Neulanreikäkuvauksessa tulee tutuksi resiprookkisuuden pettäminen. Korvaavia taulukoita ja kaavoja on tullut tutkailtua. Yksi ei ole kyllä avautunut ollenkaan, Kodak Tri-X:n https://imaging.kodakalaris.com/sites/prod/files/files/resources/f4017_TriX.pdf Sivulta 2 löytyy tällainen kuva, jonka tarkoitus olisi selventää asiaa: Mutta eihän tästä mitään ymmärrä. Vai onko vika vain minussa?
Tri-x on enemmän sellanen et vedetään kato leicalla ja tsekataan vähän tuulen suuntaa sekä päivän horoskooppia. Voit hyvin mahdollisesti olla eka ihminen joka on koskaan katsonut sen datasheettiä, joka jo itsessään kertoo sen että se on väärä filmi sulle.
Kuviosta on varmaankin jäänyt pois asteikot vaaka-ja pystysuunnassa. Edeltävä taulukko on kuitenkin ihan riittävä ohje, tee sen mukaan. Neulanreiällä joku 10 s on aika tavallinen valotusaika, ja taulukon mukaan se korjataan 50 sekuntiin jne.
Jos haluat hienostella, niin tossa on ko. kuvio asteikkoineen: (Luetaan siis niin, että mittarin mukainen aika katsotaan alhaalta, ja sitä vastaava korjattu aika käyrän ko. kohdalta oikealta. Esim. 60 sekuntia -> 550 sekuntia.
Kiitos avusta. Ehdin ihmetellä asiaa jo ulkomaisellakin foorumilla, ja sieltäkin löytyi tämä "ehjä" kuvio (jostakin ihan muualta kuin Kodakilta itseltään). Siellä suositeltiin Kodakin tuotteista Tmax 100:aa, ja sehän näyttääkin paljon paremmalta. Vielä sadan sekunnin kohdalla kerroin on 2, kun se Tri-X:llä on 12. Tähän astisten filmikokeilujeni paras on ollut Fuji Neopan Acros II, mutta en tykkää sen hinnasta.
Minulle on jostain tullut semmoinen käsitys, että nykyinen Tri-X on jossain määrin eri tavaraa kuin takavuosina. Nykyinen on hienorakeisempaa, ja hopeaa on emulsiossa vähemmän. Molemmat muutokset taitavat vaikuttaa samaan suuntaan, pitkät valotukset ovat hanlampia.
Across on resiprookin suhteen parasta mitä on, yleensä noi menee niin että hitaat filmit sopivat paremmin pitkiin valotuksiin. Silti sitä näkee paljon ihmisiä käyttämässä 400 iso filmejä pitkiin valotuksiin, koska ajattelevat että nopeampi on parempi. Vaikka ne filmit ovat suunniteltu nimenomaan lyhyisiin valotuksiin.
Ensimmäinen neulanreikärulla TMX100:lla on nyt kuvattu, ja ainakin negatiivit näyttävät TOSI hyviltä. Hämärimmässä kohteessa valotusmittari näytti yhtä minuuttia aukolla 90 (mittarin ääripää). Tästä sai neulanreiän aukolla 250 ajaksi pyöreät 10 minuuttia, ja kun sen vielä kertoi kahdella, oli tulos 20 minuuttia. En oikeastaan uskonut, että kuvasta mitään tulee, mutta onpas vaan negatiivi ihan kivan näköinen. (Kehitys oli Rodinal 1+50 18min.)
Epäilemättä toimiva yhdistelmä. 75 mm polttovälillä reikä voisi olla hiukan isompikin, 0,35 mm vaikkapa, jolloin valotusajat lyhenisivät. Kuvan laatu pysyisi varmaankin samana. 0,3 mm on optimi suunnilleen 50 mm polttovälille.
Sain viimein digikameraskannauksen jotenkin toimimaan, ja kyllä TMX100 näyttää positiivinakin hyvältä (siis ainakin kuvaajasta itsestään): (Tämä on se 20 minuutin valotus rautatiesillan alla.) Jännää oli se, että tämän rullan kuvia ei tarvinnut mitenkään säätää kuvankäsittelyllä, siis esimerkiksi hakea kirkkautta ja kontrastia. Riitti, kun mustavalkoisti ja värikäänsi ja reunarajasi. Se oli siinä. Meikäläisen neulanreikäfilmi on löytynyt!
Pisti silmään että kehitit Rodinalilla. Anakin itse koittaisin D-76 tai Ilfordin ID-11 ... tulee siistimpi rae ainakin