Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Uusi Digikamera??

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana -TH-, 26 Tammikuu 2009.

  1. -TH-

    -TH-

    7
    0
    0
    Elikkä olisi tarkotus hommata uusi kamera, kuvailen lähinnä kalastus otoksia ja maisemia. Sillä tulisi pystyä kuvaamaan myös hieman hämärämmällä kelillä ilman salamaa, ja kuvien tulisi olla hyvä laatuisia ja teräviä, eli ei saisi olla kohinaa tms. Myös hyvä makro ominaisuus tulisi olla.

    Olen katsellut noita Canonin Digital Ixus malleja, olisiko joku niistä sopiva minun tarpeille? Kaikki ehdotukset tulisi tarpeen! Kiitos jo etukäteen.
     
  2. Vs: Uusi Digikamera??

    Panasonic Suomi

    Aloita tutustuminen vaikka tästä, suosittelen
     
  3. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Uusi Digikamera??

    Jos kohina on kertakaikkiaan kiellettyä ja aiot kuvata hämärässä, harkitse vakavasti järjestelmäkameraa (esimerkiksi Canonin pikkumalleja). Pienet sellaiset eivät ole kauheasti isoimpia pokkareita suurempia. Silti niiden pärjääminen hämärässä on paljon pokkareita parempaa eivätkä ne kuitenkaan ole pokkaria vaikeampia käyttää, kunhan säädöt laittaa kerran kohdalleen.
     
  4. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Uusi Digikamera??

    Olen itsekin harkinnut digijärjestelmärungon hankkimista. Kinokoon kennolla varustettu on ollut vähän mielessä, mutta ovat vielä aika arvokkaita.
    Onko noita säätöjä paljonkin jotka voivat olla pielessä? Olen käsittänyt, että kuvia voisi ottaa ihan tehdasasetuksilla. Saako nuo säädöt lukittua sitten niin, että kun ne ovat kerran kohdallaan, ettei vahingossa paina mitään väärää nappia ja kuvat menevät pieleen? Helpointa olisi, kun voisi netistä imuroida parhaat säädöt ja ajaa ne kameraan niin ei tarvitsisi ihmetellä. Työväenopiston kurssitarjontaa pitäisi tarkistaa, niillähän voi myös olla jotain tuohon liittyvää. Tulipa paljon kysymyksiä, mutta kun ei ole minkäänlaista kokemusta tuollaisesta.

    Tännekin voisi perustaa oman osion aiheen tiimoilta, minne voisi noita laittaa eri kameramalleille.
     
  5. Antti M

    Antti M Member

    545
    18
    18
    Vs: Uusi Digikamera??

    Paljonkos uuteen kameraan olisi laitettavissa rahaa?

    Jos päädyt järjestelmäkameraan niin suosittelen ostamaan käytetyn yksilön. Pari vuotta vanhan kameran saa huomattavasti uutta edullisemmin, eikä noihin minun nähdäkseni ole sinä ainakana ole juurikaan oleellisia parannuksia tullut.
     
  6. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Uusi Digikamera??

    Heh.. ...siinähän se tuli. Valtavirta puhuu ;-)

    Äskettäin kakkoskameraksi hommaamani Olympus 420 on vielä paljon CaNikonin pienempiä malleja pienempi - ja suoriutuu yllättävän hyvin myös hämärässä. Lähinnä kavereita varten laitoin muutamia näyteitä tänne. Mielestäni jälki on ainakin 25mm pannarin kanssa täysin järkkäritasoa vaikka kokoa ei olekaan paljon suurehkoa pokkaria enemmän.
     
  7. -TH-

    -TH-

    7
    0
    0
    Vs: Uusi Digikamera??

    Kiitoksia ehdotuksista. En vaan raaskis tuota järkkäriä aina kantaa tuolla kalassa mukana, koska se ei mahdu mihinkään takin taskuun.... Mua kyllä kiinnostaisi tosi paljon noi järkkärit, mutta mutta tuo koko on vain se ongelma. Ja voisihan sitä sitten joskus myöhemmin ostaa ykkös kameraksi tuon järkkärin, mutta tällä hetkellä etsin tuota pokkaria...

    Hintaa kameralla saisi olla enintään joku 350e.
     
  8. -TH-

    -TH-

    7
    0
    0
  9. mad

    mad Member

    433
    0
    16
    Vs: Uusi Digikamera??

    Olen samaa mieltä Juhaan kanssa. Nykyekoteknologiaakin pitäisi hyödyntää enemmän: ihan hyvin kamera voisi toimia ilman yhtään nappulaa tai säätökiekkoa,  laukaisinkin on turha, kamerahan voi tärähtää kovasti, suljinkin on ylimääräinen: valotusajat pidemmiksi, pienellä luukulla voi sitten peitttää valotusaukon. Runkokin on ihan ylimääräinen, kenkälaatiikko on ennenkin toiminut filmin suojana. Kuva onnistuu varmasti, kalastuskuviakin saa, hyviäkin!
     
  10. Est

    Est Well-Known Member

    17 342
    1 857
    113
    Vs: Uusi Digikamera??

    Samaa mieltä. Kuvat voi 'painaa' mieleensä ja kertoa niistä (niille joiden katsoo olevan (niiden) arvoisia).
    Kaikki laitteet ovat täten turhat; Ylimääräiset ja jopa haitalliset, kerronnallisesti.
    Luopukaa laitehankinnoista ja panostakaa sisältöön. "Tarina" on tärkeintä.

    Tervetetuloa -taas- Kalevala !!!



    - Erska
     
  11. Vs: Uusi Digikamera??

    Jos olet kerran jo hankkinut yhden setin ja tuntuu että sillä on mukava toimia, niin jatka sillä. Ei sitä periaatteessa tarvitse kuin yhden hyvän lasin ja oppii vain toimimaan sen kanssa ja teet siitä oman tyylisen kokemuksen.
    Jos kuitenkin välttämättä haluat pokkarin, niin yksi vahva ehdotus on Fujin F30 tai F31 erittäin hienon dynamiikan vuoksi, seuraava vaihtoehto on aivan mahtava Pansun LX3 (itsellä on tämä) ja siinä oleva lasi on täydellistä huippuluokkaa.
     
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Uusi Digikamera??

    Pokkareista kehuvat mm. Panasonicin LX-3:sta. Fujin fd100 saattaisi kumminkin olla melkeinpä yhtä hyvä, mutt apaljon halvempi. Pärjäsi muistaakseni hyvin myös Quiquin vinkkaamissa testeissä.

    Mutta ei järkkäritkään ole niin herkkiä tai hankalia kuin yleensä kuvitellaan. Kyllä minä järkkäriä olen tosi paljon ihan vaan sellaisenaan repussa kuljettanut. Jos on suuri vaara kosteidesta tai hiekasta, niin sujautan kameran muovipussiin. Olympukselle minulla on tämmöinen nahkalaukku.
     
  13. -TH-

    -TH-

    7
    0
    0
    Vs: Uusi Digikamera??

    Uskokaa jo ei sitä järkkäriä! Kameran pitää mahtua mulla pieneen vedenpitävään taskuun, johon menee sopivasti ihan normi kokoset kamerat. Lisää ehdotuksia kaipaan... On tuo Panasonic LX-3 vaan aika hintava kamera....
     
  14. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
  15. -TH-

    -TH-

    7
    0
    0
    Vs: Uusi Digikamera??

    Eivaan taida tuossa kamerassa olla tuota kuvanvakainta?

    Edit: selvisi jo.....
     
  16. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Uusi Digikamera??

    Osta sitten se Fuji fd100!!! Äläkä maksa siitä liikaa, Englannista sitä saa alle 200 punnan, jote eivät Suomen hinnatkaan voi 300 euroa olla.
     
  17. Vs: Uusi Digikamera??

    Ei sellainen ollut 1. kysymyksen vaatimuksissakaan...
     
  18. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Uusi Digikamera??

    Hiukan aiheen vierestä. Onko jo olemassa halpaa kertisdigikameraa?