Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Uusi elämä 9x12 Zecalle...

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana pj.haaja, 29 Huhtikuu 2014.

1. pj.haaja

pj.haaja Well-Known Member

1 936
    46
    48
    ...6x9 kamerana. Mulla on tuollaisia Mamiya periä erilaisia ja ostin tuollaisen Mamiya Polaroid adapterin RB67:lle. Viilasin ja sahasin adapterista aukon isommaksi ja liimasin sen vaneriin. Pientä tilkitsemistä vielä vaatii ja objektiiviksi on tulossa toistaiseksi venäläinen Ortagox 4,5/135. Jos homma toimii, niin pitänee hommata joku parempi linssit+suljin.

Eli tuolla pitäisi pystyä laukomaan tavallista Fuji FP-100C filmiä, 6x9 laakaa ja löytyy 6x7 rullafilmiperä tuota varten.

Liitetyt tiedostot:

2. Juha Koli

Juha Koli Well-Known Member

1 532
    87
    48
  3. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    Vs: Uusi elämä 9x12 Zecalle...

Asiallista meininkiä!

4. Vs: Uusi elämä 9x12 Zecalle...

Hienoa, että vanha kamera sai uuden elämän. Hyvä projekti.

5. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

Hienoa. Samaan tapaan mun pitäis rakentaa 4x5 adapteri siihen mun 10x15cm folderiin mutta toisaalta laiskistuin kun katsoin etä bittifotolle on tulossa 10x15cm fomaa.

6. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 571
    6 546
    113

Hyvältä näyttää.

7. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Tuttu perä on hieno, tukeva ja näemmä hyvässä käytössäkin.

8. pj.haaja

1 936
    46
    48

Juu, kyl se käyttöön meni. Mulla on vielä toinen erilainen Mamiya adapteri josta olisi tarkoitus tehdä adapteri 4x5" Graflexiin vaikka onhan se ehkä toisaalta turhaa tunkea 6x9 laakaa ja rullafilmiä 4x5" kameraan?
    Toisaalta sen toisen adapterin voisi tunkea kiinni yhteen Polaroid kameraan, joka on tuossa puoliksi purettuna. Toisaalta siitä voisi tehdä 4x5" kameran tai jotain.

Noh, tämä kamera on nyt kuitenkin testikäytössä. Katsotaan onko valovuotoja missään. Muutamia reikiä löytyi eilen joten vähän kittiä ja tänään aamulla mustaa mattamaalia puuosille. Telefotosta voisi hakea paketin FP-100C:tä.

9. pj.haaja

1 936
    46
    48

Testiajo suoritettu. Negatiiveissa ei näkynyt valovuotoja rullaperällä, mutta Fujin FP 100-C:ssä näkyi vähän, joten taitaa Polaroid perä vuotaa jostain kohtaa. Vaan eipä haittaa. Onpahan polaroidmaista sitten =)

10. pj.haaja

1 936
    46
    48

Tänään saapui Ukrainasta Ortagoz. Pitää vaihtaa tuon Dominarin tilalle, mikä siinä nyt on. Tietty vois harkita jotain ihan oikeaa 6x9 kameralle tarkoitettua linssiä, kun tuo 135mm on kuitenkin tarkoitettu 9x12 koolle, ni eikös tuo ole 6x9 koolle aika tele kuitenkin.

Tässä on nyt yksi kuva testirullasta.

Kodak Plus-X Pan (vanhentunut ties milloin)
    Caffenol CL 70 minuutin stand kehitys

Liitetyt tiedostot:

11. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Ihan on hyvän näköistä jälkeä

12. pj.haaja

1 936
    46
    48

Juu, kyllä se näyttäisi pelittävän ihan kiitettävästi.

Paljon tuo kamera on aiheuttanut myös ihmetystä kylillä ja yleisin kysymys on ollut että: "Toimiiko tuo vielä?". En ymmärrä, ei kai ihmisillä ole tapana kävellä kadulla risa kamera kaulassa?

13. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Ilmeisesti on :) Sama kun kysytään että ei kai tuohon (Rolleiflex) saa enää filmiä. Ei saa, kunhan sihtailen jalustan kanssa ihan ihmisten kiusaks :D

14. m1xer

m1xer

359
    0
    0

Hyvää jälkeä juu, välillä ihmetyttää vanhentuneen filkan karsastus :)

15. pj.haaja

1 936
    46
    48

Juu, kyllä ne vanhat yleensä toimii ihan hyvin omiin tarpeisiin. Vaikka on noita tullut vastaan, kun ei enää olekaan toiminut. Just valotin yhden Ilford FP3:n vuodelta 1969 ja se ei ollut ihan niin timmissä kunnossa =) Toinen rulla vielä jäljellä ja kyllä mä aion kaikesta huolimatta senkin valottaa.
    Olen myös huomannut, että Caffenol CL stand kehityksellä olen saanut parhaimmat tulokset vanhoilla filkoilla.

16. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Kerros vähän lisää tuosta, onko jotain hyvää linkkiä mistä löytyy resepti? Tunnin standinakö kehitelet?

17. pj.haaja

1 936
    46
    48

1litra vettä (itse aloitan 18°C asteisella vedellä)
    *kemikaalit sekoitetaan seuraavassa järjestyksessä veteen jokainen erikseen:
    -16g natriumkarbonaattia (sodium carbonate = washing soda)
      eBaystä ostin tätä jauheena (soda ash light) ja Tarjoustalosta ostin sellaista kuin Kidesooda, mutta sitä pitää käyttää 2,7 kertainen määrä, koska siinä on vettä mukana
    -10g vitamiini C:tä (tilasin Malmin Apteekin kautta (Yliopiston Apteekki ei suostunut tilaamaan), mutta seuraavaksi hommaan tätäkin eBaystä)
    -1-2g kaliumbromidia (Hopeavedoksen Ollilta)
    -40g pikakahvia (Lidl)

Pikakahvista luin sellaisen ohjeen, et mitä halvempaa ja huonolaatuisempaa, niin sitä parempaa. Käy mulle, koska boikotoin Nestlen tuotteita.

Alussa agitoin minuutin ja annan seisoa 70 minuuttia. Kertakäyttöistä, ei säily. Tosin Facebookin Caffenol ryhmässä joku väitti tuorestavansa jollain suhteella.

Itse olen ihastunut kyllä tähän kehitteeseen. Jotkut kehittää papereitakin tällä.

Lisää reseptejä ja tietoa löytää täältä: Caffenol Recipes, Help, Tutorials | The Caffenol Cookbook & Bible ja facebookista: Caffenol

Ja tuosta kamerasta pitää sanoa sen verran, että rupesin värkkäämään siihen vaihdettavia objektiiveja M42 kiinnityksellä.

18. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Kiitoksia paljon, tuota täytyy kokeilla.

19. masterakk

masterakk Member

208
    0
    16

<Ja tuosta kamerasta pitää sanoa sen verran, että rupesin värkkäämään siihen vaihdettavia objektiiveja M42 kiinnityksellä.>

Pienet pyöreät kuvat tavoitteena :)

20. pj.haaja

1 936
    46
    48

Ei sentään =)
    Laitan kameraan M42 kamerasta kierreosan ja noihin 135mm optiikoihin saan laitettua suoraan M39 to M42 adapterit ja mulla on joitain Mamiya optiikoita joihin saan hajonneista M42 objektiiveista liitettyä kierreosat. Näin saan tähän vaihdettavat optiikat. 65mm saattaa olla liian laaja, tulee kiskot ja peti kuvaan, mut 90mm, 135mm ja mahdollisesti 162mm riittävät hyvin.