Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Uusi FF-kennoinen Leica 10. tai 11.6.

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 2 Kesäkuu 2015.

    Vs: Uusi FF-kennoinen Leica 10. tai 11.6.

    Juu varmaan. Mutta ei valovoimaista 28-millistä ;)
     
  1. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Uusi FF-kennoinen Leica 10. tai 11.6.

    Juuei, mutta voipi sitten laittaa kiinni minkä opiskan haluaa, vaikka pimeän 15-millisen :)
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Uusi FF-kennoinen Leica 11.6.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]


    Juu, jos siinä olisi 45 tai 50/1,7.  Nyt herkkien kennojen aikakaudella on tyytyminen 28/2.8 pimeyteen M-leicassa.  ::) (hymiön nimi on sarcastic)


    On se vaan sellaista että ennen oli kuvaajat rautaa ja taito peittosi tekniikan.  Nykyään pitää olla valovoimaiseksi nimittämiseen ihan toiset aukot. 
     
  3. Vs: Uusi FF-kennoinen Leica 10. tai 11.6.

    Höh. Kerro nyt yksi kiinteäoptiikkainen vastaava tai edes lähes vastaava malli, jossa olisi edes yhtä valovoimainen laajis - saati sitten valovoimaisempi.

    Noita kompaktikameroita oli kyllä filmiaikoinakin sellaisia, joissa oli kiinteä laajakulma kuten vaikkapa Nikon, Olympus ja Ricoh.

    Edit:
    Alkaakos taas tämä vänkäämlnen jokaisesta kirjoittamastani lauseesta/virkkeestä? :(
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Uusi FF-kennoinen Leica 10. tai 11.6.

    Ei ehkä ala. Riippuu kirjoituksista kuten aina.

    Et näköjään ymmärtänyt näkökulmaani, kun kyselet yhtä valovoimaisia filmiajan kameroita.  Silloinhan tuo olisi ollut sensaatio ja enemmänkin tarpeen. Suhteessa digin herkkyyksiin tarve on osin ohi.

    Muista vähän miten itse hehkutat vanhoja. Digistä puhuessasi - tai sen uutuuksia niin mielelläsi esitellessäsi - tunnut unohtavan kaiken vanhan ja omat sanomasikin niistä.
     
  5. Vs: Uusi FF-kennoinen Leica 10. tai 11.6.

    Optiikassa näyttää olevan perinteiset tarkennus- ja himmenninaukkorenkaat + 1 muu säätörengas. Suljinaikakiekossa manuaalisesti säädettävät 1s - 1/2000s sekä A-asento.

    Okukaari vaikuttaa poikkeuksellisen suurelta (mikä olisi hiton hyvä asia), sen sijaan nelikenttävalitsin yllättävän pieneltä. Oikean käden takakannen peukalosyvennys on jyrkkäreunainen ja massiivisin eli syvin mitä olen kameroissa (tai edes kuvissa) nähnyt.

    Huonon kuvan perusteella aika tankkimainen olemus.

    Lähde: http://www.canonrumors.com/2015/06/leaked-leica-q-mirrorless-camera/
     
  6. Vs: Uusi FF-kennoinen Leica 10. tai 11.6.

    Miksi sä haluat olla nettipoliisina? En mä ole ainoa, jonka kirjoituksiin puutut jatkuvasti.

    Käsittääkseni saan kirjoittaa ihan mitä haluan, kunhan en hauku tai loukkaa toisia laukkulaisia. (Seikka, joka muuten ei toimi lainkaan esim. poliittisessa keskustelussa täällä. Siltä osin heikosti moderoitua ja laadultaan ala-arvoista nimittelyä hämmästyttävän usein.)

    Takaisin aiheeseen:
    Minulle nämä asiat ovat kaksi rinnakkaista raidetta. Minulla on enemmän filmi-kuin digikameroita ja pidän niistä ja mahdollisuuksien mukaan yritän huollattaa ne kaikki A) koska haluan käyttää niitä B) se on minusta mukavaa. Kuvaan ja kehitän omaan tahtiini filmejä edelleenkin ja jopa enemmän kuin viime vuonna.

    Olen edellenkin sitä mieltä (mielipide, joka on ammuttu täällä alas), että digimaailman pitäisi ottaa mallia joistakin filmimalleista ja tehdä laitteita, joissa namiskukkelit on minimoitu ja muitakin käyttäjiä kuin pikselinviilaajat ja laiterunkkarit huomioitaisiin.

    Olisin iloinen jos joku tarpeeksi iso valmistaja tekisi kameran, joka olisi nimenomaan suunnattu esim. iäkkäille, paljon matkustaville asiakkaille. Juuri sellaisen, jossa on suunnilleen kunnon filmikompaktin ominaisuudet (siis kiinteä optiikka), kevyempi paino ja paljon parempi herkkyys vaikka APS-C -kokoisen kennon avulla sekä ehdottomasti ISO optinen etsin.

    Mutta ei mun toiveeni tai filmikameraharrastukseni kärsi mitenkään siitä, että olen kiinnostunut uusista, toivottavasti poikkeavista malleista. Kaikkein kiinnostavimpia malleja juuri minulle tällä hetkellä ovat sekä Leica Q-malli ja Sigman laajisversio dp0 quattro.
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Uusi FF-kennoinen Leica 10. tai 11.6.

    Muihinkin ja sinuun, vieläpä jatkuvasti?  Outo väite. Sen sijaan sanoisin, etten ole ainoa, joka sinulle suoraa julkista kritiikkiä on antanut.  Vain omassa blogissaan saanee olla rauhassa vaikka millä tarinoin.

    Ja vielä:  Mikä tässä juonteessa oli minun taholtani niin voimallista ja ihmeellistä, että se aiheutti sinulta tuollaisen purkauksen?  Luin juuri uudestaan postini ja en nähnyt mitään kummallista.  Olenko minä pihalla?
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Uusi FF-kennoinen Leica 10. tai 11.6.

    No asiaan:  On ihme, jos M Leicaa pienempään runkoon olisi saatu hyvät käyttöominaisuudet ja säätimet. On ihan kummallista, että sitä pienempää edes yritetään tai että kukaan on kiinnostunut sellaisista. Ihmisellä on mittansa ja kamera varmaan pitäisi tehdä niihin. Varsinkin vanhoilla kun ikä kuulemma tuo viisautta.


    ed. Katselin huhukuvia.  En heti usko, että huhu olisi totta. Kuvassa ei voine olla 28/1,7 kinokoon objektiivi etulinssistä päätellen. Jos kuitenkin on, niin voimakas on myös vinjetoinnin ohjelmallinen korjaus. Eiköhän se ole mieluummin 1,3 kroppi ja kolmevitonen kinovastaavasti.
     
  9. Vs: Uusi FF-kennoinen Leica 10. tai 11.6.

    Mun veikkaukseni on, että tämä ei ole pieni Sonyn tapaan. Samaa paksuutta kuin 240-malli, ehkä ei niin leveä, mutta hyvinkin voi olla jopa korkeampi. Jos näin on, mahtuu optiikka kyllä hyvinkin, koska esim 1,4 asph-versiokaan ei ole niitä isoimpia.
    No, kohtahan tuo nähdään.
     
  10. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Uusi FF-kennoinen Leica 10. tai 11.6.

    28mm ja 1.3 kroppi sopisivat ajatuksellisesti yhteen, kuvakulma vastasi 36 millistä.

    Mutta sitten taas toisaalta, aika valju tuommoinen laite olisi siihen nähden, että jo vuosia on ollut markkinoilla täyskennoinen Sony RX1. Ja lisää vastaavia on taatusti tulossa lähivuosina.

    Ihmetyttää sekin, että miksi Leica sotkeuisi uudelleen 1.3 kroppiin, jonka kokoista kennoa ei löydy sen muusta mallistosta. Uuden kennokoon (ja kennon) esittely ei voi tuotantotaloudellisesti kovinkaan tehokasta.
     
  11. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Uusi FF-kennoinen Leica 10. tai 11.6.

    Hitsi, aikamoiselta peliltä vaikuttaa! Toivottavasti vastaavia tulee myös vähemmän kalliimmilta merkeiltä. Haluaa tuommoisen!
     
  13. Vs: Uusi FF-kennoinen Leica 10. tai 11.6.

    Yksinkertaisesti kaunis kamera.
     
  14. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Uusi FF-kennoinen Leica 10. tai 11.6.

    Onhan se tyylipuhdas tuote. Eturypytys ei istu kokonaisuuteen. Hinta ei sovellu lompakkoni pienuuteen.
    Muuta en osaa sanoa, sillä en ole päässyt kokeilemaan, enkä varmaan pääsekään.

    kapa
     
  15. Vs: Uusi FF-kennoinen Leica 10. tai 11.6.

    Onhan tuo vakuttavaa...

    Testikuvan selkeästi vaativin kohta on oikean alareunan sudin harjakset, joissa ero Sonyyn näkyy jo selkeästi. Muuten yksityiskohtien sumentuminen herkkyyttä nostaessa on 100-1600 ja myös osin 3200 välillä aivan hämmästyttävän pieni.

    Riittäisi kyllä mulle.

    http://www.dpreview.com/previews/leica-q-typ116/5
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
  17. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Uusi FF-kennoinen Leica 10. tai 11.6.

    En näe kuvanlaadussa mitään sellaista miksi Nikonin käyttäjän olisi syytä olla kade Leicalle. Mielestäni tässä on kyse kokonaisuudesta joka vaikuttaa erittäin houkuttelevalta. Coolpix A:lla ja Df:llä kuvatessani olen ehtinyt kerran jos toisenkin unelmoida, että Df:n kenno ja kuvanlaatu istutettaisiin juuri tämmöiseen runkoon. Jopa hiukan huonompi valovoima riittäisi.

    Onkohan tässä hyvä sarjakuvaus? Syy miksi myin X2:n pikapikaa pois oli, että se tukkeentui jo 5-6 kuvan sarjasta. Ei sellaisella kameralla tee katukuvauksessa mitään. Tarkennus on kuulemma hyvä :)