummemmin väri kuin M/V Leican todennäköisen ostajakuntaan.

    Ja mitä tulee popkorniin... Joskus nää jutut vaan on ihan ilman ylähuulta.
     
  18. c

    c Well-Known Member

    5 364
    104
    63
    Vs: Uusi Monochrom?

    kyse oli siitä, että ne eivät ole verrattavissa... täysin eri systeemejä. jos mittaetsimellä kuvaa, niin huomaa että se koko kuvaaminen on täysin erilaista kuin SRL kameralla, jossa katsellaan maailmaa linssin läpi

    kumpikaan noista ei siis ole parempi, vaan mahdollisesti sopivampi kuvaajasta ja käyttötarkoituksesta riippuen

    ja puhun vain mittaetsimestä yleensä, en leicoista. sille on syynsä, miksi mittaetsimille on ollut aina käyttäjäkuntansa.

    Mun näkemys EV etsimistä on se, että ne olemassa siksi että ne ovat kustannustehokkaita. Eli halpaa tehdä, ei sen takia että niissä olisi mitään erityisen hyvää. Ja se, että Sonyn kokoinen firma ei ole saanut aikaiseksi mitään järkevää manuaalitarkennusmetodia kameraansa, on kyllä aika outoa. Pitkään mä mun A7r:stä sellasta etsin, en edes ajatellut että sellaista ei ollut... kelasin vaan että jostain navikosta sen löytyy vielä, hah.
     
  19. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Uusi Monochrom?

    Joo ja joo ei, muilla kuin Leicoilla voi kuvata millä vaan objektiiveilla ja AF:llä, miksi ihmeessä nykyihminen rajoittaa ihan väkisin omia kuvausmahiksiaan.
    No, oisko meikäläisen invaasio Leican porukoihin nyt ohi, rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto, sorry, mä en vaan ymmärrä;)