Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Uusavuttomuus

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Anonymous, 31 Elokuu 2005.

  1. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 398
    179
    63
    Samma här..

    Noloa olisi maksella jonkun kuvan myynnin jälkeen tonnien sakkoja tuollaisesta säästöstä..

    Sama juttu myös muun softan suhteen, ei toimistosoftaankaan kaikilla ole lisenssejä, itte ei viitti leikkiä kun ennemmin tai myöhemmin narahtaisi kuitenkin..
     
  2. e-0r

    e-0r

    936
    0
    0
    Mä opin nuo perusteoriat ihan pelkästään siinä kun etsin itselle kameraa. Oon sitä tyyppiä joka lukee päiväkausia mielettömällä ahmimisvauhdilla tuotearvosteluja, teknisiä tietoja, hintavertailuja, tutkimuksia ja muuta tietoa kun on ostamassa jotain, kuten nyt digikameraa.

    Tuleehan siinä väistämättä imettyä myös vähän valokuvauksen perusteita kun noin tekee, ja jää sitten jumiin myös tällaisiin yhteisöihin kuin klcom.
     
  3. Pakko senverran sivuta aihetta eli vaikka uskallan väittää hallitsevani photarin suhteellisen hyvin (kukaan ei hallitse kokonaan) niin silti on halu kokoajan saada valmiina kamerasta niin täydellistä materiaalia kun mahdollista vain on. Eli on hullua opetella ajattelemaan kuvaamista siltäkantilta että "kyllä nämä sitten photarissa..." Eri asia sitten on noi allekirjoittaneenkin esityksiin kuuluvat muokatut kuvat. Tosin niissäkin elementit kannattaa kuvata niin valmiiksi kuin mahdollista.

    Ehkä äskeinen purkaus johtui siitä että on reilut 10 vuotta korjannu työkseen asiakkaiden "hienoja & mahtavia" kuvia heidä mainoksiinsa tms. jotka olisi jo kuvaus vaiheessa saanut "hienoiksi ja mahtaviksi" jos oltaisiin siihen kuvaamiseen paneuduttu...

    Tossa varmaan tuli samalla sekin syy esille mikä allekirjoittaneen ajoi kuvaamisen pariin. Hankala sanoa toiselle että ota parempia kuvia tms. jos itse ei tiedä ite kuvaamisesta mitään.

    Siksi opettelen.... edelleen... ja pitkään....

    -B-
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minä vannon photarin nimeen ja omistan tätä nykyä lisenssinkin (ja ihan siihen versioon, jota käytän). Digitaalisessa valokuvauksessa Photoshop on välttämätön työkalu.

    Luulen, että syy, miksi jotkut vihaavat kuvankäsittelyä ja RAW-kuvausta, on se, että he eivät osaa käyttää konvertointi- ja kuvankäsittelysoftia.

    RAW-kuvauksessa ja peruskuvankäsittelyssä ei ole muusta kyse, kuin siitä, että kuvista otetaan irti maksimaalinen hyöty.
     
  5. sf

    sf

    785
    0
    0
    Pakkohan se on olla joku lisenssi... ;o)

    Juu avuttomuudets tulee mieleen kun koitan tässä vääntää pikaisesti vielä koulutenttiin (objektiivitentti) vastauksia, 56 eri kysymyskohtaa, joko kirjoitettaava tai pirrettävä vastaus, tai molempia, ja n. 98% kysymyksistä pitää itse hakea vastaukset kirjoista ja tai netistä... siinä olisi moni diginäppäilijä ihmeissään... meinaa kyllä hajota pää... toki luentoa on aiheeesta ollut koululla, mutta suurin osa itse etsttävä tieto näihin...
     
  6. Oletkos montakin kertaa nähnyt, että vittuilemalla olisi saatu jonkun toimintaa kehitettyä positiiviseen suuntaan? :D

    Photoshop mulla on työn puolesta, lisenssi sallii käytön myös kotikoneessa. Kuvankäsittelyn teen tosin pääasiassa Nikon Capturella, jolla RAW-kuvan käsittely sujuu suoraan NEF-muodossa, muuntamatta. Siinä olevat käsittelytoiminnot riittävät suurimmalle osalle kuvista. Photarissa teen sitten pienennettyjä nettiversioita niistäkin kyllä.
     
  7. Sinulla ei ole lapsia, eritoten teini-ikäisiä? Noilla näyttää olevan (ja jos oikein muistia kaivelen, niin taisi olla itsellänikin sinä iässä) taipumus vetää herne nenään jokaisesta asiasta josta heille sanotaan. Teki sen miten "rakentavasti" tahansa.

    Sitä "v***tuneisuutta" minä lähinnä...... nämä kun taitavat kuitenkin juuri olla näitä teinejä, tai henkisesti vastaavia, joille pitäisi kantaa vesi kaivoon valmiiksi. Joko he tällöin ryhdistäytyvät, ja alkavat pistää jonkin rikan ristiin itsekin tai sitten eivät. Me ei taideta voida tähän kunkin omaksumaan asenteeseen sen enempää voida auttaa. Pahin virhe on tiedon lähteen osoittamisen sijasta ryhtyä kantamaan sitä vettä sinne kaivoon. Sitten kun on itsekin tehty jotain, niin voidaan alkaa opetuskeskustelu. Kunnon kysymykseen kun pitää tietää puolet mahdollisesta vastauksesta. Kyllä minä ohjaan ne, jotka eivät osaa oikein aiheesta edes kysymystä esittää, etsimään perustietoja itse. Vinkin, mistä sitä tietoa löytyy, voin antaa.

    Mutta että heille pitäisi ryhtyä opettamaan asioita, jotka löytyvät alkeiskirjoista ja/tai manuaalista, vain sen vuoksi etteivät he itse viitsi etsiä ao. kohtaa.......... en minä ainakaan.
     
  8. Oletteko muuten huomanneet, että silloin kun me olimme siellä 12-15 iässä, niin olimme uusavuttomia vanhempien mielestä. Nyt on sitten sama omilla mukuloilla ja teini-ikäisillä.
     
  9. Alex

    Alex

    28
    0
    0
    Uusi harrastaja

    Moi !

    Eräs tuttu kaverini alkoi harrastamaan valokuvausta. Toki hän oli aikaisemminkin kuvannut kiinteäoptiikkaisella varsin paljon ja olipa joskus 80-luvun alussa tehnyt mustavalkoisia vedoksiakin. Nyt oli kuitenkin kärpänen puraissut pahemmin ja hän halusi tietää "kaiken".

    Kameraksi oli ostanut D70:n kittioptiikalla (18-70mm) ja oli intoa täynnä. Olihan se mukavaa alkuun selitellä kaikenlaisia asioita, mutta lopulta työnsin Langfordin "Basic Photography":n kouraan ja sanoin että lueppa joutessasi tuo ensin.

    Yllätys yllätys, hän teki työtä käskettyä ja nyt ei ole kovin paljoa tarvinnut asioita selitellä.

    Onkohan olemassa lyhyempää versiota hyvästä oppaasta hiukan pidemmälle ehtineille?

    --
     
  10. En tunnusta. En ainakaan näin avuton ja laiska kun monet tuntuvat nykyään olevan. Eikä kyllä suurin osa kavereistanikaan. Vanhemmat kyllä enempi kommentoivat, että olisit joskus kotonakin...... eivät laiskuudesta maininneet mitään.

    Edit. niin, minulla se uusavuttomuus liittyi ainakin äidin mielstä huoneen siivoamiseen. Nyttemmin olen jättänyt enempi sanomatta poikien huoneiden tilasta mitään. Ei ole kanttia. Se kaaos on näköjään joko sukuvika tai johtuu y-kromosomista.

    Olisi jäänyt molemmat elinikäiset harrastukset aloittamatta, jos tällä monien nykyisellä asenteella olisin ollut liikkeellä. Eikä tieto ollut silloin edes niin helpossa kuin se on näppäimistön takana nyt. Piti oikein lähteä kirjastoon, kameraseuran kokouksiin, labralle, ilmailukerhon kokoontumisiin jne. Ja jo silloin kokeneemmat kehottivat ottamaan kirjan hyllystä, ja lukemaan jos aivan perusteista piti saada selvää. Peruskursseja järjestettiin, mutta niihinkin piti tulla itse paikalle kuulemaan ja kysymään. Ja lukea lisää ihan itse. Eikä kyse ole mistään puolen vuosisadan aikaisista tapahtumista vaan 70-80-luvun vaihteesta.

    Protestoin siis tätä vastaan ettei itse viitsittäisi tehdä mitään. Itse ei tarvitsisi nähdä vaivaa. Jos joku ei viitsi panostaa itse, en minäkään viitsi opettaa turhaan sellaista. Ei sen harrastus kuitenkaan mihinkään johda tai jatku. Eli siitä viittaukset kannettuun veteen kaivossa. Harvinaisen hyvä kansanviisaus muuten.
     
  11. peet

    peet Member

    764
    0
    16
    Höpö höpö, luova kaaos kuuluukin pojan/poikien huoneeseen, keskeneräistä rakenneltavaa ja korjattavaa on, eikä hommien järjestystä voi sotkea piilottamalla kamoja kaappiin joka välissä. Vaatepolku ovelta sänkyyn ei ole sekasotkua, vaan osoitus luovasta käytännöllisyydestä, siitähän ne on hyvä kerätä päälle aamulla kahvipöytään raahustaessa. Samanlaisia sitä oltiin itsekin kolli-iässä. Yletön siisteys huolestuttaisi huomattavasti enemmän.
     
  12. käytännöllistä on sekin, että kun se koko lattian kattava kerros siitä yhtäkkiä katoaa, niin tietää, että tyttöystävä on tulossa meille viikonlopuksi.
     
  13. Mitä höpö höpö? sitähän mitä sinä kirjoitat tuo y-kromosomi juttu juuri tarkoittaa..... eli höpöt itsellesi. :)
     
  14. Huoh, niin ne naiset meitä kouluttaa jo nuoresta pitäen, nuorimies ryhtyy jopa äärimmäisiin tekoihin jotta....... :)
     
  15. peet

    peet Member

    764
    0
    16
    No joo, johtuu tuosta lukutyylistä, että reagoin vain sanaan "sukuvika", nääs en lue tekstiä riveittäin, vaan poimin yhdellä vilkaisulla kappaleesta satunnaisesti sanoja ja muodostan niistä kokonaisuuden. Käytännöllistä, mutta joskus tuhoisaa, samaa tekniikkaa käytän keskusteluissa vaimokkeen kanssa, kuuntelen vain ensimmäisen, jokaisen hengenvedon jälkeisen ja viimeisen sanan, siinä ne tärkeimmät yleensä tulee. ;)
     
  16. Olet huomattavasti rohkeampi kuin minä. Tuo kuuntelutyyli olisi liian riskialtista meillä......
     
  17. Heli

    Heli Active Member

    6 689
    0
    36
    Öh, kokonaan en jaksanut tätäkään viestiketjua lukea mutta kyllä mä väitän, että on aikuisia jotka on vähintään yhtä uusavuttomia kuin joidenkin avuttomiks väittämä nuorisokin. Senhän näkee jo työelämässäkin.
     
  18. Kannattaisi vaan lukea ennenkuin kommentoi: ".....tai henkisesti vastaavia..."

    Ajattelitko liittyä heidän joukkoosa ottamalla tiukasti kantaa viitsimättä tutustua asiaan lainkaan esim lukemalla ketju..... ? ;-)

    edit: typoja
     
  19. niinpä.. tästä päättelinkin, että kysymyksessä on pikemminkin tilanneavuttomuus kuin oikea osaamattomuus ;)

    kerran kyllä kysyin vakavissani pojalta, silloin 21v, että tietääkö se oikeasti, mistä maito tulee jääkaappiin. se oli sanailussa heti mukana, mutta askarruttamaan silti jäi.
     
  20. Kyse lienee vain oikeanlaisesta motivaatiosta? Sillä pelaaminen sujuu kyllä vastakkaiselta sukupuolelta parhaiten...... :)