Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Uusi kone kuvankäsittelyyn ?

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana iruuska, 22 Joulukuu 2013.

1. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 603
    6 639
    113
    Vs: Uusi kone kuvankäsittelyyn ?

Apple TV maksaa huikeat 100 euroa, ei siihen kovin paksua lompakkoa tarvita.

2. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Viittasi kyllä siihen, että olisi kuvankäsittely-työasema erikseen, viihteellisempi tietokone erikseen... AppleTV ja vastaavat ratkaisut eivät paljoa maksa. Joillekin voi tietysti olla ongelma esim. Voiko perheen ainoasta telkusta kuinka helposti katsoa mieleisiä leffoja. Tietokoneelta voi olla helpompi mm. Lapsiperheessä.

3. Dr.Jalopeno

Dr.Jalopeno Well-Known Member

1 536
    351
    83

Seuraavasta koneesta taitaa jäädä pyörivät levyt sisältä kokonaan pois. Kattelin just että tosi nopeeta 750GB SSD levyy saa jo 400-500€ pintaa. Sitten kun ajankohtaista, niin varmasti hinta pudonnut sen 100€ ainakin.

Toi Promäkin sisällä köllöttävä 240GB tais aikanaan maksaa joku 260€

4. Vs: Uusi kone kuvankäsittelyyn ?

Mukavasti huokenevat, mutta ei minulla olisi kyllä varaa luopua pyörivistä, nyt viitisen teraa koneessa sisällä. Tietty jos harrastaisi noita ulkoisia koko ajan...

5. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 17 Maaliskuu 2019
  6. Vs: Uusi kone kuvankäsittelyyn ?

Tässä kun koneessa on aika täyttä ja ajattelin josko 2teran limput vaihtaisi neljän teran kokoisiin...

-aloin samalla miettiä noida uusien digie video-ominaisuuttta hyvin hyädyntäviä, mihin he saavat ne hd videonsa talteen kahdennettuina? Videota koostaessa tullee vielä erilaisia betaversioitakin...

7. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113
  8. Vs: Uusi kone kuvankäsittelyyn ?

Meinaat että kaikki jotka ostaa videojärkkärin hommaat tuollaisen neljällä 4 teran levyllä ja koneeseen samat? Kyllä se hiukan nostaa Pana Gh:n ostobudjettia ;-)

9. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Itse en näe kyllä pointtia raidata NASia jos kopiot löytyy jo PC:ltä (ja toiste päin). Olis aikamoista yhteensattumaa jos molemmat hajoaisivat samaan aikaan, sitten varmaan menisi se raidattukin kopio siinä samassa.

10. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Kai levypalvelimen idea nyt on se, ettei siellä koneella säilytellä samoja tiedostoja. Miksi pitäisi?

11. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Varmuuskopiointi.

12. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Raid kait on juuri mm. siksi, ettei sitä tarvita.

13. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Voi sen tietty tehdä raidillakin mutta omasta mielestäni on parempi että kopiot ovat fyysisesti eri paikassa, vaikka välimatkaa ei olisikaan kuin joitain metrejä.

14. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Ei se metri siinä taida mitään auttaa.  Ja "fyysisesti eri paikassa"  ne ovat palvelinkotelossakin, jos kahdennusta käytetään.  Levyt vain vähän lähempänä toisiaan.

Itse on ole n.s. herran vuosiin säilyttänyt koneella mitään.  Kaikki on  kahdella identtisellä usb-levyllä, osapuilleen sama data kummallakin.  Samalla päydällä ne ovat, eikä systeemi tietenkään ole hullunvarma. Yhtä varma kuitenkin kuin se koneen levy.

Näin kone ei hidastu levyjen täyttyessä, eikä tarvita kovin suuria levyjäkään.

Jos kun sitten kun Elisa ehkä kukaties joskus saa verkon nopeuden jonkinlaiseksi ulospäinkin, niin pilvipalvelut tietysti ovat se kaikkein paras zydeemi. Ei tarvitse kantaa huolta varmuuskopioista tai tiedostojen säilymisestä.  Nyt se on vielä liian hidasta.

15. niffe

niffe Well-Known Member

13 454
    564
    113

Tuo on vähän sellainen filosofinen kysymys. Varmuuskopiointi ja raidaus kantsuu ajatella kahtena erillisenä asiana. Peilaus auttaa äkillisissä levyrikoissa, ellei ehdi sitten kirjoittaa sitä rikkoutuneen levyn puutaheinää. Kotivideoita voi kopsailla samassa rungossa olevalle toiselle kiintolevylle aina tarvittaessa ja myöhemmin mieluiten jollekin blueraylle, että saa tilaa työstölevyille. Ei niitä kannata siis periaatteessa säilyttää koneen kiintolevyillä kuin sen aikaa, kun muokkailee niitä. Itse työstövaiheessa nämä SSD-levyt ovat sitten ihan omaa luokkaansa varsinkin lomitettuna.

16. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

No, jokainen tekee niinkuin lystää.  Mun mielestä tuo auttaa nyt ainakin siihen että jos jompaan kumpaan laitteeseen (NAS/PC) tulee joku megahärdeli sähkövika niin toisella laitteella oleva kovo ei altistu sille. Ja jos nyt kävis niin huono säkä että jompi kumpi sattuisi vielä vian seurauksena syttymään tuleen niin on ainakin pieni mahdollisuus siihen että toinen laite ei mene siinä samassa. Pieniähän tuollaisten tapahtumien todennäköisyydet on mutta paremmat tsäänssit tuossa on joka tapauksessa kuin raidatessa. Ja kyllä noita kuitenkin sattuu. Sama virusten kanssa, NASilla oma täysin erillinen virussuojaus.

Miten sulla kone hidastuu levyjen täyttyessä?

Levytila itsessäänhän on halpaa eli se nyt on yks ja sama onko teranen vai neljän teran levy sisällä.

17. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Ainakin Photoshop toimii olennaisesti nopeammin tyhjällä työlevyllä, siinä kun syntyy aika suuria swappeja.

18. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

OK. Swappi kannattanee muutenkin laittaa SSD:lle jos sellainen on ja sen kapasiteetti riittää siihen. Luulis tuon kuitenkin hidastuvan vasta siinä vaiheessa jos swapin koko alkaa ylittämään levyllä olevan vapaan tilan (?).

19. Vs: Uusi kone kuvankäsittelyyn ?

Mites nopeaa se olisi työstää jotain, edes 30 gigan videota usbin päästä?

20. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 330
    403
    83

Minun ainakin on lystättävä varmuuskopiointia aivan oman itseni takia. Olen itse tiedostojeni pahin surma. Säännöllisesti tulee talletettua (työjutuissa) muokattuja tiedostoja vanhojen päälle. Konerikoilta olen toistaiseksi säästynyt.