Moro gurut. Tuli hommattua D7200 ja LR ei ymmärrä kameran nef tiedostoa. Asensin nikonin sivuilta nef codekin mutta miten saan sen Lightroomiin? Pitääkö se asentaa lr;n kansioon vai mitä pitäisi tehdä. Kiitos jo etukäteen vaivan-näöstä.
Vs: NEF plugin nikoniin Olematta minkään sortin guruu, säädä suurin piirtein dynamiikka plugarilla kuntoon ja exporttaa ne tiffeiksi, että voit jatkaa Lightroomissa. Kohta se tukipäivitys varmaan tulee, koska kyseessä on paljon myytävä malli tunnetulta merkiltä.
Vs: NEF plugin nikoniin LR 6:ssa on tuki D7200:lle. Ei olisi mikään ihme, jos tukea ei lisätä vanhempiin versioihin.
Vs: NEF plugin nikoniin Pelkillä pluggareilla ei säädetä mitään. Säätämiseen tarvitaan joku ohjelma, jolle se pluggari on tarkoitettu ja jolla sitä jotenkin käytetään (riippuen siitä, mitä se pluggari tekee). Jos Nikon tarjoaa jotain pluggaria Lightroomiin, niin oletettavasti sen pystyy siihen myös jotenkin asentamaan.
Vs: NEF plugin nikoniin No shit, Sherlock? Usein nuo plugarit toimivat ihan omina softinaan jonkun muun, kuten vaikka Winsun tiedostonhallinnan yhteydessä. Ei plugi ole mikään erityinen Adoben tuotteisiin liitettävä ominaisuus, vaan softa sinänsä, joka toimii jonkin isäntäohjelman yhteydessä. Vaikkapa Windowsin kuvankäsittelyohjelman kylkiäisenä http://www.free-codecs.com/download/NEF_Codec.htm.
Vs: NEF plugin nikoniin Ettei nef-plugin olisi tarkoitettu näyttämään neffien thumbnailit käyttöjärjestelmän tiedostonhallinnassa? Adobe ei koskaan tue uusinta versiotaan vanhempia softia, vaan päinvastoin tekee kaikki päivitykset niin, ettei niistä vain olisi hyötyä vanhoille asiakkaille. Tämän vuoksi uutiset $doben uudesta ohjelmaversiosta ovat aina huonoja uutisia.
Vs: NEF plugin nikoniin No joo, sori. Yritin vaan pitää argumentoinnin tason DNG on periaatteessa hyvä ajatus. Olisi hienoa, jos kaikki valmistajat käyttäisi samaa avointa raw-formaattia, joka kuitenkaan ei olisi yhden yrityksen hallinnoima. Käytännössä DNG on ainakin minun kohdalla tuottanut enemmän ongelmia kuin mitä siitä on ollut hyötyä. Suurin ongelma on ollut sen tuen rajoittuneisuus ja se, että kerran DNGksi konvertoitua ei voi enää palauttaa alkuperäiseen. Tuki on epäilemättä parantunut ihan viime aikoina, enkä välttämättä itse kaipaa DNG-konversiossa kadotettua kameraspesifiä metadataa, mutta yllätyksenä menetys voi monelle tulla.
Vs: NEF plugin nikoniin Sori ilmoitin virheellistä tietoa. Se Nikonin sivuilta ladattu onkin NEF codek, ja ladattu siis tuolta:http://downloadcenter.nikonimglib.com/fi/products/170/NEF_Codec.html Olen näissä vähän, tai en edes vähän tumpelo ja haluaisinkin tietää millä ohjelmalla tuota voi käyttää. Tarkoitus on saada kuvat purettua, ja muuttaa vaikka Tiffeiksi LR:llä käsittelyä varten.
Vs: NEF codek nikoniin Eikös tuo code mahdollista vain sen, että NEFfit näkyvät Windowsin resurssienhallinnassa? Helpoin tapa on LR6, ei tarvitse kikkailla.
Vs: NEF codek nikoniin OK, ymmärretty Kiinnostaisi tietää minkälaisia ongelmia tuo DNG formaatti on sinulle aiheuttanut? Olen viime aikoina itse vähän suunnitellut mahdollisesti alkaa konvertoimaan kaikki RAWit DNG:ksi LR:ään importtauksen yhteydessä.
Vs: NEF plugin nikoniin Eihän alkuperäinen raw mihinkään katoa. Mulla ainakin konvertteri muodostaa oman tiedostonsa ja alkuperäinen raw jää töröttämään sen kaveriksi (jos haluan sen säilyttää).
Vs: NEF codek nikoniin Mitäköhän ideaa mahtaisi olla siinä että konvertoi RAWin DNG-formaattiin ja säilyttää myös sen alkuperäisen RAW tiedoston? Eikös siinä tapauksessa kannata vain pysytellä alkuperäisessä tiedostoformaatissa?
Vs: NEF codek nikoniin Joo, aika moni skaannaa negansa ja heittää ne sitten roskiin. Sama logiikka ;-)
Vs: NEF plugin nikoniin Vaikka levytilan hinta tulee jatkuvasti halvemmaksi, oli sitten pakallista tai pilveä, niin minä en ainakaan pysty säilyttämään molempia. DNG:n yksi vahvuus on pienempi tiedostokoko, joten se pointti on turha, jos molemmat säilytetään.