Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Epson v700

Discussion in 'Filmikuvaus' started by Jukkis71, Jun 18, 2008.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Onko kokemuksia, miten tuo skanneri skannaa 66 tai isompia negoja?
    Onko laatu riittävää, mihin kokoon asti olette skannanneet. Lähinnä mv-negoja.
    Voiko 400 asan keskikokoa skannata hyvin?
    Keskikoon filmiskanneri on liian kallis.
    T

2. Frank

Frank Active Member

7,250
    1
    38
    Vs: Epson v700

Miksi ostaa laakakoon tasoskanneri vain keskikokoa varten? Kaverit tosin ovat valitelleet V500:n filmipidikkeitä. Eivät ne kyllä Canonissakaan hyvät ole, mutta Epson V500:lla saa kai vain 2 6x6-ruutua kerrallaan, Canonilla 3 kpl.

V700:sta en tiedä, mutta keskikoon kohdalla tuskin on suurta laatueroa itse kuvassa 500:n ja 700:n välillä.

3. bbp

bbp Member

330
    0
    16

Vertaatko V700:sta ja V500:sta? V500 ilmoitettu DMAX on 3.4, kun taas V700 4.0 - jos arvot pitävät paikkaansa on tuossa jo tarpeeksi syytä valita V700. V700 syö kerralla pidemmän liuskan filmiä, jolloin ei tarvitse pilkkoa filmiä yksittäisiin ruutuihin (tosin monet oikeat filmiskannerit vaativat niin ikään yksittäisen ruudun), mikä ainakin omasta mielestä vaikeuttaa muuta käyttöä.

Tasoskannerissa on erittäin paljon järkeä, jos vertaa esim. Nikonin keskikokoa skannaavan LS-9000ED:n filmiskannerin hintaan (Suomessa yli 2500€).

4. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23,216
    3,528
    113

Arvot pitävät varmasti paikkansa.  Tosin niillä ei taida olla mitään tekemistä skannausominaisuuksien kanssa - noilla Dmaxit kaiketi ilmoitellaan laskennallisina AD-muuntimen bittimäärästä ynnäten.

5. simos

simos Staff Member

8,444
    442
    83

V700 on varsin hyvin toimiva tasoskanneri keskarifilkan skannaamiseen. Voisin jopa suositella. Oma epson 3200 on jo aikas ok. Ja ne muutamat testiruudut mitä skannailin V700:lla kun sen firmaan asensin, olivat laadullisesti varsin kelvollisia.

edit.... ah, negoja ja mv-filkkaa en oo testannu. Diaa kylläkin.

6. Vs: Epson v700

Mulla on jokunen 4x5 mv täällä näytillä (resoluutio mainittuna): http://www.saunalahti.fi/~hsuomal/shen-hao/

Skannerina V700, ohjelmana Silverfast puhtaasti autolla, pidikkeen korkeus säätämätön. Kuvatkaan eivät ole ihan parhaasta päästä. Kevyt terävöitys skannausohjelmassa päällä.

V700 pidikkeet eivät ole kovin hyvät, joskin eivät ne ole sitä olleet missään käyttämässäni skannerissa. Filmin latailun ergonomia on epsonin pidikkeissä hieman heikohko, etenkin mun kinopidikkeillä. Rullafilmi ja 4x5 ovat käytettävyydeltään parempi.

Resoluutio rulla- ja laakafilmeillä kärsii helposti kuprulla olevasta filmistä, jollei sitä pingoteta lasia vasten (esim. betterscanning.com -pidikkeet antinewton-lasilla). Leikkelin itse anti-newton lasista palaset epsonin pidikkeilleni, mutten ole kokeillut vielä tulosta.

Näppituntumalta tuntuisi n. 1600dpi olevan passeli skannaustarkkuus. Ehkä tarkemmalla korkeussäädöllä tms saisi enemmän irti, etenkin jos kupruilun laittaa kuriin.

7. Frank

Frank Active Member

7,250
    1
    38

Voi tosiaan olla että ilmoitetuissa Dmaxeissa on eroa... Ja varmaan joku ero sitten on V700:n hyväksi myös käytännössä.. Ainakin luulisi, mutta se on varmaa että käytännön "Dmaxit" eivät ole samat kuin nämä ilmoitetut, jotka ovat "teoreettisia".

En minä ainakaan montaa sataa enempää panostaisi pienen eron takia parempaan tasoskanneriin. Canon 8800F voisi ehkä myös olla harkittavana, sillä saa sen 3 6x6-ruutua kerralla ja kai se laatu ainakin suunnilleen sama on kuin V500:n. Itselläni on Canonin 8400F ja sillä saa kyllä nettikuvat ihan hyvin, miksei jotain tulosteitakin tilattua (vähemmän tosin tullu harrastettua).

V700:n ostaisin sitten, jos laakafilmiä tulis kuvattua.

8. Vs: Epson v700

Valmistajan ilmoitukset ovat aina mitä ovat Dmax-arvojen suhteen.

Mullakin oli 8400F, joka on täysin riittävä mun "suurennuskoolle" rullafilmistä. Myydään viemästä tilaa.

Siirtymisen syynä V700-skanneriin oli minulla nimenomaan laaka, mitä 8400F ei syö. Pidikkeiden puolesta canon oli mielestäni parempi. Ero rullassa pienehkö, kinossa iso.

9. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8,192
    63
    48

Mitenköhän tuo V700 "uudemman sukupolven" skannerina pärjää verrattuna mun vanhaan epson 3200:aan?
    Epsonissani on 4x5-skannaus, 120-skannaus... Resoluutiota löytyy 1600dpi++ (kuinka paljon todellisuudessa, on vähän vaikea sanoa).

Onko tuon V700:n dmax käyttökelpoisempi?
    MV-negoja skanniessa dmax ei niin merkitse, mutta 6x6-dioja skannatessa kärsin monesti siitä, ettei epson 3200 löydä tummemmasta päästä juuri mitään.

Olisi oikeastaan kiva päästä ottamaan jossakin testiskanni jollakin uudemmalla keski- ja laakakokoa skannaavalla skannerilla, voisi sitten verrata tumman pään lukukykyä.

10. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mulla on nyt ollut v700 päivän.
    Vaikuttaa keskikoolle pätevältä, tosin pitää vielä opetella käyttämään, kokeilla korkeudensäätöä,jne.
    T jukka

11. Vs: Epson v700

Tässä pikatesti aiheeseen.

Laitoin Stoufferin 21-kiilaisen ja Hoyan ND8:n päällekäin V750:n lasille. Kalibroimaton kiila. Vuescannilla ND8 mittaantuu 0,8D (pitäisi olla 0,9D). Teoreettinen maksimi on 2,85-2,95D (kiilan tarkkuudesta riippuen)

Tulokset:
    -selvää tumman pään kompressiota havaittavissa. Skannerin kertomat erot eivät enää vastaa mittakiilan eroa. Skannerin skaala ei ehkä täsmää siihen mitä Vuescan luulee saavansa dataksi?
    -kiilan välit ovat 0,15D mutta viimeisten eroavien kohdalla (kiilat 17 ja 18) eroksi näkyy 0,08D
    -tämän jälkeen ei eroa enää ole havaittavissa

Pikaisesti laskien Dmax pitäisi olla siis noin 3,4-3,5D (Vuescannin mielestä tällöin on 2,72 D).
    Mittajärjestelyn tarkkuus lienee parin kymmenyksen luokkaa suuntaan tai toiseen.

12. J.Vuokko

8,192
    63
    48

Mulla on vuescan + epson 3200 -yhdistelmälle kalibroidulla stoufferilla tehty korjauskäyrä

Oma epson 3200 saa vuescanin raaka-arvona 8xND:lle 0,88D, joka on korjattuna 0,75... Heittää melkoisesti siitä 8xND:n 0,9:stä. Luultavasti siksi, että joko ND ei olekaan täysin neutraali ja/tai siitä, että skannerin valonlähteen sävy vaikuttaa tuohon jotenkin.

Tuosta mun korjauskäyrästä näkee, että aika lailla epson 3200:ssa lähtee tiheämmässä päässä erotuskyky heikkenemään.
    Todellisen 2,90D -tiheyden jälkeen ollaan jo käytännössä vaakasuorassa viivassa. Eikä 2.75:n jälkeenkään mitään isoja eroja synny.

13. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Lieköhän noilla mittauksilla niin väliä?
    Mä pimiöaikaan käytin sellaista Beselerin värianalysaattoria, jolla pystyi myös mv-kuviin mittaamaan valon määrää.
    Kuvista tuli jotenkin liian kliinisiä.
    Epsonin oma softa vaikuttaa laadukkaalta ja helpolta käyttää.
    T Jukka

14. J.Vuokko

8,192
    63
    48

No niin, nyt on vähän testimateriaalia V700:lla.

Olisi enemmänkin, mutta ehkä tämä yksi kuva jo riittää...

Tuolla finglishillä kirjoitettu lyhyt vertailu: Epson 3200 vs. Epson V700

Yhteenvetona voisi sanoa, että erottaa selvästi paremmin kuin vanha Epson 3200 ja varjotoistossa on huima parannus.
    Erityisesti ero näkyy siinä, että vanhalla skannerilla varjosävyt latistuvat ja kohina vaivaa. V700 taas pitää tumman pään kontrastikkaana.
    Siitä en ole varma, onko varsinaisessa DMAX-lukemassa suurtakaan eroa, mutta sillä ei liene käytännön merkitystä. Jo tuo varjopuolen kunnollinen toisto on niin suuri ero.

Nyt sitten himoittaa V700...

15. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mäkin olen skannaillut vanhoja mv-negoja v700.
    Tekee jälkeä, johon minä ainakin olen tyytyväinen, kun en ole filmiskanneria koskaan kokeillut.
    Riittää siis omiin tarpeisiini v 700, sekä kinosta ja suuremmista.
    T Jukka

16. Frank

Frank Active Member

7,250
    1
    38

Kannattaa myös huomioida että nuo Dmaxit ja varjosävyt on kriittiset lähinnä diafilmeillä. Negojen varjot kun ovat ne ohuimmat kohdat ja niissä ei pitäis olla probleemaa noin yleisesti. Ei myöskään negan tiheimmissä kohdissa, ellei aivan överiks oo mennyt tai aivan romu skanneri... Siis ei ainakaan filmiskannereilla :).

17. J.Vuokko

8,192
    63
    48

Joo, negalla riittää hyvin tuollainen 2dmax... Dialla taas ei riitä mihinkään.
    Käytännössähän kirkkaimmat vedostuskelpoiset huippuvalot tuottavat hyvin kehitetyssä mv-negassa noin 1,5D mustuman.

Diassa taas puhutaan heti yli 3D mustumasta.