Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Uusi Kodak

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana pj.haaja, 6 Syyskuu 2013.

1. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113
    Vs: Uusi Kodak

Niinpä.... :)

2. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Edelleenkin mielipide, haukkuminen ois jotain tyyliin "sun mutsi on huora" tai "oot niin läski että sul on oma kiertorata". Epätosia siis. Mielipide on mielipide jostain asiasta, kuten jonkun kuvien tasosta.. subjektiivinen näkemys niistä siis. Mielipide. Kuvilla kun ei ole alkuunkaan mitään arvoa, ennenkuin joku niille sellaisen antaa.. joten kuka vaan voi määritellä niille ihan mitä arvoa tahansa. Ja se on aina mielipide.

Mut ton koko ekan lauseen pointti oli jatkaa markun omaa mielipidettä, jossa hän pahasti sotki asioita muodostaen logiikkaa joka mahdollistaa ton mun lauseen. Eli sen että jos kuvat on huonotasosia niin se koko prosessi on täysin turha. Joka taas ei ole totta ja siksi siinä alunperinkin oli väärää logiikkaa.

3. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Kodakkiin jäänyt "epämääräinen digitaalinen" on yrityspuoli. Ne tekee vaikka mitä:
    Loading site please wait...

4. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Liittyykö tämä jollain lailla siihen Virosta tuotuun viinaan?

5. kuparikettu

kuparikettu Member

358
    0
    16

Jaahv:n postaamassa videossa ei tietenkään puhuta mitään filmistä, koska kyseessä Kodak Alariksen Document Imaging jaoston video -- siis juuri niitä skannereita ynnä muuta digitaalista. Kodak Alariksen Personal Imaging vastaa filmistä ja paperista.

Järjestely on siis tosiaan se, että Kodak Alaris sai kaupassa haltuunsa tuon DI jaoston lisäksi stillifilmibisneksen ja paperibisneksen. Ne kuuluvat Personal Imaging jaoston alaisuuteen. Kodak Alaris ostaa filmien valmistuksen Kodakilta, joka on jatkossa vain business to business liiketoimintaa harjoittava yritys. Se ei ole "digitaalinen yritys" vaan sen liiketoiminnan alle kuuluvat kaupallisen tulostuksen (isot painot) lisäksi muun muassa elektroniikassa käytettävän filmin, elokuvafilmin sekä valokuvausfilmin valmistaminen.

Filmin valmistus siis säilyy ainakin toistaiseksi Kodakin alaisuudessa. Kodak Alaris sai kuitenkin kaupassa haltuunsa myös Britanniassa sijaitsevan tehtaan, jossa tätä nykyä valmistetaan lähinnä RA-4 paperia. Ilmeisesti ainakin ennen siellä on valmistettu myös filmiä (vanha portra).

Ymmärrän jos kuvio tuntuu sitä vähemmän seuranneesta sekavalta. Selvää on kuitenkin, että
    1) elokuvafilmi on kannattava bisnes ja Kodak joka on palannut vararikosta jatkaa tätä bisnestä
    2) Kodak Alaris, joka on entinen Kodakin Personal Imaging ja Document Imaging ja jolla on uusi juuri näillä osa-alueilla kasvua tavoitteleva omistaja jatkaa stillifilmibisnestä

6. markku55

markku55 Active Member

Minun mielestä sinun ajatuksesi, ja valitettavasti myös kuvasi, ovat täyttä sontaa, niillä ei ole mitään arvoa kellekään, ei edes oraville.
    Ei millään pahalla, tää nyt on vaan mun mielipide ;))))

7. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Joillekin on vain mahdotonta ymmärtää, että digi ja filmi ovat erilaiset mediat.
    Toinen on fyysinen kuva, toinen bittikokoelma josta työstetään tietokoneella mitä työstetään. Toivottavasti lopulta myös fyysinen kuva paperille.

Jos filmi olisi suoraan verrannollinen digiin, niin miksi jengi tekisi noita 'digital negative' -kalvoprinttejä pinnakkaistusta varten?

8. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Pitäähän siellä kehitysvammaisten työkeskuksessa jotain puuhaa olla....  ;)
    Ei kait se terapiamuotona niitä huonoimpia ole.

9. Vs: Uusi Kodak

Piirtoheitinkalvot lienee myös yksi todellinen niche-tuote, koitas löytää enää muualta kuin muutamasta piskuisesta nettikaupasta. Suora lainaus vaikkapa Verkkokaupan sivuilta: HP Premium piirtoheitinkalvo. Viimeksi myyty Ti 10.4.2012 08:56 1 kpl

10. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Jep jep, taas on kaks lapsellista trollia purkamassa elämänsä tuskaa filmikuvaamiseen. Markku55 ja SakkeM... kyl se joskus helpottaa jätkät!

11. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Ei, eivät he pura tuskaansa filmikuvaamiseen, jotkut muut näyttävät tekevän sitä. Olen ymmärtänyt, että mainitsemasi henkilöt ovat enemmänkin digikuvaajia.

Kapa

12. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

:)

13. Vs: Uusi Kodak

Asiaa voi miettiä myös paikallisesta näkökulmasta täällä Suomessakin.

Nämä työntekijäluvut panevat miettimään miten tulevaisuudessa suomalaisetkin työllistetään. Lue koko tarina. On hyvä muistaa että dinosauruksetkin kerran hävisivät...

"(....) As recently as the 1980s, when a Kodak job was still a job for life, the company employed more than 145,000 people. When it emerges from bankruptcy it will employ just 8,500. (Instagram, by contrast, employed exactly 13 people when Facebook bought the company for $1bn last year.(....)"

http://www.theguardian.com/commentisfree/2013/aug/23/photography-photography?CMP=twt_gu

14. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Vikakin filmiin ittensä purkaja pääs kehiin :) On se kyl niin et vanhat äijät tääl itkee kun nuoret vähän harrastaa filmiä... Ja tosiaan, kun nää kaikki ukot viel kuvaa digillä.. mut silti on kovasti aina mielipiteitä filmikuvaamisesta ja pitää päästä trollaamaan ku lapset ikään.

Tiiättekö et on keksitty kamera joka toimii ilma pattereita?! höhöhöhöö.. miksi ette jo käytä sitä, sehän on parempi ku se joka toimii pattereilla! Tiiättekö et mä voin tehdä filmikuvasta digikuvan ku mä vaan kuvaan sen digikameralla ni se on digikuva?! EIHÄ?!

Nojoo, kiva tapa viettää aikaansa varmaan...

15. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Joillakin tuo murrosikä näyttää jatkuvan.
    Tuskaa minulla ei nyt ole nimeksikään, enkä tietääkseni ole itkenyt sitä, kun nuoret harrastavat filmikuvausta. Päinvastoin. Olen pitänyt nuorille vedostuskursseja niin nykyisistä, kuin vanhoistakin tekniikoista. Nykyisin tosin opastan digivedostusta. Olen ollut rakentamassa Jyväskylään yhtä maan parhaimmista perinteisistä pimiöistä useine suurennuskojeineen. Se, että en vuodesta 2000 ole itse kuvannut filmille (paperille kylläkin solarigrafioita) ei tarkoita, että väheksyisin perinteistä märkätekniikkaa. Viitisenkymmentä vuotta litkujen kanssa touhuneena, niistä
    lähes kolmekymmentä vuotta ammattimaisesti, niin en tosiaankaan enää kaipaa auenneita kipeitä sormenpäitä, jotka aiheutuivat vedestä ja muista litkuista. Nyt kasvatan ilomielin peräpukamia ruudun äärellä.

Hieman huolissani olen täällä kaupungissani vähäisestä kiinnostuksesta perinteiseen pimiössä työskentelyyn. Sen taidon soisin jatkuvan niin nuorten kuin meidän dementikkojenkin keskuudessa. Huolissani olen myös tälläisten ikimurrosikäisten kommenteista - toivottavasti ovat vain yksittäistapauksia.

Kapa

16. Vs: Uusi Kodak

17. jala78

jala78 Member

210
    6
    18

Liityin kameralaukku.comiin vasta hiljattain. Palasin keväällä vuosien jälkeen digikuvaamisen ohella filmikuvauksen pariin erityisesti siksi, että halusin ymmärtää harrastustani syvällisemmin ja oppia myös kuvaamiseen liittyviä prosesseja paremmin. Tällä foorumilla vaikutti olevan paljon tietoa tarjolla ja myös paljon asiantuntijoita osallistumassa keskusteluun. Olen kuitenkin alusta asti kiinnittänyt huomiota siihen, että monet täysin asiallisesti alkaneet viestiketjut pompahtavat sivuraiteille. Joillakin foorumilaisilla tuntuu olevan lapsellinen ja omituinen tarve näsäviisaaseen kommentointiin ja toisten haukkumiseen. Tämä viestiketju on tyyppiesimerkki siitä. Aluksi mietin tätä lukiessani, onko kyse jostain sisäpiirin huumorista - tuntevatko SakkeM, C ja muut tämän keskustelun nimimerkit toisensa tosielämässä? Tältä ei kuitenkaan vaikuta keskustelun loppupuolei huomioiden. Oma kuppini meni nurin siinä vaiheessa, kun tässä ruvettiin heittämään herjaa kehitysvammaisista. Eikö teille mulkuille tule mieleen, että meillä foorumilaisilla voi olla kehityshäiriöisiä tai vakavamminkin vammaisia lapsia tai muita läheisiä?? SakkeM: tulepa käymään Etelä-Pohjanmaalla, eiköhän täältä sinullekin terapiaa löydy! C: opettele suomen kieli. Jos ei osaa kirjoittaa, tuskin osaa ajatellakaan. Kuviasi en viitsinyt edes mennä katsomaan. Jos argumentaatiosi on tämän keskustelun tasoista, tuskinpa kuvasikaan kovin syvällisiä voivat olla.

18. pj.haaja

pj.haaja Well-Known Member

1 936
    46
    48

Äh, vanha uutinen. Ei mitään. Sen siitä saa, kun ei katso uutisten päiväyksiä.

19. Vs: Uusi Kodak

Eli Kodak tuotemerkki säilyy, mutta valmistaja on joku muu iso firma, joka ostaa Kodakin tuotannon. Jos oikein ymmärsin?

Pääasia tässä lienee, että filmiä tulee saamaan jatkossakin.

20. pj.haaja

pj.haaja Well-Known Member

1 936
    46
    48

Se oli vanha uutinen. Päivätty 2012. En tajunnut sitä heti katsoa. Mun moka.